Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
20-04-2010 om 20:09
Hoi allemaal,
Ik heb 3 geweldige kinderen, 2 jongens en een meisje.
Ik maak me vaak zorgen over de middelste, een jongetje van bijna 8.
Toen hij een baby was was hij heel vaak ziek.
Hij had astma en een scheef middenrifspiertje.
Heeft diverse keren in het ZH gelegen en heeft o.a pretnison gehad.
Toen hij 2 was kon hij nog geen woordjes zeggen, dus met 2 1/2 werden zijn oren doorgeprikt en zijn neusamandel verwijderd.
Hij begon net wat woordjes te zeggen zoals papa, mama, auto. Maar omdat zijn tandjes zwart waren doorgekomen moesten die eruit. Dit gebeurde toen hij bijna 3 jaar was. Zijn vier voortanden werden verwijderd.
Hierdoor onstond direct een spraakprobleem.
Het mannetje kreeg logopedie.
De logopediste kwam erachter dat hij het hele gebied rondom zijn mond niet goed voelde, en zijn spieren in zijn tong en mond niet goed ontwikkeld waren.
Zelfs niet na een aantal weken logopedie. Dus ook doorverwezen naar de revalidatie-arts.
Na onderzoek bleek dat hij een senso-motorische ontwikkelingsachterstand had. Hij kreeg vanaf toen Logopedie, Ergotherapie en Fysiotherapie onder toezicht van de revalidatie-arts.
Toen hij 4,5 jaar was is dit alles gestopt en had hij nog een achterstand van een jaar op leeftijdsgenootjes qua ontwikkeling maar dit zou hij wel inlopen.
Nu wordt hij in mei alweer 8 en maak me toch wel zorgen.
Hij heeft al anderhalf jaar zwemles, maar kan echt nog niet zwemmen. Hij doet de schoolslag in spiegelbeeld.
Hij veegt zijn kont zo slecht af dat zijn onderbroeken altijd vol zitten(letterlijk). Zijn fijne motoriek is nog steeds knudde.
En het lijkt wel of hij er totaal niet meezit.
Boos worden heeft uiteraard helemaal geen zin, maar iets uitleggen lijkt ook totaal geen nut te hebben.
Hij is onlangs terug geplaatst in Groep 3 en gaat nu beter op school. Maar ben bang dat ook die kinderen hem straks weer voorbij gaan.
Help!
Het is echt een heel lief mannetje, en ben harstikke gek op hem. Maar ben zo bezorgt.
20-04-2010 om 22:40
Terug naar revalidatie-arts
Kun je geen contact meer opnemen met de revalidatie-arts die jullie destijds geholpen heeft. Misschien kan fysiotherapie weer wat voor hem betekenen of ergotherapie.
Verder zou je hem kunnen laten testen. Is er bijv. wel eens een IQ-test gedaan. Je krijgt daardoor ook meer zicht op wat voor onderwijs bij hem past.
Dat je je zorgen maakt zegt genoeg, er is duidelijk iets met hem aan de hand. Nu heeft hij er zelf mogelijk nog geen last van, maar dat kan wel komen als inderdaad de kinderen uit groep 3 hem voorbij gaan.
Veel sterkte ermee!
20-04-2010 om 22:54
Bedankt
bedankt voor je reactie!
Het probleem is dat wij sinds januari zijn verhuist naar de noordkop, en vanuit hier de verbinding naar het ZH beroerd is.
De revalidatie arts waar we destijds bij kwamen was zowel per bus als per fiets goed te bereiken.
Ik heb geen rijbewijs dus dat maakt het allemaal erg lastig.
Ik zal eens informeren hier bij de HA wat de opties zijn.
Hij is verder een heel lief sociaal mannetje. Maar zowel zijn grove en fijne motoriek zijn zeer zwak. Hij schrijft met stabilo en zijn handschrift begint nu beter leesbaar te worden. Hij heeft vorige maand pas avi 1 behaald.
Op de vorige school zat hij in groep 4, en toen hij op deze school begon is hij ook gestart in groep 4. Maar lezen kon hij nog niet. Rekenen kan hij wel heel goed, maar doordat hij niet kon lezen gaf dat ook problemen. Hij is nu bezig in avi 2. ze hebben hem na de voorjaarsvakantie terug geplaatst naar groep 3, waar hij nu opzich goed meedoet met de rest van de klas. Rekenen krijgt hij aangepast omdat het anders te makkelijk voor hem is.
Zwemles idem dito, hij had al 1 jaar zwemles gehad. Is hier 2 maanden geleden begonnen maar zit in het instructiebad en een schoolslag lukt hem gewoon niet. Zijn kont afvegen lukt hem ook niet.
Hij heeft nog geen IQ test gehad zal er eens naar informeren.
Alvast bedankt!
21-04-2010 om 09:36
Rt?
Hoi,
Ik vroeg me af of school ook zorgen heeft en ze extra begeleiding bieden? Bij een slechte motoriek zou ik toch denken aan remedial teaching. Ik herken wel wat van jouw verhaal in mijn zoon (oa, die kont, hahaha!) Mijn zoon heeft nu een jaar RT (vooral voor zijn grove motoriek) en ik zie zeker vooruitgang. Wanneer zijn motoriek niet goed is, is zwemles echt nog te hoog gegrepen. Dat is een lastige coordinatie.
Ik zou zeker actie ondernemen om de juiste ondersteuning te gaan zoeken, via de huisarts of eerst via de intern begeleider van school. Het kan niet goed zijn voor zijn zelfvertrouwen en zijn zelfbeeld wanneer hem steeds dingen niet lukken. Sterkte!
Dilap