Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
02-09-2026 om 14:19
hoi allemaal,
Mijn vraag is of meer ouders ervaring hebben met hun kind met ASS die naar de middelbare school gaat. Mijn zoon is na de zomervakantie begonnen op de middelbare school in een traject klas. Hij was er heel enthousiast over.. maar sinds het echt begonnen is gaat het steeds minder goed.. slecht slapen.. in bed plassen.. ik zie hem wegkwijnen. Hij vind het zelf ook enorm kl*te. Vandaag sws gesprek op school. Maar heeft iemand tips wbt het bedplas gedeelte?
02-09-2026 om 15:22
Er geen probleem van maken. Koop incomateriaal voor hem bij de apotheek zodat jullie geen last hebben van natte bedden en moeten verschonen ‘s nachts. Er komt nu gewoon heel erg veel op hem af, hij moet vreselijk wennen. Straal uit dat het weer goed komt, geef hem je vertrouwen. Neem tegelijkertijd wel serieus hoe hij zich eronder voelt. Maar blijf rustig en ga in de praktische stand.
Vooral niet minder laten drinken, dan krijg je weer andere problemen.
Lukt het hem om te eten en drinken tussen de middag? Is er een chill room voor als dingen hem teveel worden? Heb je contact met zijn mentor en de zorgcoördinator? Wat is hun inschatting hoe hij het doet? Vraag of ze ook signalen krijgen van klasgenoten die er moeite mee hebben om hun draai te vinden. Je hoeft geen namen, maar het kan je zoon helpen te weten dat hij niet de enige is.
Echt, geef het tijd, het komt weer goed.
02-09-2026 om 16:27
Terugval in vaardigheden is door de hoge spanning verklaarbaar. Ik zou er vooral niet teveel spanning extra bij creëren en er dus zo rustig en adequaat mogelijk mee omgaan. Zijn er zaken die hem helpen te ontspannen?
02-09-2026 om 16:36
Voor het bedplassen heb ik geen tips,maar onze dochter (ASS) begon met overgeven van spanning toen ze naar het VO ging. Elke dag was ze kotsmisselijk. In negen maanden tijd viel ze zeven kilo af. Wat hielp was praten met haar en vragen hoe school haar zou kunnen helpen. Ze gaf aan dat ze liever niet in de gangen liep tijdens leswisselingen en pauzes. Dus dat werd opgelost. En ze had heel erg de behoefte aan een contactpersoon waar ze de hele dag terecht kon voor vragen, veiligheid, geruststelling, oplossingen etc. Dat werd ook geregeld. Er waren ook nog wat dingen die niet geregeld konden worden, maar docenten hielden wel echt rekening met haar. Dus mijn advies zou zijn om te beginnen met je zoon te vragen wat hem spanning geeft en samen met school hiervoor oplossingen te bedenken.
02-09-2026 om 17:17
andere leeftijd, maar net voor de vakantie had mijn zoon van 9 met ass ook ineens weer ongelukjes. Gisteren was ik op een oudercursus over was autisme en daar gaven ze aan dat zindelijkheid bij ass een kwetsbaar punt is.