Mittie
05-10-2025 om 17:08
Naam: Liselot of Vieve
Hoi!
Man en ik verwachten over enkele weken ons kindje (november baby).
We twijfelen over de naam; Vieve of Liselot.
We willen geen 2e naam. Achternaam past bij beide namen (vinden wij). Dus daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden.
Welke naam vinden jullie leuker? En waarom? Welke associaties heb je ermee?
Peiling
Welke naam?

Mittie
06-10-2025 om 07:27
bedankt voor de reacties! Leuk om te horen wat de eerste reactie is op de namen.
Vieve willen we fonetisch uitspreken (dus met een e/uh op het eind). Het is een naam die sinds 2015 steeds vaker voorkomt. Maar dat maakt hem ook erg hippig en een modenaam, en daar zit mijn twijfel. Een aantal bevestigen dat gevoel.

BlairW
06-10-2025 om 07:32
Tijgeroog schreef op 06-10-2025 om 00:43:
Vieve zou ik denk ik uitspreken als Viev, met een hele lange ie. Maar Vieve, met e op het eind is natuurlijk ook logisch. Viejeeve zou ik dan weer niet opkomen.
En zowel Vieve als Liselot vind ik leuk.
Ik zou het dan weer als Vievuh uitspreken zeg maar. Niet zoals het eind van Geneviève, maar echt gewoon hoe het er staat. Met dus ook de e er echt achter uitgesproken als uh.
Mijn naam is een vrij normale naam, maar apart geschreven. Ik moet altijd spellen en dan nog doen mensen het verkeerd. Ooit zelfs een leraar gehad die mijn naam had “verbeterd” op een proefwerk 🤦🏼♀️ wij hebben dus wel bewust gekozen voor een naam die je niet anders kan schrijven en die niet af te korten is ook.

Anna Cara
06-10-2025 om 09:00
By far: Liselot, prachtige naam. Kan je dochter later evt zelf ook nog wat mee richting korter. Ik vind Vieve een mode naam en lastig qua spelling of uitspraak. Ik maakte er Vief van en las nu jullie uitspraak. Maar wat haar naam ook wordt: alvast gefeliciteerd met haar komst!

MamaE
06-10-2025 om 09:47
Ik vind het bijzonder om op een forum te vragen wat mensen van een naam vinden. Dat is toch iets heel persoonlijks? Als mensen de naam van mijn kind stom vinden, jammer dan. Wij vinden het wel een mooie naam, daarom hebben we die gekozen.
Als je man Liselotte en Lotte niet leuk vindt, waarom Liselot dan wel? Daar zou ik het wel even met hem over hebben.

Mittie
06-10-2025 om 10:15
MamaE schreef op 06-10-2025 om 09:47:
Ik vind het bijzonder om op een forum te vragen wat mensen van een naam vinden. Dat is toch iets heel persoonlijks? Als mensen de naam van mijn kind stom vinden, jammer dan. Wij vinden het wel een mooie naam, daarom hebben we die gekozen.
Als je man Liselotte en Lotte niet leuk vindt, waarom Liselot dan wel? Daar zou ik het wel even met hem over hebben.
Daar hebben we het natuurlijk over gehad. Ik vind bijvoorbeeld Lotte mooi maar Lotta niet. Waarom? Tja, gewoon omdat ik dat vind. Net zoals man Lotte niet mooi vindt en Lot beter (maar tekort, vandaar Lise ervoor).
Verschillende perspectieven helpen mij om ergens scherper naar te kijken. Dat werkt bij een naam voor mij ook zo. Uiteraard kiezen man en ik uiteindelijk wat wij het mooiste vinden. Maar ik vind het bijv. al verhelderend dat mensen hier aangeven niet goed te weten hoe Vieve uit te spreken. Dat had ik zelf namelijk niet verwacht en wordt wel meegenomen in de overweging.
Bedankt allen voor jullie blik!

Mittie
06-10-2025 om 10:32
Meesje schreef op 05-10-2025 om 21:25:
Ik vind Vieve leuk. Kindje op de opvang van mijn dochter heet zo. Heel 'stoer' meisje, dus die associatie heb ik; tuinbroekje, regenlaarzen en een mini paardenstaartje <3 Er is ook een Liselotte, die is meer type jurkje en als ik maar niet vies wordt. Ik merk dat ik de namen nu verbindt aan die meisjes. Terwijl ik rationeel weet dat er vast ook stoere Liesjes en tuttige Viefjes zijn. Maar goed, voorkeur voor Vieve dus
Ik zou de namen eens op meerdere fora zetten. Geeft een heel grappig beeld. Op één forum vond men mijn voorkeursnaam heel vreemd en bedacht en echt géén idee hoe je dat dan zou moeten uitspreken. Denk: Vieve, goh spreek je dat dan uit als Vuffie? Neeee, als Viejevvuh. Of toch Feuf? En níemand zal het kunnen spellen. Íedereen zal haar naam verkeerd uitspreken. Zo raaaar. Op een ander forum vonden ze het prachtig en zouden ze zelf hun kind wel zo willen noemen. Op weer een ander forum had het halve dorp de zelfde naam. Zo was de naam dus zo bijzonder dat hij onuitspreekbaar en onspelbaar was, zo gewoon dat iedereen al zo heette en prachtig mooi tegelijk.
Dus je kunt maar beter kiezen wat je zelf leuk vindtMaar iig ook eens op een ander forum kijken
Ik heb je tips opgevolgd en de namen op een ander forum geplaatst. Hoewel weinig reacties, geeft het inderdaad een ander beeld! De uitspraak van Vieve blijft wel een vraagteken.

Meesje
06-10-2025 om 10:32
Mittie schreef op 06-10-2025 om 10:15:
[..]
Daar hebben we het natuurlijk over gehad. Ik vind bijvoorbeeld Lotte mooi maar Lotta niet. Waarom? Tja, gewoon omdat ik dat vind. Net zoals man Lotte niet mooi vindt en Lot beter (maar tekort, vandaar Lise ervoor).
Verschillende perspectieven helpen mij om ergens scherper naar te kijken. Dat werkt bij een naam voor mij ook zo. Uiteraard kiezen man en ik uiteindelijk wat wij het mooiste vinden. Maar ik vind het bijv. al verhelderend dat mensen hier aangeven niet goed te weten hoe Vieve uit te spreken. Dat had ik zelf namelijk niet verwacht en wordt wel meegenomen in de overweging.
Bedankt allen voor jullie blik!
Dat valt 'in het echt' meestal reuze mee. Mijn ene kind heeft een heel normale naam waarbij ik wel 'gewaarschuwd' werd voor de uitspraak. Denk aan Julia; wordt dat fonetisch, of Zjulia of Djoelia? Maar in het echt stel je je gewoon voor met je naam. En dan weten mensen gelijk hoe je het uitspreekt.

Wieder
06-10-2025 om 10:50
MamaE schreef op 06-10-2025 om 09:47:
Ik vind Nina echt een naam die ik helemaal nooit aan mijn kind zou geven. Objectief gezien een hele normale niks mis mee naam maar ik vind de klank niet fijn. En ik ken een Vlaams meisje, Niene, dat vind ik echt een hele schattige naam. Dus ik snap goed dat een paar letters veel verschil kunnen maken.
Hè, lekker weer eens zo'n namentopic 😄.

Mittie
06-10-2025 om 10:53
Wieder schreef op 06-10-2025 om 10:50:
[..]
Ik vind Nina echt een naam die ik helemaal nooit aan mijn kind zou geven. Objectief gezien een hele normale niks mis mee naam maar ik vind de klank niet fijn. En ik ken een Vlaams meisje, Niene, dat vind ik echt een hele schattige naam. Dus ik snap goed dat een paar letters veel verschil kunnen maken.
Haha, dat heb ik precies met die namen ook! Niene stond ook hoog op het lijstje, maar man vindt die naam helaas net niet leuk genoeg. Nina daarentegen vindt hij prachtig, maar ik dus niet.

Valeria
06-10-2025 om 11:24
Mittie schreef op 06-10-2025 om 10:15:
[..]
Ik zou er ook rekening mee houden dat de variant met -te vaker voorkomt en dus door mensen automatisch wordt gebruikt of geschreven, net als bij Liset of Charlot. Die zijn ook 'onaf' en mensen gaan dat zelf afmaken. Ook internationaal is de volledige vorm gewoon handiger. En dan kun je zelf besluiten hoe je het thuis uitspreekt.
Lot vind ik echt lelijk als volledige naam, maar wel weer OK als iemand geroepen wordt of zo.

MamaE
06-10-2025 om 11:39
Je hebt ook nooit helemaal invloed op wat mensen van je naam gaan maken qua afkorting/bijnamen.

Fenyw
06-10-2025 om 11:41
Wieder schreef op 06-10-2025 om 10:50:
[..]
Nina is pampam. Twee harde kletsen. Niene is sowieso zachter en dan kan je de ie nog wat rekken waardoor het inderdaad een lieve en zachte naam wordt. Lijkt op Nienke maar is toch anders

Due-scimmie
06-10-2025 om 12:24
Mittie schreef op 06-10-2025 om 10:53:
[..]
Haha, dat heb ik precies met die namen ook! Niene stond ook hoog op het lijstje, maar man vindt die naam helaas net niet leuk genoeg. Nina daarentegen vindt hij prachtig, maar ik dus niet.
Ik ken een Nena. Vind ik een prachtige naam.
Ik ken trouwens ook een Vieve en Liselot. Hoe je Vieve uitspreekt vond ik heel logisch.
Zelf heb ik een gebruikelijke naam maar die heeft 4 spelwijzes. Nog steeds krijg ik op mails enzo de verkeerd gespelde naam bovenaan. Mijn achternaam was ook al een ellende qua spellen. Ik boek tegenwoordig dus alles onder mans achternaam😅

Ginevra
06-10-2025 om 12:26
Ik vind Vieve een beetje gekunsteld klinken. Net als Fauve. Het bekt niet lekker vind ik. Maar smaken verschillen dus doe vooral wat je zelf leuk vindt.