dilemmama
30-01-2012 om 10:58
Welke vo school voor zoon met pdd-nos
Wij zijn momenteel druk bezig met een middelbare school zoeken voor onze zoon pdd-nos en adhd. Van de adhd heeft hij niet veel last als hij zijn medicatie maar neemt. Dat hij pdd-nos heeft is wel duidelijk merkbaar. Gelukkig gaat het nu heel goed op zijn reguliere school in groep 8. Hij heeft een rugzakje die ook mee kan naar het VO. We willen kiezen uit 2 scholen. Een scholengemeenschap op 20 minuten fietsen, heel veilig en rustig met allemaal fietspaden. Onze dochter zit daar al op school. Of het gymnasium die ook 20 minuten fietsen is, dwars door de stad. Beide scholen willen hem ondanks zijn rugzak wel hebben. Op de scholengemeenschap hebben we al een gesprek gehad en hij zou daar in de gymnasium 1e klas kunnen komen. Begeleiding is niet bijzonder, want dat komt neer op een uurtje even alles doorspreken. En wat meer contact tussendoor met mentor. School zou wel op zoek gaan naar een mentor die openstaat voor kinderen met ass en daar ook ervaring mee heeft. Er zijn niet heel veel rugzakleerlingen. Alles is wel bekend, vanwege dochter, dus we kunnen hem goed voorbereiden op allerlei zaken.
Gymnasium heeft meer rugzakleerlingen en volgens zorgcoordinator zijn er ook meer leerlingen waar wat mee is, maar die geen diagnose hebben. Zoon zou daar wat meer gelijkgestemden kunnen vinden. Begeleiding daar is ook een uurtje per week, maar er zou dan een bovenbouwleerling aan hem gekoppeld worden waar hij ook naar toe kan. Deze school is nu nog een stuk kleiner dan scholengemeenschap, maar volgend jaar (als hij daar zou zitten) wordt er een heel deel bijgebouwd en groeit de school dus ook aanzienlijk. Schoolgebouw is nu nog overzichtelijk.
Wij vinden het moeilijk kiezen. De scholengemeenschap is bekend terrein en de route er naar toe is prettiger. Het gymnasium is prettig omdat er meer kinderen komen die iets hebben, maar de school is onbekend en moet zich dus nog aan ons bewijzen. Bovendien is de route niet heel fijn. Qua leerlingzorg lijkt het wel weer beter geregeld.
Zoon kan niet kiezen en vindt het sowieso allemaal erg lastig. Hij wil wel graag gymnasium doen, maar dat kan dus allebei. Wat zou voor jullie de doorslag geven?

Evanlyn
30-01-2012 om 23:34
Moeilijk!
Echt een lastige keuze, lijkt me. Een kleine school lijkt me fijn, maar dan zit je weer met een lastige route. En het feit dat je dochter op de grote school zit, lijkt me ook weer fijn voor hem, dus misschien is dat voldoende om het nadeel van een grote school op te heffen. Ik ken een grote school waar ze kleine afdelingen maken met een min of meer vast lerarenkorps, een soort schooltjes in de school. Doet die grote school dat? Verder weet ik niet of een buddy systeem zoveel beter is, dat hangt maar net van de buddy af. En zitten er op de kleine school echt zoveel meer zorgleerlingen dan op de grote?
Het lijkt me dus handig om nog iets meer informatie in te winnen, liefst van andere ouders van zorgleerlingen. Misschien via Balans?

Snuggle's
31-01-2012 om 11:44
Bekende school
De school van je dochter ken je al. Ben je daar tevreden over? Is het contact goed, komen ze hun afspraken na?
Ik denk dat bekendheid een heel groot voordeel kan zijn qua voorbereiden op allerlei zaken. Je dochter kan hem ook veel vertellen.
De andere school zegt meer te doen en meer kinderen te hebben waar iets mee is. Maar is dat ook zo? Ik lees alleen dat ze gekoppeld worden aan een buddy? Leuk systeem inderdaad dat wel. Maar daar heb je dus maar 1 jaar het voordeel van een kleine school en dan volgend jaar dus het nadeel van heel veel veranderingen als het een grote school wordt. En dat terwijl je zoon dan net gewend is, ook niet ideaal.

dilemmama
31-01-2012 om 14:04
Bekend
Ja het bekende van scholengemeenschap kan zeker in zijn en ons voordeel werken. Hij houdt niet van onverwachte dingen en wil veel structuur. Dat is er op die school zeker. Ook kunnen we hem van te voren vertellen (dochter ook) wat er gaat gebeuren op bepaalde dagen, zodat hij voorbereid is.
Deze school is ook prima benaderbaar en de contacten tot nu toe verlopen goed.
We neigen toch wel steeds meer naar deze school, vooral ook omdat hij nog kan afzakken mocht het om wat voor reden ook, toch niet lukken op gymnasium. Als hij naar categoriaal gymnasium gaat moet hij weg als het niet lukt. Qua intelligentie moet hij op die school ook mee kunnen komen, maar wat als de pdd-nos meer de kop op steekt in combinatie met de puberteit.
Het blijft lastig hoor!

Evanlyn
01-02-2012 om 10:42
Goede contacten
School prima benaderbaar, goed verlopen contacten...ik ben hartstikke jaloers! Onze basischool is klein, maar de communicatie is een ramp. Ik zou het wel weten..

Evanlyn
01-02-2012 om 10:48
O ja:
Hij heeft toch een ambulant begeleider (rugzakje)? Die komen op alle scholen in de omgeving en kunnen goed advies geven. Hetzelfde geldt voor het steunpunt autisme (nu het nog niet wegbezuinigd is).