Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Wij staan niet achter de So

goedemorgen,
Ik zoek ouders die de So weigeren en op thuisonderwijs zijn over gegaan.
Mijn zoontje is een lieve,slimme(iq test)creatieve en zorgzame jongen maar die op school zich ontpopt tot een drukke,ongehoorzame jongen met veel boosheid en heftige emoties(nooit agressief meer huilen en roepen rotschool etc)dit gaat al vanaf groep 4 niet lekker met veel goede en slechte periodes.Hij zit nu in groep 7.Hij geeft aan dat school niey hem begrijpt en hem te veel op een negatieve manier benadert.Na veel gesprekken en ook een onderzoek te hebben gehad bij een onderzoeksbureau (psycholoog en orthopedagoog)is er niks naar voren gekomen behalve dat hij op bepaalde dingen hoger dan gemiddeld scoort(taalvaardigheid en verbale communicatie vaardigheden)en op gebied van emotieregulatie.Hij krijg hiervoor wekelijks een sessie maar dit lijkt op school niet te helpen.Hij scoort ook goed met de citotoetsen maar qua gedrag gaat het niet.Iedereen die met hem te maken heeft buiten schooltijd merkt hier niet veel van...wij ook niet.Natuurlijk af en toe boze buien etc maar nooit zo heftig als school beschrijft en goed corrigeerbaar.Nu is het zover dat de school een Tlv heeft aangevraagd zonder onze akkoord.Wij willen hem niet op de So hebben waar veel kinderen zitten met psychische stoornissen en agressief gedrag(wat ik overal lees en ook weet van sommige jongens die daarop zitten)wij hebben andere reguliere scholen gesproken maar de huidige school zegt het gaat jullie niet lukken..
Wij willen hem in het ergste geval thuisonderwijs geven want hij kan heel goed leren en zelfstandig werken zonder problemen thuis(lockdown)en heeft genoeg sociale contacten buiten school.
Mischien ook belangrijk om te melden dat de Orthopedagoog/psycholoog die hem getest hebben en begeleiden ook niet achter de So staan in zijn geval.
Wie heeft hier ervaring mee?


ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

23-10-2021 om 16:11

Je kunt niet zomaar overstappen op thuisonderwijs. Leerplicht is in Nederland schoolplicht.

Ik hoop dat anderen inhoudelijk kunnen reageren met ervaringen en tips. Mijn kennis en ervaring met speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs beperkt zich tot verhalen hier op het forum.

Thuisonderwijs heb ik geen verstand van. Maar hebben jullie al eens gekeken op de betreffende school? Toen wij voor het eerst hoorde dat het SO zou worden moesten wij ook even slikken. Maar dat kwam vooral door het (onterechte) beeld die we hadden. Nou zit onze dochter wel op een ander cluster (doof,slechthorend en TOS) maar het voelt afgezien van alle taxi's als een normale school. Alleen dan met hele kleine klassen en daardoor veel 1 op 1 aandacht. En daarnaast nog allerlei extra begeleiding die vanuit school wordt aangeboden. 

Mom2021

Mom2021

23-10-2021 om 17:17 Topicstarter

RaSa schreef op 23-10-2021 om 17:10:

Thuisonderwijs heb ik geen verstand van. Maar hebben jullie al eens gekeken op de betreffende school? Toen wij voor het eerst hoorde dat het SO zou worden moesten wij ook even slikken. Maar dat kwam vooral door het (onterechte) beeld die we hadden. Nou zit onze dochter wel op een ander cluster (doof,slechthorend en TOS) maar het voelt afgezien van alle taxi's als een normale school. Alleen dan met hele kleine klassen en daardoor veel 1 op 1 aandacht. En daarnaast nog allerlei extra begeleiding die vanuit school wordt aangeboden.

Maar als je bericht lees dan begrijp ik wel waarom in jullie geval een So is geadviseerd en dit absoluut niet gemeen bedoeld.Maar onze zoontje functioneert prima op alle fronten,alleen school is een probleem.

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

23-10-2021 om 17:20

Mom2021 schreef op 23-10-2021 om 17:17:

[..]

Maar als je bericht lees dan begrijp ik wel waarom in jullie geval een So is geadviseerd en dit absoluut niet gemeen bedoeld.Maar onze zoontje functioneert prima op alle fronten,alleen school is een probleem.

Dan functioneert hij dus niet goed op alle fronten...

Ben je al eens op de aangeraden school gaan kijken? Waarom dit plan gelijk af schieten? Misschien gaat hij met meer plezier naar een so school en doe je hem er een groot plezier mee.

Volgens mij mag thuisonderwijs niet in Nederland. 

Thuisonderwijs kan niet als een kind al op school heeft gezeten en kan in Nederland alleen bij heel hoge uitzondering. Dus dat kan je vergeten, tenzij je verhuist naar een buitenland. 
Ga eerst kijken op die andere school voordat je je hakken in het zand zet. Wil je dat je zoontje gelukkig wordt op school of wil je je vooroordeel over speciaal onderwijs in stand houden? 

Mom2021

Mom2021

23-10-2021 om 17:24 Topicstarter

Rhonda schreef op 23-10-2021 om 17:20:

Thuisonderwijs kan niet als een kind al op school heeft gezeten en kan in Nederland alleen bij heel hoge uitzondering. Dus dat kan je vergeten, tenzij je verhuist naar een buitenland.
Ga eerst kijken op die andere school voordat je je hakken in het zand zet. Wil je dat je zoontje gelukkig wordt op school of wil je je vooroordeel over speciaal onderwijs in stand houden?

Maar wie zegt dat mijn zoontje hier gelukkiger van wordt?Het is een lieve gevoelige jongen die op een cluster 4 school terecht komt.Wij ouders geloven niet niet dat dit hem goed gaat doen en de Orthopedagoog /psycholoog ook niet. Toch worden we als het ware gedwongen om dit te accepteren.

Als de ouders het niet eens zijn met school, zullen zij een verplichte zienswijze moeten aanleveren. Het kan dus best zijn dat jullie hele goede redenen hebben en dat het samenwerkingsverband de tlv-aanvraag afwijst.
En anders kun je nog een onderwijsconsulent inschakelen. Dat is een onafhankelijk persoon die meekijkt om jullie kind de meest passende plek te geven. Dat kan in het regulier onderwijs zijn. Maar dat kan ook in het speciaal onderwijs zijn. Er zijn zoveel verschillende scholen. 

Geen ervaring, maar dat overwegingen en gedachtengangen.

hij zit nu in groep 7. Wat zijn de alternatieven: doormodderen op deze school, andere school zoeken, thuisonderwijs (Als dat uberhaupt mogelijk is). 

Hoe gaat het straks richting de middelbare school? 

Mom2021

Mom2021

23-10-2021 om 17:55 Topicstarter

Mugske schreef op 23-10-2021 om 17:45:

Geen ervaring, maar dat overwegingen en gedachtengangen.

hij zit nu in groep 7. Wat zijn de alternatieven: doormodderen op deze school, andere school zoeken, thuisonderwijs (Als dat uberhaupt mogelijk is).

Hoe gaat het straks richting de middelbare school?

Wij geloven erin dat een andere school hem goed gaat doen.Hij heeft op de huidige school zoveel negatieve ervaringen opgedaan dat hier blijven geen optie meer is.Alleen het probleem is dat de school lijkt tegen te werken om hem een kans op een andere school te geven.


Ik merk dat ik vooral heel veel vragen heb.
Heeft degene die hem nu behandelt ook adviezen voor school? Bijvoorbeeld hoe school hem kan helpen  om niet langer ongewenst gedrag op school te laten zien? Heeft hij zelf ideeën hoe de situatie op school zou kunnen verbeteren?

Is zijn gedrag vooral hinderlijk voor hemzelf? Of juist voor andere kinderen? Zeker als er ook agressief gedrag bij zit ga je het in elk geval niet winnen tegen school.
Heb je alternatieven in de buurt die het wellicht met hem willen proberen? Bijvoorbeeld een democratische school? Of heb je geld voor echt particulier onderwijs?
Op zich klinkt het niet als een school die het snel opgeeft, als je aangeeft dat het nu al drie jaar niet goed gaat. Wat is zijn uitstroomverwachting? (vmbo/havo/vwo?). Je kunt vaak op de website/schoolgids wel vinden wat de uitstroom de afgelopen jaren geweest is van de beoogde SO-school om in te schatten of hij ontwikkelingsgelijken tegen gaat komen. Het gaat al om groep 7, dus dan wil je ook direct kijken naar het vervolg. Op welk niveau is er in jullie buurt voorgezet SO?

Ik vraag me ook af als je zoon zich al drie jaar niet gelukkig voelt op school waarom je nooit gekeken hebt naar een alternatief. Zo heeft de situatie ook kans gehad om te escaleren.

Thuisonderwijs kan, zoals al gezegd is, niet in Nederland. Alleen in heel uitzonderlijke gevallen en dan moet je dat al aanvragen voordat een kind vier wordt.
Wat adviseren de orthopedagoog en de psycholoog dan wel? 

Als kind pakweg 10 is ...
Wat wil hij zelf?

En anders ... Verhuizen naar België zodat thuis-onderwijs wel mogelijk is?

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

23-10-2021 om 18:18

Gaat het om speciaal onderwijs (cluster 4 dan neem ik aan) of speciaal basisonderwijs? Dat is nogal een verschil. 

Mom2021 schreef op 23-10-2021 om 17:17:

[..]

Maar als je bericht lees dan begrijp ik wel waarom in jullie geval een So is geadviseerd en dit absoluut niet gemeen bedoeld.Maar onze zoontje functioneert prima op alle fronten,alleen school is een probleem.

Huh? RaSa zegt níéts over haar kind, behalve dat het naar een school is voor dove of slechthorende kinderen of kinderen met een taalontwikkelingsstoornis. In ieder geval slechthorende kinderen en kinderen met een tos kunnen ook prima op het regulier onderwijs terecht.

ik begrijp het niet zo goed,maar zoals ik het lees; 
Hij loopt voor op oa verbaal en emotieregulatie. Maar heeft boze buien op school.
Die boze buien en ander storend gedrag maakt dat school na 3 jaar proberen en onderzoek, zegt dat dit de beste optie is. Klopt dat?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.