Poezenmeisje
06-07-2026 om 15:54
Ik zat in een klas met 3 keer Jolanda en 2 keer Henk.
Bij volleybal hadden we twee keer Gijs.
Poezenmeisje
06-07-2026 om 15:56
Oh ja, ik heb ook nog drie directe collega's met dezelfde naam. Dan gebruik je gewoon hun achternaam erbij.
Qua intern mailverkeer is dezelfde achternaam bij collega's lastiger dan dezelfde voornaam.
Bolmieke
06-07-2026 om 17:31
Ik had twee collega's met dezelfde voor en achternaam, de ene was wat langer dus het werd grote Els en kleine Els
Zeespiegel
06-07-2026 om 18:40
Poezenmeisje schreef op 06-07-2026 om 15:56:
Oh ja, ik heb ook nog drie directe collega's met dezelfde naam. Dan gebruik je gewoon hun achternaam erbij.
Qua intern mailverkeer is dezelfde achternaam bij collega's lastiger dan dezelfde voornaam.
Dat wordt bij onze werkmail opgelost met het toevoegen van de eerste letter van de achternaam aan het email adres.
AnnaPollewop
06-07-2026 om 19:17
Blijkbaar een modenaam. Over een paar jaar zitten docenten aan te kijken tegen klassen vol Sev'en. Het is niet anders.
Ambra
06-07-2026 om 20:26
Exman heet 'Piet". Zijn zussen trouwden beiden met een "Piet". De buurman, deel van het gezin waar we ons hele leven mee deelden, heet " Piet". En toch weet je, zoals hierboven gezegd, al heel snel over welke Piet het gaat. Context is alles.
Gewoon de naam doen dus is mijn advies.
Poezenmeisje
06-07-2026 om 20:31
Bolmieke schreef op 06-07-2026 om 17:31:
Ik had twee collega's met dezelfde voor en achternaam, de ene was wat langer dus het werd grote Els en kleine Els
Vader, stiefvader, oom van moeders kant en mijn nieuwe vriendje met dezelfde naam.
Mijn vriendje werd dus 'Rooie Naam'.
Damoontje
06-07-2026 om 21:30
Ik had zoals ik schreef 2 x Stefan in de klas.
De één zat bijna vastgeplakt aan zijn beste vriendje Guus. Je had dus eigenlijk ´Guus en Stefan´ en gewoon ´Stefan'.
Maheiden
06-07-2026 om 21:54
Ik zat met een naamgenoot in de klas em bij ons werd de eerste letter van onze achternaam erachter geplakt dus bv. 'Esther B. en Esther Z.'
Beterlaat2021!
07-07-2026 om 07:31
AnnaPollewop schreef op 06-07-2026 om 19:17:
Blijkbaar een modenaam. Over een paar jaar zitten docenten aan te kijken tegen klassen vol Sev'en. Het is niet anders.
Zijn de Jaxxen en de Mexxen alweer voorbij?
Damoontje
07-07-2026 om 08:35
Ik had overigens ook een naamgenootje in een combinatieklas, met een andere schrijfwijze, wat meestal geen problemen gaf. Zij had een korte achternaam en ik een lange dus meestal was ik 'Annabelle' en zij 'Annabella Blauw'.
Of ik was Annabelle en zij AnnabelLA.
Ik verbaas me ook een beetje hoe het komt dat er opeens zoveel Sev-ven zijn. Is er een voetballer die zo heet ofzo?
Tjilp
07-07-2026 om 08:52
In de tijd waarin het zeer gebruikelijk was kinderen naar grootouders te vernoemen, zou dit een non issue zijn geweest. Kinderen binnen de familiekring hadden vaak dezelfde voornamen of variaties daarop. Niks origineels, gewoon zoals het toen veelal gebeurde.
Nu verreweg de meeste ouders zelf een mooie, bijzondere naam voor hun kind zoeken, ligt het anders. Als ik TO was, zou ik de goede vrienden die dezelfde naam ook gaven, alvast laten weten dat dit ook jullie keuze steeds al was (los van de voorwerpen die jullie al van de naam hebben voorzien). Het is nu eenmaal de naam die jullie kozen, blijf daar bij. Tenzij je het nu geen goed idee meer vindt natuurlijk!
Damoontje
07-07-2026 om 08:54
Ik zou vooral niet kiezen voor een naam met een rare schrijfwijze, wat ik Sev en vooral Sevv wel vind. Maargoed nu dwaal ik af.
Omega
07-07-2026 om 09:03
Tjilp schreef op 07-07-2026 om 08:52:
In de tijd waarin het zeer gebruikelijk was kinderen naar grootouders te vernoemen, zou dit een non issue zijn geweest. Kinderen binnen de familiekring hadden vaak dezelfde voornamen of variaties daarop. Niks origineels, gewoon zoals het toen veelal gebeurde.
Nu verreweg de meeste ouders zelf een mooie, bijzondere naam voor hun kind zoeken, ligt het anders. Als ik TO was, zou ik de goede vrienden die dezelfde naam ook gaven, alvast laten weten dat dit ook jullie keuze steeds al was (los van de voorwerpen die jullie al van de naam hebben voorzien). Het is nu eenmaal de naam die jullie kozen, blijf daar bij. Tenzij je het nu geen goed idee meer vindt natuurlijk!
Dit inderdaad. Hier in Griekenland is vernoemen nog steeds de standaard en heb je dus heel vaak neven/nichten met dezelfde naam en aangezien er een aantal namen zijn die veel voorkomen ook vaak klasgenoten/vriendjes met dezelfde naam.
Mijn zoon zat op een gegeven moment in een klas met zeven jongens, waarvan er vijf(!) dezelfde naam hadden. Toen is juf ze maar bij de achternaam gaan noemen ..