MMcGonagall
06-12-2025 om 11:00
Babyshower kledingvoorschrift
In andere topics heb ik al eens laten weten wat ik van babyshowers vind en dat ik er nog nooit bij een geweest ben. Inmiddels heb ik dus mijn eerste uitnodiging ooit binnen. De dochter van mijn vriend krijgt een tweede kind en ik vind de uitnodiging echt heel leuk. Bij de vorige kon ik niet komen omdat zij toen nog rekening hield met haar moeder, maar de dochter heeft dit gedoe beëindigd door te stoppen met gescheiden feestjes. Heel fijn dus!
Ik was van plan om gewoon mijn beste beentje voor te zetten en het gezellig te hebben met alle dames. Wel spannend, want de moeder van dochter is een aanwezig sociaal type dat al die vriendinnen kent. Ik houd me dus wat meer op de vlakte als ‘stief’.
Alles leuk en aardig, maar nu kwam er net een kledingwens. Of we met zijn allen in het roze kunnen komen. En ik weet niet of ik door zo’n hoepeltje wil springen. Ik ben niet zo’n creabea vrouwenmens en van grote groepen word ik ook niet dolenthousiast, maar niet gaan is geen optie.
In hoeverre conformeren jullie je aan dat soort wensen?
UdonNoodle
06-12-2025 om 11:06
persoonlijk vind ik het raar dat je blij bent met een uitnodiging maar dat een roze kledingstuk dragen dan teveel voor je is?
Kan het zijn dat je een reden probeert te bedenken om toch niet naar de babyshower te gaan? Het klinkt alsof je vooral niet de moeder wil ontmoeten.
Ik vind het zelf geen moeite om iets met roze te dragen.
Meesje
06-12-2025 om 11:07
In mijn vriendengroep is een babyshower samen thee drinken met hapjes die door de genodigden (max ca 10 personen, meestal minder) meegenomen zijn. En alleen bij eerste kinderen. Ik vind babyshowers super leuk, maar dat is wrs gekleurd door deze ervaring van heerlijk kneuterige middagjes.
Van kledingvoorschriften wordt ik sowieso tegendraads. Ik zou kiezen voor neutrale kleuren en dan een roze sjaaltje oid erbij. Beter niet in babyblauw of vuurrood komen denk ik. Maar gewoon wit of beige met een roze detail is vast goed zat.
Edit na lezen vorige reactie: ik ging er vanuit dat je geen roze in de kast hebt. Anders gewoon aantrekken natuurlijk 
Tijgeroog
06-12-2025 om 11:10
Dat weet ik niet zo goed, en een dresscode voor een babyshower vind ik sowieso volledig over de top (voor een bruiloft zou ik dat ook al helemaal niet gelukkig van woorden, en mezelf als een soort decorstuk gaan voelen)
Maar... gezien de context die je schetst, en de gevoeligheid met de moeder en alles zou ik in dit geval niet willen dat de kleur van m'n kleding aanleiding geeft om kritiek te leveren/heel erg op te vallen, en me dus maar aanpassen. Je stiefdochter heeft al een soort van keuze voor jou gemaakt, tegen de zin van haar moeder in, voor de goede vrede wil je niet dat ze daar spijt van krijgt.
MMcGonagall
06-12-2025 om 11:11
Ik heb inderdaad geen roze kledingstukken en met geen van de gasten heb ik problemen. Ik voer ook gerust een gesprekje met de andere oma’s.
Herfstappeltaart
06-12-2025 om 11:14
Ik vind dat soort 'eisen' echt belachelijk en zou er vreselijk van balen, maar ik zou denk ik voor de lieve vrede mijn normale kleding dagen en er dan iets roze aan toevoegen. Sjaaltje ofzo.
Fiorah
06-12-2025 om 11:21
Ik ga alleen naar babyshowers (of vrijgezellenfeestjes) van mensen die heel belangrijk voor me zijn en dan volg ik ook het kledingvoorschrift.
Daar koop ik dan iets simpels voor, evt. bij de kringloop of via Marktplaats, of ik leen het.
Poezenmeisje
06-12-2025 om 11:30
Heb je oorbellen, een haarspeld of een sjaaltje in roze?
Dat lijkt mij voldoende.
Babyroze of -blauw staat bijna niemand, dus ik begrijp het als je dat niet in je kast hebt.
MamaE
06-12-2025 om 11:32
Ik heb niks met dit soort feestjes en wordt ook kriebelig van kledingvoorschriften. Ik ga heus gepast gekleed maar van mensen vragen om iets te kopen voor één dag vind ik best ver gaan en ook niet van toegevoegde waarde voor het feestje.
Anoniemvoornu
06-12-2025 om 11:36
MamaE schreef op 06-12-2025 om 11:32:
Ik heb niks met dit soort feestjes en wordt ook kriebelig van kledingvoorschriften. Ik ga heus gepast gekleed maar van mensen vragen om iets te kopen voor één dag vind ik best ver gaan en ook niet van toegevoegde waarde voor het feestje.
Er wordt niet gevraagd iets te kopen he' het kan prima zijn dat als (stief) oma belt en zegt ik heb geen roze in mijn kast dat ze zo een sjaal kan lenen van (stief) kleindochter of van een vriendin van haarzelf enz.
Rosemary00
06-12-2025 om 12:02
Maar ben je getrouwd met je vriend of niet? En hoe lang ben je al samen? Als je niet getrouwd bent en maar een jaar of 2 een relatie hebt zou ik gewoon doen wat er van mij gevraagd wordt. Het is al heel wat dat je uitgenodigd wordt. Want als ik net een kind zou hebben gekregen en alles lag nog gevoelig tussen mijn gescheiden ouders zou ik de 'stiefs' sowieso overslaan.
yasmijn27
06-12-2025 om 12:03
Dan trek je toch roze sokken aan ofzo?
Denk niet dat je daarop afgeschoten wordt en het draait dan toch ook niet om jou?
Gingergirl
06-12-2025 om 12:05
Ik vermoed dat ze wellicht iets van een fotoshoot gaan doen, dan is het niet leuk als je als enige in een andere kleur loopt. Maar goed als je niks in die kleur hebt is het lastig. Kun je iets lenen van een vriendin?
Anoniemvoornu
06-12-2025 om 12:29
Gingergirl schreef op 06-12-2025 om 12:05:
Ik vermoed dat ze wellicht iets van een fotoshoot gaan doen, dan is het niet leuk als je als enige in een andere kleur loopt. Maar goed als je niks in die kleur hebt is het lastig. Kun je iets lenen van een vriendin?
Dit' een vriendin van mij deed dit in het blauw ' gezamelijk op de foto onder de blauwe versiering. En dit hoeft meestal echt niet de hele outfit te zijn ' een sjaal of een shirtje in de kleur is vaak voldoende. Kun je dit haar niet vragen je zal vast niet de enige zijn die geen roze in de kast heeft hangen
Miraval
06-12-2025 om 12:34
Ik ben ook niet zo van die babyshowers, maar heb er inmiddels toch al een paar achter de rug, omdat je dat voor je vriendinnen/familie over hebt vind ik. En in jouw geval toch super leuk dat ze je uitgenodigt heeft, dat geeft een goed gevoel qua acceptatie in de familie toch?
En de kleding? Tja, de laatste waar ik was werd iedereen gevraagd baby-blauw/blauw te dragen. Hebben we ook allemaal gedaan, sommigen over the top met geheel nieuwe outfit, anderen met een blauw shirtje en spijkerbroek. Ik heb me daar gewoon aan aangepast, en heb een babyblauwe trui op de kop kunnen tikken met een blauwe spijkerbroek.
Er werden idd foto's gemaakt, en die zijn echt leuk geworden met al die variaties van blauw.
Je kunt vast wel ergens een roze shirtje of trui lenen of goedkoop kopen toch? Ik zou daar echt geen probleem van maken, zeker gezien je situatie niet eerlijk gezegd.
Gingergirl
06-12-2025 om 12:54
Anoniemvoornu schreef op 06-12-2025 om 12:29:
[..]
Dit' een vriendin van mij deed dit in het blauw ' gezamelijk op de foto onder de blauwe versiering. En dit hoeft meestal echt niet de hele outfit te zijn ' een sjaal of een shirtje in de kleur is vaak voldoende. Kun je dit haar niet vragen je zal vast niet de enige zijn die geen roze in de kast heeft hangen
Ik zou het inderdaad ook even navragen. En een roze accessoire is dan makkelijker te regelen.