Home » Vraagbaken » Mag dat zomaar al die tariefsverhogingen

Mag dat zomaar, al die tariefsverhogingen?

Door:

Lya Mac Donald

Gister kreeg ik een brief waarin werd aangekondigd dat de tarieven van het KDV van mijn zoon per 1 augustus verhoogd zullen worden. Afgelopen januari hadden we al een forse verhoging, en nu volgt er dus – volkomen onverwacht – nog een tweede verhoging.

Ter illustratie:

  • voor 2 dagen per week betaalde ik vorig jaar EUR 400,- per maand;
  • vanaf januari van dit jaar betaal ik EUR 430,-;
  • en in de komende maand augustus wordt dat EUR 450,-.

    Dat is een totale verhoging van 12,5%!

Mijn vraag: mag dit eigenlijk zomaar, 2x per jaar verhogen?

Antwoord: 

In principe staat het de aanbieders van kinderopvang vrij om zelf hun prijzen vast te stellen; op elk gewenst moment, zo vaak ze maar willen, en met elk gewenst percentage. Wat dat betreft heeft u dus weinig mogelijkheden om te reclameren.

Het enige wat u kunt doen, is controleren wat er gezegd wordt over prijsverhogingen in de algemene leveringsvoorwaarden van uw kinderopvang-aanbieder. Misschien staat daar iets in wat u kunt gebruiken. Daarnaast kunt u kijken of er iets bruikbaars te vinden is in uw eigen contract.

Afhankelijk van de rechtsvorm en de organisatie van uw kinderopvang-instelling is er misschien nog iets te regelen via een cliëntenraad, een oudercommissie of een vorm van klanten-vertegenwoordiging. Stel bijvoorbeeld dat het een vereniging is, dan zou u via de ledenraad de tariefsverhogingen kunnen terugdraaien.

Lya Mac Donald

was ten tijde van het beantwoorden van deze vraag pedagogisch adviseur van Alcides Kinderopvang.

Lees verder