An
05-01-2010 om 15:19
Wat wil jouw zorgenkind later worden
Mijn adhd-er van 10 wil al jaren vrachtwagenchauffeur worden, maar sinds hij doorkreeg, dat je heel lang moet zitten, en moet wachten voor rood licht, files etc etc, wil hij vrachtwagen voor werkverkeer gaan rijden. Ik ben benieuwd...

Guinevere
05-01-2010 om 17:49
Zanger
Vooralsnog wil onze 7-jarige ADHD-er zanger worden. Of keyboardspeler. Nu nog wat talent. Ik zie er zelf meer een sportleraar in of iemand die bouwtekeningen gaat maken.

calien
05-01-2010 om 19:38
En hier
9 jarige zoon met pdd-nos, adhd, maar zeer begaafd wil trauma-arts worden. Hij heeft het al helemaal utgestippeld; medicijnen studeren en in welk ziekenhuis hij wil stage lopen (of hoe heet dat....co-schappen?).
Broertje van 7 wil ambulance-chauffeur worden en die zag het wel zitten: dan kom ik de patienten bij jou afleveren................
Geweldig he?

Gaia*
05-01-2010 om 22:30
Ha leuk
Dochter (sociaal angstig) wil graag kunstenares worden. Maar wil ook graag pianiste worden. Tja, voor een bomvolle zaal natuurlijk
Zoon (ADHD) wilde vroeger astronaut worden. Maar roept nu al 3 jaar dat hij zwarte piet wil worden. Hoe lang nog? Hij is nu 8 en een half. Maar de checkvragen zijn heerlijk: moet je dan in spanje wonen, kan zwarte piet ook trouwen en kan zwarte piet ook kinderen krijgen?
Gedurende het jaar oefent hij door overal in te klimmen. ADHD-Piet, heerlijk. Ik ben benieuwd wat zijn volgende ambitie zal zijn. Dit kan vast niet lang meer stand houden.
Niet-zorgen-zusje van 4 weet het nog niet. Dat is wel weer een zorg

Pippin
05-01-2010 om 23:02
Hier
Zoon is al jaren van plan om architect te worden. Hij heeft kilo's lego, van alles gebouwd ermee, maar nog nooit een huis. Dusse... ik weet niet of het echt wat wordt.
Waarschijnlijk gaat hij iets doen waar je erg lang voor moet computeren ))

maggietel
06-01-2010 om 08:46
Zoon van net 13
met add wilde altijd graag marinier worden (is er nu achter dat het waarschijnlijk problemen gaat geven met zijn medicatie) en denkt nu over grafisch ontwerper. Ach, we zullen zien wat het gaat worden, nu eerst de puberteit en de middelbare school overleven en afmaken.

Gaia*
06-01-2010 om 09:40
Pelle
Ha dat is goed om te horen! Wat een fijn perspectief. We houden het maar lekker zo dus ha ha.

T&T
06-01-2010 om 13:07
Zichzelf!
Hier twee auti's, en jongste (7) weet al heel zeker dat hij bouwvakker wordt! (net als papa) en dat weet hij al vanaf zijn 2e of zo
Meiske (8) maakt zich wel eens zorgen omdat haar broertje zo stellig en zeker is over zijn toekomst. "ik ben "meiske" en ik word later ook gewoon "meiske".
tja, logica...
groetjes, Tess

Jakiro
06-01-2010 om 13:12
2 dingen
Mijn dochter van 13 (PDD-NOS en ADHD) wil óf paleontoloog worden óf softwaredesigner bij Nintendo.
Voor dat laatste is ze nu zichzelf Japans aan het leren.
Overigens, paleontoloog heb ik op moeten zoeken
Ik ben er ook van overtuigd dat het één van de twee gaat worden, voor beiden is ze echt een type. Vooraal het feit dat ze voor beide beroepen voor lange tijd naar het buitenland moet past helemaal in haar straatje (helaas, snik, snik, snik)
Mijn zoontje van 4 (geen zorgenkindje tot dusver) wil bij papa werken en dochtertje van 4 (ook geen zorgenkindje) wil mama worden, maar geen baby's in haar buik !!
Jakiro

ijsvogeltje
06-01-2010 om 13:39
Hier ook een paleontoloog
Mijn oudste (12, geen zorgenkind) weet ook al jaren dat hij paleontoloog wil worden.
Ons stuiterballetje van 8 weet het echt nog niet. Nou ja, beter gezegd, het is iedere dag wat anders. Dat heb je, met impulsieve kids... Wat vandaag fantastisch is, is morgen alweer vreselijk saai.

emma43
06-01-2010 om 16:34
En hier
Zoon,9 jaar(taalverwerkingsprobleem en binnenkort onderzoeken ,omdat er meer is,maar niemand weet wat)wil schipper worden,net als zijn pa.Dan hoef je niet te lezen en te schrijven,varen kan pap me leren,dus waarom MOET ik naar school,daar leer ik toch niets!!!!!
Helaas,hebben we te maken met een uitsterfbeleid,dus zal zoon nooit de zaak over kunnen nemen.
Dan wordt hij wel helper,want hij helpt graag mensen.

emma43
06-01-2010 om 16:35
Paleontoloog
Jeee,daar moest ik even voor naar Wikipedia.Maar een interessant beroep!!!!

saskia65
06-01-2010 om 21:52
Leuk draadje!
Oudste zoon van 9 jaar, spierziekte, zit in elektrische rolstoel en ligt 12/24 uur aan een beademingsmachine, maar is cognitief prima (om even een beeld te schetsen): wil, jawel, profvoetballer worden... We laten hem maar lekker in de waan!
Jongste zoon, zelfde ziekte, 4 jaar oud wil later taxichauffeur worden. Ook niet echt heel erg handig vanuit de rolstoel etc...
Leuk draadje!
Kinderen blijven toch gewoon kind, met mooie kinderdromen en -wensen....

Jaquenelle
07-01-2010 om 00:23
Vandaag
wist hij het zeker. Hij wil boer worden.
(daarna zijn we van de boerderij terug gereden naar ons huis in Amsterdam, we werden verrast door de sneeuw maar na een helletocht van 3,5 uur wist hij het nog steeds zeker. Hij gaat boer worden, misschien met een camping erbij)

T&T
07-01-2010 om 10:25
Wie kent dat liedje? (ot)
Ik lees net de reactie van Emma : "Zoon,9 jaar(taalverwerkingsprobleem en binnenkort onderzoeken ,omdat er meer is,maar niemand weet wat)wil schipper worden,net als zijn pa.Dan hoef je niet te lezen en te schrijven,varen kan pap me leren,dus waarom MOET ik naar school,daar leer ik toch niets!!!!!"
aaaah... alsof ik mijn manneke hoor praten! school vindt hij onzin want hij leert niet eens metselen en timmeren, en DAT wil hij. Lezen en schrijven is toch echt niet nodig? Ik hoorde eens een liedje op de radio, over een jongetje dat de mooiste dagen had als hij met zijn papa de hele dag mee mocht op de tractor, en niet naar school hoefde. (werd gezongen door een volwassene hoor, geen kinderliedje dus) wie kent dat? ik vond het zo treffend.
Het is al; van een paar jaar geleden, manneke was toen een jaar of 3, en kon uren mee op de bulldozer met school is het nog steeds niet echt goed gekomen. Al gaat hij in de tussentijd met wat minder tegenzin. We hebben nu een school voor hem gevonden die wat "breder" naar de kinderen kijkt. Af en toe wordt er zelfs gebouwd
groetjes, Tess

andrea2
07-01-2010 om 10:28
Gymleraar
Onze zoon(bijna 8), inmiddels alweer 2 jaar in remissie en hersteld van zijn ziekte (en behandeling) weet ook al wat hij wil worden. Gymleraar. Dat hij motorisch niet sterk is baart hem geen zorgen. Mij ook niet, als hij iets wil bereikt hij het tot nu toe. Het zou me niets verbazen als het hem met wat hordes, nog gaat lukken ook.
Ik had hem meer richting iets "geleerds" gedacht, kernfysicus ofzo ;o), daar heeft hij nu eenmaal het koppie voor, maar als hij liever leraar wordt is dat natuurlijk prima. Als manneke maar gelukkig is.
Groet,
Andrea2

Kendra
07-01-2010 om 11:11
En hier
Onze zoon (10) van wie we nog niet weten wat het precies is dat hem een stoorzender doet wezen, wil graag schilder worden. En uitvinder.

hasse simonsdochter
07-01-2010 om 15:36
Hij is 6,5
en wil natuurlijk Brandweer worden! Ik hou mijn hart vast, dan moet je toch wel een béétje kunnen samenwerken dacht ik zo... En dat is een beetje héél moeilijk voor mijn erg slimme ADHD-ertje met PDD-NOS erbij...

Guinevere
07-01-2010 om 17:08
Kendra
Je zoon wil dus eigenlijk Leonardo da Vinci worden! Heeft ie gelijk een rolmodel.

An
07-01-2010 om 17:13
Piekerdepieker
Leuk om dit allemaal te lezen.
Ik kan af en toe wel piekeren hoe het zal lopen met de beroepskeuze van mijn adhder. Als hij dan nog medicatie moet slikken, kan hij dan wel vrachtwagenchauffeur worden? Beperken de medicijnen of zijn ADHD hem dan niet in zijn keuze? Moet ik hem daar tegen die tijd op voorbereiden? En zo verder.
Hebben jullie dat ook?

Guinevere
07-01-2010 om 17:24
Ja, dat heb ik ook hoor An, maar ik wilde je positieve draadje niet vervuilen door het over de haalbaarheid van de wensberoepen te hebben. Hoewel er volgens mij best veel ADHD-ers kunnen zijn met het wensberoep van mijn zoon (zanger).
En m.i. heeft methylfenidaat een *positieve* invloed op het rijgedrag ipv een negatieve! "Beïnvloedt het rijvermogen", ja, tuurlijk.

Gaia*
07-01-2010 om 21:14
Positief
Na Pelle's opbeurende berichtje zie ik het wel zitten hoor, ADHD-piet ha ha.
Nee, ik maak me er echt niet zo veel zorgen om, nu. Hij kiest vast iets waar hij zich op dat moment gelukkig bij zal voelen. ik ben zelf ook een beroepenhopper geweest (of nog steeds?). Ach, wat afwisseling in het leven ha. Ik leef meer in het 'nu'.
Guinevere: "beïnvloedt het rijvermogen" ha ha ha. Was ik weer een negatieveling. Ja, natuurlijk is dat juist een goede invloed. Leuk van je
Geldt dat trouwens ook voor paardrijden? (lol)

Kendra
08-01-2010 om 10:06
Guinevere
Wat een leuk idee. Ik zal hem eens laten zien wat Leonardo allemaal deed en kon. Wie weet wil hij dan wel de nieuwe Da Vinci worden.

an mien
08-01-2010 om 11:36
Piloot
Hier een zoon van bijna 13 met PDD-NOS die piloot wil worden, al vanaf hij kan praten is hij gek van vliegtuigen. Toen het op de basisschool niet zo goed ging en hij naar aanleiding van zijn entreetoetst doorkreeg dat hij niet naar de Havo kon maar dat het VMBO-K zou worden is hij heel hard gaan werken (lang leve ambrasoft) en met medicatie en zijn enorme inzet is het gelukt om nu in een Havo/Vwo brugklas te komen waar het ook nog eens super gaat.
We zijn dus nu wel bang dat als hij doorkrijgt dat hij niet door een medische keuring komt hij ook op school afhaakt, we durven hem dus nu ook niet de waarheid te vertellen, we vertellen wel dat de vliegkeuring heel zwaar is en dat hij ook naar andere beroepen moet kijken maar eerlijk zeggen hoe het zit durven we nog niet.
An mien

Knutselkei
08-01-2010 om 13:08
Zoon
ons hartekind van 10 jaar wilde lang profvoetballer worden. Toen hij doorkreeg dat dat niet ging lukken riep hij; dan zoek ik gewoon een club die er rekening mee houdt!
nu wil hij archeoloog worden....maar t liefste niet zo ver weg zei hij.

mirreke
08-01-2010 om 14:51
Forscher
(onderzoeker dus). We wonen in Duitsland, vandaar deze term. Hij wil vooral iets gaan doen met Dinosauriers, maar in het algemeen onderzoeker is ook al goed.
Voorheen wilde hij ofwel kok, ofwel tuinman worden.
Alledrie vind ik het overigens wel wat voor hem. Maar hij is pas (bijna) 9, dus het kan veranderen.

Anne-Marie L.
08-01-2010 om 15:39
Dochter van 11
dochter van 11 met asperger wil later de politiek in, om de wereld te verbeteren.
In haar vrije tijd wil ze dan kinderboeken schrijven.
allemaal nogal ambitieus voor een kind dat school 'haat'
zoon van 9 (zonder etiketje) wil later paleontoloog worden. En als 'ie niet zo goed kan leren, dan maar buschauffeur. Da's ook leuk
Groetjes AM

Stelle
08-01-2010 om 20:43
Uitvinder
Zoon (ADHD + NLD) wil uitvinder worden. Al jaren. Eerst twijfelde hij nog over dolfijnentrainer, tot hij ergens las hoe stressvol die shows voor de beesten zijn. Nu wil hij een 'voor dolfijnen leuk dolfinarium' uitvinden. Hmja.

m@rgreet
09-01-2010 om 20:03
Zoon van 8
Zoon van 8 met klassiek autisme wil politieagent worden. Ik lig in een deuk, voor hem is er alleen maar zwart of wit. Wel heel rechtlijnig, lijkt me goed bij de politie.

Elisa Gemani
10-01-2010 om 14:36
Profvoetballer
Mijn ADHD jochie (en hoogbegaafd/hoogsensitief) wil profvoetballer worden. Dat zou hem ook nog weleens kunnen lukken want hij is al gescout door Ajax hoewel hij pas een halfjaar op voetbal zit Voetbal is heerlijk voor hem; zo kan hij zijn energie kwijt. Hij is met sporten heel gefocussed en gedreven. Maar hij wil eigenlijk ook treinbestuurder worden of muzikant of iets met computers doen. We zien wel; hij heeft vele talenten en het maakt mij niks uit als hij maar gelukkig is. Maar wel eerst naar het Gymnasium. Ach, hij is pas bijna 9. Tijd genoeg!

Petra vanB
10-01-2010 om 21:43
Zoon van 15
Zoonlief wilde eerst bij het energiebedrijf werken, toen bij het gasbedrijf, want zag die mannen in de straat klussen. Sinds hij een echte politiepet heeft gekregen, controleert hij iedere auto die bij ons om de rotonde komt rijden en inmiddels kent de halve wijk hem. Hij keek elke aflevering van Wegmisbruikers, Politie op je hielen en Blik op de weg, wist precies hoeveel de boete was voor niet-handsfree bellen in de auto. Totdat de echte politie een keer bij ons de straat in kwam rijden en hem vertelden dat hij die pet niet buiten mocht dragen... hij was zwaar gedesillusioneerd - door zijn eigen collega's nog wel!!
Nu is zijn focus gericht op mondkapjes en handschoenen: hij kijkt naar Traumacentrum, huisartenpost etc en wil nu de verzorging in. Want dan mag hij ook een mondkapje en handschoenen aan. Dat hij dan ook de billen of snotneuzen van een ander moet schoonmaken heeft hij, geloof ik, nog niet helemaal door..