Sanrica
19-12-2010 om 21:57
Werk combineren met zorgenkinderen?
Tja en daar zit ik dan nu overspannen thuis. Gebleken is dat de combinatie 3 dagen werken en 2 zorgenkinderen niet haalbaar is. Een zoon van 6 met waarschijnlijk adhd en een dochter van 3 met een kleine aangeboren afwijking aan haar arm. De opvoeding van mijn zoon kost heel veel energie en ook de afspraken voor beide kinderen die ik op mijn "vrije" dagen plan. Dochter loopt bij meerdere ziekenhuizen voor verschillende onderzoeken en zoon is in onderzoek voor adhd. Maar dit zal er waarschijnlijk wel uitkomen. Nu mijn probleem. Financieel gezien kan ik niet stoppen met werken of minder werken. Maar deze combinatie lukt ook niet meer. Vooral ook niet omdat de situatie voorlopig niet gaat veranderen. Mijn werk wat ik deed was best veel denkwerk en daarin functioneer ik niet meer. Maarja solliciteren heeft nu ook geen nut. Er wordt nu echter wel gesproken over mijn vaste contract ontbinden en een reintegratiebureau inschakelen voor een andere baan? Mijn bedrijfsarts is ook van mening dat wat ik deed niet haalbaar is. Ik vraag me eigenlijk af hoe anderen het doen. En of er misschien tips of ideeen zijn? Alvast bedankt voor de reacties.
Groetjes Sandra

T&T
23-12-2010 om 13:12
Vertrouwen in school
Het heeft een tijd geduurd, en we hebben helaas ook gezien hoe het niet moet (op andere scholen), maar nu heb ik het vertrouwen in school!
Dat betekend dat ik niet meer zo vaak hoef te komen praten met de juf, ik kan het ook beter loslaten; wat op school gebeurd is hun pakkie an! en dat kunnen ze daar uitstekend oplossen, daar hebben ze mij helemaal niet bij nodig. Wel heb ik geregeld e-mail contact met juf van de ouste, dat vinden we allebei prettig zo. En ik ben veel betrokken bij activiteiten op school, dan zie je ook hoe een klas functioneert en je spreekt de juffen en meesters eens wat informeler, zoals met een uitstapje of sportdag.
Ik kan echt zeggen dat school, zeker met onze twee zorgenkindjes, hier rust heeft gebracht; die uren per dag zitten ze goed, en heb ik even de tijd om iets anders te doen oh nee, in die uurtjes bouw je nog geen hoogdravende carriere, maar ik ben wel aan het studeren, en een paar uur aan het werk, en aan het sporten... ik groei zelf ook weer een beetje, eindelijk!
groetjes, Tess

ayla
24-12-2010 om 12:50
Tijdelijk
die gesprekken waren tijdelijk, opstartfase op de nieuwe school, een juf die niet heel ervaren is met versnelde kinderen, eerste kind op school dat een groep 3 overslaat. Het is zeker (en gelukkig ook maar) niet de bedoeling tot dat tot in de eeuwigheid doorgaat. Ik hoop zelfs dat het nu na de kerstvakantie niet meer nodig is. Het was ook meer om aan te geven welke dingen zo belastend zijn, al is het maar een paar maanden het is weer iets dat er bij komt en weer iets dat je op je werk moet regelen.

Kobalt
24-12-2010 om 13:04
Ayla
Misschien is het een idee om met de juf op email contact over te gaan? Wij doen dat ook, het bevalt heel goed, omdat via email communiceren veel minder tijd kost. Daarnaast vind (vond, eigenlijk) ik het altijd moeilijk om de inhoud van de boodschap te scheiden van de gevoelens die je wilt overbrengen. Met email is dat veel makkelijker.

Bikkel
25-12-2010 om 11:13
Precies
Net als Kobalt: ook wij hebben contact via email. Je kunt het op een voor jou gunstig moment versturen, lezen etc, je bent meer to the point, je beperkt de contacten nl. alleen als er echt iets is (bij een wekelijks kwartiertje komt er altijd wel iets boven, een detail soms en daar wordt dan lang over doorgepraat alsof het iets groters is), je kunt gemakkelijker emotie scheiden van wat je wilt zeggen. Kortom, erg veel voordelen. Schrijf het alleen niet te hard op want dat is dan wel weer een nadeel van email.
En Ayla, als je kind net op school zit, dan kan ik me voorstellen dat je een wat intensief contacht hebt maar nu, na een maand of 4, zou dat voor hoofdlijnen toch niet meer nodig moeten zijn? En ik heb inmiddels geleerd afstand te nemen van details, die zijn er namelijk altijd wel!

Kobalt
25-12-2010 om 12:04
Hard
Bij email bestaat inderdaad het gevaar dat je te stellig, te scherp en te hard gelezen wordt door die ander. Wij sturen daarom nooit mails aan school direct weg. We schrijven ze, laten ze een uurtje sudderen en dan kritisch door de ander nalezen. Verder helpt het om woorden als: heel erg, heel veel, verschrikkelijk, ontzettend en dergelijke, niet te gebruiken. Ook hoofdletters, uitroeptekens en veelbetekende puntjes vermijden we.

Bikkel
27-12-2010 om 13:59
Precies (alweer)
Dat doen wij ook met de mailtjes. Niet meteen op enter drukken maar even laten betijen en de ander mee laten lezen. Vooral mijn man kan erg zakelijk zijn en ook is hij beter in relativeren.
Ik had net voor de vakantie nog bijna vanuit primaire ergernis een mailtje naar de directie willen sturen: over activiteiten binnen de school op 1 van de citotoetsdagen. Mijn zoon zal daardoor dan behoorlijk worden afgeleid en dan kun je vrijwel de hele toetsdag voor zoon afschrijven wegens afdwalen en concentratieverlies. Ik heb uiteindelijk het mailtje verwijderd en ik ga na de vakantie, weer fris en vrolijk, bij de directie en ib'er langs.

LJ
28-12-2010 om 15:45
Afremmen studie
Ik moet dus eigenlijk al snel klaar zijn, maar ik red het niet. Ik probeerde een grote opdracht te doen deze vakantie en het resultaat is dat er zoveel ruis is door zorgenkids, dat al het werk weg is, alles geprobeerd, krijg het niet meer terug... Ik ga nu proberen om rustiger aan te doen, maar ergens vind ik het jammer dat het niet lukt..