Engelandvaarder
18-10-2009 om 23:08
Welke middelbare school?
Ik ben benieuwd of ik hier bruikbare meningen kan vinden om ons met ons dilemma te helpen: we moeten na de kerst beslissen naar welke middelbare school we onze zoon (in 2011) willen sturen. Hier in Engeland zijn de meeste scholen 'comprehensive', wat wil zeggen dat ze aan alle nivo's lesgeven. Er zijn nogal wat regels over toelating, maar omdat onze zoon een 'statement of special educational needs' (soort rugzakje) heeft kunnen we kiezen welke school we willen (en daarom moeten we ook zo vroeg beslissen).
Onze zoon heeft op school extra begeleiding nodig, hij is nogal dyslectisch, heeft ADD en er zijn wat zorgen over hoe hij in de groep ligt. Hij vindt het wel leuk om naar school te gaan maar heeft een slechte werkhouding, vindt dat hij veel dingen niet (zelf) kan en werkt erg langzaam. Hij is wel bovengemiddeld intelligent.
Er zijn twee middelbare scholen in de buurt die goede begeleiding kunnen bieden. School 1 kan vooral veel doen op het gebied van dyslexie. Er is een speciale dyslexie tutor die met kleine groepjes kinderen werkt. Dyslectische kinderen hoeven geen extra taal te doen, er is weinig nadruk op spelling, en de kinderen leren vooral wel te schrijven en zo genoeg werk te produceren. Het is een school voor jongens en meisjes die naast de basisvorming veel nadruk op muziek en toneel, en mediatechniek legt. De school heeft een goede reputatie, maar lijkt minder sterk dan de andere school op het ontwikkelen van het intellect gericht. Er is een meer diverse instroom en ook wat mindere examenresultaten over de gehele linie genomen.
School 2 biedt meer begeleiding op het gebied van sociale communicatie (ASS) en werkt veel aan sociale en organisatie vaardigheden. Het is een jongensschool die sterk de nadruk legt op een goede cognitieve vorming, maar biedt ook veel creatieve en technische uitdagingen.
De school is erg populair onder ouders (en kinderen), heeft fantastische resultaten op de examens, en heeft zeer gemotiveerd onderwijzend personeel. De instroom komt uit meer middenklasse gezinnen met een goed inkomen (daar hangen de betere examenresultaten ook mee samen).
Ik merk dat ik wat heen en weer geslingerd word tussen de twee scholen. School 1 lijkt me zelf heel leuk, er is veel aandacht voor de uitvoerende kunsten, maar de school zou wel meerzelfstandigheid van onze zoon vragen. Voordeel is dat er ook meisjes rondlopen en als onze zoon daar heen gaat zou onze dochter over drie jaar automatisch toegelaten zou worden zonder dat we door de toelatingsprocedure zouden hoeven.
School 2 komt heel veilig en beschermd over, de jongens zaten goed in hun vel en het onderwijs is erg goed op jongens afgesteld. Met onze NLse achtergrond zouden we het wel jammer vinden als onze zoon niet met meisjes les zou krijgen, maar de manier van onderwijs geven zou waarschijnlijk wel goed voor hem zijn en de benadering spreekt hem erg aan (hij is bijvoorbeeld gisteren naar een workshop 'robot bouwen' geweest die op school 2 georganiseerd werd voor kinderen uit de buurt).
Er speelt mee dat ik bang ben dat een kind als onze zoon op veel scholen al snel als 'niet zo slim' zou worden beoordeeld en misschien naar een lagere stroom af zou zakken dan goed voor hem zou zijn. De jongensschool lijkt het hardst te werken alle jongens toch zo hoog mogelijk op te leiden. Bovendien is onze zoon nog erg jong als hij naar de middelbare school moet, dus de beschermende sfeer sprak me erg aan op school 2 (hier in Engeland gaan ze een jaar eerder dan in NL en onze zoon zal NET elf zijn als hij begint). Daarbij komt dat hij ook nog vrij jong is voor zijn leeftijd.
Maar ben ik niet te overbezorgd? En ga ik teveel uit van wat ik (zelf academicus) voor hem wil? Hij is erg slim, en heeft een nogal 'wetenschappelijke' denkwijze, maar doet het niet zo goed op school. Ik denk dat het belangrijk is dat hij genoeg uitdaging krijgt. Maar misschien wordt hij wel veel meer geprikkeld door muziek en toneel (vindt hij allebei erg leuk, hoewel hij voor geen van twee een uitgesproken talent lijkt te hebben).
Pfffff...... lastig hoor, keuzes maken.....
Wie kan hier wat zinnigs over zeggen? Wat hebben jullie gekozen voor jullie zorgenkind, en hoe gaat dat?
Jose

MariaV
19-10-2009 om 10:53
Muziek en drama vs. intellectuele uitdaging
Mijn idee als totale leek op dit gebied is: muziek en drama (en met meisjes omgaan) kun je prima in je vrije tijd doen, een intellectuele uitdaging bieden is een stuk moeilijker als hobby. Ik zou daarom voor school 2 gaan.
We bellen nog!
M

ozzieozzie
19-10-2009 om 11:46
Mmm, wat wil hij zelf?
heb een tijdje nagedacht over je vraag.
moeilijk hoor - maar allereerst zou ik kijken naar wat hij nodig heeft: begrijp ik het goed dat dat structuur, een zeer veilige omgeving en voldoende uitdaging is? in dat geval lijkt me school twee meer geschikt. is hij daarentegen een artistieke jongen, met aspiraties richting drama ed dan zou ik voor school 1 kiezen. Ik denk dat wij nederlanders jongens/meisjes scholen een beetje raar vinden, maar in het algemeen worden er academisch betere resultaten gehaald op scholen met alleen maar jongens of meisjes!
heeft je zoon zelf een voorkeur? de mijne zou direct naar de robot bouw school willen! )

Engelandvaarder
20-10-2009 om 12:09
Zoon heeft niet echt voorkeur
We zijn bij beide scholen naar een open dag geweest. Op school 1 mocht hij op een elektrische gitaar spelen en in een opnamestudio aan de knoppen draaien. Op school 2 stond er een voertuig in de workshop die door leerlingen ontworpen en gebouwd was en een eco-challenge (zoveel mogelijk km op een liter benzine rijden) gewonnen had. Onze zoon denkt nu dus dat middelbare scholen bijzonder cool zijn
Ik denk zelf dat misschien school 2 wel beter voor hem is, maar heb wel een beetje moeite met het feit dat er alleen jongens rondlopen. Op het moment speelt onze zoon wel vooral met jongens, maar hij heeft wel heel veel aan de meisjes in zijn klas, die hem allemaal erg leuk vinden en voor hem opkomen als er dingen niet zo lekker gaan. Hij is nogal een gevoelige jongen en moet duidelijk leren beter voor zichzelf op te komen. Ook vind ik zelf Engelse mannen wat stijf en soms wat traditioneel (ongeemancipeerd), en ik ben ergens bang dat onze zoon ook zo wordt (beetje irrationele angst, want hij komt natuurlijk uit een ander nest). Daarnaast vinden buitenschoolse activiteiten hier ook vaak op school plaats, beide scholen bieden allerlei sport- muziek en techniek- en hobbyclubs. Geweldig eigenlijk, maar hier zou hij op school 2 dus ook geen meisjes tegenkomen.
Verder speelt mee dat, om toegelaten te worden op school 2, we waarschijnlijk meer nadruk moeten leggen op wat ze hier 'social communication' problemen noemen. Dit komt er op neer dat bepaald moet worden of hij een diagnose in het autisme spectrum krijgt. Dit hebben we tot nu toe niet gezocht, vooral omdat hij duidelijk een grensgeval is, hij is sociaal wat onhandig in de klas, maar op het schoolplein heeft hij zo zijn eigen vrienden gevonden, en thuis en bij vrienden thuis is er niet veel aan de hand. Een gerelateerde kwestie is dus dat we moeten beslissen of een dergelijke diagnose (als hij die krijgt) hem zal helpen of juist tegen zal zitten. Ik geloof zelf niet zo in de absolute betrouwbaarheid van de diagnostische middelen, en weet dat een ASS diagnose soms/vaak vooral gedrag beschrijft, en niet zozeer een onderliggend probleem.
Goed, het helpt al om hier het een en ander op een rijtje te zetten. Het is hier lastig om mensen mee te laten denken, vooral omdat de jongensschool zo populair is dat niemand zou begrijpen als we een andere keuze zouden maken.
bedankt voor het meedenken!
Jose

Mariel81
20-10-2009 om 20:54
Doorstroom universiteit
Hoi Jose,
Moeilijke keuzes zeg! Even voor de duidelijkheid, ik ben geen ouder maar heb mijn International Baccalaureate aan een internationale Britse School gedaan en toen gestudeerd aan een Engelse Universiteit.
Ik zou toch ook een beetje proberen te raden wat je zoon later wil gaan doen. Heel moeilijk weet ik. Maar als er vanuit die jongensschool 98% naar de universiteit gaat en 10% naar Oxbridge en bij de andere school maar 30% naar de universiteit gaat en 0% naar Oxbridge en jij denkt dat hij later arts wil worden (ik zeg maar wat hoor) dan kan hij misschien beter naar die jongensschool gaan.
Overigens ken ik wel mensen die naar een jongensschool zijn geweest en dat erg leuk vonden en ook vinden dat ze daardoor nu steviger in hun schoenen staan. Eentje van hen is trouwens bijzonder ge-emancipeerd, dat doe je natuurlijk thuis gewoon ernaast!
Succes met alle beslissingen. Het lijkt mij erg moeilijk en ik begrijp dat mijn redentje maar een kleintje is in het hele geheel.
Mariel

Engelandvaarder
20-10-2009 om 22:03
Value added
Dankje voor je reactie, Mariel. Ik hoor ook veel positieve verhalen over mannen die op jongensscholen hebben gezeten, en ik geloof ook wel dat het voor veel jongens juist goed uitpakt. Het verbaast me alleen nog steeds in hoe weining Engelse gezinnen de man een wezenlijk aandeel levert in de opvoeding van de kinderen.
Over doorstroom naar de universiteit: De jongensschool heeft betere resultaten (en dus ook betere doorstroom) dan de gemengde school, maar heeft ook een betere instroom. De zogenaamde 'added value' die gecorrigeerd is voor dat verschil is vergelijkbaar voor beide scholen. Maar ik denk wel dat het op de jongensschool meer geaccepteerd wordt als je graag kennis op wilt doen en 'science cool' vindt, en dat spreekt me wel aan.
Het zit er denk ik wel in dat onze zoon iets gaat studeren, maar het is nog wel zeer de vraag of hij met zijn werkhouding en problemen het allemaal wel vol gaat houden op school. Dat is ook de reden dat we de beste begeleiding zoeken.
groeten,
Jose

ozzieozzie
20-10-2009 om 23:03
Jongens school
ik zou er niet zo bang voor zijn hoor. allereerst heeft hij thuis een zus en jij kunt hem natuurlijk ook in contact brengen met meisjes. hij kan wellicht ook nog een sport/club buiten school doen?