Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
17-12-2011 om 17:37
Mijn jongste heeft met één vak forse achterstand opgelopen en in overleg met hem en school ga ik de komende drie weken thuis bijspijkeren. Of we de achterstand inhalen weet ik niet, maar alles wat lukt is meegenomen.
Nou is de hoofdreden van de achterstand: forse faalangst. Bij de minste hobbels sluit jongste zichzelf af en blokkeert volkomen. Hier is superveel één-op-één-begeleiding en geduld voor nodig. Dat hebben we, plus een strakke samenwerking (school, kind en ik).
Zoon is zelf ook de wanhoop nabij en is supergemotiveerd, maar die hobbels waarbij hij blokkeert zijn nog erg hoog...
Eén van de hobbels is de aanwezigheid van anderen dan de leerkracht, degene op school die één op één helpt of ik. In het geval thuis: zijn broer, die helaas zijn verbale vaardigheden nog al eens gebruikt om jongste verbaal onderuit te halen. Alleen al diens aanwezigheid zorgt ervoor dat jongste volkomen dichtslaat bij het bijspijkeren, ook al heb ik oudste stevig gewaardschuwd.
Nou is oudste volgende week bij zijn vader, maar in de vakantie zit hij weer hier en ja, dan hebben we een probleem.
Wat het extra moeilijk maakt zijn onze woonomstandigheden: geen eigen slaapkamer, ik slaap zelf in een soort berghok vol prikkels dus dat gaat ook niet lukken, en ik kan wel in de slaapkamer of woonkamer zitten en broer verbieden daar te komen, maar alleen al het feit dat broer zo dichtbij is, is een groot probleem voor jongste.
Ik kom zelf wel eens in de bibliotheek om wat werk te doen, maar dat is ook best druk en afleidend.
Ik zoek dus een echte prikkelvrije "stilteruimte" waar ik met jongste in de kerstvakantie kan gaan zitten blokken. Het moet liefst niks kosten, dus een kleine lege kantoorruimte huren (heb ik ook al over gedacht) lijkt me geen issue...
Wie denkt er mee? Misschien is de oplossing zo makkelijk, maar ik kom er even niet op...
17-12-2011 om 17:42
Verduidelijking
Grote broer heeft hem tot nu toe niet gepest tijdens/na de huiswerksessies, en dat moet hij ook niet in zijn hoofd halen, maar alleen al zijn aanwezigheid blokkeert jongste.
Er is overigens bij beiden een Aspergerdiagnose, en jongste heeft ADHD-aspecten (diagnose komt er waarschijnlijk aan).
17-12-2011 om 18:55
Andersom
Ik zou met jongste lekker thuis blijven, die omgeving is hij gewend, ook aan de bijbehorende prikkels. Ik zou oudste iets anders laten doen ondertussen. Laat hem maar een rondje fietsen, in de bieb gaan zitten, boodschappen doen, de auto wassen, etc.
17-12-2011 om 19:47
Kamerscherm?
Een afscheiding maken? Maar ja, dan is broer er nog steeds.. Een leuke dvdserie voor broer regelen en koptelefoon op zijn hoofd zodat hij heel afwezig is?
app-sent
17-12-2011 om 20:18
Soms helpt het toeval een handje!
Ik krijg net telefoon: oudste gaat in de vakantie extra uren naar de dagbesteding! (werkbegeleiding)
Probleem opgelost!