Laatste kans! Doe mee met een van de gratis expert webinars over opvoeding

21 maart 2003 door Nanny Gortzak

Bekkeninstabiliteit - hoe combineer ik borstvoeding met pijnbestrijding?

Ik geef mijn zoontje Lucas nu ruim 14 maanden borstvoeding naar volle tevredenheid. Als gevolg van bekkeninstabiliteit tijdens de zwangerschap heb ik sinds vorige week ongelofelijke rugpijn. Ik kan nauwelijks voor mijn drie kinderen zorgen.

Omdat ik nog borstvoeding geef, kan/mag ik geen medicijnen gebruiken. Alleen wat paracetamol. Ik denk er daarom over om te stoppen met de borstvoeding, zodat ik wél medicijnen tegen de pijn kan innemen maar vind het ook erg jammer om met de borstvoeding te stoppen. Lucas en ik genieten er ook nog zo van en omdat Lucas mijn laatste kindje is, wil ik er zo lang mogelijk van genieten. En natuurlijk niet onbelangrijk: het is super-gezond voor hem.

Wat zal ik doen en wat is wijsheid?

Antwoord

U geeft aan dat de klachten van de bekkeninstabiliteit sinds kort erger zijn geworden. Zo erg, dat u pijnstillers nodig heeft. En paracetamol is kennelijk niet afdoende. Wat te doen?

U kunt hiervoor het beste een arts, een apotheker en/of een lactatiekundige raadplegen, die allemaal vanuit hun eigen deskundigheid een bijdrage kunnen leveren aan de oplossing van uw dilemma.

Passende oplossing

In onderling overleg met al deze partijen kan er een passende oplossing gevonden worden die het mogelijk maakt om toch door te gaan met de borstvoeding. Vaak is er bij medicijngebruik namelijk meer mogelijk dan je in eerste instantie zou denken. (Zie ook: Medicijn-gebruik bij zwangerschap, zwanger worden en borstvoeding.)

Een belangrijk punt van overweging is dat uw zoontje al 14 maanden oud is, en niet meer uitsluitend afhankelijk is van de borstvoeding. En misschien is de inname van de pijnstillers handig aan te passen aan de tijden waarop uw zoon bij u drinkt, zodat hij zo min mogelijk van de medicatie binnen krijgt.

Ook is een verwijzing naar een fysiotherapeut met kennis en ervaring op het gebied van bekkeninstabiliteit zinvol. Door toepassen van de juiste leefregels kunt u wellicht de klachten verminderen, waardoor ook minder medicatie nodig is. Met de juiste begeleiding kunt u dan nog geruime tijd van de borstvoeding genieten.

Menstruatie en zwangerschap

Het is overigens niet ongebruikelijk dat de klachten verergeren als de moeder minder vaak gaat voeden en de menstruatiecyclus terugkomt.

Omdat uw klachten ineens verergeren, kan dat wijzen op een naderende menstruatie. Eventueel kunnen dergelijke verergerende (of terugkerende) klachten ook op een zwangerschap duiden.