Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Wij staan niet achter de So


Mom2021

Mom2021

24-10-2021 om 15:25 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 24-10-2021 om 14:08:

[..]

School vindt het dus wel zo heftig dat hij naar cluster 4 moet. Problemen met emotieregulatie klinkt ook een beetje als een verhullende term. Dus opnieuw mijn vraag. Heeft hij vooral zelf last van zijn gedrag of hebben andere kinderen daar last van? Wat bedoel je met moeite met emotieregulatie? Mijn dochter had in de brugklas een jongen die met tafels gooide, niet naar anderen, dus dat kun je niet agressief noemen, maar daar had zij wel echt last van.

Ik vraag me ook nog steeds af waarom jullie zelf niet al veel eerder een andere school hebben gezocht. Het gaat al niet goed vanaf groep 4. Het klinkt echt niet als een school die snel de handdoek in de ring gooit, dan was SO echt wel veel eerder ter sprake gekomen.

Hij gooit niet met tafels of zulke taferelen maar hij heeft het gevoel dat hij altijd in het vizier staat.Als hij wordt gewaarschuwd  dan moet hij naar de gang en dan gaat hij dus in discussie omdat hij het niet eerlijk vindt etc(geeft dan aan Waarom het niet eerlijk is )en ipv hem even tijd te gunnen gaan ze nog meer erbovenp zitten waardoor hij op de gang overstuur raakt en dingen roept als rotschool etc.Ze vinden hem ook storend omdat hij uit enthousiasme iets kan roepen bijvoorbeeld tijdens het kijken naar de jeugdjournaal of hardop denkt.Hij heeft vaak ook geen zin om te werken terwijl het makkelijk is voor hem.Dit is een voorbeeld van dingen die er gebeuren waardoor het escaleert.Waarom wij toch bleven aanmodderen,is omdat er wel periodes waren dat het goed ging en daarnaast hadden wij ook een goede reden om hem toch op deze school te laten.Maar achteraf hebben we toch wel spijt van.

Mom2021 schreef op 24-10-2021 om 15:25:
Hij gooit niet met tafels of zulke taferelen maar hij heeft het gevoel dat hij altijd in het vizier staat.Als hij wordt gewaarschuwd dan moet hij naar de gang en dan gaat hij dus in discussie omdat hij het niet eerlijk vindt etc(geeft dan aan Waarom het niet eerlijk is )en ipv hem even tijd te gunnen gaan ze nog meer erbovenp zitten waardoor hij op de gang overstuur raakt en dingen roept als rotschool etc.Ze vinden hem ook storend omdat hij uit enthousiasme iets kan roepen bijvoorbeeld tijdens het kijken naar de jeugdjournaal of hardop denkt.Hij heeft vaak ook geen zin om te werken terwijl het makkelijk is voor hem.Dit is een voorbeeld van dingen die er gebeuren waardoor het escaleert.Waarom wij toch bleven aanmodderen,is omdat er wel periodes waren dat het goed ging en daarnaast hadden wij ook een goede reden om hem toch op deze school te laten.Maar achteraf hebben we toch wel spijt van.

Ik licht even een paar dingen uit. 
Je schrijft dat de school erboven op zit, waardoor hij overstuur raakt. Er kunnen twee dingen aan de hand zijn. Of de school heeft geen idee wat ze moeten met een kind zoals die van jou, dan zou so best een goede optie kunnen zijn. Want daar zit wél expertise op dit gebied en is er vaak wel ruimte voor leerlingen om uitgebreid af te koelen. Óf school geeft je zoon wel even tijd om af te koelen, maar vindt ook dat ze met je zoon in gesprek moeten kunnen na bijvoorbeeld 5 minuten, maar dit kan je zoon niet aan. Dat is natuurlijk niet erg, dat je zoon dat niet aan kan, maar op een gewone school is er geen tijd voor dat soort dingen. Ik ben zelf leerkracht en heb ook weleens een leerling gehad die moeite had met emotieregulatie, hij kon als hij het lastig had boos de klas uitrennen. Ik moest dan wel achter hem aan, om zeker te weten dat hij in school bleef (en niet de straat op rende bijvoorbeeld). Daar werd dat kind ook bozer van, want hij wilde dat ik hem met rust liet. 

Jij noemt het uit enthousiasme iets roepen, maar bedenk eens wat er gebeurt als 30 kinderen telkens als ze ergens enthousiast over zijn wat roepen. Dat wordt chaos. Kinderen, zeker als ze in groep 7 zitten, hebben een zekere mate van inhibitiecontrole nodig. Als jouw zoon heel lastig zijn impulsen kan onderdrukken, kan ik me voorstellen dat school so adviseert. En dan kan het inderdaad heel goed zijn dat je er buiten school niet zoveel van merkt. Immers, als je thuis tv kijkt en hij geeft commentaar, dan is dat helemaal prima. Hetzelfde als wanneer hij buitenspeelt en al zijn impulsen volgt, want in een vrije situatie is dat vaak ook prima.

Mom2021

Mom2021

24-10-2021 om 16:10 Topicstarter

Promethium schreef op 24-10-2021 om 15:55:

[..]

Ik licht even een paar dingen uit.
Je schrijft dat de school erboven op zit, waardoor hij overstuur raakt. Er kunnen twee dingen aan de hand zijn. Of de school heeft geen idee wat ze moeten met een kind zoals die van jou, dan zou so best een goede optie kunnen zijn. Want daar zit wél expertise op dit gebied en is er vaak wel ruimte voor leerlingen om uitgebreid af te koelen. Óf school geeft je zoon wel even tijd om af te koelen, maar vindt ook dat ze met je zoon in gesprek moeten kunnen na bijvoorbeeld 5 minuten, maar dit kan je zoon niet aan. Dat is natuurlijk niet erg, dat je zoon dat niet aan kan, maar op een gewone school is er geen tijd voor dat soort dingen. Ik ben zelf leerkracht en heb ook weleens een leerling gehad die moeite had met emotieregulatie, hij kon als hij het lastig had boos de klas uitrennen. Ik moest dan wel achter hem aan, om zeker te weten dat hij in school bleef (en niet de straat op rende bijvoorbeeld). Daar werd dat kind ook bozer van, want hij wilde dat ik hem met rust liet.

Jij noemt het uit enthousiasme iets roepen, maar bedenk eens wat er gebeurt als 30 kinderen telkens als ze ergens enthousiast over zijn wat roepen. Dat wordt chaos. Kinderen, zeker als ze in groep 7 zitten, hebben een zekere mate van inhibitiecontrole nodig. Als jouw zoon heel lastig zijn impulsen kan onderdrukken, kan ik me voorstellen dat school so adviseert. En dan kan het inderdaad heel goed zijn dat je er buiten school niet zoveel van merkt. Immers, als je thuis tv kijkt en hij geeft commentaar, dan is dat helemaal prima. Hetzelfde als wanneer hij buitenspeelt en al zijn impulsen volgt, want in een vrije situatie is dat vaak ook prima.

Ik kan jouw reactie wel begrijpen maar ik heb zeg maar nu even kort geschetst hoe het dan is als het uit de hand loopt.Wanner de school aan de afspraken en de plannen houdt die wij dan in overleg hebben besproken gaat het prima.Alleen lijkt het dat ze geen energie in willen stoppen.Lijkt mij toch een beetje gek dat zoontje alleen op school zulke gedrag laat zien en buiten school dus niet alleen thuis maar in groepsverband en op sportactiviteiten etc dit niet laat zien..Daarnaast was ik afgelopen jaren heel vaak op school als hulpmoeder en ga zo door en dan zie ik het gedrag waar school het over heeft niet gebeuren.Het is een lastige situatie en niet zo zwart- wit maar wij zien toch wel wat onze zoon wel of niet kan en daarom onze besluit.

Mom2021 schreef op 24-10-2021 om 16:10:

[..]

Ik kan jouw reactie wel begrijpen maar ik heb zeg maar nu even kort geschetst hoe het dan is als het uit de hand loopt.Wanner de school aan de afspraken en de plannen houdt die wij dan in overleg hebben besproken gaat het prima.Alleen lijkt het dat ze geen energie in willen stoppen.Lijkt mij toch een beetje gek dat zoontje alleen op school zulke gedrag laat zien en buiten school dus niet alleen thuis maar in groepsverband en op sportactiviteiten etc dit niet laat zien..Daarnaast was ik afgelopen jaren heel vaak op school als hulpmoeder en ga zo door en dan zie ik het gedrag waar school het over heeft niet gebeuren.Het is een lastige situatie en niet zo zwart- wit maar wij zien toch wel wat onze zoon wel of niet kan en daarom onze besluit.

Maar is het een besluit dat jullie kunnen maken? Als ik het goed begrijp heeft de school zichzelf handelingsverlegen verklaard.

Je schreef eerder dat er ook wel andere basisscholen zijn die jullie zoon wel wil hebben. Is het dan een idee om over te stappen naar een andere basisschool? (dus niet so) 

Mom2021

Mom2021

24-10-2021 om 16:28 Topicstarter

Promethium schreef op 24-10-2021 om 16:17:

[..]

Maar is het een besluit dat jullie kunnen maken? Als ik het goed begrijp heeft de school zichzelf handelingsverlegen verklaard.

Je schreef eerder dat er ook wel andere basisscholen zijn die jullie zoon wel wil hebben. Is het dan een idee om over te stappen naar een andere basisschool? (dus niet so)

Ja klopt we zijn ermee bezig maar volgens school gaat dit ons niet lukken op dit termijn en dwingt ons bijna tot de so

Mom2021 schreef op 24-10-2021 om 16:28:

[..]

Ja klopt we zijn ermee bezig maar volgens school gaat dit ons niet lukken op dit termijn en dwingt ons bijna tot de so

Als jij een school hebt gevonden die jouw kind wil inschrijven, kan ik me haast niet voorstellen dat de huidige school dwars gaat liggen.

Dit draadje doet me denken aan dit boek:

https://www.literairnederland.nl/recensie-josephine-rombouts-de-weg-naar-cliffrock-castle/

Als maar een fractie van dit boek klopt (het verhaal komt van één kant, die van de moeder), maak dan je borst maar nat voor meer gedoe met het Nederlandse onderwijssysteem, als je kind niet normaal kan meekomen op leer- of sociaal gebied.

Je kan ook kiezen voor hulp via Rt-er die gespecialiseerd is in Hb-kinderen. Dus geen psycholoog die naar hem luistert maar een Rt-er die hem uitdaagt dmv opdrachten of programma’s als een soort plusklas. Iemand met wie hij een raakvlak heeft.

 Hij zit nu in groep 7; probeer tijd te trekken dmv aantrekken Rt-er. Als hij  via de Rt-er zich begrepen voelt en uitgedaagd wordt en in de klas verbetering laat zien, kan hij over anderhalf jaar, na groep 8 naar een VO kan waar hij zich welkom voelt. 
Zo hoeft hij niet te wennen aan een nieuwe school.
Heeft hij op deze school een paar vrienden of een activiteit zodat hij iets kan doen als hij zich verveelt?

https://www.fridyremedialteaching.nl/remedial-teaching/e-overige-algemeen-stukje-over-o-a-comorbiditeit/➢-hoogbegaafdheid/

wat zijn bewijsstukken dat school gewoon niet wil investeren?/adviezen niet naleeft? Daar lijkt je namelijk van overtuigd als ik je tekst lees.
Gebruik dat als onderbouwing in een overleg met het samenwerkingsverband. Naast een verslag van de psycholoog waarin deze aangeeft wat hij nodig heeft en welke onderwijs past op basis daarvan.Kinderen worden zo lang mogelijk in zo  licht/regulier mogelijk vorm van onderwijs gehouden. Tenzij dat blijkt dat hij echt meer nodig heeft dan basisschool hem kan bieden, wordt hij echt niet makkelijk weggezet in speciaal onderwijs. 

Jammer dat jullie er onderling niet uit lijken te komen. 
Maar het lijkt mij ook nogal wat om kinderen in mijn klas te hebben die vastlopen en zeer expressief zijn met dit te uiten. Niet als leerkracht maar ook niet als medeleerling. Laat staan hoe een vastlopend kind dit zelf ervaart....
Natuurlijk weet ik niet hoe de vork in de steel zit gezien weer het verhaal van 1 kant bericht zien.
veel succes met welk pad jullie dan ook gaan bewandelen. 

Ondanks reactie hierboven, zijn er wel scholen die lln over de schutting gooien ipv samenwerken of op een andere wijze werken aan een oplossing zodat leerling zich welkom voelt. Hier probeerde school dmv binnenhalen van een diagnose kind naar sbo te dirigeren. De  tlv werd  niet toegekend want men vond dat school naar meerdere lln wat gemakkelijk wegstuurde en daarnaast ze in de gaten hadden dat ons kind veel meer in zijn mars had. We kregen van tlv-onderzoeker advies externe hulp in te schakelen zodat kind niet verder achterstand ging oplopen. Rt- inzet zodat we, buiten school om, ons kind datgene konden meegeven als basis voor VO; successen als basis voor een gezond zelfbeeld, belangrijk voor zijn eigenwaarde.
Dit klinkt misschien een beetje als abracadabra. Maar je zoon kan goed leren. Toch is hij ergens geremd. Zoek uit wat hij ‘ongelukkig’ maakt. Snapt hij de opdracht niet, is hij te precies dat hij zijn taak niet afkrijgt, mist hij zodoende succeservaring en gaat hij zodoende twijfelen aan zichzelf? Kinderen zijn gevoelig voor complimenten.
Ons kind heeft moeite met lezen. De positieve wijze waarop de Rt-er het lezen beloonde, deed het zelfvertrouwen groeien.
Vandaar, zoek de oplossing niet binnen school.

Thuisonderwijs is weer het andere uiterste; tijdens coronatijd hebben sommige lln baat gehad aan opdrachten thuis maken in een ‘veilige’ omgeving. Dat willen ze graag zo houden. Maar het proces van overgaan tot thuisonderwijs, veel tegenwerking, veel gedoe met lpa of gesprekken met rechter in kader van leerplichtverzuim, gaat jullie niet veel helpen. Dat is een hele stressvolle periode waar je zoon heus wel wat van meekrijgt omdat hij ziet dat dit jullie ook niet in de koude kleren gaat zitten. De kans is daarnaast ook klein dat je het voor elkaar krijgt, en dan is alle energie voor niets geweest.
Kijk dus uit naar een opbouwende aanpak. Gericht op zijn zelfbeeld.

Namensgebruikersnaam schreef op 25-10-2021 om 07:50:

wat zijn bewijsstukken dat school gewoon niet wil investeren?/adviezen niet naleeft? 

Inderdaad wat zijn de bewijsstukken en wat is de verklaring vd school.
En is er overleg geweest met de school met de haalbaarheid vd uitvoering van die adviezen.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat jouw kind dus iets nodig heeft wat de huidige school niet kan bieden.

Hoe ziet de onderzoeker dan straks het Vo? Hoeveel aanpassingen zijn daar nodig? En kunnen die op een reguliere VO worden gegeven. Of wordt het dan ook VSO?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.