Bikkel
17-09-2009 om 13:38
Welke sport?
Zoon voetbal al een aantal jaren, met plezier. Hij traint eigenlijk voornamelijk, sepelt wel iedere wedstrijd mee maar wel een korte tijd want eigenlijk gebeurt er teveel voor hem in zo'n veld. Hij heeft adhd. Tot nu toe kon hij altijd mee promoveren/trainen met zijn team op deze manier. Maar nu heeft de club een nieuwe indeling gemaakt waardoor hij niet meer bij zijn oude vrienden zit. Hij is daardoor zijn plezier voor een groot gedeelte kwijt, ook al deed hij eerts min of meer voor spek en bonen mee en nu is dat niet veel anders. We hebben dit wel zien aankomen maar voor zoon is het een hard gelag en hij wil zich orienteren op een andere sport.
Welke sport(en) doen jullie zorgenkinderen en hoe gaat dat? Onze zoon is 10, trouwens.

Guinevere
17-09-2009 om 14:20
Wat hij zelf leuk vindt
Wat zegt je zoon ervan, Bikkel? Ik kan hier wel vertellen welke sport mijn zoon doet, maar dat wil niet zeggen dat jouw zoon dat ook leuk vindt. En omdat plezier in de sport toch voorop moet staan...
Heeft hij een vriend die toevallig op een andere sport zit? Wie weet kan hij een paar keer meegaan om te kijken?
Ons (bijna probleemloze) zorgenkind van 7 zit overigens op atletiek, en hij doet zeker niet voor spek en bonen mee, maar bij de beteren. Juist met het rennen kan hij zijn oneindige energie goed kwijt. Het enige waar hij niet tegen kan is het startschot bij een wedstrijd.
Wielrennen was voor hem ook nog een optie maar daar moet je ouder voor zijn. Maar zoals gezegd: het gaat erom wat jouw zoon leuk vindt. Als hij van peuter-af-aan met een bal speelde, is een balsport iets voor hem. Zoon hier wilde van baby-af-aan vooral snel vooruit, lopend of fietsend.

ijsvogeltje
17-09-2009 om 15:42
Zwemmen en judo
Judo pas sinds kort, maar zwemmen al een langere tijd. Plezierzwemmen noemen ze het hier. Wat baantjes zwemmen, spelletjes in het water, circuitjes, dat soort dingen. Heel geschikt voor hem. Voetbal of tennis lijken hem ook erg leuk, maar ik vrees dat die sporten hem veel teveel prikkels en frustraties gaan opleveren.
Zoon is trouwens 7 jaar.

ayla
17-09-2009 om 16:35
Variatie op zwemmen
is snorkelen, als hij tenminste van zwemmen houdt. Dochter is een stuk kleiner maar ik heb de hogere groepen wel eens gezien. Hier doen ze echt zwemmen in een 4 meter diep bad, leren met duikflessen duiken etc. De meeste kinderen zijne r echt heel enthousiast over

Roos Vicee
17-09-2009 om 20:19
Wielrennen
Guinevere zegt wel dat je voor wielrennen ouder moet zijn maar mijn ervaring is dat dat wel meevalt hoor. Je mag pas aan officiele wedstrijden meedoen in het jaar dat je 8 wordt, maar trainen (dus ook vaak trainingswedstrijdjes) mag bij de meeste verenigingen ook al met 7 jaar. Dus ook al wordt je pas eind december 8 je mag dat hele jaar al aan wedstrijden meedoen. En het is leuk!!

Tineke
17-09-2009 om 20:43
Wielrennen met 7 jaar?
Hihi, toen fietste zoon hier nog uitgebreid met zijwieltjes.
Hij koos overigens voor klassiek ballet. Geen sport, maar kunst. Discipline en vaste oefeningen, geen krioel of geschreeuw, mooie muziek.

toja
17-09-2009 om 21:40
G-voetbal
mijn zoontje van 8 zit sinds een paar weken op voetbal. Maar omdat we erg op zagen tegen het trainen door de weeks (ivm vermoeidheid)en het wel mee kunnen komen (tegen vriendjes redt hij het niet) hebben wij gekozen voor een G-voetbal team. In het team zitten kinderen tot 15 jaar; hij kan daar de komende jaren dus rustig blijven als hij het leuk vindt.
Er zitten kinderen met lichamelijke problemen en/of andere problemen. Ons zoontje heeft trouwens autisme (en sensorische integratiestoornis, lage spierspanning). Er is niet zoveel druk; niets moet alles mag en de sfeer is ook leuk.

emma43
17-09-2009 om 21:47
Geen sport,maar
Zoon heeft voetballen geprobeerd,gym clubje,lukte allemaal niet.Zwemles tot zijn B-diploma,toen wilde hij niet meer,was ook moeilijk voor hem,steeds dat wachten in de rij voor hij weer in het water mocht en dan was hij al vergeten wat de bedoeling was.dus een hoop gemopper,niet fijn.
Toen wilde hij zelf gaan drummen en via via ,kwam ik in contact met een ontzettende leuke geduldige drumleraar.De les is een half uurtje en 1 op 1.Zoon heeft dyslexie en lezen is enorm moeilijk voor hem,maar noten lezen gaat automatisch,zo goed voor zijn zelfvertrouwen,dat hij nu ook iets goed kan.
De stokjes vaat houden is wel lastig,dan heeft hij weer jeuk op zijn rug,makkelijk is zo een stokje dan!!!Dan zit er weer een stok in zijn schoen of vliegt de stok door de kamer,maar de leraar blijft aardig.Hij heeft ook geen vast lesschema,is erg flexibel,dus als zoon met een leuk ideetje komt dan speelt hij erop in.

Bikkel
18-09-2009 om 09:04
Wat leuk
Wat doen jullie kinderen leuke sporten en dingen. Ik heb hier wel wat ideeen opgedaan. Snorkelen bijvoorbeeld, dat drummen zie ik ook wel zitten voor hem (niet voor ons ) want hij houdt van lawaai maken. Ook een kleinere sportclub is een idee. Atletiek doet hij al maar hij vindt het niet erg leuk en wil er dan ook mee stoppen als het contributiejaar is afgelopen. Hij heeft een paar proeflessen judo gehad (ook vanwege zijn gebrekkige zelfvertrouwen) maar dat sprak hem helemaal niet aan. En natuurlijk moet je kijken naar wat het kind leuk vindt.
Ik was op zoek naar wat meer succesverhalen en ideeen voor sportende adhd'ers. En ik heb weer wat nieuweinspiratie opgedaan voor zoon. Hij zelf zou graag willen boogschieten. Voor zoon zal een teamsport lastig blijven omdat er gewoon teveel gebeurt in het vled waardoor hij niet meer kan ordenen in zijn hoofd en dichtklapt.

Vera*
18-09-2009 om 10:58
Hier
Dochter is begonnen met badminton. Via een schoolprojekt hebben ze al een aantal badmintonlessen gehad en het leek haar erg leuk. Voordeel van badminton is dat ze alleen bezig zijn op hun eigen kleine veld en alleen of eventueel met zijn tweeen staan aan één kant van het net.

mamavogel
18-09-2009 om 14:18
Scouting
Is scouting niks voor hem. Bij ons op scouting zitten meerdere kinderen met adhd waaronder ook mijn neefje die het helemaal geweldig vind.

Roos Vicee
18-09-2009 om 15:38
Ja scouting!
Ja idd scouting is ook erg leuk en goed! Hier een asperger op scouting en bij haar in de groep zitten ook een paar ADHD-ers. Mijn ADHD-er vindt wielrennen helemaal geweldig vandaar dat scouting niet óók in beeld is. Twee dingen worden te veel, maar het zou voor hem ook wel wat zijn.

Guinevere
18-09-2009 om 18:12
Adhd en wielrennen
Slingert een wielrennende adhd-er niet erger dan de rest? Ik heb allemaal visioenen van geschaafde knieën en ellebogen....
Wielrennen er ook nog bij wordt hier ook wat teveel, 2 keer per week atletiek, een keer BSO en een paar keer afspreken vind ik al heel wat activiteiten (niet te spreken over de keyboardles die we volgend jaar willen laten volgen...)