Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Kraamvisite en wanneer bellen


Leene

Leene

22-06-2022 om 10:06

Ouders 48 uur laten wachten zou ik niet doen, niet als je een goede relatie hebt. Verder zou ik willen zeggen. Als je een goede kraamverzorgster hebt,.laat iedereen komen in die kraamweek . Tenzij je 30 plus bezoekers verwacht. Kan de kraamhulp het bezoek ontvangen en kun jij lekker blijven zitten..Wel op het geboorte kaartje de bezoektijden vermelden. Je hebt altijd leukerds die denken dat her oke is om.'s avonds om 20.00 uur nog te komen aanwaaien.
Bij de eerste hadden we de weken na de kraamweek ook nog veel bezoek. Bij de tweede hebben we gezegd: bezoek in de kraamweek of tijdens het kraamfeest. Dat hebben we gedaan toen baby 4 weken oud was. Van 14.00 uur tot 18.00.uur. .Nichtje gevraagd om te helpen, taart hapjes soep en een broodje van te voren klaargemaakt. Bij een tweede vond ik dat prima werken. 

Newbornmom

Newbornmom

22-06-2022 om 10:07 Topicstarter

Bedankt allemaal! Dit helpt al heel erg. 

Die 48 uur komt er grotendeels vandaan dat ik veel kennis heb opgedaan over hechting en de kwetsbaarheid van een kindje in de eerste dagen. Zo'n klein kindje absorbeert alles en alles komt 10x zo heftig binnen als bij een volwassene (denk aan emoties van anderen, geluiden, geuren).

Ik ben me er inderdaad van bewust dat ik er straks misschien heel anders in sta. In het beste geval gaat de geboorte voorspoedig, voel ik me prima, heb ik geen gekke verwondingen en is de baby kalm en rustig. Dan kan ik me voorstellen dat ik mensen wat eerder langs wil laten komen.

Iemand zei laatst ook nog tegen me dat ik straks als de baby er eenmaal is waarschijnlijk beter voor mezelf en de baby op kan komen dan dat me nu tijdens de zwangerschap lukt. Nu heb ik nog heel erg de neiging om aan iedereens wensen te voldoen en dan maar over m'n eigen grens te stappen, maar straks liggen de prioriteiten natuurlijk ook anders.

Het is denk ik inderdaad ook een stuk hormonaal deze zorgen, zo in de laatste weken komt er veel op me af aan emoties en zie ik veel beren op de weg. Ik heb bijv. een hele enthousiaste moeder die me elke dag appt en liefst op haar vrije dagen langs wil komen, terwijl ik zelf merk heel veel behoefte te hebben aan rust en om in m'n "bubbel" te kruipen. Ook zijn er veel familieleden die hun mening over ouderschap en opvoeding nu al willen laten blijken, voordat we zelf keuzes kunnen maken. Dat zijn een aantal dingen die denk ik bij mij de "angst" om straks overweldigd te worden (door allerlei bezoeken en mensen die zich fysiek of emotioneel gezien opdringen aan mij en de baby) veroorzaakt. Daar komt misschien de neiging vandaan om "regels" op te stellen, terwijl dat natuurlijk op het moment zelf ook anders verwoord kan worden als grens. Goede tip ook om mijn man en de kraamzorg hiervoor in te zetten!

Leene

Leene

22-06-2022 om 10:16

Liefkleingeitje schreef op 2 2-06-2022 om 09:58:

[..]

Ik gaf mijn dochter ook niet uit handen aan mensen die naar parfum roken. Als je zelf geen parfum draagt, dan ruik je die van anderen extra goed. Niks zo vervelend als een kind terugkrijgen die ipv naar baby naar iemands parfum ruikt.

ik snap die regels ook niet zo. Maar ik ken ook niemand die zwaar geparfumeerd op kraamvisite gaat. En een beetje parfumlucht is ook zo weer weg hoor. Beetje Zwitsal haarlotion en klaar. Handen wassen lijkt mij normaal. Maar.weet je... als je een tweede krijgt en je andere kind stopt een vieze speen of de eigen vieze vingers bij de baby in de mond weet je dat de baby daar echt niet dood van gaat. Alhoewel  het natuurlijk idioot is dat een volwassene de eigen vingers in de mond van je baby stopt. 

Niet teveel regels, de meeste mensen gedragen zich oké,  het zijn geen kleuters, en doe vooral relaxter. Als ik vraag van TO lees krijg ik het Spaans benauwd. Dat gaat een stressvolle kraamperiode worden als je er nu al zo naar kijkt.

Ach lieve TO, het is ook nogal wat... Een zwangerschap en zo'n grote gebeurtenis binnenkort die life changing is maar waarvan niemand je uit kan leggen hoe het zal zijn. Natuurlijk zit je vol in de emotie, word je beïnvloedt door hormonen en verschijnen er beren op de weg. Als je kleintje er straks is zullen de meeste zaken op natuurlijke wijze zijn eigen verloop vinden. In mijn ervaring is het goed om hier over na te denken maar vergt het veel minder geregel dan verwacht. Wat een ander ook al zei, de familie krijgt er ook een nieuw lid bij, dat is voor hen ook heel exciting! Dus hoewel je nu misschien gek word van je moeder, is het straks mogelijk heel mooi en fijn om dat enthousiasme en de liefde met haar te delen.

Ik denk dat het goed is dat je je voorbereid en nadenkt over wat jij en je partner belangrijk vinden. Maar zoek ook die ruimte om het straks gewoon te doen zoals het gaat. Zo'n kraamperiode is ook zo afhankelijk van hoe je baby'tje het doet en hoe jij de bevalling doorstaat. Als je kei fit en vitaal bent is bezoek een stuk leuker dan wanneer je doodop en herstellende bent

Succes met de laatste loodjes, geniet even lekker van de bubbel die je aan het creëren bent. Succes gewenst met de bevalling en ik hoop dat jullie als gezin een mooie en liefdevolle kraamperiode tegemoet gaan

Ik zou het de grootouders niet aandoen om 48 uur te moeten wachten. Of er moet echt van alles aan de hand zijn in jullie relatie met hen. 

Verder kun je ook prima aangeven dat je nog niet wilt dat anderen de baby vasthouden, en het kind lekker bij jezelf houden. 
Maak je niet te druk over hechting en prikkels. Als ik bijvoorbeeld denk aan hoe mijn jongste de kraamtijd is doorgekomen met 3 drukke broers om haar heen.... En die is toch echt best normaal opgegroeid 😄

UnrulyGnu46

UnrulyGnu46

22-06-2022 om 10:24

Misschien om het voor jezelf in perspectief te plaatsen, van hoeveel mensen verwacht je écht dat ze binnen die 48 uur onverwacht op de stoep staan? Ik heb drie kinderen en heb bij geen enkele geboorte gehad dat er iemand onaangekondigd langskwam. Mijn ouders en schoonouders kwamen op de eerste of tweede dag en verder is er niemand langs geweest in die eerste week behalve mijn zus. Het is ook echt nog nooit in mij opgekomen om bij wie dan ook in de kraamweek langs te gaan, en onaangekondigd al helemaal niet. Met vrienden en familie maak ik gewoon afspraken wanneer ik langs kom en dat is dan op zijn vroegst na een paar weken, afhankelijk van wie het is. 

Jippox schreef op 22-06-2022 om 10:24:

Maak je niet te druk over hechting en prikkels. 

Eens. Dat geëmmer over hechting met je baby tegenwoordig... Als je normaal met een baby omgaat is hechting toch helemaal geen probleem?

hey newbornmom. Mijn advies: wacht het even af. Toen ik hoogzwanger was had ik dezelfde situatie. Werd plat geappt, en ik dacht dat ik een week geen bezoek zou willen.
Na de bevalling was ik zo blij en trots dat ik een uur later mijn ouders aan de lijn had en er iedere dag bezoek kwam. Dat wilde ik toen ook, was echt 180 graden gedraaid.
Wel was ik streng qua handenwassen en niet kussen. En ook geen vingers in de mond! Voor borstvoeden ging ik naar boven of vroeg de mensen nu weer te gaan want ik moest voeden en slapen (oid).
Ik had van te voren dezelfde angst als jij (het dealen met verwachtingen van anderen) maar mijn uiteindelijke ervaring is dat het echt meevalt en mensen naar je luisteren.
Geniet ervan straks!!

Grappig dat men hier denkt dat de kraamverzorgster dat allemaal wel regelt en visite ontvangt. Die is er al nooit in de avond en overdag heb je geluk als die er 4 uur is. 

TS: ik zou dat van die 48 uur een beetje loslaten. Het is heel normaal dat je binnen die 48 uur de opa's en oma's ontvangt en (als je er niet al te veel hebt) wat broers en zussen. Als je duidelijk bent dat het bezoek niet meer dan 3 kwartier duurt dan kan dat prima. Baby zal daar echt niks van mee krijgen. Je kunt inderdaad beter het geboortekaartje een dag later versturen en als PostNL meehelpt komt het nog een dag later aan. Daar zet je duidelijk in dat men moet bellen voor een afspraak. 

To, alleen maar goed dat jullie er nu over nadenken. En het kan ook geen kwaad om bv die 48 uur al vast te communiceren. Willen jullie tzt toch iets anders, dan is dat makkelijker te regelen, dan andersom.

En je doet de grootouders echt niets aan door ze even te laten wachten. Het is jullie kind, jullie gezin, het lijkt mij een stuk belangrijker dat jullie een fijne eerste periode hebben, dan dat jullie je gelijk druk gaan maken over wat prettig is voor derden. Het is jullie recht om dit zo prettig mogelijk voor jezelf te regelen. De grootouders hebben niet het recht om binnen X uur de baby te zien. Na 48 uur is het nog steeds een klein moppie. Als ze daardoor gekwetst zijn, dan zijn ze gewoon niet begripvol.

Zorg ervoor dat je op één lijn staat met je parter en neem hierin ook de kraamverzorger mee. Als jullie het lastig vinden om nee te zeggen, zorg dat deze de deur opent en mensen weg stuurt.

Lieveheersbeest schreef op 22-06-2022 om 10:30:

[..]

Eens. Dat geëmmer over hechting met je baby tegenwoordig... Als je normaal met een baby omgaat is hechting toch helemaal geen probleem?

Er zijn moeders die elke keer hun kind zelf willen vast houden nadat iemand anders het heeft vastgehouden. Dus van oma naar opa mag niet, daar tussen moet eerst moeder. Want anders zou het kind niet meer weten wie de moeder is. 

Mijn derde is nu twee maanden en ik heb gelukkig bij geen van mijn kraamperiodes regels moeten opstellen. Op het kaartje stond een zinnetje met eerst even bellen en onze rusttijden en daar heeft iedereen zich aan gehouden. 
tip 1: even wachten met het kaartje sturen scheelt visite in de eerste weken. 
tip 2: tijdens de kraamvisite je kindje bij je houden. Dan bepaal je zelf wie wel en niet mogen vasthouden. 
tip 3: voeden en verschonen hoeft niet in dezelfde kamer, je mag weglopen. Ook handig om mensen de deur uit te krijgen die te lang blijven plakken (of die je zat bent  )
Tip 4: niet alleen zijn tijdens de kraamvisite. Jij houdt je met de baby bezig, iemand anders met de koffie 
En de meest belangrijke; je mag nee zeggen. ( je mag zelfs nog mensen afbellen als je een slechte dag hebt) Als iemand dan op zijn teentjes is getrapt hebben ze pech. 

En ter geruststelling. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand ongevraagd mijn kind heeft opgepakt. Behalve mijn schoonmoeder, maar zij mag dat. 
Mensen vragen meestal wel wanneer ze langs kunnen komen en vinden het echt niet raar als jij de tijd bepaald. 

Bijtje82

Bijtje82

22-06-2022 om 10:52

Suusje. schreef op 22-06-2022 om 10:32:

Grappig dat men hier denkt dat de kraamverzorgster dat allemaal wel regelt en visite ontvangt. Die is er al nooit in de avond en overdag heb je geluk als die er 4 uur is.

TS: ik zou dat van die 48 uur een beetje loslaten. Het is heel normaal dat je binnen die 48 uur de opa's en oma's ontvangt en (als je er niet al te veel hebt) wat broers en zussen. Als je duidelijk bent dat het bezoek niet meer dan 3 kwartier duurt dan kan dat prima. Baby zal daar echt niks van mee krijgen. Je kunt inderdaad beter het geboortekaartje een dag later versturen en als PostNL meehelpt komt het nog een dag later aan. Daar zet je duidelijk in dat men moet bellen voor een afspraak.

Dat deed onze kraamverzorgster echt wel. En ze was en gewoon van 8 - 1600. Het is maar net hoe je het geregeld hebt. Natuurlijk mag je van je man/vriend verwachten dat hij de visite helpt ontvangen. Maar je kunt vooraf afspraken maken met je kraamverzorgster wat ze wel of niet doet. Zij is er voor de moeder en het kind vooral. Als moeder moeite heeft om nee te zeggen, dan kan zij dat in haar plaats doen. Zeker de eerste dagen ben je een hormonaal wrak. 

Bijtje82 schreef op 22-06-2022 om 10:52:

[..]

Dat deed onze kraamverzorgster echt wel. En ze was en gewoon van 8 - 1600. Het is maar net hoe je het geregeld hebt. Natuurlijk mag je van je man/vriend verwachten dat hij de visite helpt ontvangen. Maar je kunt vooraf afspraken maken met je kraamverzorgster wat ze wel of niet doet. Zij is er voor de moeder en het kind vooral. Als moeder moeite heeft om nee te zeggen, dan kan zij dat in haar plaats doen. Zeker de eerste dagen ben je een hormonaal wrak.

Het is 2022, er is overal een onderbezetting. Dat jij het zo geregeld had zegt niks over hoe anderen het kúnnen regelen. En dan nog kunnen ze aan de deur staan als de kraamverzorgster weg is. 

Ik denk dat je juist nu je grenzen aan je moeder moet aangeven. Als ze appt en je wil niet, reageer je niet of heel kort (‘ik kom erop terug’) en dan wacht je minstens tot de volgende dag. Als ze daarop reageert, zeg je bijvoorbeeld: ik merk dat ik er behoefte aan heb me wat meer in mezelf te keren. En als ze wil afspreken, zeg je dat je dat niet wil, omdat je rust nodig hebt. Of wat het dan ook is. Wacht niet tot na de geboorte. Begin nu! Of je die ruimte na de geboorte nodig hebt, zie je dan wel weer. Maar nu voel je heel goed dat je ‘m nodig hebt. Handel daar dan ook naar. Als je mensen niet laat weten wat je nodig hebt, begrijpen ze het ook niet als je ineens allerlei oekazes uitvaardigt. Beter koppelen aan iets vertellen over hoe je je voelt en wat je nodig hebt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.