Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Kendra

Kendra

17-03-2010 om 12:51

Wiebelkussen vanwege handschrift

Wie heeft ervaring met het gebruik van een wiebelkussen om het handschrift te verbeteren? Werkt het?
Onze oudste krijgt een wiebelkussen omdat hij zo moeilijk kan stilzitten. Maar de juf had ergens gehoord dat daarmee ook het handschrift kan verbeteren. Ik heb er eens op gegoogled en er is ook wel wat over te vinden, maar niet zoveel ervaringsverhalen.
Erg leesbaar zijn oudste z'n hanepoten niet, dus het zou een prettige bijkomstigheid zijn. Wij zijn wel benieuwd of er mensen ervaring hebben met een wiebelkussen om het handschrift te verbeteren.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-03-2010 om 13:24

Ja, ervaring

Onze zoon van acht jaar heeft ook een wiebelkussen, en sinds een half jaar een zitbal. Door een betere spierspanning (want daar zorgt zo'n kussen of bal voor), is zijn lichaamsbeheersing (en fijne motoriek) iets beter. Maar het is voor hem geen wondermiddel, helaas niet. Handschrift is nog steeds (ver) onder de maat. Maar op een gewoon stoeltje zou het nóg wat slechter zijn.

Hier ook een wiebelkussen

Meneer doet er van alles mee behalve waar het kussen voor bedoeld is.

Bij ons geen succes. Zoon schrijft wegens handschrift op een laptop.

Bastet

Bastet

17-03-2010 om 15:15

Mijn kinderen brachten alledrie hun schoolcarriere door op zo'n kussen,en voor mijn dochter heb ik thuis een grote fitnessbal.Alleeen........die juf heeft de klok wel horen luiden,maar de klepel gemist.Het komt voor dat kinderen die bijv. door de fysio behandeld worden wegens een slecht handschrift,toevallig ook baat hebben bij een wiebelkussen,vanwege hypermobiliteit,een ander spierspanning,noem maar op..Maar dat wil niet zeggen dat een wiebelkussen dus de oplossing is.
Bastet

Kendra

Kendra

18-03-2010 om 09:44

Allemaal

Dankjewel voor het reageren. Voor de goede orde, hij krijgt dat kussen dus vanwege het niet stilzitten. De leesbaarheid van zijn handschrift zou een gunstig bijeffect zijn. Maar als ik dit allemaal zo lees denk ik niet dat we echt verbetering mogen verwachten.
Het handschrift is trouwens ook niet zo slecht dat we aan een laptop moeten gaan denken. De IB-er heeft geadviseerd om hem maar gewoon los te laten schrijven. Dat is namelijk veel beter leesbaar. En daar gaat het tenslotte toch om.

Lys Lionne

Lys Lionne

18-03-2010 om 11:59

Wiebelkussen en fysio

Zoon heeft 6 jaar het wiebelkussen op de basisschool gebruikt en er veel baat bij gehad (beter stilzitten e.d.). Het kussen ligt nu thuis op zijn bureaustoel. Zijn hanschrift is verbeterd door vele (schrijf)oefeningen bij de fysio. Dat is dus misschien ook een optie om het hanschrift van je zoon te verbeteren. Moeten hij overigens wel bereid zijn om veel thuis te oefenen, want daar valt en staat het echt bij!

Bastet

Bastet

18-03-2010 om 19:39

Welnee lys

Mijn kinderen hoeven helemaal niet te oefenen van de fysio.Die kinderen hebben al genoeg hekel aan schrijven,dus thuis hoeft dat niet.Ze doen spelenderwijs allerlei leuke oefeningen bij de fysio,en thuis ben ik altijd erg actief geweest met kleien,jongleren,bal overgooien,etc,om vooral schouders en nek soepel te krijgen en te houden,dat is namelijk cruciaal bij schrijven.Netjes kunnen schrijven is goed,maar als je dat te krampachtig doet,krijg je klachten.Er zijn meerder wegen die naar Rome leiden,maar het is dus niet noodzakelijk,dat oeverloze oefenen.
Bastet

Lys Lionne

Lys Lionne

18-03-2010 om 23:10

Is toch ook oefenen bastet?!

De dingen die jij opnoemt zijn toch ook een vorm van oefenen. Voor jouw kinderen misschien een leuke vorm, voor mijn zoon zou kleien een straf geweest zijn. Hoewel wij ook zeker uit onszelf al veel balspelen gedaan hebben, hebben we ook spelvormen gedaan die we zonder fysio nooit gedaan zouden hebben. En zo bleek ineens dat hij gek was op bijvoorbeeld slakkendorpen tekenen en van die 'verbind-de-stippen-tot-een-figuur' opdrachten enzo.

Bastet

Bastet

19-03-2010 om 07:32

Lys

Ik dacht dat je gewoon diehard schrijven bedoelde met de oefeningen.Wat jij noemt,vonden ze hier overigens weer een straf..

Kendra

Kendra

22-03-2010 om 10:32

Kussen

Het wiebelkussen is eindelijk in huis. Dit weekend hebben de kinderen er al een hoop lol mee gemaakt. Gelukkig is het allerbijzonderste er dan nu wel af. Vanochtend is het meegegaan naar school. Toen ik even in de klas keek om 9 uur, zat hij zomaar gewoon rechtop! Ik wist niet wat ik zag LOL. Of dat ding nu wel of niet iets voor zijn handschrift doet maakt me niet zoveel uit geloof ik...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.