Peetje
13-01-2012 om 15:35
Weg bij psychiater?
Hallo,
Door angstproblemen bij zoon op school (destijds in groep 5, nu groep 8) zijn wij bij een psychiater terecht gekomen. Na onderzoek bleek hij slim en flink dyslectisch te zijn. Daarnaast bleek hij ook ADHD (gecombineerde type) en een angststoornis te hebben.
Met medicatie (medikinet) en cognitieve therapie (en natuurlijk hebben wij thuis ook op verschillende manieren onze hulp ingezet) gaat het heel goed met hem. De erkenning van dyslexie en het vertrek zijn toenmalige leerkracht heeft hem sowieso veel goed gedaan. RT en daarmee veel inhalen ook veel.
Een paar maanden geleden, heeft hij opnieuw psychologisch onderzoek gehad; intelligentie-onderzoek, geheugen en psycho-sociaal. Daaruit kwam naar voren dat hij hardstikke slim is, zichzelf als positief ervaart etc etc. Maar ook dat er (zonder medicatie) geen geheugenproblemen meer geconstateerd worden, behalve visuo-motorisch. En dan zie ik ook wel terug in o.a. zijn handschrift en het gebruik van bestek .
Op suggestie van de psychiater, bouwen we de medikinet af (en dat bevalt heel erg goed) en zal zoon naar ergotherapie gaan.
Nu heb ik niet zo'n prettig contact met de psychiater, maar dat is een persoonlijk gevoel. Niet zozeer over kundigheid, maar de benadering naar ons als ouders toe.
Zojuist krijg ik de verwijsbrief waarin dus o.a. staat dat er problemen zijn binnen de primaire steungroep (gezin dus).
Eeeh, wat? Ik weet nergens van, we hebben helemaal geen problemen thuis... En bij de vraagstelling staat ook vermeld dat kind achterblijvende zelfstandigheid heeft en angst bij zeer zorgzame ouders.
Ik vind het niet fijn klinken, zoon is prima zelfstandig (van opruimen tot alleen van/naar vrienden fietsen). En ja, we zijn zorgzaam; maar ons kind had paniekaanvallen in de klas en kijkt nu enthousiast uit naar zijn middelbare school; nogal een verschil in 2,5 jaar...
Betrokken en zorgzaam; ja, daar herken ik me in. Maar zeer zorgzaam voelt voor mij in deze tekst als overbezorgd en negatief.
Nu heb ik al twee keer eerder tijdens een afspraak gevonden dat de weergave van een gebeurtenis door de psychiater helemaal anders was dan hoe ik dat ervoer. Kan gebeuren, en op dat moment ben ik daar niet op ingegaan.
Maar in de huidige DSM-classificatie én vraagstelling kan ik me echt niet vinden.
Wat te doen? Ik heb niet zo'n zin om in discussie te gaan (het gaat om interpretaties) en die verwijzing haal ik wel bij de huisarts. Maar wat gebeurt er dan verder met het dossier van zoon? Kan ik het laten vernietigen, en wat voor gevolgen heeft dat dan weer?
En als hij later problemen krijgt, wat zijn de gevolgen van deze verwijzing als die in het dossier blijft?
Ik hoor het graag,
groeten,
peetje

mari39
13-01-2012 om 16:27
Dossier
Peetje, google eens op WGBO en dossierplicht. Dan vind je het een en ander.
Volgens mij kun je een dossier nooit laten vernietigen, dat kan niet ivm continuiteit van zorg en een zorgverlener moet zich in rechte kunnen verdedigen. Zonder dossier kan dit niet meer.
Je kunt laten wijzigen (feitelijkheden), kopie krijgen, en aanvullingen doen. Dus je eigen verhaal in het dossier laten voegen.
Het dossier blijft bij de psych, tot einde bewaartermijn, pas dan wordt het vernietigd. Het mag niet zonder jouw en later zoons toestemming naar een andere hulpverlener. Dus in principe zal niemand het meer kunnen lezen.
Succes

Leen13
13-01-2012 om 19:57
Dossier
Net een rondje gehad weer een verzoek om zaken uit het dossier te halen.
En me voorgenomen de eerstvolgende hulpverlener te vragen om zaken prive te houden en niet alle suggesties en vragen te etaleren. Dat geeft makkelijk aanleiding tot misverstanden, niet doen dus.
Houdt het feitelijk.
Dus niet: Kind zit niet goed in haar vel.
Wel: medicatie geeft net genoeg verlichting.
Positief formuleren.
En anders kunnen we geen zaken doen.
Is er een EPD? Met mogelijke toegang voor regionale hulpverleners? Is kind aangemeld in de verwijsindex?
Geeft niets zo'n dossier totdat er iemand wil toeteren, dan heb je een probleem.

Lolo
15-01-2012 om 08:01
Wel rechten
Je hebt wel rechten als ouders. Je mag een aantekening of opmerking laten toevoegen in het dossier en je kunt ook de laatste opmerking van de psychiater er uit laten halen. Volgens mij heeft de psychiater in jouw opdracht een verslag gemaakt waardoor het dossier wettelijk gezien van jou is. Dat betekent ook dat je het mag laten vernietigen. Dan zij ook de gestelde diagnoses niet meer van kracht, dus moet je opnieuw beginnen.
Goed opletten, tijdens mijn studie psychologie heb ik geleerd dat klanten heel veel rechten hebben, Lleen men weet dit vaak niet.
Gr. Lolo
Verstuurd met de Ouders Online iPad app

mari39
15-01-2012 om 10:55
Lolo
je hebt geen absoluut recht om je dossier te laten vernietigen, je kunt een verzoek indienen en de hulopverlener mag dit, uiteraard met goede redenen,wel weigeren. Hij moet die redenen aan patient laten weten.
Als je het daar dan niet mee eens bent, dan staan er ook nog wel beroepsmogelijkheden tegenover, maar dat worden dan lange trajecten.

Peetje
16-01-2012 om 15:12
Wat ik ga doen:
Hallo,
Bedankt voor jullie reakties. Ik heb (in overleg met man) besloten om de psychiater te mailen, dat we ons echt niet kunnen vinden in de tekst in de verwijzing.
Daarnaast gaan we laten weten dat de psychiater het dossier kan sluiten en ofwel het dossier vernietigd wordt ofwel compleet aan ons wordt overgedragen.
Ook na een paar dagen nadenken en zoeken, zie ik niet in hoe mijn kind nu of in de toekomst gebaat kan zijn met iemand die (grotendeels) alleen bevestiging zoekt in zijn eigen mening.
Bedankt voor jullie hulp!
groeten,
Peetje

Gonzo18
16-01-2012 om 19:44
Wel recht op vernietiging
Je hebt wel recht op vernietiging hoor. Behalve bij verplichte opname en nog zeer uitzonderlijke dingen, zie http://www.cbpweb.nl/Pages/inf_va_rechten_patient.aspx#4
Dus als jullie het vernietigd willen hebben, en je kind is jonger dan 12c verklaring ondertekenen en dan moet psych dat binnen drie maanden doen. Als je kind tussen 12 en 16 is moet hij mee-ondertekenen, ouder dan 16, dan heb je als ouder niet meer veel te willen op dit gebied.
Sterkte!

Gonzo18
16-01-2012 om 19:45
Ps.
Ik heb het dossier ook laten vernietigen maar van tevoren wel om kopie gehele dossier gevraagd. Dat ligt hier thuis. Je weet maar nooit...

Gonzo18
16-01-2012 om 19:45
Ps.
Ik heb het dossier ook laten vernietigen maar van tevoren wel om kopie gehele dossier gevraagd. Dat ligt hier thuis. Je weet maar nooit...