Meld je hier aan voor de gratis webinars tijdens De Week van de Opvoeding

6 mei 2005 door Ellen Gerrits

Mijn zoontje praat krom en onduidelijk, én hij stottert een beetje. Logopedie ja/nee? (5½ jr)

Mijn zoontje van 5½ jaar praat nog erg krom en onduidelijk. Hij kan bijvoorbeeld de R nog niet zeggen. Zo schept
ruilen en
huilen nogal eens verwarring.

Wij wilden het echter op zijn beloop laten, omdat hij ook wat stottert en we niet specifiek aandacht op zijn spraak willen richten.

Nu wordt hij echter geplaagd in de klas, omdat hij sommige woorden nog niet goed uitspreekt.

Graag uw advies over eventuele logopedie. De juf heeft er nog nooit iets over gezegd. Op welke leeftijd horen ze eigenlijk alle klanken goed uit te kunnen spreken? Kortom: wat is wijsheid in dezen?

Antwoord

Ik adviseer u om naar een logopedist te gaan voor nader onderzoek naar de haperingen in de spraak en de problemen met de klankproductie. Hieronder zal ik uitleggen waarom.

Klankproductie

Op de leeftijd van 5½ jaar zou uw zoontje geen moeite meer moeten hebben met de uitspraak van klanken. Soms hebben kinderen nog wel wat meer tijd nodig voor het correct uitspreken van bepaalde medeklinkercombinaties, de SG in
school.

De R aan het begin van woorden is ook een lastige klank. Deze begin-R wordt door veel jonge kinderen (jonger dan uw zoon) vervangen door een andere klank, maar op 4-jarige leeftijd is de uitspraak meestal toch wel in orde.

Bij een kind dat al 5½ jaar is, is het onwaarschijnlijk dat de uitspraak vanzelf zal veranderen. Overigens betekent dat ook weer niet dat er altijd langdurige en ingewikkelde behandelingen nodig zijn. Als de uitspraakproblemen niet al te ernstig zijn, kan een beperkt aantal logopedische behandelingen en oefeningen thuis al tot een heel positief resultaat leiden.

Stotteren

Ik begrijp dat u de spraakproblemen van uw zoontje niet wilt benadrukken, omdat hij ook wat stottert. Het is inderdaad goed dat u hier geen extra aandacht aan geeft. Toch adviseer ik u wel een logopedisch onderzoek, omdat het stotteren ook te maken kan hebben met zijn spraakproblemen.

Daarnaast vertelt u dat hij geplaagd wordt in de klas, omdat hij sommige woorden niet goed uitspreekt. Ik denk dat dat ook niet bevorderlijk is voor het vloeiend spreken...

Het lijkt me dus belangrijk om zijn klankproductieproblemen te verminderen, zodat hij niet meer wordt geplaagd en hij ook geen negatieve associaties met spreken kan opbouwen.

Wanneer er een stottertherapie nodig is, zal de logopedist proberen te voorkomen dat uw zoontje zich erg bewust wordt van het stotteren. De logopedist kan bijvoorbeeld oefeningen met hem doen om zijn spreektempo te verlagen, zonder erbij te vertellen dat dat te maken heeft met het stotteren.

Veel succes!