Meld je hier aan voor de gratis webinars tijdens De Week van de Opvoeding

2 juni 2005 door Merit Tabbers

Mijn zoontje heeft last van obstipatie en broekpoepen. Hoe komt dat, en wat kan ik eraan doen? (3-4 jr)

Mijn zoontje (nu bijna 4) heeft al vanaf zijn 3e jaar last van obstipatie. De kinderarts houdt het op ophoud-gedrag. Bloedprikken om eventuele allergieën te achterhalen heeft niks opgeleverd.

Hij heeft nu Movicolon zakjes gekregen, die ik één keer per dag moet geven. Dat ging eerst heel goed, maar de laatste paar dagen poept-ie steeds in zijn broek. Soms drie keer op een dag een beetje.

Wat kan nu de oorzaak zijn en wat kan ik anders aankaarten bij de arts?

Mijn tweede vraag is of darmen lui kunnen worden van Movicolon of niet? Volgens mijn huisarts kan dat niet.

Ik hoop dat u mij kunt helpen want ik word er radeloos van.

Antwoord

Obstipatie (verstopping) komt heel veel voor op de kinderleeftijd. Desondanks is de kennis over de mogelijke oorzaken zeer beperkt. Wat we in ieder geval wél weten, is dat kinderen vaak in een vicieuze cirkel terechtkomen, die alleen met een geneesmiddel doorbroken kan worden. Al of niet met psychologische ondersteuning. Ongeveer de helft van de kinderen heeft na 5 jaar nog altijd klachten en ook nog medicatie nodig.

Maar wat de oorzaak ook is, en hoe lang het ook duurt, zorg in ieder geval dat je nooit boos wordt!

Nu terug naar uw specifieke probleem. De oorzaak van het broekpoepen van uw zoon kan zijn dat hij mogelijk te veel Movicolon krijgt, waardoor de ontlasting te dun is geworden. Ook kan het zijn dat hij – hoe tegenstrijdig het ook klinkt – een extra medicijn nodig heeft omdat er sprake zou kunnen zijn van 'overloopdiarree'.

Overloopdiarree kan optreden als kinderen geobstipeerd zijn, waarbij er een harde klont poep in de endeldarm kan zitten, als een soort kurk. (Dit is vaak te voelen bij een rectaal toucher. De arts voelt dan met zijn vinger via het poepgaatje of er zo'n klont zit.) De poep wordt dan langs de klont geperst, waardoor er dunne ontlasting ontstaat, oftewel overloopdiarree.

Bij overloopdiarree moet er een klysma gegeven worden, oftewel een medicijn dat je inbrengt via de anus. Dokters spreken dan van 'laxeren van onderen'.

Laxeren van boven (door het innemen van medicijnen, zoals Movicolon of lactulose) maakt de ontlasting gewoon wat zachter. De darmen worden daar echt niet lui van!

Mijn advies zou zijn om eens te kijken wat er gebeurt als u een half zakje Movicolon per dag neemt, in plaats van een heel zakje. Als dit niet helpt, maak dan (opnieuw) een afspraak bij uw kinderarts voor een verder plan. Misschien is er bijvoorbeeld een klysma nodig.

Lees ook: