Meld je hier aan voor de gratis webinars tijdens De Week van de Opvoeding

Tips bij meest voorkomende zwangerschapskwaaltjes

Zwanger zijn, de ene vrouw voelt zich geweldig en zit op een roze wolk en de andere vrouw worstelt met allerlei zwangerschapskwaaltjes. Het is nog steeds niet duidelijk waarom de ene vrouw er meer last van heeft dan de ander. Maar dat sommige zwangerschapskwaaltjes echt vervelend zijn, is een ding dat zeker is. Deze tips verlichten het hopelijk wat voor je.

Misselijkheid

De meesten noemen het ochtendmisselijkheid, maar misselijkheid tijdens de zwangerschap kan op elk moment opkomen (en weer verdwijnen). Sommigen hebben er alleen het eerste trimester last van, maar anderen houden het de hele zwangerschap, dit wordt ook wel hyperemesis gravidarum (hg) genoemd. De beste tip is: probeer uit wat voor jou werkt, elk lijf vraagt weer wat anders. Probeer in ieder geval de volgende producten:

  • Wat hapjes banaan in de ochtend, dit stabiliseert je maag.
  • Brood met wat smeerkaas of boter met suiker.
  • Droge crackers, zoals cracottes, gezouten crackers of een beschuitje.
  • Kwark of volle yoghurt werkt ook goed bij veel vrouwen.
  • Gemberthee. Gember neutraliseert het maagzuur waardoor je misselijkheid minder wordt.
  • Probeer elk uur kleine beetjes te eten zodat je maag niet leeg is, dit voorkomt ook misselijker worden.

Ben je zo misselijk dat eten en/of drinken niet lukt? Neem dan contact op met de huisarts om te vragen naar medicatie die veilig is tijdens de zwangerschap. Of vraag advies aan Dokter Online, waar artsen werkzaam zijn die na een telefonische screening recepten kunnen uitschrijven.

Vermoeidheid

Moe zijn is een zwangerschapskwaaltje dat de hele zwangerschap terug komt. Vervelend misschien, maar ontzettend functioneel! Je lichaam is keihard bezig met nieuw leven maken en dat kost bergen energie. Het is daarom echt het best om je over te geven aan de vermoeidheid in plaats van ertegen te vechten. Makkelijker gezegd dan gedaan maar probeer eens de volgende tips:

  • Ben je midden op de dag moe? Probeer die powernap te nemen. Werk je vanuit huis? Slaap dan even tijdens je pauze. Ben je thuis met oudere kinderen? Zet ze dan even voor de tv. Zo kom jij na je dutje echt weer beter de dag door.
  • Ga eerder naar bed (ja, dat is saai maar wel de beste oplossing!).
  • Kijk eens kritisch naar je planning. Staat het weekend bomvol afspraken? Schrap ze allemaal tot je één activiteit per dag over houdt. Zo kun je in het weekend een middagdutje doen en opladen voor de rest van de week.
  • Kijk of je aan voldoende voedingsstoffen komt. Welke groente en fruit smaken je wel? Neem daarnaast elke dag een multivitamine om je energie op peil te houden.
  • Luister naar je lichaam. Er is op dit moment niets belangrijker dan goed voor jezelf (en daarmee je kindje) te zorgen dus maak dat echt je prioriteit.

Slecht slapen

Je nachtrust is hartstikke belangrijk tijdens je zwangerschap maar het lijkt wel alsof je lichaam je die niet meer gunt vanaf het moment van je positieve zwangerschapstest. Dat kan natuurlijk meerdere redenen hebben. Spanning over de zwangerschap of jullie nieuwe leven, nachtelijke misselijkheid, vaak moeten plassen, dromen, en vanaf het 3e trimester je groeiende buik die in de weg zit. Hoe zorg je voor toch voldoende en goede slaap?

  • Probeer na 20u niet meer te drinken, zo voorkom je dat je ’s nachts vaak moet plassen.
  • Leg je telefoon ook vanaf dat moment weg en lees een boek, ga mediteren of doe nog wat oefeningen voor je lichaam om te ontspannen.
  • Zorg voor een avondritueel, zo weet je lichaam dat het tijd is om het slaaphormoon aan te maken.
  • Doe oordopjes in als je in bed ligt met rustgevende muziek om tot rust te komen.

In samenwerking met Dokter Online

Lees ook: