Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
An

An

21-08-2009 om 07:43

Zoon odd?

Mijn kind heeft de diagnose ODD/ ADHD gekregen bij jeugdzorg na een aantal onderzoeken. Er werd mij uitgelegd dat zijn interne geweten niet strookt met zijn externe geweten, wat zoveel betekent als: hij weet in theorie wel wat zijn gedrag betekent voor zichzelf en voor anderen en hoe hij het eigenlijk zou moeten doen, maar in praktijk is het voor hem moeilijk om dat tot uiting te brengen. Ik vond het erg herkenbaar.
Als ik op internet zoek naar deze term, komt iets heel anders naar voren, er wordt vooral op agressie gehamert. Ik vind het onterecht dat mijn kind de stempel van een agressieve gedragsstoornis krijgt, terwijl hij naast zijn problemen (liegen, dingen wegnemen en zwakke sociale vaardigheden naar zijn leeftijdsgenoten en oudere kinderen) een spontane, naieve, zorgzame en behulpzame jongen is, die ook veel goede bedoelingen heeft. Natuurlijk ga ik hierover in gesprek met jeugdzorg, maar ik zou graag meer ervaringen horen van andere ouders van kinderen met deze stoornis.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jacky 66

Jacky 66

21-08-2009 om 19:09

Dochter

Onze dochter heeft ook ODD, 3 jaar geleden is de diagnose uiteindelijk gesteld. Inmidddels zit ze ook in de puberteit! Bij haar komt vooral het opstandige en eigengereide erg naar voren. Ze houdt zich zelden aan afspraken en zoekt de schuld van alles wat niet lukt helemaal buiten zichzelf.Dit is vnl. thuis; elders is ze een vrolijk, behulpzaam en goed opgevoed meisje. ze wil van alles, maar kan moeilijk hoofd- en bijzaken scheiden. Alles mondt uit in protest thuis (huiswerk, naar bed gaan,luisteren, enz. Ongemerkt of onbedoeld irriteert ze anderen (broer, ouders) en weet ze feilloos mensen te bespelen. Ons als ouders heeft ze behoorlijk uitgespeeld en het is erg moeilijk gebleken consequent en positief te blijven. Vele hulpverleners verder zijn we er behoorlijk moe van. Uiteindelijk moet je het toch zelf doen.
Herkenning is altijd fijn en wie weet helpt het om erover te schrijven.
Hoe oud is jouw zoon en hoe en wanneer is de diagnose gesteld?

anna van noniemen

anna van noniemen

21-08-2009 om 20:32

Hier ook

naast de ADHD diagnose ODD. Inmiddels is het gedrag wel sterk verminderd dankzij medicatie die beter is afgestemd en therapieen, maar het is altijd op de achtergrond en komt soms op ongelegen momenten naar voren. Inderdaad, anderen zijn altijd schuldig en niet hij. Agressief is zoon ook niet echt, alleen in een boze bui kan hij wel agressief worden. Maar verder is onze zoon ook een superschat, lief, behulpzaam en aanhankelijk....alleen soms met een andere kant....

zon

zon

21-08-2009 om 21:19

Odd/cd

Mijn ervaring is dat kinderen met ODD niet altijd agressief zijn. Ik heb ook altijd begrepen dat het agressieve voor kan komen bij ODD maar zodra dit in ernstige mate plaatsvindt valt onder de noemer van CD.

An

An

24-08-2009 om 12:55

Diagnose

De diagnose is 3 weken geleden gesteld, mijn zoon is 12. Hij is helemaal niet tegendraads of driftig, ook niet tegen ons als ouders, dat is het rare aan deze diagnose. Hij is juist heel enthousiast, spontaan, blij en vrolijk naar ons en anderen toe. Dat hij problemen heeft is duidelijk: hij doet dingen stiekum, hij liegt daarover, neemt dingen weg en ziet niet in welke gevolgen dit heeft, is daar heel naief in. Hij leeft in zijn eigen wereldje, kijkt alleen naar zichzelf en kan niet inzien of inschatten wat een ander ergens van vindt. Hij staat heel positief tegenover hulp, hij zegt zelf er niets aan te kunnen doen: het overkomt hem.

Hoi An

Er is inderdaad een verschil tussen ODD en CD, bij de laatste zijn kinderen/ jongeren veel meer verhard en zijn de problemen ernstiger, vaak ook met agressie. Maar elk kind met de diagnose ODD kan heel verschillend gedrag laten zien. Er kunnen zeker agressie of driftbuien voorkomen, maar dat hoeft niet altijd. Dat heeft o.a. ook te maken dat je voor de diagnose 'moet' voldoen aan minimaal 4 kenmerken (van de 8 die er zijn).

Deze zijn:
* Er bestaat gedurende minimaal zes maanden een patroon van negatief, agressief en opstandig gedrag. In deze periode moet voldaan zijn aan vier of meer van de volgende criteria. Het kind

1. heeft vaak driftbuien
2. spreekt vaak volwassenen tegen
3. weigert vaak aan verzoeken of regels van volwassenen te voldoen
4. irriteert vaak met opzet andere mensen
5. legt de schuld van fouten en ongepast gedrag vaak bij anderen
6. is vaak lichtgeraakt of snel geïrriteerd door anderen
7. is vaak kwaad of verongelijkt
8. is vaak haatdragend of wraakzuchtig

Nota bene: Aan dit criterium is alleen voldaan als het gedrag zich vaker voordoet dan normaal bij leeftijdsgenoten en kinderen in dezelfde fase van ontwikkeling.

* De gedragsstoornis veroorzaakt duidelijk lijden in de sociale omgang, op school en (op latere leeftijd) op het werk.
* De aandoening treedt niet uitsluitend op als onderdeel van een psychotische stoornis of stemmingsstoornis.
* Er is niet voldaan aan de criteria voor een anti-sociale gedragsstoornis of (als de persoon achttien jaar of ouder is) aan de criteria voor de anti-sociale persoonlijkheidsstoornis.

Ik zou zeker in gesprek gaan met degenen die de diagnose gesteld hebben als je je zoon hierin niet herkent en om opheldering vragen waarom ze toch tot deze diagnose gekomen zijn. Wellicht geeft dat een duidelijker beeld. ODD komt overigens vaak voor in combinatie met ADHD, je zou ook nog kunnen vragen welke diagnose op de voorgrond staat. Soms ontstaat ODD-gedrag omdat ze vanuit de ADHD-problematiek de gevolgen niet goed genoeg overzien of te impulsief handelen.

Sterkte in elk geval, ik hoop voor jullie dat er gauw hulp kan starten!

Loekie

dijota

dijota

28-08-2009 om 01:27

Jacky

Mag ik je de hand schudden...helaas
het is bij ons zover dat ze onze dochter uithuis willen plaatsen, ze is 11 jaar en zoals begrepen wordt ze dan tot haar 18e uithuis gezet. Hulpverlening heeft ons zelfs verteld dat ze geen psychiatrische aandoening heeft? Terwijl er wel een DSM 4 ligt? Ze zal als wij hier mee instemmen via jeugdzorg bij probleemkinderen in een tehuis komen, criminelen, etc.Dus niet ivm een beperking. Dat deze kinderen ook hulp nodig hebben ok maar plaats mijn kind in een groep wat bij haar past. Al eerder is PDD-NOS en ODD en ADHD als diagnose gesteld. Waarom wordt er gezegd dat ze geen psychiatrische aandoening heeft>
Ik ben het zo zat en begrijp er niks meer van

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.