Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Wij staan niet achter de So


Kan je het financieel aan om hem op een particuliere basisschool te doen? Hij zit in groep 7 schrijf je dus je hoeft maar 1,5 jaar te financieren.

Zelfde vraag als Coreopsis. Betreft het mogelijk speciaal basisonderwijs i.p.v. speciaal onderwijs. Idd best groot verschil.

Als ouders moet je de TLV lezen en je eigen zienswijze toevoegen.

Is passend onderwijs mogelijk al adviserend betrokken geweest?

Hier ook kinderen gehad op het SBO en VSO. Beide kinderen zouden het regulier moeten redden(was bij 1 ook de voorkeur van de deskundigen), ze hebben dat ook grotendeels gedaan. Maar in beiden gevallen was en is het een paar jaar heel fijn geweest voor ze. En voor ons als ouders ook. Ga eens kijken op een school die mogelijk een optie is. Dit kan op eigen initiatief en zonder consequenties. Mijn ervaring is dat deze scholen heel open staan voor ouders die kritisch zijn en hun bedenkingen hebben. Je hoort en ziet dan of het mogelijk een geschikte plek is. Ze weten je vaak ook andere opties te vertellen. Zo kan je ook onderbouwd mee denken naar een juiste oplossing. Die kan dan nog steeds op de huidige school zijn. In ons geval had de basisschool een SO cluster 2 advies. Dat sloeg nergens op bleek na een paar belletjes en een schoolbezoek.  Door een proactieve houding kwamen we uiteindelijk op het SBO uit wat zeer passend was.

Oja, regelmatig gedacht dat thuisonderwijs voor ons best een uitkomst had geweest. Dus begrijp je helemaal.

Er zijn wel meer vormen van onderwijs dan waar je zoon nu zit en die wellicht beter passend zijn. Thuisonderwijs mag niet zomaar en aangezien je nog geen andere passende vorm hebt uitgeprobeerd gaat je dat niet lukken. 
En je zegt slim: hoogbegaafd slim ? Er zijn ook scholen die daar beter op aansluiten, Leonardo-onderwijs of andere vormen. 
Ga daar eens in gesprek. 
Als je zoon voortdurend niet aan zijn trekken/leerhonger komt dan kan je zeker wel vervelend worden op school. Ik zou dus zeker naar andere reguliere vormen van onderwijs kijken. 

Mom2021 schreef op 23-10-2021 om 17:17:

[..]

Maar als je bericht lees dan begrijp ik wel waarom in jullie geval een So is geadviseerd en dit absoluut niet gemeen bedoeld.Maar onze zoontje functioneert prima op alle fronten,alleen school is een probleem.

Dat je denkt dat het gemeen zou zijn om te zeggen geeft mij juist het gevoel dat je een verkeerd beeld hebt van SO. De kinderen kunnen net zoveel bereiken als kinderen op regulier. Ze hebben alleen net even dat stukje extra aandacht en begeleiding nodig om dat te bereiken. En dat kan om allerlei uiteenlopende redenen zijn. Ook hele slimme (hoogbegaafde) kinderen kunnen "verzuipen" op het regulier onderwijs. Juist omdat ze daar niet de tijd en aandacht hebben die nodig is. En dan zeg ik niet dat je zoon gelijk naar Cluster 4 moet of dat hij daar op zijn plek is. Maar je kan toch op z'n minst het gesprek aan gaan?

je schrijft dat hij sterk is op gebied van emotieregulatie. Maar als de klas veel te veel  vraagt, en  hij kan agressief gedrag niet tegenhouden, dan betekent dat dat hij overvraagt wordt (op andere gebieden?). Er gebeurt een heleboel voorafgaand aan agressief gedrag. Gebieden waarin begeleiding nodig is om dit te voorkomen. Maar die kan niet gegeven worden want het wordt niet gezien. 
Dan kan dat betekenen dat de zoon dus niet voldoende begeleiding krijgt voor wat hij nodig heeft. Misschien ligt er een kans om in school te gaan observeren door de orthopedagoog waarin jullie vertrouwen hebben. Deze kan tips/adviezen geven aan school én heeft een beter beeld van kind omdat dit blijkbaar nog miste? 

Of is hij/zij op school geweest?

Gaat het om speciaal onderwijs (cluster 4 dan neem ik aan) of speciaal basisonderwijs? Dat is nogal een verschil.

Volgens ts gaat het om cluster 4.

Mom2021 schreef op 23-10-2021 om 17:24:

[..]

Maar wie zegt dat mijn zoontje hier gelukkiger van wordt?Het is een lieve gevoelige jongen die op een cluster 4 school terecht komt.Wij ouders geloven niet niet dat dit hem goed gaat doen en de Orthopedagoog /psycholoog ook niet. Toch worden we als het ware gedwongen om dit te accepteren.

LawfulLark45

LawfulLark45

24-10-2021 om 12:18

Ik lees nergens in je OP duidelijk terug of dat onderzoek een DSM-classificatie heeft opgeleverd. Als dat inderdaad niet het geval is wordt het voor school nog knap lastig om die tlv voor elkaar te boksen. Maar er zijn meer scholen op de wereld, het is nou niet alsof je slechts de keuze hebt tussen de huidige (handelingsverlegen) school en cluster 4.

Lady-Voldemort schreef op 24-10-2021 om 12:18:

Ik lees nergens in je OP duidelijk terug of dat onderzoek een DSM-classificatie heeft opgeleverd. Als dat inderdaad niet het geval is wordt het voor school nog knap lastig om die tlv voor elkaar te boksen. Maar er zijn meer scholen op de wereld, het is nou niet alsof je slechts de keuze hebt tussen de huidige (handelingsverlegen) school en cluster 4.

Dat zal tegenwoordig echt afhangen van het samenwerkingsverband. Onder de nieuwe regels zijn er geen eenduidige landelijke criteria meer voor cluster 3 en 4.

LawfulLark45

LawfulLark45

24-10-2021 om 13:17

Daglichtlamp schreef op 24-10-2021 om 12:46:

[..]

Dat zal tegenwoordig echt afhangen van het samenwerkingsverband. Onder de nieuwe regels zijn er geen eenduidige landelijke criteria meer voor cluster 3 en 4.

Dat heb ik gezien ja, maar dan nog denk ik dat het ontbreken van een DSM-classificatie in het voordeel kan werken van TO. Er blijft immers niet meer over dan een kind waar eigenlijk helemaal niet zoveel mee aan de hand is en één handelingsverlegen school, die zo te lezen ook niet geprobeerd heeft een reguliere school te zoeken waar het kind wellicht beter op zijn plek zou zijn. Ik vermoed dat dit een vrij wankele basis is voor een tlv, die door TO vrij gemakkelijk onderuit gehaald kan worden.

Ik zou als ik TO was trouwens niet al te strak vasthouden aan dat thuisonderwijsplan. Natuurlijk kun je ontheffing aanvragen, maar bovengenoemde basis is ook daarvoor veel te smal. En de vraag is of je zo'n ontheffing moet willen, want daarmee verspeel je in de praktijk ook meteen het recht op onderwijs (ofwel men trekt zijn handen helemaal van je kind af). 

Mom2021

Mom2021

24-10-2021 om 13:46 Topicstarter

bedankt allemaal!
De psycholoog/orthopedagoog hebben veel tips en adviezen gegeven maar zij hebben ook het gevoel dat de school hier niet veel mee doet...de juffen zijn allemaal jong, gisteren hun Pabo diploma behaald bij wijze van en kunnen de drukke klassen niet aan.Mijn zoontje zit in een hele drukke klas met veel jongens dit maakt het ook niet makkelijker op.De school geeft aan dat ze geen energie meer voor hebben en dit gaat dan ten koste van onze kinderen.Mijn zoontje is niet agressief,hij heeft wel meer begeleiding nodig wat betreft emotieregulatie op school.Ik zie dat het in de tekst niet duidelijk is.Maar niet zo heftig dat je naar een cluster 4 moet....
En wat betreft mijn reactie op iemand die het had over cluster 3 zo heb ik het niet bedoeld...
Ik heb niks tegen So als het duidelijk is dat het kind het nodig heeft maar in ons geval heeft zoontje geen diagnose of lichamelijke beperkingen en loopt hij alleen tegen dingen aan op school en buiten school gaat het gewoon goed vandaar onze twijfels over de so.

Mom2021

Mom2021

24-10-2021 om 13:48 Topicstarter

Namensgebruikersnaam schreef op 24-10-2021 om 07:11:

je schrijft dat hij sterk is op gebied van emotieregulatie. Maar als de klas veel te veel vraagt, en hij kan agressief gedrag niet tegenhouden, dan betekent dat dat hij overvraagt wordt (op andere gebieden?). Er gebeurt een heleboel voorafgaand aan agressief gedrag. Gebieden waarin begeleiding nodig is om dit te voorkomen. Maar die kan niet gegeven worden want het wordt niet gezien.
Dan kan dat betekenen dat de zoon dus niet voldoende begeleiding krijgt voor wat hij nodig heeft. Misschien ligt er een kans om in school te gaan observeren door de orthopedagoog waarin jullie vertrouwen hebben. Deze kan tips/adviezen geven aan school én heeft een beter beeld van kind omdat dit blijkbaar nog miste?

Of is hij/zij op school geweest?

Stond niet duidelijk in de tekst maar hij loopt juist vast op de emotieregulatie (voornamelijk op school)maar is verder niet agressief. 

Mom2021

Mom2021

24-10-2021 om 13:52 Topicstarter

Namensgebruikersnaam schreef op 24-10-2021 om 07:11:

je schrijft dat hij sterk is op gebied van emotieregulatie. Maar als de klas veel te veel vraagt, en hij kan agressief gedrag niet tegenhouden, dan betekent dat dat hij overvraagt wordt (op andere gebieden?). Er gebeurt een heleboel voorafgaand aan agressief gedrag. Gebieden waarin begeleiding nodig is om dit te voorkomen. Maar die kan niet gegeven worden want het wordt niet gezien.
Dan kan dat betekenen dat de zoon dus niet voldoende begeleiding krijgt voor wat hij nodig heeft. Misschien ligt er een kans om in school te gaan observeren door de orthopedagoog waarin jullie vertrouwen hebben. Deze kan tips/adviezen geven aan school én heeft een beter beeld van kind omdat dit blijkbaar nog miste?

Of is hij/zij op school geweest?

Ik zie dat het in de tekst niet duidelijk is.Hij loopt juist vast wat betreft emotieregulatie(voornamelijk op school) maar is verder niet agressief.

Mom2021 schreef op 24-10-2021 om 13:46:

bedankt allemaal!
De psycholoog/orthopedagoog hebben veel tips en adviezen gegeven maar zij hebben ook het gevoel dat de school hier niet veel mee doet...de juffen zijn allemaal jong, gisteren hun Pabo diploma behaald bij wijze van en kunnen de drukke klassen niet aan.Mijn zoontje zit in een hele drukke klas met veel jongens dit maakt het ook niet makkelijker op.De school geeft aan dat ze geen energie meer voor hebben en dit gaat dan ten koste van onze kinderen.Mijn zoontje is niet agressief,hij heeft wel meer begeleiding nodig wat betreft emotieregulatie op school.Ik zie dat het in de tekst niet duidelijk is.Maar niet zo heftig dat je naar een cluster 4 moet....

School vindt het dus wel zo heftig dat hij naar cluster 4 moet. Problemen met emotieregulatie klinkt ook een beetje als een verhullende term. Dus opnieuw mijn vraag. Heeft hij vooral zelf last van zijn gedrag of hebben andere kinderen daar last van? Wat bedoel je met moeite met emotieregulatie? Mijn dochter had in de brugklas een jongen die met tafels gooide, niet naar anderen, dus dat kun je niet agressief noemen, maar daar had zij wel echt last van.

Ik vraag me ook nog steeds af waarom jullie zelf niet al veel eerder een andere school hebben gezocht. Het gaat al niet goed vanaf groep 4. Het klinkt echt niet als een school die snel de handdoek in de ring gooit, dan was SO echt wel veel eerder ter sprake gekomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.