Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

WLZ toestanden, tips en adviezen gevraagd


Sterkte ermee, het is veel regelwerk. Toen mijn extra-zorg-tweeling met ASS en LVB tegelijk (!) 18 werden, ben ik er veel tijd aan kwijt geweest. Ik zou het mentorschap en bewindvoering nog eerder regelen dan de Wajong, als je dan toch niet alles tegelijk kunt. Ik heb veel gehad aan de onafhankelijke cliëntondersteuner.  

Tango schreef op 21-05-2022 om 22:13:

Zorgverzekering gaan we natuurlijk ook regelen en uitkering zijn we mee bezig. Er ligt een aanvraag voor een Wajong-uitkering, maar daar was natuurlijk iets niet goed in gegaan, dus moeten we nog even naar gaan kijken.
Ik heb net even zitten kijken naar het aanvraagformulier voor bewindvoering/mentorschap maar alleen al dat formulier is zo ingewikkeld en vraagt zoveel bijlages dat de moed me al in de schoenen zakt. En dan wordt nog de vraag gesteld of in dit geval zoon aanwezig kan zijn bij de zitting. Ja, dat kan hij wel en nee, ik heb geen medische verklaring dat hij dat niet zou kunnen. Maar jeetje, dat wil je toch helemaal niet. Dat zo'n rechter hem ook nog eens dingen gaat vragen....
Ik ga hier even advies over inwinnen, want ik vind dit echt een heel ingewikkelde toestand. Denk inderdaad wel dat het nodig is, maar het is gewoon even erg veel bij elkaar...
Yette, het punt bij onze zoon is dat hij nu en een WLZ heeft en ook nog bijna 18 wordt. Jeugd vanuit de jeugdzorg kan dus gewoon op korte termijn niet meer ingezet worden, hij is dan afhankelijk van volwassenenzorg. Dus daar zit ook nog een lastig ding. Als hij jonger was geweest, was dit allemaal mogelijk nog makkelijker gegaan.
Op termijn willen we zeker gaan kijken naar een dagbesteding, logeren en daarna wonen (begeleid) maar dit gaat stap voor stap. Met zoon moet je daar niet te snel in gaan, dat brengt veel teveel spanningen e.d.

Je kan MEE vragen of ze je willen helpen bij het aanvragen van de  bewindvoering/ mentorschap. Je zoon zal.opgeroepen worden om voor de rechter te verschijnen. Zeker als hij in staat is gesprekken te voeren/ vragen te beantwoorden.  De rechter zal dan een paar vragen stellen in te kijken wat je zoon wel/ niet begrijpt. 

Als dit te veel spanning oplevert zal er inderdaad een brief/ verklaring van arts/ gedragskundige moet komen. Vroeger kwam men ook op locatie, of ze dat nog doen, dat weet ik niet. 

Succes met al het regelwerk.

Ook ik kom nog even terug op het belang van mentorschap en bewindvoering vóór zijn 18e verjaardag. Je bespaard jezelf en je zoon zoveel ellende als dat geregeld is. Voorbeeld : de huisarts mag zelfs geen simpele informatie meer verstrekken aan de ouders na de 18e verjaardag, zoals de uitslag van een (bloed) onderzoek. Alles wordt gecommuniceerd met de jongvolwassene zelf. Dat legt veel druk op je zoon. Je moet ook echt niet onderschatten hoe je door instanties ‘buitengesloten’ wordt als ouder. Ze moeten wel, want ze zijn het bij wet verplicht.

Ik snap dat het aanvraagformulier je op dit moment ingewikkeld lijkt omdat je je misschien al wat overvraagd voelt, maar het valt echt reuze mee. Je moet ook niet schrikken van een oproep om met je zoon naar de rechtbank te komen. De rechter wil gewoon zijn ‘neus’ even zien. Even kennismaken en een paar vragen stellen in een kleine setting. De rechters zijn doorgaans heel vriendelijk en geduldig en er wordt geen druk gelegd. Het stelt echt niets voor, maar het is wel een noodzakelijke stap om fraude te voorkomen. Zie het als een interessant uitje, na afloop koffie met gebak. 

Je zoon wordt volwassen maar door zijn 'achterstand' is hij dat eigenlijk nog niet en is hij daar nog niet aan toe. Daarom heeft hij hulp nodig bij alles wat daarbij komt kijken.
Dat is niet erg, maar ik kan me voorstellen dat zo'n bezoekje aan de rechtbank er wel voor kan zorgen dat hij zijn 'anders zijn' zo wel extra gaat voelen. Tegelijkertijd vermoed ik dat hij zelf ook wel weet dat het bij hem allemaal net wat anders gaat dan bij leeftijdsgenoten en bij zijn zus. Je kunt hem ook meegeven dat het juist heel volwassen is om zelf in te zien dat hij het nog niet alleen kan en daar hulp bij vraagt en toestemming voor wil geven.  

Als je het te ingewikkeld vindt, vraag hulp! Bij MEE of Per Saldo (of individuele adviseurs). Zij helpen je er stap voor stap doorheen en geven nuttige tips!

Tango

Tango

25-05-2022 om 23:04 Topicstarter

Zijn er hier ervaringen met bewindvoering en mentorschap? Is het ingewikkeld? Kost het veel tijd? En wat is handig? Het zelf doen of juist uitbesteden? 
Mijn idee zou nu zijn zelf de bewindvoering, maar man ziet dat niet zitten, want het lijkt hem veel gedoe. En ik heb zijn huidige begeleider gevraagd voor mentorschap. Hij wil daar over nadenken. Bewindvoering wil hii ook niet doen want hij is niet handig met rekenen etc. 
Best een gepuzzel dus. En dan nog die aanvraag.
En oja, kan gewoon machtigen ook? Voor het financiële stuk? Of is dat niet voldoende? 

Ik zou het in eigen hand houden, dat voorkomt gedoe. Bewindvoering voorkomt dat je zoon ondoordachte financiële keuzes maakt. Bijvoorbeeld impulsieve keuzes met grote gevolgen, of als hij onder invloed van mensen misbruik van hem willen maken komt. Als hij je machtigt kan hij nog steeds zelf ook z'n geld onbeperkt uitgeven, en de machtiging intrekken.

Er komt wel wat bij kijken, want je moet jaarlijks verantwoording afleggen. Kies 2 bewindvoerders, als er 1 onverwacht komt te overlijden scheelt dat veel gedoe. 

Een machtiging kan hij, als je niets anders regelt, opzeggen en daar kun je dan niets tegen doen. Een machtiging beschermt hem ook niet. 
Onder bewind kan hij geen beslissingen nemen die financiële consequenties hebben. Kan dus niet als katvanger worden gebruikt (want geen eigen bankrekening), kan niet zijn geld opmaken aan van alles zonder dat er geld is voor bv de huur of de zorgverzekering, kan geen contracten afsluiten of leningen. Vandaar; het  beschermt hem tegen zichzelf en mensen die het minder goed met hem voor hebben. 
Door dat nu te regelen, nu hij nog steeds jullie de beste vindt, stelt de rechtsgang niet veel voor. De rechter weet waarvoor je komt en past zich daar ook erg op aan. In Corona tijd was het online, ik weet niet of dat nu nog steeds is. Vraag gerust hulp aan mee om de formulieren in te vullen. Of, als mee bij jullie niet meedoet, aan iets als een sociaal wijkteam/loket oid of ze je daarbij willen helpen. 
Je begrijpt; ook ik vind het erg aan te raden dat je dit circus nu in gang zet. Of je zelf bewindvoering wil doen of een andere (betrouwbare) partij vraagt; dat is aan jullie. 

Tango schreef op 25-05-2022 om 23:04:

Zijn er hier ervaringen met bewindvoering en mentorschap? Is het ingewikkeld? Kost het veel tijd? En wat is handig? Het zelf doen of juist uitbesteden? 

***********Wij hebben zelf de bewindvoering en mentorschap van een inwonende schoonvader gedaan. 

Als de bewindvoering en het mentorschap is uitgesproken, dan is dat in mijn ogen prima te doen. 

1 x in het jaar moet je verantwoording indienen bij de rechtbank over de inkomsten en uitgaven van je zoon. Dat is een kwestie van een middag gaan zitten en posten bij elkaar op tellen (inkomsten, zorgtoeslag, verzekeringen , kleding, voeding, huisvesting etc) 

Het klinkt ook allemaal zwaarder dan dat het is. Plus, ik vond het feit dat het via de rechter ging indrukwekkend, maar dat zat meer tussen mijn oren als dat het in de realiteit “eng” was.***********

Mijn idee zou nu zijn zelf de bewindvoering, maar man ziet dat niet zitten, want het lijkt hem veel gedoe. En ik heb zijn huidige begeleider gevraagd voor mentorschap. Hij wil daar over nadenken. Bewindvoering wil hii ook niet doen want hij is niet handig met rekenen etc. 

*********Mentorschap zou ik ook zelf willen doen. Wat ook mogelijk is, is dat je 2 bewindvoerders en mentoren aanstelt. Dan ben je zelf ook bewindvoerder en mentor, en vraag je iemand anders of die bewindvoerder/ mentor met jou wil zijn. 

Voordeel is dat je het dan samen kunt doen, en gebruik kunt maken van iemands kwaliteiten. Plus, de verantwoordingspapieren voor het bewind moeten dan ook door 2 personen ondertekend worden, waardoor je altijd een vinger aan de pols houdt en weet wat er speelt. En op het gebied van het mentorschap heb je dan een “sparringpartner” iemand waarmee je keuze’s die je wil/moet maken kunt overleggen. ********



Best een gepuzzel dus. En dan nog die aanvraag.
En oja, kan gewoon machtigen ook? Voor het financiële stuk? Of is dat niet voldoende?

Ook schreef je: Waar wij dus dachten dat WLZ een hoop toestanden zou oplossen, levert het dus nu alleen maar gedoe op. Zijn er mensen met ervaringen met WLZ? Hebben jullie tips en adviezen? Want wij zien inmiddels door de bomen het bos niet meer. We hebben nog niet eens een idee hoe het in zijn werk gaat met een PGB.

Een pgb via de WLZ is in het begin wel even werk om dat op te zetten, maar daarna geeft het alleen maar rust. Je hoeft namelijk niet meer elk jaar aan te tonen dat die zorg nodig is. 

Stel, je PGB is op jaarbasis €12000 (rekent makkelijk) 

Dan kun je besluiten om €1000 per maand aan zorg in te zetten. (Bruto bedragen)
Dat kan een hulpverlener zijn die je zelf inhuurt. (Jij huurt personeel in en gaat zelf over de centen en zorgt ook zelf voor het doorgeven van de uren aan de SVB die dat dan vervolgens uitbetaald aan de zorgverlener)
Of je besluit om die €1000 in te zetten via ZIN (zorg in natura) en dan overleg je met een zorginstelling welke zorg zij kunnen bieden, en dan regelen zij dat verder. Zij regelen de uitbetaling dan via de SVB. Daar heb jij geen werk aan. 

Of je besluit een combinatie te maken van beide. €500 euro per maand aan ZIN, en €500 euro per maand als PGB, waarbij je zelf de zorg inkoopt. 


tot zover mijn bijdrage, mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dat graag. 

Als je vooral op ziet tegen de jaarlijkse financiële verantwoording dan kun je die natuurlijk ook laten opstellen door een boekhouder i.p.v. de hele bewindvoering uit te besteden.

absoluut in eigen hand houden zowel bewindvoering als mentorschap. 

Als je gedurende het jaar de inkomsten en uitgaven goed bij houdt is die verantwoording zo gedaan. 
Wij deden dat in een exel dat niet anders is dan mijn huishoud exel.

Ook als je bewindvoerder en mentor bent kun je anderen vragen je hierbij te helpen, jij ben alleen beslisbevoegd en de ander niet. En dat kan een groot voordeel zijn.

Een voorbeeld: de instellingstandarts van mijn zus was van mening dat als cliënten veel vallen en er breekt een stuk tand af dan trekken we. Bij de cliënten waar de instelling mentor is gebeurde dat ook.
Bij mijn zus niet, die ging ook niet meer naar die tandarts, mijn zus heeft denk ik om de 2 jaar een tandopbouw gekregen om het er mooi uit te laten zien.
Wij hebben ook heel erg moeten sturen op medicatie, hun doel was aanvals vrij, ons doel was kwaliteit van leven, dat mijn zus zou overlijden als gevolg van een epileptische aanval was een risico dat wij wilden nemen. Is ook gebeurd maar mijn zus heeft een goed leven gehad en niet 34 jaar gedrogeerd in bed gelegen.

Echt, het klinkt heel intimiderend maar het is niet heel anders dan wat je nu al doet voor je zoon. 

Ik zou het ook in eigen beheer houden. In feite doen jullie dat nu toch ook nog, dat je de rekening kunt zien, wat er binnenkomt en uitgaat. Bij een externe partij is er toch een risico. Je zoon vertrouwt jullie. Jullie kunnen beide bewindvoerder zijn. 
Ik heb er verder geen ervaring mee maar ik zou het zelf niet graag uitbesteden.
Als jullie het samen doen kun je hem misschien begeleiden om het op termijn wel zelf te doen, eventueel met jullie toezicht.

Tango

Tango

26-05-2022 om 10:32 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 26-05-2022 om 08:27:

Als je vooral op ziet tegen de jaarlijkse financiële verantwoording dan kun je die natuurlijk ook laten opstellen door een boekhouder i.p.v. de hele bewindvoering uit te besteden.

Zou dat kunnen? Man heeft namelijk al een boekhouder die zijn zakelijke financiën doet. Die zou dit er dus bij kunnen pakken denk ik. Maar volgens mij moet je dan van tevoren ook zelf al veel uitzoeken, op een rijtje zetten etc. Ik ben daar zelf dus ook echt niet handig in... Zouden ze hierin vanuit bijvoorbeeld MEE ook kunnen helpen?

De reden dat we w.b. mentorschap twijfelen om het zelf te doen is dat we geen strijd willen met zoon om bijvoorbeeld medische beslissingen. Die zijn er niet veel, maar als ze er zijn leveren die regelmatig strijd op, bijvoorbeeld rondom vaccinaties tegen covid, tandartsbezoek etc. Veel heeft met spanning te maken en zijn begeleider die hij nu heeft is echt expert in hierover praten met hem en hem de goede kant op te sturen. Vandaar mijn overwegingen die kant op. Maar samen doen (dus ikzelf en begeleider) is zeker ook nog een idee. Zal hij prettig vinden, want hij vond het nogal een verantwoordelijkheid

Maar medische beslissingen mag hij vanaf zijn 16e al zelf nemen. 
Het zijn afwegingen die je maakt tussen nu ongemak of later nog erger ongemak.
Daarbij is angst of spanning een slechte raadgever. Dat geldt voor alles. Dat zou ik hem wel meegeven. Soms zijn spannende dingen wel nodig en vaak valt het achteraf mee.

MoederIADHkind schreef op 26-05-2022 om 00:32:

Een machtiging kan hij, als je niets anders regelt, opzeggen en daar kun je dan niets tegen doen. Een machtiging beschermt hem ook niet.
Onder bewind kan hij geen beslissingen nemen die financiële consequenties hebben. Kan dus niet als katvanger worden gebruikt (want geen eigen bankrekening), kan niet zijn geld opmaken aan van alles zonder dat er geld is voor bv de huur of de zorgverzekering, kan geen contracten afsluiten of leningen. Vandaar; het beschermt hem tegen zichzelf en mensen die het minder goed met hem voor hebben.
Door dat nu te regelen, nu hij nog steeds jullie de beste vindt, stelt de rechtsgang niet veel voor. De rechter weet waarvoor je komt en past zich daar ook erg op aan. In Corona tijd was het online, ik weet niet of dat nu nog steeds is. Vraag gerust hulp aan mee om de formulieren in te vullen. Of, als mee bij jullie niet meedoet, aan iets als een sociaal wijkteam/loket oid of ze je daarbij willen helpen.
Je begrijpt; ook ik vind het erg aan te raden dat je dit circus nu in gang zet. Of je zelf bewindvoering wil doen of een andere (betrouwbare) partij vraagt; dat is aan jullie.

Zover ik weet klopt dit niet helemaal.

Onder Curatele mag iemand geen (financiële) beslissingen nemen. De persoon wordt gezien als handelingsonbekwaam. De curator kan beslissingen terugdraaien van het kopen van een goudvis tot het afsluiten van een lening 

Onder bewind moet de bewindvoerder zorgen dat het afbetaald wordt.


Hele lap tekst toegevoegd: 

Curatele voor financiële en persoonlijke beslissingen

Curatele is voor een meerderjarige die zijn financiële en persoonlijke zaken niet zelf kan regelen en voor wie beschermingsbewind en/of mentorschap niet genoeg is. Iemand die onder curatele staat is handelingsonbekwaam. De curator is de wettelijk vertegenwoordiger van de betrokkene.

Alle ondercuratelestellingen staan in het openbare curatele- en bewindregister.

Taken curator

De curator moet voor praktisch elke handeling en beslissing toestemming geven. De onder curatele gestelde kan wel zelfstandig over zijn leefgeld beschikken dat de curator aan hem geeft.
Een curator beslist over:

  • Financiële zaken
    Geld en goederen.
  • Persoonlijke verzorging
    Verzorging, verpleging, behandeling en begeleiding.

Bewind voor financiële beslissingen

Beschermingsbewind is voor mensen die hun financiële zaken niet zelf kunnen regelen. Beschermingsbewind kan worden ingesteld als de lichamelijke of geestelijke toestand van de betrokkene daar aanleiding toe geeft. Beschermingsbewind kan ook worden ingesteld bij overmatig geld uitgeven of bij problematische schulden. De bewinden staan in het openbare curatele- en bewindregister.

Taken beschermingsbewindvoerder

De bewindvoerder beheert de goederen van de betrokkene. De betrokkene kan alleen na toestemming van de bewindvoerder over zijn goederen beschikken.

De bewindvoerder maakt een lijst met een beschrijving van alle goederen die onder het bewind vallen. De bewindvoerder stuurt een kopie van deze boedelbeschrijving naar de kantontrechter.

Ook maakt de bewindvoerder een plan van aanpak waarin het doel van het bewind staat. En de afspraken tussen de bewindvoerder en de betrokkene.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.