17 september 2002 door Anita Schmidt

18. Weer naar school

Bijna iedereen denkt er wel eens over om de boel de boel te laten en te emigreren naar een warm land. Bij de meesten blijft het bij mijmeren, maar Anita Schmidt deed het. Samen met haar man Oscar en drie kinderen (toen 5, 3 en 1) vertrok ze in augustus 2001 naar Spanje. Sinds die tijd houdt ze ons op de hoogte van haar avonturen in den vreemde.

Tekenen, les 1: trek een rechte lijn. Les 2: teken een boog. Les 3: teken een cirkel. In het Spaanse onderwijs gaat alles volgens het boekje.

17 September: eindelijk, de school begint weer. Ook Daniëlle (4) begint dit jaar. Ze mag eerst twee weekjes wennen. Met Nienke (6) gaat het er wat heftiger aan toe.

Puppie Daniëlle gaat naar school

Er zitten 24 kindjes in de klas en juf Elvira wil ze allemaal rustig leren kennen. De eerste week komen er iedere dag zes: Daniëlle mag de eerste week één dag naar school. En dan niet de gewone schooltijd (van 9.00 tot 14.00 uur) maar slechts van 10.00 tot 13.00 uur. Goh, je zult hier toch maar werkende moeder zijn.

De tweede week mag ze drie dagjes, met iedere keer twaalf kindjes in de klas en pas daarna, de derde week, mag ze gewoon fulltime met de hele klas.

Daniëlle vond het prachtig. De eerste dag was ze een beetje timide. Maar toen ze doorkreeg dat ze al haar vriendjes van de guarderia weer zou zien, was het een groot feest.

Strakke lijnen

Ook voor Nienke was de eerste dag rustig aan, van 10.00 tot 13.00 uur. Er was ook geen schoolbus. De eerste dag is voor iedereen weer even wennen. Even in het ritme komen. Nienke was tevreden. Ze heeft een leuke nieuwe juf, juf Auxi, en alle vriendjes en vriendinnetje van vorig jaar waren er weer.

Voor Nienke is het dit jaar 'serieus'. Ze zit nu in de eerste van de Primaria en, als ik de boeken zo bekijk, is het afgelopen met de spielerei. In een strak schema worden cijfers, getallen, letters, de eerste woordjes en de eerste sommetjes behandeld. Zelfs voor muziek, tekenen en religie wordt er weinig aan de eigen verantwoordelijkheid van juf of kind overgelaten. Het boek schrijft voor.

Voor tekenen bijvoorbeeld: eerst de rechte lijnen, dan de curves en daarna de cirkels. Slik.

Ja, er is hier echt een strakke scheiding tussen de school enerzijds ('s morgens) en de buitenschoolse activiteiten anderzijds ('s middags). Op school wordt voor de kinderen bepaald wat er wanneer geleerd moet worden. Gewoon mond houden en doen. 's Middags is voor de lol, en kun je je eigen creativiteit tonen. Toneelspelen, zingen, dansen, sporten, voor de liefhebbers Engels en informatica, kranten maken of radioprogramma's opnemen. 's Middags wordt de eigen inbreng gewaardeerd en mag je je uitleven.

Lege bus

De tweede schooldag. De bus voor Nienke staat klaar om 8.30 uur. En 's middags om 14.30 uur ben ik weer bij de weg om haar op te pikken.

Maar, wie schetst mijn verbazing? Geen Nienke in de bus. Wel de buurkinderen, maar geen Nienke. Shit, wat is er aan de hand?

Als een dolle scheur ik de berg omhoog, tot ik twee luid toeterende auto's tegenkom. Auto's vol met juffen, en daartussenin Nienke. Die had dus op het schoolplein staan wachten op mij! En niemand die eraan gedacht had om haar op de bus te zetten. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook aan niemand gevraagd had. Ik dacht dat het allemaal wel los zou lopen; gewoon hetzelfde als vorig schooljaar.

Maar goed, op de vraag: "Waar woon je?" had ze heel ferm geantwoord: "In het huis van Fransisco" (onze huisbaas). En dat was voor de juffen geen enkel probleem om te vinden.