Home » Artikelen » Zwanger in de zomer tips voor verkoeling

Zwanger in de zomer? Tips voor verkoeling!

Door:

Redactie Ouders Online

Hoera! Je bent zwanger. Misschien komt de uitgerekende datum al in zicht of ben je net zwanger. Hoe dan ook: een zomer met hoge temperaturen kan dan best een uitdaging zijn. Speciaal voor zwangere vrouwen zetten we wat fijne, verkoelende tips voor je op een rijtje. Lees snel verder!

zwanger tijdens de zomer

Zwanger in de zomer

Hoe een zwangerschap wordt ervaren is per persoon weer heel verschillend. De een heeft veel last van zwangerschapskwaaltjes, terwijl de ander zich juist beter voelt dan ooit. Feit is dat je lichaam hard bezig is met het voeden, verzorgen en warm houden van je kindje. En dat kan in de zomer als extra belastend worden ervaren. Zeker als je hoogzwanger bent.

Nadelen van (hoog)zwanger zijn in de zomer

  • Als je zwanger bent, houd je extra vocht vast. Zeker op de warmere dagen. En dat betekent: een zware buik, dikke voeten en een opgezwollen gevoel. Let er daarom op dat je niet te veel zout binnenkrijgt, daardoor houd je juist meer vocht vast.
  • Door het warme weer en je groeiende buik, slaap je in de zomer anders dan normaal. Zweten, draaien, zoemende muggen: goed slapen is niet vanzelfsprekend.
  • Als je zwanger bent, wees dan extra voorzichtig met de zon. Het is lastiger voor je lijf om de warmte kwijt te raken en door in de volle zon te zitten, heb je vergrote kans op misselijkheid, diarree, hoofdpijn en een zwangerschapsmasker.
  • Kortademig zijn is ook een bekend fenomeen in de zomer. Je lijf is hard aan het werk en op warme dagen nóg harder. Beweging is natuurlijk harstikke goed, maar doe het wel rustig aan en let op je ademhaling.
  • Als je oudere, schoolgaande kinderen hebt, dan zijn ze in de zomervakantie zes weken vrij. Het gevolg: een stuk minder rust voor jou en je zwangere lijf.

Voordelen van zwanger zijn in de zomer

  • Laat je buik maar zien! Deze zomer flaneer jij in de leukste zwangerschapsjurkjes.
  • Je opgezwollen voeten hoeven niet in dichte schoenen. In de zomer loop je lekker op blote voeten, slippers of sandalen.
  • Het is mooi weer, dus je kunt lekker veel naar buiten. Zoek regelmatig het zwembad of de zee op voor een flinke dosis verkoeling.
  • Je hebt niet veel (zwangerschaps)kleding nodig in de zomer. Plus: je hoeft geen dure winterjas te kopen waar je buik in past.
  • Je bent veel buiten in de zomer, dus je maakt ook extra vitamine D aan. Goed voor jezelf en de baby.
  • Valt je zwangerschapsverlof in de zomer? Dan ben je lekker vrij tijdens deze zonnige dagen zonder dat je er vakantiedagen voor hoeft op te offeren.
  • De zomer is een rustigere periode qua werk en misschien ben je zelfs een paar weken vrij. Genieten van deze tijd met de kleine in je buik!

Verkoelende tips voor zwangere vrouwen

Hoeveel last je hebt van de warmte in de zomer, is heel persoonlijk. Ook kan het schelen of je aan het begin van de zwangerschap bent of al tegen het einde loopt. Zorg in ieder geval goed voor jezelf. Bijvoorbeeld met deze verkoelende tips:

  • Kleed je luchtig. Ook kan het helpen om stoffen te dragen van natuurlijke materialen, zoals biologisch katoen, linnen of zijde. In de zomer heb je het extra warm en dit voorkomt overmatig zweten.
  • Ga zwemmen. Zoek een fijn buitenbad in de buurt op en ga baantjes trekken. Of neem een verfrissende duik in zee, je zwangere lijf zal genieten van het water.
  • Doe een siësta. Ga, net als in de mediterrane landen, een dutje doen tussen de middag. Dit zorgt voor extra energie voor de rest van de dag. Heb je nog een dreumes of peuter rondlopen? Probeer dan samen of tegelijkertijd een dutje te doen.
  • Neem een lauwe douche voordat je gaat slapen om je warme lichaam af te koelen. Let op: neem zeker geen koude douche, dan moet je lichaam juist hard werken door het temperatuurverschil.
  • Zet bevroren flessen met water voor je ventilator zodat er koele lucht in je slaapkamer wordt geblazen.
  • Drink veel water, thee en huisgemaakte smoothies.
  • Luister goed naar je lichaam en pas je agenda daarop aan.
  • Warmte verlaat je lichaam onder andere via je voeten. Heb je het te warm? Doe je voeten dan in een teiltje met koud water en je zult merken dat je afkoelt.
  • Geniet van al het heerlijke zomerfruit als aardbeien, frambozen en bessen.
  • Duik de supermarkt of de bioscoop in. Daar is de temperatuur vaak heerlijk in de zomer, én het is er lekker rustig.
  • Houd je slaapkamer koel door de (rol)gordijnen overdag dicht te houden. Schaf desnoods een kleine airconditioning aan.
  • Gooi je voeten omhoog waar je kunt. Zo voorkom je dikke voeten.
  • Eet veel (water) ijsjes!
  • Eet kleine porties: het is voor je lichaam best een klus om veel eten tegelijkertijd te verbranden.
  • Trakteer jezelf op een mooie waaier en draag die bij je in je tas. Tegenwoordig heb je ook van die kleine ventilatoren voor op je gezicht die op batterijen werken, zoals deze. Hoef je helemaal niets meer zelf te doen voor een fijn briesje op je gezicht.

Redactie Ouders Online

Meer over

Lees verder