Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Sub Rosa

Sub Rosa

12-04-2010 om 15:05

Welke boeken lezen asperger-tieners?

Hallo,
Mijn zoon (Asperger, 14) zit volgend jaar in Havo-4 en moet dan gaan lezen voor zijn boekenlijsten. Hij heeft echter een enorme hekel aan verhalende boeken en leest alleen informatieve boeken. Nu ontdekte ik dat dit een typisch Asperger-eigenschap is.
Daarom hoop ik dat andere ouders van een Asperger-puber me kunnen helpen aan titels van boeken die op de lijst mogen staan en meer informatief dan verhalend zijn.
Wat voor boeken vonden jullie kinderen interessant of ten minste leesbaar?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lekker moeilijk

Zoonlief heeft er ook een vreselijke hekel aan, maarja het moet... Hij vond Joe Speedboat wel te pruimen, en God's Gym. Ik denk dat het realistische deze boeken nog wel oké maken. (nog erger vindt hij het om de verslagen te maken...) Gr Suus

Jolijt

Jolijt

12-04-2010 om 18:43

Moeilijk!

Echt informatief is geen van de boeken die mogen voor de lijst volgens mij.
Deze boeken zijn zou ik mijn kinderen aanraden (en zijn deels door hen gelezen)
Rik Launspach - 1953
Kim Moelands - Ademloos
Herman Koch - Het Diner
Bernlef - Hersenschimmen
Kader Abdolah - Het Huis van de Moskee
Stefan Brijs - De Engelenmaker (Twijfel aan geschiktheid aangezien de zeer ongevoelige hoofdpersoon in veel recensies als autistisch wordt betiteld)

Voor Engels:
Mitch Albom - The five People you meet in Heaven
Ismael Beah - A Long way gone (waargebeurd)
John Boyne - The boy in the striped Pajamas
Suzanne Collins - The Hunger games
Markus Zusak - The Bookthief
Mark Haddon - The curious incident of the Dog in the Night-time

Alle boeken hebben op lijsten gestaan, maar iedere school is anders dus ik zou wel navragen voor aanschaf/lezen.
De laatste 4 Engelse boeken vallen onder young adult, dat mag niet overal.

Tip voor heel moeizame lezers (uitstellers, concentratieverliezers)... lees het boek mee met een luisterboek (hebben ze in de bieb). Met 1 of 2 dagen ben je zo door een boek heen.

Jolijt

Jolijt

12-04-2010 om 21:11

Fladder

Tom Clancy krijg je niet weggeperst onder literatuur ben ik bang. Harry Potter mag op sommige scholen voor Engels (terwijl andere scholen het verbieden, want kinderboeken en als reden heb ik ook gehoord dat de film teveel op het boek lijkt en daardoor het lezen niet te controleren valt.)

De laatste twee zijn boeken voor 10-12 jaar; goede boeken dat wel, maar daar kom je in Havo 4/5 niet mee weg. (helaas zou ik bijna zeggen, want de boeken die ik 'moest' lezen begreep ik niet in 5/6 VWO en dat heeft een hele tijd mijn leesplezier vergald. Ik was gewoon jong en een beetje onnozel en echt aan veel boeken nog niet toe)

Sub Rosa

Sub Rosa

12-04-2010 om 22:52

En hoe reageert de school?

Alvast bedankt voor jullie tips. Voor mijn gevoel zit er nog niet echt iets tussen dat hij zou willen lezen. Maar het moet he? Dus misschien zijn luisterboeken inderdaad een aardige oplossing.

Hoe gingen de scholen verder met de boekenlijsten om? Wordt er rekening mee gehouden dat Aspergers moeilijk romans lezen? Voor mij was deze info nieuw, ik dacht dat het meer aan mijn zoon zelf lag. Niet dus.

Maar als dyslectici meer proefwerktijd krijgen, waarom zouden Aspergers dan geen informatieboeken mogen lezen?

Sub Rosa

Sub Rosa

12-04-2010 om 22:55

En boeken over autisme?

Andere vraag: wat vinden julllie Aspergers trouwens van boeken met een autistische hoofdpersoon, zoals Hond in de Nacht? Er zijn de laatste tijd div. boeken verschenen met dit thema. Mijn zoon taalt er niet naar. Het is geen ontkenning, want hij is heel open over zijn Asperger. Maar het autisme van anderen interesseert hem kennelijk weinig (typisch...) Of zou het toch ook bedreigend kunnen zijn?

Sub rosa

Mijn zoon-met-Asperger leest juist heel graag romans. Ik denk dus niet dat je alle 'aspergers' over één kam kunt scheren. Hij houdt vooral van fantasy en science fiction, wat dan weer wel een geliefd genre schijnt te zijn bij mensen met Asperger.

Het is de bedoeling dat je bij het lezen voor de lijst iets van literatuur en literatuurgeschiedenis opsteekt. Met het lezen van informatieve boeken kom je er dan dus niet, al zou hij er misschien een literair essay op kunnen zetten, of misschien een filosofisch werk.

Ik heb mijn zoon ook wel boeken over autisme gegeven, maar hij herkende zich er niet in. Onze kinderpsychiater zei, dat dat veel voorkomt. Als de beschreven eigenaardigheden van een hoofdpersoon niet precies hetzelfde zijn, is het niet meer herkenbaar.

an mien

an mien

13-04-2010 om 10:30

De ruimte van sokolov

Van Leon de Winter, dik boek en in het begin even doorbijten maar daarna heel goed te doen.

An mien

Sub Rosa

Sub Rosa

18-04-2010 om 23:10

Over één kam

Hoi Rixt,
Nee, natuurlijk wil ik Aspergers niet over één kam scheren. Maar tot mijn verbazing bleek dit leesgedrag tot de kenmerken te horen. En natuurlijk heeft niet elke Asperger dezelfde kenmerken! Daarom is het vaak ook zo lastig een diagnose te stellen.

En over literatuur: ik ben dus op zoek naar boeken die wél onder literatuur vallen maar vrij informatief van aanpak zijn. Dus niet teveel zielsbespiegelingen en intermenselijke relaties enzo. Ik bedacht zelf opeens dat De Aanslag wel wat zou kunnen zijn - een oorlogsboek dat makkelijk wegleest. Zo zijn er vast meer te bedenken. Ik blijf zoeken en rondvragen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.