Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Zoon verspilt geld als water


Deze leefstijl en uitgavenpatroon klinken erg ongezond en niet realistisch. Ik heb zelf ASS maar ik kan en kon altijd al heel goed met geld omgaan. Een financiële administratie heb ik niet, maar ik houd structureel geld over elke maand. Ik heb en had ook weinig nodig en ging niet echt vaak op stap. 
Ik heb eigenlijk toen ik ging werken moeten leren om geld uit te geven. 

Toen ik ging werken en nog thuis woonde betaalde ik kostgeld. Mijn ouders spaarden dat voor mij. Dat deden ze zodat ik leerde dat het leven geld kostte. Als je went aan het gegeven dat je inkomen volledig verbrast kan worden aan feesten en leuke dingen, is het lastig om in een situatie van op jezelf wonen met vaste lasten dat te ontwennen. 

Ik heb zelf ASS maar op dit gebied kan ik weinig toevoegen omdat ik deze problemen nooit heb gehad. Ik vind ook dat mijn ouders ons financieel goed hebben opgevoed. Vooral ook door voorleven en aangeven dat je bepaalde dingen niet normaal vindt. Mijn vader kan nogal dwingend zijn, maar in dit geval zou ik hem dat toewensen eerlijk gezegd. Ik zou ook proberen om die erfenis veilig te stellen. Zakgeld is leergeld. Een erfenis niet meer. Dat gaat om serieuze bedragen waarvan het meer dan 'jammer' is als die verbrast worden aan onzinnige luxe.

Zijn wereldbeeld en toekomstperspectief zijn niet realistisch. Dat kan door zijn ASS komen, maar het lijkt me toch zaak dat hij dat gaat leren. Je kunt heel veel willen en dromen, de realiteit is anders. 

Verder schrijf je dat dit gedrag is begonnen sinds het overlijden van zijn vader. Is het dan niet een soort ongezonde rouw? Dat hij het daar moeilijk mee heeft en dat verdooft met veel drank, dure spullen, en een schijt aan alles mentaliteit? Praten over gevoelens, emotieregulatie en ASS zijn doorgaans geen hele goedwerkende combinatie.
Het verdriet is begrijpelijk. Zijn gedrag is echter geen oplossing maar een probleem erbij. Het is geen schande om daar hulp bij te vragen. 

watertoren schreef op 28-01-2023 om 19:14:

[..]

Ik denk niet dat ik een gebrek heb aan inlevingsvermogen. Ik heb in mijn reactie ook gezegd dat ik als je anders niet rond kan komen ik een bijdrage van kinderen wel normaal vind en ik besef ook dat het bij sommige mensen niet anders kan. Ik vind wel dat als je het niet nodig hebt en makkelijk rond kan komen dat je dat niet van je kind gaat vragen. Ik wilde het allerbeste voor zijn toekomst en dat heb ik ook gedaan.

Het allerbeste is niet, niet leren omgaan met geld, al je salaris uitgeven en wonen in hotel mama. 

ik las ergens dat zijn geld na 10 dagen op is. Waar leeft hij de rest van de maand van? 
Betaal jij nog iets voor hem?

Vervelend allemaal. Veel oplossingen (dokter, coaches, bewind etc) zullen ook lastiger zijn geworden nu je zoon 18 is geworden. 

Wel/geen kostgeld zou ik laten afhangen
van de manier waarop mijn kind als puber met geld omgaat en aan mijn eigen financiële situatie.  Als de ruimte er is en ik heb niet het gevoel heb dat mijn kind iets hoeft te leren op dat gebied dan zou ik geen kostgeld vragen en andersom wel.

Hoe zit het met zijn iq ?
En wat eerder geopperd is zoek hulp .
Sterkte

Leene schreef op 28-01-2023 om 23:59:

[..]

Maar ja..dat is na wat je onder het allerbeste verstaat.

Als dat allerbeste alleen maar gaat over materialistische dingen zou dat voor mij niet het allerbeste zijn. Het gaat er ook om dat je met geld kan omgaan, niet alles opmaakt aan luxe, soberheid is ook een deugd.
Maar ik denk dat wij erg verschillen.

Inderdaad!! Helemaal mee eens. 

Klikt leuk hoor Watertoren, geen kostgeld hoeven betalen zodat je kind als hij bijna 30 is een eigen huis kan kopen. Maar dan leer je dus niet om rekeningen te betalen en dat leven zelf ook geld kost etc. En zo lang thuis wonen om dan een huis te kopen is echt niet het allerbeste.

Leene schreef op 28-01-2023 om 20:35:

Ik ben het eens met de meesten. Kostgeld verhogen, sparen voor zoon, ambulante hulpverlening, autisme coach of iets van dien aard inschakelen.
Maar wat kan TO nu doen als hij dit allemaal weigert. Hij is 19 en zolang hij thuis woont en niet dakloos wordt... kun je hem dan dwingen? Daar ben ik oprecht benieuwd naar.

Dwingen naar een coach te gaan is lastig als hij dat niet wil. Wij hebben bij onze zoon met autisme/ PDD-NOS wel zijn financien beheerd tot zijn 21e, dit ook via de officiele wegen geregeld. Dit was ook nodig omdat hij ondanks zijn intelligentie, veel moeite had met plannen / niet vooruit kon denken, leefde erg bij de dag. Nnu regelt hij het zelf en gaat het goed. Maar bij hem speelde ook een late puberteit mee, hij was 18 toen hij ging werken maar sociaal emotioneel eerder 15/16 jaar. 

Gingergirl, wat bedoel je met dat je via officiële wegen geregeld hebt dat jullie het geld van je zoon bleven beheren? Is er een bewind ingesteld of ging het op basis van afspraken? Ik denk dat TO daar misschien wel in geïnteresseerd is.
Het regelen van een bewind is vziw relatief eenvoudig, voor een juridische procedure. Een advocaat is niet nodig. Ik zou dat zeker overwegen als ik TO was.

Temet schreef op 29-01-2023 om 09:22:

Gingergirl, wat bedoel je met dat je via officiële wegen geregeld hebt dat jullie het geld van je zoon bleven beheren? Is er een bewind ingesteld of ging het op basis van afspraken? Ik denk dat TO daar misschien wel in geïnteresseerd is.
Het regelen van een bewind is vziw relatief eenvoudig, voor een juridische procedure. Een advocaat is niet nodig. Ik zou dat zeker overwegen als ik TO was.

Moet zoon daar wel akkoord mee gaan, lijkt me? 

Montblanc schreef op 29-01-2023 om 07:43:

ik las ergens dat zijn geld na 10 dagen op is. 

Dit kan toch alleen wanneer er verslaving of gok problematiek is? 

rebmaaviv schreef op 29-01-2023 om 10:03:

[..]

Dit kan toch alleen wanneer er verslaving of gok problematiek is?

Neehoor. Als je niet met geld kunt omgaan, geen inzicht hebt in de waarde en graag aardig gevonden wil worden kun je wekelijks honderden euros uitgeven aan uitgaan, bijvoorbeeld door rondjes te geven. Waardoor iedereen daar bevriend met hem wil zijn, want gratis rondjes. Waarbij die jongen misschien niet het verschil ziet tussen echte vrienden en mensen die alleen wat van hem willen.

Combineer dat met een dure smaak, maar geen super hoog salaris en je geld vliegt er doorheen zonder dat hij het besef heeft dat het gebeurd.

Daarmee zeg ik niet dat al bovenstaande op gaat voor die knul, want ik ken hem niet, maar op basis van de posts van TO vind ik het niet onwaarschijnlijk als het zo gaat.

watertoren schreef op 28-01-2023 om 19:27:

[..]

Laat me duidelijk zijn. Ik vind het belachelijk als mensen geld vragen aan hun kinderen als ze het zelf niet nodig hebben. Zo was het bij ons.

Destijds heb ik zelf aangeboden om kostgeld te gaan betalen. Ik had een fulltime baan en woonde thuis. Het was mijn eer te na om niets bij te dragen aan het huishouden. Mijn vader had een prima inkomen, dus er was geen geldnood. 

Maar ik vond het belachelijk dat ik lekker profiterend thuis zou wonen en helemaal niets zou bijdragen. Ik had een baan, het zorgen voor mij vanuit mijn ouders was afgelopen. 

En ja, mijn ouders vonden het niet nodig, maar hebben het wel geaccepteerd. 

Gingergirl schreef op 29-01-2023 om 09:07:

[..]

Inderdaad!! Helemaal mee eens.

Klikt leuk hoor Watertoren, geen kostgeld hoeven betalen zodat je kind als hij bijna 30 is een eigen huis kan kopen. Maar dan leer je dus niet om rekeningen te betalen en dat leven zelf ook geld kost etc. En zo lang thuis wonen om dan een huis te kopen is echt niet het allerbeste.

Hij is intelligent genoeg en kan goed met geld om gaan. Hij heeft het heel goed voor elkaar en daar ben ik trots op. Mooi huis, goede baan, geen geldzorgen en een leuk gelukkig leven. Dat is toch wat je wil voor je kind.

Auditor schreef op 29-01-2023 om 10:50:

[..]

Destijds heb ik zelf aangeboden om kostgeld te gaan betalen. Ik had een fulltime baan en woonde thuis. Het was mijn eer te na om niets bij te dragen aan het huishouden. Mijn vader had een prima inkomen, dus er was geen geldnood.

Maar ik vond het belachelijk dat ik lekker profiterend thuis zou wonen en helemaal niets zou bijdragen. Ik had een baan, het zorgen voor mij vanuit mijn ouders was afgelopen.

En ja, mijn ouders vonden het niet nodig, maar hebben het wel geaccepteerd.

Ik wilde dat echt niet. Ik heb hem zelfs geld gegeven omdat ik liever met de warme hand geef dan met de koude. 

Dat is allemaal leuk en aardig als je kind goed met geld kan omgaan en het gebruikt wordt voor een huis, inboedel etc. 
Als je kind na tien dagen door zijn salaris heen is help je hem niet door dit gedrag te faciliteren en te financieren. Verre van zelfs.
Als je gewend ben heel je salaris te verbrassen aan uitgaan, luxe spullen etc dan is het enorm wennen als je van datzelfde salaris opeens ook huur/hypotheek, gwl, verzekeringen, boodschappen etc moet betalen. Kostgeld kan helpen bij dat leerproces.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.