Fianna
14-04-2011 om 16:51
Zoon geschorst van schoolzwemmen en maatregelen van zijn juf
Mijn zoon (groep 4, bijna 8, ADHD met ASS kenmerken)zit op zwemles én heeft schoolzwemmen. Zwemles, waar hij sinds een jaar op zit (laat begonnen) gaat goed. Hij zit in de afzwemgroep voor zijn A diploma, zwemt nu zonder bandjes in het diepe en volgens de zweminstructeur gaat het heel goed. Het is een hele fijne zwemschool met kleine groepen en instructeurs die een pedagogische achtergrond hebben en goed kunnen omgaan met kinderen met 'iets'.
En dan schoolzwemmen, ander verhaal. Mijn zoon zit daar met andere kinderen die nog geen diploma hebben, maar wel verschillende niveau's (van kinderen die nog helemaal geen zwemles hebben tot kinderen zoals hij die in de afzwemgroep zitten) hebben in het ondiepe bad. Vorige week kreeg ik van zijn juf te horen dat zoon vandaag niet naar zwemles mocht, hij is dus geschorst. Ik verbaasd want ik had nooit eerder gehoord dat er problemen waren.
Ik heb een gesprek gehad met zijn juf en het blijkt dat zoon niet luistert tijdens de les, want natuurlijk storend is voor de andere kinderen en bij de vorige les heeft gedoken terwijl gezegd is dat dat niet mocht. Tijdens de les moet hij drijven etc, dingen doen die hij allang gedaan heeft. In het gesprek met de juf heb ik gezegd dat het natuurlijk niet kan dat hij de les verstoort maar ook gezegd dat er een reden is dat hij zich zo gedraagt, zeker omdat het op gewoon zwemles erg goed gaat en op schoolzwemmen men de indruk heeft dat hij niet eens kan blijven drijven. Ik vermoed, en heb dat ook gezegd dat de 2 verschillende methodes die beide zwemscholen hanteren erg verwarrend voor hem werken (de ene werkt bijv juist wel met drijfmiddelen en de ander specifiek niet) en omdat hij op gewoon zwemles altijd duikt het in zijn hoofd zit dat bij zwemles duiken hoort en het daarom niet kan laten. Dat heeft mijn zoon heel sterk, als iets eenmaal op een bepaalde manier gaat, dan moet het altijd zo. Dat is onderdeel van zijn stoornis. Ik heb ook aangegeven dat mijn zoon onder goede omstandigheden goed luistert en dat er dus kennelijk een probleem is bij het schoolzwemmen, althans er is iets waarom mijn zoon zich zo gedraagt. Een andere methode kan dus al dat opwekken bij hem, maar ook als het minder gestructureerd is en ik heb van meerdere ouders gehoord dat het er eigenlijk een zooitje is.
Maar goed, hij mocht vandaag niet zwemmen. Ik heb nog gevraagd hoe ze denken dit op de lange termijn op te lossen, want hem 1 keer schorsen gaat niet helpen. Daar zou de juf over nadenken en ze begreep ook dat mijn zoon zich wrs zo gedroeg omdat hem iets dwars zit. Hiermee wil ik overigens zeker niet ongehoorzaam gedrag goedpraten. M
vandaag breng ik hem na de pauze weer naar school en vroeg aan de juf wat mijn zoon ging doen tijdens de zwemles. haar antwoord, heel luid, zodat de halve klas het kon horen: 'Ja, zoon gaat in groep8 zitten en hij gaat het helemaal niet leuk vinden! Hij moet taal en rekenwerkjes maken, terwijl hij daar een hekel aan heeft'.
Zoon verschoot, trok met zijn mondhoeken en vocht duidelijk tegen zijn tranen. Oh wat probeerde hij zich groot te houden. Ik denk vooral om hoe de juf het bracht. Ik heb gezegd dat dat het buitensluiten van zoon van zwemles als straf genoeg was en of het nou nodig was dit op zo'n manier te doen. Juf vond omdat het gewoon schooltijd was zoon gewoon moest gaan werken. Onzin, want anders zou hij gaan zwemmen en bovendien viel ik meer over hoe ze het zei. Eigenlijk gewoon belachelijk streng, alsof mijn zoon iets heel ergs had gedaan.
heel impulsief heb ik gezegd dat ik zoon mee naar huis zou nemen. Ik krijg te horen dat dat niet kan want hij is leerplichtig en toen heb ik hem toch meegenomen en gezegd dat ze anders maar de leerplichtambtenaar op me af moet sturen.
Pffff, ik ben nog een beetje van slag en eigenlijk kwaad en vooral teleurgesteld. Hij heeft vorige jaar al een juf gehad die hem de grond in heeft geboord en hij is daar enorm onzeker van geworden. De eerst helft van groep 4 had hij een geweldige juf, die hem alle zelfvertrouwen heeft gegeven. Hij heeft dus nu een andere juf en ik heb al gesprekken met haar gehad en aangegeven waar zijn zwakke plekken zitten. Ik dacht dat zij het begreep, maar hieruit blijkt dat dat niet zo is. Okee, misschien had ik hem niet moeten mee nemen, maar op dat moment reageerde ik wrs wat emotioneel.
Ik zal binnenkort een gesprek met zijn juf hebben hierover. Maar wat baal ik weer hier van zeg!
Iemand tips? heb ik dit nou verkeerd aangepakt?

Karmijn
14-04-2011 om 17:17
Niet verkeerd
Je bent achter je zoon gaan staan en je bent voor hem opgekomen. Als ik terug kijk, zijn er momenten dat ik dat zelf meer had gedaan. Ik vind dus dat je er niet verkeerd aan hebt gedaan om hem mee naar huis te nemen. Het is werkelijk achterlijk om hem te straffen voor iets wat een week geleden gebeurd is, ten gevolge van zijn stoornis en een verkeerde benadering van de zwemles.
Ik zou het erop gooien dat je je zoon wilde beschermen tegen deze juf, dat je het een ziekmakende situatie vond. (stress bij zoon door onredelijke straf) en dat je hem daarom mee naar huis hebt genomen.
Ik zou niet meer met de juf hierover in gesprek gaan, want volgens mij sta je nu op het randje van ruzie (of je bent er al over heen) dus zou ik naar de ib-er of directie gaan en hen vragen te bemiddelen tussen jou en de juf.
Verder vind ik schoolzwemmen persoonlijk heel erg achterlijk en ik zou mijn kind er sowieso niet naar toe laten gaan.
Maar dat terzijde.
Ik typ dit even snel op, want ik moet eigenlijk pizzadeeg kneden, dus misschien ben ik wat ongenuanceerd, vergeef me dat dan alsjeblieft. ☺

anna van noniemen
14-04-2011 om 19:03
Eens fianna
heel goed wat je gedaan hebt! Ik wilde dat ik ook wat alerter daar in was...En ik zou hem van schoolzwemmen halen...Hij heeft al zwemles en inderdaad, dit werkt verwarrend voor hem.

Fianna
14-04-2011 om 20:59
Schoolzwemmen
Hm, ik moet eigenlijk toegeven dat ik ook wel een beetje trots was op mezelf en me goed voelde omdat ik het voor hem had opgenomen. Kom op , het is mijn kind en school kan hem niet tegen mijn zin op zo'n manier daar houden, schoot door me heen. Zij bezitten hem niet onder schooltijd, leerplichtig of niet.
Eens hoor, ik vind schoolzwemmen ook achterlijk. Niks ongenuanceerds aan, of ik ben ook ongenuanceerd
De juf gaf zelf al aan dat er een vervolg gesprek zou volgen toen ik zoon mee nam. Zij was echt heel erg boos. De directeur of ib-er om bemiddeling vragen wordt niks, met hun valt helemaal niet te praten.
Verdorie, het ging net lekker. Ik heb meerdere gesprekken gehad met deze juf over hem en over zijn enorme onzekerheid, angsten en ik dacht dat zij het begreep... niet dus. Wat een teleurstelling.
Ze is net klaar met de Pabo, dus erg onervaren. Op zich prima hoor, want wel erg gedreven, maar ik vermoed dat ze toch in een poging alles perfect te doen, een beetje doorsloeg. Ik weet het niet.

Karmijn
14-04-2011 om 21:19
Offe
Op de school van mijn kinderen gaat het telkens zo met jonge juffen: Ze worden gecoacht door een ouder teamlid (in dit geval een starre chagrijnige juf die toe is aan haar pensioen). En die juf spreekt de jonge leerkrachten erop aan als ze niet 'streng', 'hard' of star genoeg zijn. Met andere woorden, als ze anders zijn dan zij is.
Misschien speelt dat hier ook wel mee? Juf is bestraffend toegesproken dat ze Fiannazoon eens 'aan moet pakken', want hij 'komt overal mee weg'?

Fianna
14-04-2011 om 21:25
Hmm
'Juf is bestraffend toegesproken dat ze Fiannazoon eens \'aan moet pakken\', want hij \'komt overal mee weg\'?'
Nee, dat denk ik niet. Niet specifiek in zijn geval, omdat hij eigenlijk nooit voor problemen zorgt en dus eigenlijk nooit ergens mee weg komt (ook een reden voor zijn juf om aan te nemen dat het de setting van schoolzwemmen is dat kennelijk iets teweeg brengt bij zoon). Maar in zijn algemeenheid kun je wel een punt hebben. Dat deze nieuwe juf in leer is bij een andere juf die inderdaad sterng en star is. En ik vermoed ook wie, laat dat nou net de huidige juf van zoon 2 zijn, die zoon over wie dit draadje gaat vorige jaar had in groep 3 en eigenlijk toen heel slecht was voor zijn zelfvertrouwen.

Karmijn
14-04-2011 om 21:38
Psies
Zo'n heks kan een half team vergiftigen met haar negatieve kindsbeelden hoor! Vooral als ze jou dan niet mag. Ik ken een aantal leerkrachten best wel goed en heb uit betrouwbare bron dat er enorm geroddeld kan worden in zo'n koffiekamer. De intercollegiale sfeer is er vaak een waarbij leerkrachten op een subtiele manier moeten bewijzen dat ze 'goede' leerkrachten zijn, maar dat de visie op wat nu een 'goede' leerkracht is, ontbreekt. Leerlingen en nieuwe leerkrachten zitten in een enorm afhankelijke positie en worden 'overruled' door de gevestigde orde. Als je een probleem met een leerling in het team bespreekt, is dat eigenlijk al een brevet van onvermogen. Dan gaat iedereen zijn mening geven en krijgt die jonge leerkracht nauwelijks kant om een eigen visie te ontwikkelen.
Zou het niet zo kunnen zijn dat juf van jouw oudste in de teamvergadering de zwemles besproken heeft? En dat ze toen het advies kreeg om het eens flink aan te pakken.
Want ik vind de omslag in je zoons verhaal zo raar. Het ene moment hoor je niets, en ineens is er een schorsing, een fikse straf en een openbare vernedering. Dat gaat wel ver vind ik.

Fianna
14-04-2011 om 21:38
Oja
wat wel is dat deze school wel op een aparte manier met zorgenkinderen lijkt om te gaan. paar voorbeelden, allemaal uit de groep van mijn zoon, 4 dus:
1 kind met gedragsproblemen is uiteindelijk van school gestuurd en zit nu thuis omdat hij dit jaar niet op een andere school terecht kwam. Ik vermoed dat deze jongen de zondebok van de klas is geworden (een drukke klas met wel meer kinderen met problemen) oa ook door ouders. mijn zoon bevestigde mijn vermoeden door te zeggen dat het gedrag van deze jongen wel mee viel, maar dat hij op het laatst van alles de schuld kreeg. Andere kinderen die iets deden en hem de schuld gaven.
Andere jongen met PDD-Nos die op aandringen van school een rugzak heeft gekregen en na 2 maanden na ingaan van de rugzak van school te horen krijgt dat het niet gaat en hij van school moet. Ze willen eigenlijk niet eens dat hij dit jaar afmaakt. Nu willen zijn ouders hem naar een L. Kannerschool doen, maar pas volgend jaar, eerder kan ook niet. Ze gaan erg vuil te werk, door allerlei eisen aan de ouders te stellen, bijv als deze jongen zich misdraagt moet hij binnen 10 minuten opgehaald worden, hem boos laten worden en hem door het lint laten gaan en hem niet proberen te helpen te stoppen, maar dan achteraf zeggen: kijk eens wat hij doet als hij boos wordt. Eisen dat hij naar zwemles gebracht en gehaald wordt door zijn ouders, maar die mogen dan niet mee met de schoolbus maar moeten met eigen vervoer, dus in de regen op de fiets met dreumeszusje naar andere kant van de stad. dat soort dingen allemaal.

anna van noniemen
14-04-2011 om 21:41
Wat eng....
en zielig voor deze kinderen...maar ik merk het op dit moment zelf ook...Kind heeft nu 2 maal een woede-aanval op school gehad en meteen het stempel "agressief" . Terwijl hij dat eigenlijk helemaal niet is....Maar soms triggert er iets en dan gaat het mis....

Fianna
14-04-2011 om 21:42
Ja!
'Want ik vind de omslag in je zoons verhaal zo raar. Het ene moment hoor je niets, en ineens is er een schorsing, een fikse straf en een openbare vernedering. Dat gaat wel ver vind ik.'
ja, spijker op zijn kop. Ik heb nooit eerder gehoord dat er iets was met schoolzwemmen en dan nu ineens dit. Ik vind het ook zo vreemd. en het ergste vind ik idd die openbare vernedering, tot 2 maal toe. Die andere juf waarover ik het had, is inderdaad wat ouder, gaat ook over formering van klassen en heeft nog aal een flinke vinger in de pap, vermoed ik. Wrs vindt ze mij een zeur omdat ik het ook al niet mee eens ben dat ze mijn andere zoon niet naar groep 3 wil laten gaan

Karmijn
14-04-2011 om 21:58
1+1=2
Beste Fianna,
Aan zo'n school wil je je kinderen toch niet nog jarenlang blootstellen? Vooral als die krengerige juf zo'n invloedrijke positie heeft en jij het gevoel hebt dat het geen zin heeft met directie en ib-er te praten. Echt, als je een alternatief weet, weg wezen daar. Misschien kun je nog wel regelen dat ze voor de zomervakantie over kunnen stappen naar een andere school.
Als ouder op zo'n school ben je net als die kikker in die pan water die langzaam opgewarmd wordt. Je merkt het eerst niet eens en later ga je het gewoon vinden.
Maar dit is niet gewoon. Er zijn ook scholen die wel met een positieve blik naar kinderen kunnen kijken, zelfs naar kinderen met een vlekje. Er zijn ook scholen waarin het personeel wel fatsoenlijk en eerlijk is tegen ouders.

anna van noniemen
14-04-2011 om 22:01
En overstappen
gebeurt vaker dan je denkt! Afgelopen schooljaar zijn er heel wat leerlingen op onze school bijgekomen. Komende week start er zelfs een drieling in groep 6 op onze school. Stappen over van een enorm grote christelijke school, heeft hen dus kennelijk ook niet gebracht wat ze dachten....En ineens komen hun 3 meiden nu bij elkaar in de klas!

Moek
14-04-2011 om 22:15
Maar
Overstappen is niet altijd makkelijk voor een kind met een vlekje. Ik heb het 2x geprobeerd en het is niet gelukt.
Maar dit klinkt ronduit sadistisch zeg, toch wel wat anders dan alleen maar ongeïnteresseerd, zoals de meeste scholen. Maar ja, hoe nu verder? Kun je overstappen?

mirreke
15-04-2011 om 02:01
Klinkt heel naar
Ik zou op basis van wat jij in dit draadje vertelt heel sterk gaan denken aan overstappen naar een andere school, lekker, met beide kinderen.
Ik vind het trouwens ook bizar dat ze boos wordt op jou als jij je zoon meeneemt. Daar zou ze zich niet persoonlijk door moeten laten raken. Ik zou hier trouwens wel op terugkomen, omdat ik het ten eerste niet vind kunnen je zoon een week later op deze manier te kakken te zetten. Ik zou verder aankondigen zoon van schoolzwemmen thuis te houden, omdat het blijkbaar chaotisch geregeld is en hem in de war brengt.
Ik zou het dus allemaal wel duidelijk zeggen (en duidelijk betekent niet onaardig hoor), ik zou ook mijn teleurstelling uitspreken over de blijkbaar door juf totaal niet begrepen uitleg over je zoon, en mocht juf/school hier niet mee om kunnen gaan zou dat voor mij toch het definitieve signaal zijn om te gaan regelen dat hij naar een andere school gaat.
Sterkte hoor, en je hebt het goed gedaan, je hebt je kind gesteund en het gevoel gegeven dat hij niet alleen stond.

Fruit&co
15-04-2011 om 07:59
Fianna
Goede actie. Ik hoop dat ik net zo kien ben als jij in zo;n situatie. Heb je dit al eens (eerder) aangekaart bij IB, directeur, intern vertrouwenspersoon en/of ouderraad ? Eventueel de extern vertrouwenspersoon. Wij hebben met de laatste en met de onderwijs consulente een goede ervaring. Kind gaat eindelijk naar een andere klas. Dat had ik nooit in mijn eentje gekund. De gesprekken met de vertrouwenspersonen (intern en extern) gingen niet alleen over de wens van een andere leerkracht maar ook over het eventueel uitzoeken van een andere school. Mocht je tips of advies willen, kan je me mailen. Ook voor iets anders natuurlijk. Want makkelijk is het niet geweest.

Fianna
15-04-2011 om 10:50
Mijn vermoeden
Ik denk dat ik weet wat er gebeurd is. Toen ik het gesprek had met zijn juf vorige kreeg ik helemaal niet de indruk dat zij vond dat zoon gestraft moest worden. Wel zei ze dat ze de wens van schoolzwemmen om zoon 1 les te schorsen moest respecteren, maar verder leek het er sterk op dat ze zeker in de loop van het gesprek, goed leek te begrepen waar zijn gedrag vandaan kwam, er gevoelig voor was dat hij erg onzeker is en dat zijn afwijkend gedrag vaak een achterliggende oorzaak heeft, bijv iets dat hem dwars zit.
En dan ineens die omslag. Ze heeft dit natuurlijk besproken met collega's (ze moest ook een onderkomen regelen voor zoon voor tijdens de zwemles) en heeft wrs te horen gekregen dat zoon aangepakt moest worden.
Ik denk echt dat het zo gegaan is.
Dat van die andere jongen die van school is gestuurd is eigenlijk wel triest. Deze klas is al vanaf het begin een ' rot' klas; erg onrustig, veel kinderen met gedragsproblemen. Er zijn handhavingsproblemen en er is zelf hulp van buiten af gekomen om de klas te observeren en tips te geven. Deze jongen kon agressief zijn (wrs heeft hij in ieder geval ADHD) en heeft wel eens met boeken gegooid een keer met stoelen (alhoewel mijn zoon zegt dat hij niet echt met stoelen gooide maar ze eerder over de grond schoof), schoppen slaan. Situatie in klas is niet fijn, ouders klagen en die moeten ook tevreden gehouden worden: voila, een zondebok die wel even verwijderd wordt van school. Ouders tevreden: hè hè is die etter ook opgerot, werd er gezegd.
Nou nog even die vervelende PDD-nosser verwijderen en problemen in de klas opgelost. Niet dus, want de helft van de klas vertoont probleemgedrag als ik de verhalen mag geloven. Meisjes die als hobby hebben andere kinderen zo maar te krabben, jongens die graag vechten. Ik weet niet hoe erg het allemaal werkelijk is, maar soms vang ik dit soort signalen op. Toch lijkt het dit jaar met zoon beter te gaan, zijn huidige juf leek nl niet krengerig en dan toch weer dit.
Ik vrees alleen wel dat de school zo in elkaar zit dat er geen ruimte is voor andere kinderen. ben je gemiddeld, val je niet op en kom je goed mee, prima school.
Fruit&co, nee ik heb nog niks aangekaart mij IB-er directeur oid. Simpel omdat het dit jaar wel goed leek te gaan (zoals eerder gezegd, vooral door andere juf eerste helft dit jaar, die nu naar een andere groep is, fantastisch mens) en ik nog niet echt redenen had tot klagen (itt vorig jaar). Maar naar de ib-er of directeur zal ik niet stappen met zoiets. De ib-er ken ik van gesprekken over mijn andere zoon en ik heb geen hoge pet op van haar (andere ouders met een zorgenkind hebben haar vals en hard genoemd) met de directeur schijn je helemala niet te kunnen praten want die wordt kennelijk meteen boos en gaat roepen dat dit of dat in het prototcol staat en dat de onderwijsinspectie zus of zo heeft besloten. Maar goed, ik kan het er op wagen. Vertrouwenspersoon heb ik nu niet eens aan gedacht. Bedoel je ouderraad, of medezeggenschapsraad? Overigens allebei wrs geen optie, ken een paar van de ouders die er in zitten. Laat dat nou net de ouders zijn die als hardste riepen: mooi dat die etter van school is verwijderd. Maar misschien zijn de andere leden wel oke.
Ander klas kan hier ook al niet, want er is maar per groep 1 klas.
Tips, advies wil ik graag. Wat is je mail?. Ik vind het echt heel moeilijk merk ik. waar doe ik goed aan. Zoon van school, ook vanwege andere dingen die ik gehoord en gezien heb bij andere kinderen. Ik maak me zorgen over dat het in de loop van de jaren steeds moeilijker gaat worden voor hem, vanwege de instelling van school. Alleen wil zoon niet van school. En zal het op een andere school wel goed geregeld zijn.

Hes@
15-04-2011 om 12:50
Tip en ervaring
Fianne,
ga in eerste instantie gewoon op gesprek bij een aantal andere scholen. Vraag hoe ze met zulke dingen omgaan. Proef de sfeer, dat soort dingen. Dan weet je wat je alternatieven zijn. Je bent niet met je zoon aan het leuren, je bent je aan het orienteren. Misschien geeft dat de rust die nodig is om het op deze school te redden. Mocht dat niet lukken, weet je waar je heen kunt. Echt, nu bij andere scholen kijken zal je zo'n rust geven.
OVerigens zou ik onmiddelijk vertrekken van deze school. Je hebt geen vertrouwen in de drie mensen die het meest invloed hebben op je kind: de juf, de ib-er en de directeur.
Onze knap ingewikkelde dochter (oa ook adhd) is op haar eerste school echt de vernieling ingedraaid. Achteraf hebben we vooral veeeeeeel te lang gewacht. Terugkijkend snap ik niet meer waarom ik er zo tegenop zag om van school te wisselen.
Met de ervaring die je hebt, ben je nu veel beter in staat in te schatten of een school bij je kind past.
Als je van school wisselt, ga je altijd naar een school waar het beter is: beter sociaal klimaat (wat een rotklas), beter pedagogisch klimaat.
Tuurlijk wil je zoon nu niet. Hij kan dat allemaal niet overzien. Maar gelukkig is het niet zijn keuze. Het zou me verbazen als hij over een halfjaar vraagt om terug te mogen naar deze school!

Karmijn
15-04-2011 om 13:02
Fianna
Toen het zo slecht ging met onze zoon, zijn wij niet van school veranderd. De reden daarvoor was vooral, dat het zo slecht ging. Hij kon zich nauwelijks door de dagen heen worstelen. Een andere school zou hebben betekend dat hij nog meer stress zou krijgen. Dat durfden we eenvoudigweg niet aan. We hebben te lang gewacht. En dus moest zoon op zijn huidige school langzamerhand uit zijn depressie klimmen. Dat was heel zwaar, omdat hij regelmatig nog leerkrachten trof, die partij kozen voor rampjuf en dus vonden dat zoon zich vooral 'niet zo moest aanstellen' en 'alleen maar uit was op het krijgen van aandacht'. Zo'n houding helpt natuurlijk niet bij een depressief persoon.
Maar goed, hij heeft het gered. Maar achteraf betwijfel ik nog steeds of het niet beter was geweest om toch te wisselen.
Het is zo lastig.
In jouw geval vind ik het vooral zo verontrustend dat je bij de directie en ib ook geen gehoor krijgt. Dat is heel erg fout. Want waar kun je dan nog heen?

mirreke
16-04-2011 om 12:04
Zoon geen keuze geven
Ik zou hem er nu ook totaal niet mee belasten. Jij bent je idd aan het heroriënteren, aan het herbezinnen. Pas als jullie zouden besluiten te gaan verkassen van school kun je het zoon meedelen.
Dit kan hij idd totaal niet overzien, en op dit moment is het denken aan een andere school alleen maar bedreigend en eng. Nee, natuurlijk wil hij niet naar een andere school, dit kent hij, en dat andere niet. Bovendien accepteren kinderen de situatie gewoon als hun waarheid. Zij kunnen zich geen voorstelling maken van iets anders. Het is aan jou om te beoordelen of deze situatie goed is voor je kind of niet, en het is aan jou om te besluiten dat hij gaat veranderen of niet.
Maak je niet te druk over wel of geen buurtschool. Wat jij bv. vertelt over die school met engels, schaken en filosofie, dat zijn zaken die vaak mensen uit een wijdere omgeving aantrekken, je zult dus vast meer mensen tegenkomen die verder van school wonen.
Toen wij nog in Nld woonden gingen de kinderen naar een Daltonschool (niet onze buurtschool) wat ook mensen aantrok die nog veel verder van school woonden dan wij. Je krijgt vanzelf contact via de kinderen. Speelafspraakjes liepen eerlijk gezegd heel soepel. Omdat vrij veel mensen verder weg woonden liep je met elkaar tegen dezelfde problemen aan, en was iedereen samen bereid elkaar te helpen, kinderen meenemen als een ouder in de file stond was nooit een probleem bv. Bovendien hadden wij een superschool (echt, qua school heb ik veel spijt van de verhuizing..., en ja, het bestaat, een fijne school die zijn best doet voor jouw kind met een gebruiksaanwijzing) en de kinderen mochten ook altijd op school blijven spelen als ik bv. onverwacht later was.
Nu zie je beren op de weg, maar doe het stap voor stap. Ga eerst eens een rondje scholen doen, jij zelf of evt. samen met je partner, en laat je intuïtie zijn werk doen. Vertrouw op jezelf!

mirreke
16-04-2011 om 12:07
Oh en over schaken
dat deden ze op onze 'oude' school ook. Werd niet hoogdravend over gedaan, maar het werd aangeboden als keuze'vak' in je vrije keuzetijd. Heel gewoon, kwam je om een of andere reden tussendoor de school in, en dan zaten er op de gang twee kinderen te schaken.

Primavera
16-04-2011 om 15:12
Morsdood paard
Fianna, ik had je draadje hier nog niet gelezen. Dit is geen trekken aan een dood paard meer. School heeft het paard ten zamen met eventuele aanpassingen voor je kinderen al lang begraven. Door nog een ruk aan het touw te geven knapt dat hoogstens, maar dat paard krijg je niet meer op de been.
Wegewezen, hoe eerder hoe beter en gezien de tijd van het jaar zou ik NU stappen ondernemen. Ik schat in dat bij deze school blijven je ontzettend veel energie en tijd gaat kosten doordat je constant voor je kinderen zult moeten opkomen en ook nog zonder bijster veel resultaat.
Zelf heb ik al spijt dat ik indertijd een NADH-kind niet van school heb laten veranderen, omdat ze dat zelf vanwege vriendinnen niet graag wilde. Bij mijn tweede, wat een zorgenkind is, heb ik wel even wat beter uit gekeken met het uitzoeken van een school. Ik zou nu veel sneller wisselen, ook omdat der van die vriendinnen weinig meer zijn overgebleven en alleen eigenlijk diegenen die in dezelfde klas als zij terecht zijn gekomen op de vervolgschool.
Groeten Primavera

Fruit&co
16-04-2011 om 20:34
Fianna
Je hebt 2 opties: het met school op orde krijgen (maar dan moet school willen en die kwaliteiten in huis hebben: hebben ze dat in huis?) of naar een andere school. Ga zeker kijken bij andere scholen. Ook scholen niet in de buurt. Dat heeft mijn blik geopend. Of je nu blijft of niet is dat handig. Het is belangrijk voor jezelf in kaart te brengen wat je niet of perse wel wilt. Zo hebben wij steeds op 2 sporen gezeten en dat was hier en daar ook onhandig omdat het ons beperkte. Of we wilden goed weg, met een behoorlijke vriendelijke/niet belastende warme overdracht of we wilden blijven en hadden wat dingen te repareren voor kind. Maar misschien heb je die overweging minder of anders.
Je kan me bereiken op oolfruitenco-at-gm@@lpuntcom.

Moek
16-04-2011 om 23:24
Hoe het bij mij ging
Na een heftig conflict met de meester in de 6e klas (nu groep 8 dus) zei mijn moeder in het weekend dat ik maandag naar een andere school zou gaan. Ik vond het doodeng, maar de kinderen waren aardig, de meester was geweldig en ik ben helemaal opgebloeid. Dus zo snel en simpel kan dat gaan. Ik denk ook dat je nu beter lan kiezen omdat je meer voelhorens hebt dan toen je voor het eerst een school koos. Ik zou nu tenminste heel andere vragen stellen!

Fianna
17-04-2011 om 20:23
Ben'k weer
Ik heb even de afgelopen dagen goed nagedacht.
Ik ga morgen andere scholen bellen voor gesprekken. Er zit 1 school naast (ik heb toen bij de schoolkeuze enorm getwijfeld tussen die 2 scholen) en wat ik sowieso erg fijn vind is dat de groepen aanzienlijk kleiner zijn (zo'n 19 kinderen per groep). Ik sprak vandaag iemand en zij heeft ooit haar kinderen van een andere school in de buurt afgehaald omdat er zo gepest werd en dat schijnt op deze school amper te gebeuren, of er wordt in elk geval goed mee om gegaan. Ik heb ook begrepen dat ze beter inspelen op de individuele behoeften van het kind. Ik ga in elk geval weer bij deze school langs.
Ik denk echt dat huidige school te groot is voor mijn kinderen, tel er dan bij op dat er wat complexe kinderen bij mijn zonen in de groepen zitten (waar die kinderen uiteraard ook niks aan doen, dus geen verwijt!) en het is duidelijk dat zij het niet kunnen waar maken om kinderen die extra aandacht nodig hebben dat te geven (ik weet nog kleuterklas oudste was op het eind van het jaar met 37 kinderen en 1 leerkracht).
Ik ga nog wel een gesprek aan met de leerkracht. Ik wil nog een keer uitleggen waarom ik zo reageerde. Ik denk wel dat ik ze dit schooljaar af laat maken, nu wisselen is misschien niet handig.
Oja, mirreke, het is niet zo dat ik zoon de keus heb gegeven om van school te wisselen. Ik had het er met man over en helaas ving hij het op ): Ik wilde hem er nog helemaal niet bij betrekken.
Fruit& co, ik vrees dat ik het niet met school op orde ga krijgen. Als het nu al zo'n gezeur en getrek is... Als ik hoor wat andere ouders soms doorstaan... nee, ik denk niet dat school de kwaliteiten, of nog belangrijker, de wil in huis heeft. Ik denk dat ik het niet erg vind als de overdracht minder vriendelijk is, als er maar geen belastende dingen in de overdracht komen te staan.
Voor nu denk ik dat ik er wel even uitkom, heb even de boel laten bezinken, maar mocht ik toch nog vragen oid hebben, mail ik je.
dank allemaal voor het reageren, heeft echt geholpen!

Fianna
17-04-2011 om 20:44
Pelle
altijd praktisch, maar je hebt gelijk! Had ik weer even niet aan gedacht. Nou schiet me ook weer te binnen dat er geruchten gingen dat deze school zou sluiten, maar dat is niet doorgegaan.
Deze school maakt wel onderdeel van een grote groep basisscholen binnen deze gemeente. Misschien dat het geld op een bepaalde manier verdeeld wordt?

Annet
17-04-2011 om 20:54
Als je een school gevonden hebt, gelijk overstappen
Neem de tijd om de juiste school te vinden. Vergelijk de beste school in de buurt ook met de beste school verder weg. Dan weet je pas of je goed zit.
Zodra je je keuze gemaakt hebt, zou ik direct overstappen. Voor kinderen is wachten tot na de zomervakantie erg lang. Ze hebben meer gevoel voor de nieuwe school als ze voor de zomervakantie al enkele weken hebben kunnen wennen. Dan weten ze waar ze aan toe zijn.
Mocht dat niet lukken, laat ze dan enkele dagen wennen op de nieuwe school voor de vakantie. Anders krijg je een zomervakantie met zenuwachtige kinderen.

Marie
17-04-2011 om 21:15
Inderdaad gelijk wisselen
Hallo
ook ik adviseer je om zodra je een school hebt uitgekozen om dan te wisselen.
Na de meivakantie? En als dat te snel is na Hemelvaart?
succes

martine
17-04-2011 om 21:23
Idem : gelijk wisselen
Wij hebben destijds gewacht omdat we dachten dat een overgang in de zomervakantie "rustiger" zou zijn. Achteraf gezien was dat niet een goede keus, onze kinderen waren er niet bij gebaat nóg langer in dezelfde situatie te blijven. Als ik het over had kunnen doen, had ik de wissel toch sneller gedaan. Dat raad ik je dus ook aan.
Martine

mirreke
18-04-2011 om 00:20
Ook al idem
Als je besluit te veranderen en jullie hebben een school gevonden zou ik idd ook voor de zomervakantie wisselen. Voor een kind is tien weken heel veel. Ik sluit me aan bij de reacties hierboven. Als ze voor de zomervakantie al zijn overgestapt, gaan ze na de zomervakantie gewoon naar hún school, dan zijn ze gewend en voelt het goed. Ook fijn voor eventuele speelafspraakjes in de vakantie.
Ooit zijn wij met dochter in groep 1 van school veranderd. Dat was de school die wij rationeel hadden uitgekozen, een Montessori. Om allerlei redenen werkte het gewoon niet, niet met dochter en niet met mij. Maar ja, oudste kind, misschien hoort dat wel zo, enfin, twijfel twijfel. Uiteindelijk in december toch met de school gaan praten waar wij gevoelsmatig eigenlijk voor gekozen hadden, na enkele gesprekken en bezoek van het kind direct knoop door gehakt en na de kerstvakantie is ze op de nieuwe school begonnen. Duurde slechts enkele weken, inclusief die kerstvakantie. Wat ben ik blij geweest dat we dat hebben gedaan toen.

mirreke
18-04-2011 om 09:32
Oh fianna
Probeer wat je zoon opving maar te bagatelliseren als hij er nog over begint, je hebt er helemaal niets aan als hij er op school uitflapt dat hij naar een andere school gaat terwijl jij nog in de oriëntatiefase zit...

Fianna
18-04-2011 om 09:56
Gelijk
tja wie weet is het beter. Ik snap jullie argumenten Ik heb al een afspraak morgen voor ene school om te kijken. Probeer nog andere school te pakken te krijgen.