Cbanu
21-11-2025 om 14:14
Zoontje met autisme wordt niet begrepen
Hoi allen,
Ik ben niet echt op zoek naar advies ofzo denk ik ,maar wil even mijn ei kwijt, gezien ik nogal eenzaam ben.
Ik heb 3 kinderen waarvan een zoontje van 4,5 met ASS, diagnose gekregen op 2,5 jarige leeftijd.
Praten kwam pas rond 3,5 jaar, en dan enkel woorden. Op aanraden van de kinderpsychiater logopedie gestart om zijn praten wat te ondersteunen. Ik heb dit toen aangekaart van zijn autisme, en dit zou geen probleem zijn. Bij zijn ass- testing hebben ze toen ook een intelligentie-schaal gemaakt, om te kijken op welk niveau hij mentaal zit qua opdrachten. Deze schaal heb ik ook besproken met de logopediste om duidelijk te maken waar hij het moeilijker mee heeft e.d.
Nu is hij sinds september gestart 2x per week en krijg ik meer dan niet te horen dat alles moeizaam gaat, hij is afgeleid, hij wilt niet etc... Ik heb al een paar keer duidelijk proberen maken dat hij visualisatie nodig heeft, stappenplan e.d, maar het blijft hetzelfde. Ook zit ze echt op niveau van 5 jaar, terwijl hij sociaal emotioneel niet eens zo ver staat. Mijn zoontje is echt superleergierig en neemt goed leerstof op, maar als hij iets niet begrijpt dan valt hij stil of gaat hij stimmen met zijn handjes of voeten om toch iets te doen. Misschien is dit overdreven, maar het doet mij enorm pijn om hem dan zo uitgeblust thuis te zien komen. Ik zou er al zo mee willen stoppen en gewoon willen zien hoe het loopt (op school krijgt hij elke vrijdag ondersteuning ook in de klas)
Ik heb nu de visie van de leerkracht gevraagd.
Hij heeft gewoon veel moeite met meerdere opdrachten te gelijk en dat willen ze precies maar niet snappen. Hij moest in 1 opdracht figuurtjes bekijken welke verschillende er allemaal zijn, dan moet hij elk figuurtje tellen en een kaartje zoeken met het juiste getal er op en dit goed leggen.
Misschien overdrijf ik , maar dit is niet de eerste keer dat zoiets voorvalt en ik denk maar aan zijn welzijn, want het is al moeilijk genoeg voor hem.
Bedankt om te lezen
IMI-x2
21-11-2025 om 14:21
"Hij moest in 1 opdracht figuurtjes bekijken welke verschillende er allemaal zijn, dan moet hij elk figuurtje tellen en een kaartje zoeken met het juiste getal er op en dit goed leggen."
Ik heb ook een kind met autisme, en zelfs nu, als jongvolwassene, zou hij nog moeite hebben met zoveel opdrachten tegelijk!
Ik vrees dat je op zoek moet naar een andere logopedist. Deze snapt er duidelijk niks van en neemt jouw input ook niet mee in de behandeling. Dat gaat nooit werken.
Veel sterkte met je zoon. Onthoud goed dat kinderen met autisme zich vaak langzamer dan gemiddeld ontwikkelen, maar ook langer doorgaan met zich ontwikkelen. Er zal dus nog heel wat groei mogelijk zijn.
Ysenda
21-11-2025 om 14:27
Ik wilde precies het zelfde zeggen als IMI-x2.
Deze logopedist heeft niet het differentiatie pakket in huis om meerdere strategieën te kunnen toepassen. Kan de huisarts, of wellicht de IB-er of de psychiater die de diagnose heeft gesteld een andere logopedist aanbevelen?
En autisme kan je ook heel ver brengen omdat het ook goede out of the box denkers zijn. We hebben misschien wat andere input en hulp nodig maar als mensen daar door heen komen dan hebben mensen met autisme in een organisatie echt wel toegevoegde waarde.
Cbanu
21-11-2025 om 14:39
Ik heb een lijst gekregen maar er zijn enorm lange wachtlijsten en bij sommige kon ik zelfs niet meer op de wachtlijst.
Dus snel een andere vinden zit er niet in, vandaar mijn twijfel om de therapie te stoppen, maar anderzijds, als het hem niet vooruit helpt zie ik er ook het nut niet van in..
Ik moest zelf goed kijken met zijn opdrachten, in het begin zat ik mee in het lokaal en dingen die enorm moeilijk waren heeft hij toch kunnen doen , ik ben superfier! Hij is echt enorm leerbaar , alleen andere aanpak nodig, maar helaas begrijpt niet iedereen dat.
Ik ben van Belgie, dus hij zit al gewoon op school. Ik heb hem bewust een jaar later laten starten, dus hij zit nu tussen 3 jarigen en dat gaat echt prima!
Marty1984
21-11-2025 om 15:03
Ik zou op dit moment liever geen logopedie hebben dan een logopedist die duidelijk niet geschikt is voor kind.
Dan maar op de wachtlijst bij een andere.
Het heeft mogelijk zelfs een reden dat deze logo snel plaats had en dat andere logopedisten in de regio een wachtlijst hebben.
Op sommige scholen is logopedie op school of na school soms ook bespreekbaar. Ik zou dus ook eens horen bij school of dat ook geldt op de school waar kind nu zit.
Je wil vooral niet dat kind straks een hekel heeft aan logopedie en therapie. En zelf ook af en toe iets positief horen ipv elke week alleen negatieve klanken.
BeesAreCool
21-11-2025 om 16:59
Marty1984 schreef op 21-11-2025 om 15:03:
Ik zou op dit moment liever geen logopedie hebben dan een logopedist die duidelijk niet geschikt is voor kind.
Dan maar op de wachtlijst bij een andere.
Het heeft mogelijk zelfs een reden dat deze logo snel plaats had en dat andere logopedisten in de regio een wachtlijst hebben.
Op sommige scholen is logopedie op school of na school soms ook bespreekbaar. Ik zou dus ook eens horen bij school of dat ook geldt op de school waar kind nu zit.Je wil vooral niet dat kind straks een hekel heeft aan logopedie en therapie. En zelf ook af en toe iets positief horen ipv elke week alleen negatieve klanken.
Goed gezegd.
Jillz
21-11-2025 om 17:27
Ik adviseer ook om de wachtlijst dan maar te accepteren. Wellicht dat je in de tussentijd iets hebt aan het boek "praten doe je met zijn tweeën". Dat is een boek speciaal voor ouders van kinderen die om wat voor reden dan ook laat zijn met praten. Het geeft hele praktische adviezen over hoe je een kind op het eigen niveau kan helpen. Er zijn ook ouder cursussen van onder de naam "hanen cursus". In Nederland is dat vergoed door de zorgverzekeraar ik weet niet hoe dat in België is. Let wel op dat je dan een groep vind gericht op ouders van kinderen met contact moeilijkheden.
Marty1984
21-11-2025 om 17:59
Ik zou bij de volgende logopedist voor je hem op de wachtlijst zet overigens ook doorvragen. Hebben ze ervaring met kinderen met ASS en willen ze zich aanpassen aan de noden van kind? In plaats van een standaard traject te proberen.
Het heeft niet veel zin om nu een hele tijd te gaan wachten om dan - als er eindelijk ergens plaats is - na 2 maanden weer vast te stellen dat er te weinig ervaring is.
AnnaPollewop
21-11-2025 om 20:56
Dit klinkt helemaal niet als een leuk iemand om kinderen te helpen. Inderdaad begrijpelijk dat ze snel tijd beschikbaar had. Een therapeut (of juf) die gelijk op een klein kind gaat mopperen dat het niet braaf meedoet met wat ze zegt lijkt mij sowieso erg ongeschikt om met kleine kinderen te werken.
Hij is vier en wat verwacht je dan, dat hij zich gedraagt als een gedisciplineerde student van 20? En dan van die ingewikkelde opdrachten. Niks leuk. Misschien wel veel leuker om zelf wat met hem te oefenen, hem dan ook goed te laten uitpraten (een fout die ik met een van mijn kinderen wel maakte, ik snapte zo snel wat hij bedoelde dat ik hem te weinig kans gaf om het zelf te gaan zeggen).
Mijn zoontje kreeg met 5 jaar ook logopedie en was helemaal blij van zijn therapeute, hij zat elke les glimmend naar haar te kijken. "Mama, ze heeft gouden haren!" zei hij tegen mij. Nou, dat helpt een kind enorm vooruit kan ik je zeggen. Ze was ook erg lief trouwens, maar ook goed.
Hij heeft ook wel vervelende juffen gehad, en ook vervelende therapeuten, wat scheelt het enorm als een docent of therapeut iets snapt van kinderen en ook van kinderen met een beperking.
Ooit zei een juf: "hij is het kind, hij kan er niks aan doen. Wij moeten ons aanpassen" en dat vond ik zo mooi gezegd.
Natuurlijk, in een klas met veel kinderen is niet elke aanpassing mogelijk. Maar een op een bij een logopediste? Kom op zeg.