Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
mar-ank

mar-ank

10-09-2009 om 09:18

Zo trots!

Onze dochter heeft selectief mutisme. Dat is een sociale fobie die het in bepaalde situaties letterlijk onmogelijk maakt om te praten. In het begin was dat overal behalve thuis in ons eigen gezin. Vooral op school natuurlijk een probleem. Dankzij therapie gaat het nu heel goed, en praat ze tegen iedereen: als het moet. En dan altijd met een heel strak gezicht, niemand aankijkend, zacht pratend, duidelijk stijf staand van de zenuwen. Maar ze kan zich redden.

Gister kwam ze thuis; ze mocht lootjes verkopen voor Jantje Beton. Nou had ik verwacht dat ze, net als haar zus, niet verder zou komen dan ons een lootje verkopen. Maar tot mijn grote verbazing is ze 's middags de hele straat door gegaan. Overal aanbellen, helemaal alleen! En 's avonds heeft ze, voor de allereerste keer ooit, zelf naar opa en oma gebeld om te vragen of die ook een lootje wilden kopen (nou, die waren zo verrast en blij; kochten er meteen twee!). Je kon zien dat ze dat heel moeilijk vond, en behalve de vraag stellen kwam er verder niet veel meer uit dan 'ja' en 'nee', maar ze heeft het toch maar gedaan.

Ik ben zo ongelofelijk trots op haar! Ik wist wel dat ze er zou komen, maar nu weet ik het helemaal zeker!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippin

Pippin

10-09-2009 om 09:30

Wow

Wat is dat geweldig zeg!

Gaia*

Gaia*

10-09-2009 om 10:17

Yes!

Wat goed om te lezen mar-ank! Kinderen met selectief mutisme zijn volgens mij grote vechters. Altijd over die angst heen zetten. Dit is echt een grote stap voor haar he.
Super. En ook heel fijn om te horen dat het zo kan. Jouw verhaal geeft bovendien heel veel hoop voor onze dochter met ook selectief mutisme!

Vasthouden he!

Guinevere

Guinevere

10-09-2009 om 12:37

Mooi!

Ik vind het ontroerend mooi wat je dochter heeft gepresteerd! Echt geweldig!

mar-ank

mar-ank

10-09-2009 om 12:44

Klopt gaia

Ze is inderdaad een vechter. Dat was al bij het eerste woordje wat ze in de klas zei. Ze had zelf besloten dat ze als de juf haar naam opnoemde, 'ja' zou zeggen. Het heeft bijna twee weken geduurd, maar toen lukte het! 4 jaar oud en dan zo moeten vechten voor iets wat voor iedereen simpel en vanzelfsprekend lijkt. Ga er maar aan staan. En zo zet ze iedere keer weer een stapje. En het mooie is dat je haar de eerste keren er enorm mee ziet worstelen, maar dat het op een gegeven moment toch went en ook voor haar normaal wordt om te doen.

Wauw

wat knap zeg!
ik lees dit en de tranen scheten in mijn ogen..
wat een knappert!

Loentje

Loentje

11-09-2009 om 07:46

Waw

Ik voel je trots tot hier, wat knap is dit!

amk

amk

11-09-2009 om 10:25

Wauw

dit is echt een hele overwinning en mijlpaal voor haar.
Wat een succes. Ook ik kreeg de tranen even in mijn ogen.
Hopelijk kan ze nog lang teren op deze overwinning.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.