Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
fladder

fladder

19-10-2010 om 16:58

Zonnehuizen of zoiets

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
fladder

fladder

24-10-2010 om 12:33

Rodebeuk

Zodra een stroming, organisatie, filosofie, whatever, zichzelf gaat beschouwen als "Wij zijn De Enige Waarheid" ben ik weg.

Misschien kan zo'n stroming, organisatie, filosofie, whatever net voor mijn kind perfect zijn, maar zodra er ook maar enigszins gebrek aan flexibiliteit is (binnen bepaalde grenzen natuurlijk, anders wordt het een losgeslagen bende), is het voor ons niet geschikt. Zo simpel is het.

Antroposofie kent een aantal overtuigingen die ik dogma's noem, en ik ben erg op mijn hoede bij dogma's. Het hangt van de mate van "drammerigheid" af of ik t.z.t. daadwerkelijk voor een antroposofische instelling zal kiezen.

Ik ga ervan uit dat ook de antroposofie is ontwikkeld en aangepast aan de eisen van de mensch anno 2010. Als ik me niet vergis hebben ze dat in het recente verleden al bewezen door afstand te nemen van bepaalde door Steiner gemaakte opmerkingen, die honderd jaar geleden geen probleem waren, maar later absoluut fout waren.

Elke vorm van drammerigheid en starheid, of het nou van een zweefclub of van iets anders is, resulteert bij mij in heel hard wegrennen. Zo simpel is het. Maar de antroposofie heeft ook een aantal sterke punten waardoor ik nu zeg: ik zet het op mijn lijstje want ik vermoed dat die sterke punten best wel eens bij ons zouden kunnen passen...!

Fladder

ja joh, ik vind het ook niet raar dat jij ernaar kijkt. Zoals gezegd, ik 'leen' er een hoop dingen waar ik echt wat mee kan. Het zou super zijn als jij daar een plek voor je zoon kunt vinden.

het ging me vooral om die, al dan niet retorische, vraag van Zwaantje, naar de achtergrond van de argwaan die de antroposofie in de buitenwereld soms tegenkomt. Die heeft te maken met de starheid.

fladder

fladder

24-10-2010 om 13:33

Rodebeuk

We zijn het eens

Zwaantje

Zwaantje

24-10-2010 om 13:36

Rodebeuk

Zeker eens. Maar starre mensen heb je overal. En ook in de antrosofie. Ik pak er trouwens ook alleen maar uit wat ik kan gebruiken.
Maar het ging mij meer om de angst om tot een "zwevert" te worden uitgeroepen. Ik kom dat vaker tegen. En soms is dat jammer, vind ik.

fladder

fladder

24-10-2010 om 13:47

Zwaantje

Zweven staat voor velen gelijk aan "de realiteit kwijt zijn" en "drammen". En niet geheel ten onrechte. Vandaar dat mensen die geaard zweven liever daarover zwijgen
Maar geloof me, ik zweef vol overgave en ben er dan ook niet bang voor. Ik loop er alleen niet mee te koop en ben me bewust van zweefrichtigen waar je eigenlijk alleen mag zweven onder flinke voorwaarden (gepresenteerd als De Waarheid) en mits je in een bepaald sjabloontje past...

Maar al zwevend heb ik geleerd: daar ben ik altijd nog zelf bij hoever ik het laat komen (en dat geldt ook voor niet-zweverds

T&T

T&T

24-10-2010 om 16:07

Mensbeeld

Ik liep juist tegen het starre mensbeeld aam binnen het reguliere onderwijs; een kleuter moet nu toch die en die cito kunnen maken, een 3e groep kind moet toch met kerst kunnen lezen... enz. enz. Juist de ontwikkeling die in het reguliere gevolgd wordt is heel star! Mijn kinderen passen er in ieder geval niet in, ze wijken af op alle mogelijke manieren... binnen de vrije school passen ze ineens wel... vreemd he? Ik vind daar juist meer ruimte voor kinderen die net iets anders zijn, een verademing!
groetjes, Tess

T&t

Ik heb gewoon de omgekeerde ervaring. Maandenlang een huilende peuter afgeleverd die in een keurslijf werd gedwongen bij het door mij zo geidealiseerde sofische kdv. Bloeide helemaal op toen hij naar een reguliere school kon (waar hij nu na ruim een jaar ook vastloopt).
Wie het weet mag het zeggen...

Hij praat de laatste tijd ook uit zichzelf over hoe naar hij het vond bij dat kdv.

fladder

fladder

24-10-2010 om 16:55

Starheid...

...vind je overal.

Ik heb ooit contacten gehad met een alternatieve stroming. Het bleek dat ze net zo star en dogmatisch waren als de Christelijke kerk waar ze zich zo tegenaf zetten.

Ik heb dan ook uit die tijd geleerd: alles heeft voor- en nadelen. Zolang een stroming niet afkeurend naar anderen wijst, zijn eigen ideeën als "het beste" of erger nog, "de enige waarheid" bestempelt en rekening houdt dat ieder mens uniek is, ben je al heel goed op weg.
En dan zal het me een zorg zijn of er op het bordje op de deur "antroposofisch", "sofisch", "ayurvedisch", "boeddhistisch", "christelijk", "Baghwan" (sorry, die heet tegenwoordig Oshi), "Jan Steen" of "Laatmaarwaaien" staat Als het voor mijn kind maar passend is...!

Bastet

Bastet

24-10-2010 om 17:27

Tess

Ook binnen de kring van Vrije scholen zijn er scholen die bekend staan als slecht.Waar kleuters alleen mogen kleuteren zoals antroposofen het goed vinden,en waar kinderen met enorme achterstanden vanaf komen.Ik woon er naast een.
Maar er zullen ook ongetwijfeld hele goede zijn,de vrije peutergroep hier in de stad is juist weer geweldig.
Bastet

Massi Nissa

Massi Nissa

24-10-2010 om 19:20

Antroposofisch kdv

Onze dochter zit al bijna vier jaar op een antroposofisch kdv, en behalve dan dat het ze maar niet lukt om dochter voor te zijn als ze weer eens ontsnapt, ben ik immens tevreden. Dochter gedijt erg goed bij het strakke stramien op het kdv, ze houdt ervan om heel precies te weten wat er op het programma staat. Het is zelf een beetje een structo, zal ik maar zeggen, en voor dat soort kinderen kan zo'n kdv heel prettig zijn. En ik vind het op zich ook heel fijn dat ze biologisch eten en drinken krijgt, absoluut geen beeldbuistijd (er is geen tv) en veel aandacht voor buiten/het weer/ de seizoenen. Jammer dat de plaatselijke vs zo rigide is op het punt van kleuterverlengen.
Groetjes
Massi

Massi Nissa

Massi Nissa

24-10-2010 om 19:27

Nou ja

Ik ben zo vreselijk verstrooid de laatste tijd, ik hoop maar dat al die verloren IQ-punten uiteindelijk allemaal ten goede komen aan de foetus. Anyway, wat ik nog wilde zeggen: er is dus theoretisch best wat te zeggen voor een antroposofische omgeving. Het ligt er heel erg aan hoe strak de theorie wordt toegepast.
Bij het kdv van dochter zijn wat meer zelfgemaakte houten kabouters, maar hoor ik dan weer nooit iets raars over de ideale ontwikkeling. Volgens mij heeft minstens de helft van de leidsters nauwelijks weet van de antroposofie. En dat is maar goed ook, want zodra er wel rigide standpunten zijn wordt het moeilijk voor alle kinderend die niet in een malletje passen.
Groetjes
Massi

T&T

T&T

25-10-2010 om 12:44

Goede scholen slechte scholen...

Tja, binnen alle soorten onderwijs heb je goede en slechte scholen... En dan moet je het ook nog treffen met de mensen die het uitvoeren, want je kunt prachtige ideeen op papier hebben staan, een lamlendige leraar die op zijn pensioen zit te wachten zal nog niet veel beterschap brengen als je kind het toch al moeilijk heeft (tis maar een voorbeeld)
Ik ben blij met onze school, maar goed, ik kan niet over ALLE vrije scholen spreken, daar heb ik geen ervaring mee.
Maar nogmaals; ik vind dat kinderen (en vooral kleuters) tegenwoordig zo veel moeten , en van alle kanten in een keurslijf geduwd worden, daar kan geen antroposoof tegenop volgens mij het grote beeld dat ik krijg van basisscholen is dat er steeds starrer word gekeken en in hokjes wordt gedacht; en jou kind moet in zo'n hokje passen! Als een kind wat drukker is moeten we kijken of hij geen adhd heeft, en als een kind wat terug getrokken is heeft hij al snel autistische trekjes... en dan? als een kind dan zo'n etiketje krijgt weten ze vaak nog niet wat ze met hem moeten... ja, het heeft een naam nu (poehee) maar pas je niet binnen het "standaard adhd beleid" heb je weer een nieuw probleem, dan maar door naar het speciaal onderwijs, maar daar word net schrikbarend op gekort, en dat terwijl er steeds meer kinderen buiten de boot vallen in het regulier.
Ach ja, daar ga ik weer... sorry, ben meer dan eens teleurgesteld in het onderwijs. Maar terug naar het begin; hier was de vrije school een echte ontdekking! maar dus wel een vrije school waar creatief mee gedacht wordt met je kind.
groetjes, Tess

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.