Elisa Gemani
25-03-2010 om 14:57
Weer slaapproblemen
Zoonlief van 9 (ADHD, hoogsensitief, hb) slaapt de laatste tijd weer erg slecht. Het gaat goed met de Concerta maar hij slaapt pas heel laat in, zo tegen 23.00, 24.00. Ik hanteer een duidelijk, rustig avondritueel waarbij hij om 21.00 in bed ligt. Hij mag na 20.00 niet meer computeren of op de Nintendo. Maar hij kan die knop niet meer omzetten zodat hij kan slapen. Met als gevolg dat hij hartstikke moe is en ik hem iedere ochtend om 8.00 wakker moet maken. Ik word er zelf ook moe van want ik heb geen avond meer voor mezelf. Hij was van de Melatonine af omdat hij ook zonder prima sliep maar ik zit te denken om hem toch maar weer Melatonine te geven. Helaas krijgt hij het niet voorgeschreven van de kinderpsychiater. Mijn vraag is of jullie nog tips hebben. En hoeveel Melatonine krijgen jullie kids? Hoe laat gaan zij naar bed/slapen zij? Dit kan zo niet langer want hij zei zelf ook al dat "hij het niet meer trekt"...

billie
27-03-2010 om 11:50
Wel zelf
Zoon heeft melatonine door kinderarts voorgeschreven gekregen. Maar hoewel wij er actief contact over probeerden te houden met ka en andere hv die we tegen kwamen, merkten wij geen enkele belangstelling, bij niemand niet. Misschien door de diagnose, dan ´mag` het allemaal sowieso wel. Iedereen bleef alleen maar hetzelfde zeggen; ach, kijk maar, afbouwen is fijn, maar als het weer nodig is gewoon geven.
Misschien niet helemaal verantwoord, maar ik heb me die moeite bespaard bij dochter. Geef haar af en toe 0,1 mg en zie dat het haar enorm goed doet. Eindeloos wakker liggen is erg vervelend, en overdag is ze veel minder boos etc.

billie
27-03-2010 om 11:54
Oeps
bericht was te snel weg...
En natuurlijk doen we hier wat we kunnen al, om goede slaap te bevorderen. Helemaal donker lukt iid niet, dan is ze bang. Vast ritueel etc etc. Er is hier geen tv of computer na avondeten, dus best ruim tijd voor het slapen. Meestal even kletsen, als ze wil. Genoeg beweging. Ik kom regelmatig kijken als ze in bed ligt.

Yta Chalne
27-03-2010 om 14:39
Tja
Hier heb ik een kind wat dankzij de melatonine (3mg, dus dat zouden 30 tabletjes van de drogist zijn> wij halen ze bij de apotheek) niet alleen weer kon slapen maar ook weer is gaan groeien. Ook dát kan een effect zijn van veel te weinig slapen. Ze is nu uitgegroeid en nog steeds een stuk kleiner dan 'logisch' was geweest, maar toch sinds de melatonine nog onverwachts tien cm gegroeid. Overigens is het wel 'voor altijd', ze is het niet ineens vanzelf weer gaan aanmaken. En het is van belang om bij melatoninegebruik een redelijk vast tijdenschema aan te houden, dus niet heel lang uitslapen of veel vroeger/later naar bed. Als ze wel graag veel later naar bed wil (uitgaan oid) gebruikt ze dan ook geen melatonine.

Elisa Gemani
27-03-2010 om 15:50
Slapen
Natuurlijk is het van groot belang om eerst een duidelijk, strikt en rustig avondritueel te hebben! Maar er zijn genoeg kinderen die ondanks dat door ADHD, overmatige angsten, verstoorde melatonine-aanmaak dus niet kunnen slapen. En weet je wat het rottige is: je kunt een kind niet dwingen om te gaan slapen. Mijn zoontje heeft 7 jaar niet goed geslapen; als baby niet, als peuter, kleuter en als jong schoolgaand kind niet. Ondanks alle maatregelen. Ik ben er bijna aan kapotgegaan want ik ben ook nog alleen. Los van het feit dat een kind goed moet slapen omdat slapen onontbeerlijk is voor belangrijke lichaamsprocessen (die van mij is ook erg klein). Het is niet voor niks dat slaapdeprivatie een van de erste vormen van marteling is... Ik ben het met je eens dat een van de dingen niet niet thuishoort op de kamer van een kind, en zeker niet een moeilijk slapend kind, een tv is. Bij ons is het zo dat zoonlief tot 19.30 op de computer mag of op de nintendo of tv kijken. Daarna niet meer. Hij gaat tandenpoetsen, onder de douche, ik smeer hem in met lavendelolie, we doen een spelletje, in bed, ik lees een verhaaltje voor, liedje zingen en dan bedlampje uit. CD met lichtklassieke muziek zachtjes op en (hopelijk) fijn slapen. Van de orthopedagoog heb ik heel veel goede tips gekregen maar als die knop niet omgaat, gaat hij niet om. Een van de tips was om niet in te gaan op de vele moeilijke vragen die natuurlijk juist als hij in bed lag bij zoonlief naar boven kwamen. Als hij ergens mee zit moet hij het opschrijven en dan bespreken we het de volgende middag. Niet ingaan op huilbuien. Streng zijn. Hem belonen als hij wel een paar keren goed (in)slaapt. En geloof me, je voelt je als moeder verdomde machteloos, verdrietig en gefrustreerd in deze situaties. Los van het feit dat jij geen fatsoenlijk moment meer hebt 's avonds om bij te tanken of zelfs een ongestoorde nachtrust te hebben. En weet je, als melatonine helpt, geweldig. Het zal mij worst wezen dat een arts het niet wil voorschrijven zolang ik het gewoon bij de drogist kan kopen. Ik heb er zelf ook baat bij want mijn slaapritme is uiteraard ook verstoord. Bovendien was ik als kind ook een slechte slaper en ook een melatonine aanmaak-tekort kan genetisch bepaald zijn. Zowel zoonlief als ik gedijen het best bij 9 a 10 uur slaap per nacht dus die korte nachten hakken er bij ons allebei flink in. Eergisteren was de eerste avond in lange tijd die ik voor mezelf had en ik wist van gekkigheid niet meer wat te doen... Wat een tijd voor mezelf! Ik kon wel janken toen ik zoonlief om 21.15 al heerlijk zag slapen... Wat was hij blij en vrolijk de volgende ochtend en ik ook!

Wenli
27-03-2010 om 20:19
Nikus
Je schrijft dat je je zoon geen pillen zou geven om te gaan slapen omdat hij dan opgroeit met het idee dat het heel normaal is een pil te slikken voor het slapen.
Maar stel (even kort door de bocht) dat bijvoorbeeld je schildklier te traag werkt...Dan slik je toch ook jodium om het tekort wat je lichaam heeft aan te vullen?
Voor mijn gevoel geldt voor melatonine hetzelde: Melatonine wordt gemaakt in de pijnappelklier. Als je lichaam dat niet of te weinig uit zichzelf aanmaakt vind ik het logisch om dat te kort door middel van een pilletje aan te vullen.
Zoalang er niet allerlei toevoegingen in zo'n pil worden gestopt, maar het puur om het (lichaamseigen) stofje melatonine gaat en ook is vastgesteld dat het lichaam echt een melatoninetekort heeft (en er dus geen andere oorzaken zijn voor de slaapproblemen) ben ik heel blij dat onze dochter eindelijk uitgerust de dag door kan komen!
Gewoon ogen dicht en slapen gaan...we hebben dat zes jaar geprobeerd, op alle mogelijke manieren, maar zonder de aanmaak van melatonine is dat onmogelijk...

Nikus
28-03-2010 om 11:49
Wenli
Waar ik bang voor ben is het psychologische aspect. Stel je groeit op met de wetenschap dat je alleen kan slapen met melatonine. Op een gegeven moment komt er een periode dat je weet niet kan slapen en er moet groffer geschut komen. De verslaving ligt dan op de loer. Dat is mijn bezwaar tegen het gebruik van medicatie om te slapen.

Guinevere
28-03-2010 om 12:14
Maar nikus
"De verslaving ligt dan op de loer", zeg je. Sinds wanneer is melatonine verslavend? Dit middel is bepaald niet vergelijkbaar met de reguliere slaapmiddelen, waar je inderdaad allerlei problemen mee kunt krijgen.

Fraz
28-03-2010 om 12:23
Guinevere
ik denk dat nikus bedoelt dat het idee dat je iets nodig hebt om in slaap te komen ervoor kan zorgen dat naar slaappillen grijpt. Melatonine is niet verslavend maar je kunt daardoor misschien gaan denken dat je alleen maar met een pil kan gaan slapen. Op het moment dat melatonine niet meer helpt heb je dan sneller de neiging om te pakken naar een pil.

Wenli
28-03-2010 om 14:43
Wat is dan het alternatief?
Als een kind van 6 pas rond middernacht in slaap valt, je alles al hebt geprobeert en testen uitwijzen dat de melatonine-aanmaak te laat of te weinig op gang komt?
Als je kind overdag doodmoe is, zich niet kan concentreren en slecht in haar vel zit?
En, ondanks dat het kind steeds vermoeider wordt, het iedere avond weer hetzelfde is?

Sharon*
28-03-2010 om 14:58
Alternatief
is er niet denk ik. Hier ook een kind dat met melatonine gaat slapen. Daarvoor duurde het ook uren voor hij sliep en combinatie extreem vroeg wakker. Niet fijn. Ik vind het ook niet prettig dat hij pilletjes nodig heeft om te gaan slapen, maar inderdaad, wat is het alternatief?

Fraz
28-03-2010 om 16:41
Is er denk ik niet
Maar ik zou wel eerst laten testen of er te weinig of te laat Melatonine aangemaakt wordt en misschien tijdens vakanties proberen of het lichaam toch dat zelf weer gaat doen. Maar tijdens schooltijden is uitgerust zijn wel super belangrijk. Ook de randvoorwaarden blijven hanteren en misschien aanscherpen (dus misschien na het eten geen tv/computer meer, zorgen voor een goed donkere kamer etc etc) Maar als het niet anders kan zou ook ik voor een pilletje gaan maar dus wel nadat er gekeken is naar de eigen melatomine aanmaak en nadat ik alle andere zaken had uitgeprobeerd.

Elisa Gemani
28-03-2010 om 21:54
Melatonine
Nou, dit heb ik nog nooit meegemaakt: zoonlief wilde uit zichzelf om 20.30 naar bed omdat hij moe was en lekker wilde gaan slapen!! Hij krijgt 5 tabletjes van 0,1 mg melatonine een uur voor het naar bed gaan en hij slaapt heerlijk! Hij voelt zich overdag ook zoveel beter. Wij hebben echt geen test nodig; de melatonine bewijst zichzelf. Ook bij mij werkt het. Ik zie het net als de antidepressiva die ik levenslang moet slikken omdat ik niet voldoende serotonine aanmaak; de pillen vullen simpelweg een tekort aan een bepaalde stof aan zodat je als een "normaal" mens kan functioneren. Dat heeft niks met verslaving te maken.

Guinevere
28-03-2010 om 21:57
Wauw
Echt waar? En dan ook nog in de zomertijd! Wat zal hij fit worden binnenkort, geweldig!
Ik neem trouwens ook incidenteel een paar tabletjes als ik niet kan slapen. Werkt goed.

anna van noniemen
28-03-2010 om 22:52
Oudste
krijgt ook al een poosje melatonine....ik geeft die van Sleepz en hij krijgt er 4. Werkt inderdaad heel goed. Normaal doe ik het in het weekend niet, maar nu waren we een weekendje weg en heb ik het wel gedaan...
Overigens geef ik onze jongste zoon ze ook inmiddels, die liep ook tot heel laat te spoken en zag er langzamerhand uit als een spook....hij slaapt nu veel eerder en ziet er weer beter uit....

zofia
29-03-2010 om 08:33
Idee?
zou je de melatonine niet op kunnen lossen in een bekertje warme melk o.i.d.? dan hoef je je kind helemaal niet te vertellen dat hij een pilletje moet om te kunnen slapen.

Moyodo
29-03-2010 om 10:12
Kruidvat
Ik heb net een doosje gehaald,Melatonine pure van Leef vitaal,zitten 500 in doosje en ze kan ze gewoon laten smelten. Hier staat op het doosje 1 tablet van 0,1 mg 1-2 uur voor het slpen gaan en als het juist om het doorslapen gaat gewoon voor het slapen gaan geven.Dan kan ik 550 dagen met een doosje doen en dan voor nog geen €10,-. Ik vroeg wel of ik het eerst moete testen maar dat hoeft niet omdat het niet schadelijk is en als het niet werkt dan weet je ook dat het niet aan de Melatonine ligt, dan neem ik zel wel in.

Pippin
29-03-2010 om 10:27
Vraag
Ik vind het altijd een moeilijk te begrijpen. Ik lees vaak de redenatie: melatonine is een lichaamseigenstof en dáárom niet schadelijk. Maar dat vind ik niet zo´n sterk argument.
Mijn vader gebruikt schildklierhormoon. Dat is ook een lichaamseigenstof. Maar het is wel degelijk schadelijk voor een gezond mens. Je mag het alleen gebruiken als is aangetoond dat je er zelf te weinig van maakt.
Weten jullie hoe dit zit met melatonine?
Ik heb altijd begrepen, dat het lichaam de hormoonafgave zelf regelt. Van daaruit geredeneerd, zou het lichaam minder melatonine gaan aanmaken, als de hormoonhuishouding verstoord wordt door een ingenomen dosis.
Ik begrijp overigens erg goed dat kinderen melatonine gebruiken hoor. Ik vind het ook zeer logisch om dat te doen als een kind urenlang wakker ligt te wachten en de slaap komt maar niet. Want dat is ook schadelijk, volgens mij.
Maar treedt er niet een gewenning op? Wordt het lichaam niet afhankelijk?

Wenli
29-03-2010 om 12:13
Pippin
Voor zover ik weet heeft melatonine geen schadelijke bijwerkingen. Wel wordt aangeraden om een arts te raadplegen als je langere tijd meer dan de aanbevolen dosering van 0,1 mg inneemt.
De arts van het Slaapcentrum in Ede vertelde ons dat het belangrijk is om te laten onderzoeken op welk tijdstip het lichaam zelf begint met het aanmaken van melatonine. Zo kun je de dosis die je inneemt daar precies op afstemmen. En dan blijft het lichaam ook nog zelf melatonine aanmaken. Als je langere tijd teveel, en/of op een verkeerd tijdstip melatonine zou innemen, is er wel kans dat het lichaam nog minder melatonine gaat aanmaken.
Daarom denk ik ook dat het verstandig is om, als je besluit melatonine te gaan gebruiken in een hogere dosering dan 0,1 mg, dit niet te gaan doen zonder gedegen onderzoek.
Want als je gewoon melatonine bij de drogist koopt, en op de gok gaat gebruiken, is er natuurlijk een grote kans dat het wel werkt, maar weet je niet of je de echt juiste dosering te pakken hebt, en of het moment van inname wel klopt in combinatie met de natuurlijke aanmaak in het lichaam.
verder is melatonine niet schadelijk voor het lichaam, sterker nog: het is een zeer krachtige anti-oxydant en is goed voor het imuunsysteem.

Moyodo
29-03-2010 om 14:01
Voedingssupplement
Ik denk niet dat ze er aan wennen, ik zie het net als vitaminen die je extra neemt om een tekort aan te vullen. ALs je ze niet neemt krijg je ook geen ontwenningsvershcijnselen, wel kan het natuurlijk zijn dat ze zonder weer slechter slapen, maar dat komt dan weer van het tekort aan Melatonine.
Ik geef alleen wat er toegestaan is, dus 1 tabletje van 01 mg. Geef je op advies meer, zou ik het met degene erover hebben die dat voorgeschreven heeft of dat geen gevolgen heeft voor later als ze er mee willen stoppen.

Moyodo
01-04-2010 om 15:24
Gebruik het zelf ook
Mijn dochter neemt het nu een paar dagen, gewoon eentje, meer wil zij niet want ik kon haar nog wel eens willen vergiftigen.....Zij valt wel sneller in slaap, want normaal lag ze om 22 uur in bed en was vaak een uur later nog wakker. Gisteren was het 22.15 uur en ik wilde haar nog iets vragen, maar ze lag al in diepe coma. Bij mij werkt het trouwens ook perfekt.
Ik neem het ruim een uur voor slapen gaan en tegen 22 uur vallen mijn oogjes al dicht en slaap ik aardig door. Alleen ben ik nu 2x precies om 5.10 wakker geworden. Zal het dan uitgewerkt zijn? Ik neem er 2 stuks van 0,5 mg.Misschien moet ik nog eentje nemen als ik al op bed lig? Ik werd de eerste keer wakker omdat ik dacht dat ik schoten hoorde buiten....vaag, ik weet het.