Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

WLZ toestanden, tips en adviezen gevraagd

Zoon is 17, wordt in september 18. Gediagnosticeerd met autisme, IQ rond de 75 en zeer lage emotionele ontwikkeling. Is sinds 2 jaar steeds meer vastgelopen omdat hij, naar ons idee, traumatische ervaringen heeft opgedaan op school, pesten en buitensluiten. Dit stukje is nog steeds niet behandeld. Aanvraag hiervoor loopt eindelijk.
Nu heeft zoon, in een sneltreinvaart, na het onderzoek naar zijn emotionele ontwikkeling en zelfredzaamheid een WLZ toegekend gekregen. 
Naast dat wij deze toekenning best heel confronterend vinden zijn we geschokt over de communicatie vanuit het zorgkantoor, door wie we meteen de volgende dag werden gebeld. 
Zoon wordt nog begeleid vanuit de jeugdzorg (gemeente) en die zorg zou er meteen maar uit moeten want zorg vanuit de jeugdwet, dat mag niet meer. WLZ is bovenliggend. 
Nu willen wij helemaal niet dat dit van het ene op het andere moment stopt. Zoon heeft met zijn huidige begeleider steeds meer een band opgebouwd dus dat kan echt nog niet zomaar stopgezet worden. Inkopen via een PGB, zoals vervolgens werd genoemd, is ook niet zomaar een optie, omdat de begeleider gewoon in loondienst is van een instantie. 

Verder hebben we wel iets van ideeen waar we de WLZ voor willen inzetten. Geen idee of die traumabehandeling daar ook onder kan vallen trouwens, maar daarnaast willen we dus ook nog via een PGB een voormalig begeleider van zoon inzetten voor een coachingstraject. Dit moet allemaal nog van de grond komen, maar blijkbaar moet je bij het zorgkantoor je plan al in kannen en kruiken hebben, want ze waren verontwaardigd dat er bij de indicatie niet bij stond of het via ZIN of PGB moest worden. Er moest meteen een keuze worden gemaakt...

Waar wij dus dachten dat WLZ een hoop toestanden zou oplossen, levert het dus nu alleen maar gedoe op. Zijn er mensen met ervaringen met WLZ? Hebben jullie tips en adviezen? Want wij zien inmiddels door de bomen het bos niet meer. We hebben nog niet eens een idee hoe het in zijn werk gaat met een PGB. 

Begeleider van zoon probeert gelukkig intussen wel aan alle kanten mee te helpen en orde te brengen in de chaos, maar hij is hier net zo onbekend mee als wij... 


Als ik je een andere tip mag geven: zorg voor de 18e verjaardag van je zoon dat je mentorschap en/of bewindvoering hebt aangevraagd bij de rechtbank. De ouders of een externe mogen deze taak vervullen. Als je het niet doet heb je na zijn 18e niets meer in te brengen als ouder en wordt je uitgesloten van alle informatie over je zoon, tenzij zoon zelf wil dat je op de hoogte bent, en dan nóg heb je niets meer te zeggen. 
Wat betreft WLZ : ik snap dat je nu door de bomen het bos niet meer ziet, want het is inderdaad vrij ingewikkelde materie, maar als de mist is opgetrokken zul je er dankbaar voor zijn. WLZ is een zeer compleet zorgpakket (hoe compleet is afhankelijk van de zorgzwaarte) en als je de indicatie eenmaal hebt, dan hou je die ook, er hoeft niet ieder jaar geëvalueerd en opnieuw een aanvraag ingediend te worden. Mijn tip om orde in de chaos te brengen is : zoek hulp bij stichting MEE of bij Per Saldo. Zij hebben veel expertise in huis en kunnen je helpen. Succes ! 

Ja, ik heb ervaring al een jaar of 8. Mijn zoon was een van de eerste die dit ontving toen het werd ingevoerd.

Aan het begin lijkt het vreselijk onduidelijk allemaal. Maar als je het eenmaal door hebt, dan valt het echt mee. Het is fijn dat wanneer alles loopt, het loopt tot je het zelf opzegt. Je hoeft geen verlenging meer aan te vragen.

Moeilijk uitleggen via een berichtje. Ik ga het proberen.

Pgb zou ik zeker aanvragen als duidelijk is welke zorg je in ZIN wilt houden. Ik zou alles wat stabiel is en niet veranderd komende tijd in ZIN laten. De zorginstelling zal hiervoor een rekenmodule invullen en naar het zorgkantoor sturen. Alles wat veranderd of wat je zelf in de hand wilt hebben, zou ik in PGB laten zetten. Dus eerst laat je de stabiele zorg in ZIN aanvragen door de zorginstelling. Jij kun ondertussen een pgb aanvragen. Het deel van het budget wat niet in ZIN vastzit, ontvang je dan jaarlijks in zijn pgb. Via de SVB kun je dit beheren. Dit blijft elk jaar hetzelfde, tot je zelf een verandering aanvraagt. Mocht je nieuwe zorg in ZIN aanvragen, dan ontvang je automatisch een herbereking van jouw pgb.

Ik betaal de dagbehandeling in ZIN. Dit bedrag gaat van het totale budget af, de rest ontvang ik in pgb. 

Je kunt met een pgb ook personeel van zorginstellingen betalen. Dat kan gewoon vanuit de optie 'begeleiding individueel'. Wij betalen de dagbehandeling uit ZIN en een deel extra begeleiding (personeel wat daar dus in loondienst is) koop ik bij de zorginstelling in met zijn pgb vanuit dus 'begeleiding individueel'. Ik krijg elke maand een factuur van de zorginstelling en die declareer ik bij de svb (die beheren het pgb). Ik zou dit dus even uitzoeken met de zorginstelling. Je betaalt dus de instelling, de begeleider is daar gewoon in loondienst.

De zorg hoeft niet te veranderen, alleen de financieringsstroom veranderd.

Het verantwoorden is niet zo moeilijk als je door hebt wat je moet opschrijven. Zorg dat je zorg altijd verantwoord in de zin van behandeling en begeleiding. Geen dagelijkse dingen opschrijven die 'normaal' zijn en iedereen nodig heeft. 

Wist je dat je jezelf ook kunt uitbetalen met zijn pgb? Mocht je bijvoorbeeld minder kunnen werken om voor je zoon te zorgen kun je jezelf zo deels compenseren.

Als je een pgb hebt, kun je elk jaar een verantwoordingsvrij bedrag aanvragen. Dit is een bepaald percentage van jouw budget. Bij ons een kleine 1000 euro. Dit ontvang je en mag je vrij uitgeven zonder verantwoording. Als je jezelf als zorgverlener uitbetaalt, kun je jezelf (en/of een andere zorgverlener die je uit pgb betaalt) ook een feestdagenuitkering van ruim 200 euro uitkeren.


Behandeling kan ook vergoed worden uit de WLZ, als het niet via de gewone zorgverzekering loopt. Dit zul je moeten uitzoeken. Je kunt een onderzoekstraject en behandeling met zijn wlz indicatie vergoeden. Dit is afhankelijk van de instelling in ZIN en/of PGB. Dit heeft dan 'behandeling individueel'. Mocht dit in ZIN zijn en je hebt een pgb lopen, dan ontvang je een herberekening van jouw pgb budget.

Ik zou een excelbestand bijhouden met zijn budget en wat je hiervan kunt vergoeden. Zo kun je kijken of je uitkomt. Ik weet dat als je niet uitkomt je ook een verhoging kunt aanvragen voor het gedeelte wat je tekort komt. Sowieso tot 18. Vanaf 18 weet ik niet zeker, dit zou ik even navragen bij het zorgkantoor.

Heb je gerichte vragen? Misschien kan ik helpen. Mag ook via pb.

Leene

Leene

21-05-2022 om 18:39

beste Tango. Ik snap dat je je in eerste instantie rot schrikt.  Maar een WLZ is beter dan eindeloze discussies met de WMO. Al zal dat per plaats verschillend zijn. Ik weet op dit moment meer af van de ouderenzorg. En ik weet niet hoe hoog het budget voor jullie zoon is. Maar bij bijvoorbeeld iemand met dementie met een Zorg zwaarte pakket 5 is dat meer dan 1000 euro per week! Daar kun je veel zorg voor inkopen.
Je kunt dat bedrag voor een gedeelte in ZIN krijgen en een gedeelte in PGB. Of alles PGB of alles in ZIN.
Vraag aan de zorginstelling waar je zoon nu geholpen wordt is of ze een contract hebben met het zorg kantoor. Als dat zo is dan kunnen ze rechtstreeks declareren bij het zorgkantoor. Wel zo makkelijk. Zo niet dat kunnen ze jou een rekening sturen en dan betaal je dat vanuit je PGB.
Het klopt dat de WMO gelijk stopt met de betalingen. Maar geen paniek. Je kunt alles met terug werkende kracht declareren. Het enige wat wel eens lastig is,.is dat de zorgverleners geen weken op hun geld kunnen of willen wachten en je misschien een paar weken eerst de rekeningen uit eigen zak moet betalen voor dat het PGB helemaal rond is. Maar als het eenmaal loopt heb je echt meer mogelijkheden dan met de WMO. Succes en sterkte 

Even OT: wat is het toch een fijn forum dat mensen zo snel al duidelijke en uitgebreide antwoorden geven en de vraagsteller geruststellen. Dat zie ik ook in andere draadjes, maar het ontroerde me hier. 

Tango

Tango

21-05-2022 om 20:01 Topicstarter

Wat fijn, meteen al zoveel tips. 
Ik geloof ook best dat het allemaal uiteindelijk wel gaat lopen, maar dit ging gewoon even te snel en zo'n opmerking van zo'n zorgkantoor helpt dan niet en vind ik ook niet echt klantvriendelijk.

W.b. bewindvoering, we hebben hiernaar gekeken inderdaad en het lijkt voor nu nog niet noodzakelijk om het aan te vragen. Zoon vindt het prima dat wij dingen (soms uit zijn naam) voor hem regelen. Ik verwacht niet dat dit nu opeens radicaal anders wordt als hij 18 wordt. 
Met MEE zijn we inderdaad bezig met een zorgconsulent o.i.d. Hopelijk kan hij/zij wat duidelijkheid scheppen, maar dit moet dus nog worden aangevraagd.
Zoon heeft trouwens een WLZ indicatie VG4. Geen idee wat voor bedragen hierbij horen. Ik ga eens kijken...

Zoon krijgt geen dagbehandeling o.i.d. wat uit ZIN is te betalen. Hij is thuis en werkt 3 dagdelen bij zijn vader (eigen bedrijf, inpakwerk), we gaan wel kijken of we hierin dus iets kunnen met een PGB. Ik hoorde inderdaad dat je jezelf kan inkopen. Daar gaan we zeker naar kijken. Op dit moment zou ik graag minder werken, vanwege al het regelwerk, maar ik denk voor de langere duur dan weer niet. Dus ik weet nog niet of ik mezelf ook ga inkopen. 

Behandeling (trauma) gaan we bekijken of dit mogelijk via ZIN kan, maar geen idee of dat is ingekocht. 

Verder is de jeugdzorg in onze gemeente heel bijzonder geregeld. Er is een gemeentelijk orgaan waar mensen werken die gedetacheerd zijn vanuit diverse instanties voor jeugdhulp, gehandicaptenzorg, psychiatrie etc. Geen idee hoe we dit vorm moeten gaan geven. Het liefst zouden wij de huidige begeleider er nog een tijd in houden, zoon zei vanmiddag dat hij hem graag nog tot zijn 21e wil Het is zo'n aardige, geschikte man, heeft een klik met ons hele gezin, dus ja zo iemand wil je niet kwijt. Hij wandelt regelmatig met zoon om dingen te bespreken, werkt heel goed. En hij doet nog een stuk schoolbegeleiding (MBO1). Ik ga eerst van de week maar eens een balletje opgooien of begeleider hier zelf iets in wil, want dan gaan we daar dus hoe dan ook een mouw aan passen. 

WMO hebben wij dus niet niet, alleen jeugdwet/zorg. Geen idee of zij stoppen met betalen. Ik las ook ergens dat het naast elkaar kan, geen idee in welke situatie.

Excelbestand bijhouden? Zal vast goede tip zijn, maar ik ben een leek op Excelgebied. Kan ik echt niets mee  en heb nu echt geen tijd en energie om hierin een cursus ofzo te gaan volgen. Misschien dat man daar iets in kan. 

Lena55, concrete vragen heb ik vooralsnog niet. Maar super bedankt voor jouw aanbod! 

Tango

Tango

21-05-2022 om 20:02 Topicstarter

Rhonda schreef op 21-05-2022 om 19:41:

Even OT: wat is het toch een fijn forum dat mensen zo snel al duidelijke en uitgebreide antwoorden geven en de vraagsteller geruststellen. Dat zie ik ook in andere draadjes, maar het ontroerde me hier.

Nou echt hoor Rhonda! Ik ben hier zo blij mee

je verwacht dat het niet radicaal anders wordt. Je zoon niet maar de instanties maakt het wel heel veel uit. Je mag ook niet uit zijn naam bellen bv. Alle communicatie gaat via hem.

Je kunt het beter nu al gaan regelen en dan later afbouwen, juist nu er nog zo veel te regelen valt met de overgang naar de wlz.

Beter mee verlegen dan om verlegen.

en even praktisch mbt 18 worden, vraag op tijd uitkering aan en regel een zorgverzekering. 

Idem voor mentorschap. Fijn als dit voor moeilijke vraagstukken zoals ziekenhuisopname/ inkopen van zorg geregeld is. In feite wordt je zoon vanaf zijn 18de wilsbekwaam. Kan hij zelf beslissingen nemen ? Idem mbt financiën. Als heb je dan een bewindvoerder nodig.  

Je zoon kan het goed vinden dat jullie alles regelen, maar niet elke instantie zal jullie als ouders beslissingsbevoegd zien 

Maak als ouders eventueel ook een testament namens je zoon. Een curator/ mentor mag dit niet doen. Het klinkt voorbarig, maar zo kan je wellicht wel voorkomen dat geld naar één kant van de familie gaat waar je nooit mee te maken hebt. Stomme dingen waar je eigenlijk nooit over nadenkt.


Mbt WLZ en de gevolgen voor je huidige hulp kan ik je helaas geen advies geven. 

Graag gedaan!

Als hij werkt, zou je kunnen denken aan begeleiders inhuren op werk. Hen kun je betalen via pgb. En misschien nog een andere vorm van dagbesteding? Weekendzorg? Dit kun je uit ZIN of pgb betalen.

Je kunt ook een tabel in Word maken natuurlijk. Of op papier.  Ik bedoelde meer dat het wel belangrijk is dat je een overzicht hebt over de ingekochte zorg. Je wilt niet in november erachter komen dat je budget op is...

Je kunt jezelf ook uitbetalen terwijl je werkt. Je hoeft er geen werk voor op te zeggen. Zeker als je hogere kosten hebt met hem thuis kan dit een fijne manier zijn om het langer vol te houden. Je moet uren opgeven, maar dit kunnen ook uren in de ochtend/avond/weekend zijn. Je moet wel kunnen verantwoorden wat je dan doet. Dus welke begeleiding je biedt.

Behandeling: ik zou eerst een zorginstelling zoeken die deze behandeling aanbiedt. Zij kunnen dan adviseren of dit te betalen is uit ZIN, PGB of via de zorgverzekering. 
Pas hier trouwens wel mee op. Het is een ingewikkeld verhaal om op papier te zetten. Maar als je een pgb hebt en je wilt behandeling uit ZIN, dan kan dit (tijdelijk) een enorm bedrag van jouw pgb kosten. Stel: je krijgt een offerte dat de behandeling 10.000 gaag kosten. Dan halen ze geen 10.000 van jouw pgb af. Het zorgkantoor berekent dan een bedrag per maand en dan wordt dit bedrag het gehele jaar van jouw pgb ingehouden. Dus ookal weet je van te voren dat de behandeling loopt t/m juli, dan berekenen ze het alsnog t/m december. 
Dus het kan bijvoorbeeld zijn dat ze 25.000 inhouden. Pas zodra je de behandeling stop zet, wordt het pgb opnieuw berekend en krijg je het geld wat overblijft er weer bij. Maar bereken dus goed of je in de tussentijd wel de lopende zorg kunt betalen. Wij hebben dit ook gehad en ik had zoveel stress toen ik de nieuwe berekening kreeg! Allemaal weer teruggekregen, maar fijn als iemand me van te voren had gewaarschuwd.

Voor onze zoon is er niks veranderd op het moment dat zijn WLZ startte - enige verschil was dat wij de reeds betrokken organisaties zelf vanuit zijn PGB contracteerden. MEE heeft ons daar goed in kunnen adviseren.

Toen hij later naar een zorginstelling ging en ze daar de inkoop van zorg voor hem gingen regelen, bleek er ineens minder budget te zijn voor de dagbesteding waar hij naartoe gaat. Daar hebben we toen een onafhankelijke bemiddelaar van het Zorgkantoor bij gevraagd, waardoor iedereen wat water bij de wijn deed en hij uiteindelijk toch kon blijven. 

Dus al met al is het voor hem gewoon gelukt om de hulp die hij al had, te houden. Hoop dat het jullie ook lukt! 

Wat een lastige situatie. Ik heb er zelf nooit mee te maken gehad, maar weet wel dat WLZ duurt voor zo lang het nodig is. Een kennis van me heeft gewerkt als woonbegeleider voor mensen met een wlz indicatie die beschermd of begeleid woonden. Dus dat zou op termijn ook mogelijk moeten zijn, mocht zelfstandig wonen geen optie zijn. 
Verder zou ik inderdaad toch regelen dat jullie bewindvoerder en mentor zijn voor hem. Omdat sommige instanties niet met ouders communiceren maar met de volwassene in kwestie, ook al is die daar niet toe in staat. En omdat zoon anders ook van het ene op het andere moment kan besluiten dat jullie geen recht meer hebben op informatie of dingen te regelen met alle gevolgen van dien die hij zelf niet overziet. 
Ik kan me voorstellen dat je door alle informatie door de bomen het bos niet meer ziet. Het is geen schande om daar hulp bij te vragen. Van de begeleider, maar ook van stichting MEE bijvoorbeeld. Die komen vaker in aanraking met deze wet.

Tango

Tango

21-05-2022 om 22:13 Topicstarter

Zorgverzekering gaan we natuurlijk ook regelen en uitkering zijn we mee bezig. Er ligt een aanvraag voor een Wajong-uitkering, maar daar was natuurlijk iets niet goed in gegaan, dus moeten we nog even naar gaan kijken.
Ik heb net even zitten kijken naar het aanvraagformulier voor bewindvoering/mentorschap maar alleen al dat formulier is zo ingewikkeld en vraagt zoveel bijlages dat de moed me al in de schoenen zakt. En dan wordt nog de vraag gesteld of in dit geval zoon aanwezig kan zijn bij de zitting. Ja, dat kan hij wel en nee, ik heb geen medische verklaring dat hij dat niet zou kunnen. Maar jeetje, dat wil je toch helemaal niet. Dat zo'n rechter hem ook nog eens dingen gaat vragen....
Ik ga hier even advies over inwinnen, want ik vind dit echt een heel ingewikkelde toestand. Denk inderdaad wel dat het nodig is, maar het is gewoon even erg veel bij elkaar...
Yette, het punt bij onze zoon is dat hij nu en een WLZ heeft en ook nog bijna 18 wordt. Jeugd vanuit de jeugdzorg kan dus gewoon op korte termijn niet meer ingezet worden, hij is dan afhankelijk van volwassenenzorg. Dus daar zit ook nog een lastig ding. Als hij jonger was geweest, was dit allemaal mogelijk nog makkelijker gegaan. 
Op termijn willen we zeker gaan kijken naar een dagbesteding, logeren en daarna wonen (begeleid) maar dit gaat stap voor stap. Met zoon moet je daar niet te snel in gaan, dat brengt veel teveel spanningen e.d.

dat is juist de reden nu met enige spoed het mentorschap/bewindvoerders gaan regelen, het is al bijna juni, juli en augustus zijn vakantie maanden dus halve kracht of helemaal niet. Het is voor je het weet september.

Dat hij uiteindelijk niet bij de jeugdhulpverlening kan blijven, is onvermijdelijk. Het is dus sowieso goed om te bedenken waar hij straks op zijn plek is en samen met zijn begeleider een zo vloeiend mogelijke overgang te regelen. Als het Zorgkantoor vindt dat jullie zoon nu meteen moet stoppen omdat zij toevallig geen contract hebben met de huidige zorgaanbieder, zou ik zo snel mogelijk voor een PGB gaan. Dan kan je dat zelf regelen en er op die manier hopelijk voor zorgen dat de overdracht rond zijn 18 wèl goed voorbereid wordt. 

ik heb geen inhoudelijke informatie over je vragen, maar wil wel het belang van het mentorschap onderstrepen. Het geeft bij instanties ontzettend veel gedoe met regelen als je dat niet hebt, los van wat je zoon er van vindt. Logisch dat je geen zin hebt in extra gedoe nu, maar het gaat je echt heel veel gedoe schelen over een paar maanden

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.