Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Praat gezellig mee - over zwanger worden en zwanger zijn -


Yvaine schreef op 28-09-2022 om 08:14:

Wat veel keuzes moet je maken aan het begin van de zwangerschap. Het duizelt mij er gewoon een beetje van. Omdat mijn bmi hoger was dan 35 aan het begin van de zwangerschap is het eigenlijk een medische zwangerschap. Dat betekent al dat ik moet kiezen tussen onder controle blijven bij de verloskundige of bij de gyneacoloog. Daardoor wordt ook aangeraden om te beginnen met dagelijks aspirine te slikken om zwangerschapsvergiftiging te voorkomen, maar dat vind ik best een stap. Ik ben verder gezond, heb nooit een te hoge bloeddruk of andere gezondheidsproblemen gehad. Aan de andere kant, stel dat je wel zwangerschapsvergiftiging krijgt dan neem je het jezelf altijd kwalijk waarschijnlijk. Het voelt gewoon niet zo fijn om nu met mijn bloedstolling te gaan experimenteren, zo voelt het voor mij namelijk.
Dan heb je ook nog alle diagnostiek, echo’s, niptest waarin je kan kiezen en alle dingen rondom kraamzorg etc. Kortom veel te doen.

Die begin periode is er inderdaad een hoop te kiezen, te doen en te regelen. Vergeet ook niet de kinderopvang, daar kun je je ook nu best al in schrijven.

Ik zou je aanraden om met zowel gynaecoloog en verloskundige een gesprek aan te gaan en te kijken waar je de beste klik voelt.

Voor wat betreft starten met asperine heb je gevraagd wat de voor en nadelen ervan zijn. Zijn er onderzoeken gedaan naar langdurig asperine gebruik tijdens de zwangerschap en wat zijn daarvan de risicos? Hoe groot is de kans bij jouw bmi op zwangerschapsvergiftiging etc. Dan kun je een goede afweging maken.

Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap veel medicatie genomen, waarbij van een deel bekend is dat het tot complicaties kan leiden. Dat was ook op advies en heb ik ook echt even goed over na moeten denken. Het alternatief was alleen nog schadelijker. Gelukkig is ze gezond en heeft ze daar niks aan overgehouden.

Jillz schreef op 28-09-2022 om 08:30:

[..]

Die begin periode is er inderdaad een hoop te kiezen, te doen en te regelen. Vergeet ook niet de kinderopvang, daar kun je je ook nu best al in schrijven.

Ik zou je aanraden om met zowel gynaecoloog en verloskundige een gesprek aan te gaan en te kijken waar je de beste klik voelt.

Voor wat betreft starten met asperine heb je gevraagd wat de voor en nadelen ervan zijn. Zijn er onderzoeken gedaan naar langdurig asperine gebruik tijdens de zwangerschap en wat zijn daarvan de risicos? Hoe groot is de kans bij jouw bmi op zwangerschapsvergiftiging etc. Dan kun je een goede afweging maken.

Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap veel medicatie genomen, waarbij van een deel bekend is dat het tot complicaties kan leiden. Dat was ook op advies en heb ik ook echt even goed over na moeten denken. Het alternatief was alleen nog schadelijker. Gelukkig is ze gezond en heeft ze daar niks aan overgehouden.

Met de verloskundige heb ik wel een klik gelukkig. Maar voor het slikken van aspirine wil ik sowieso eerst met de gyneacoloog praten. Dat raad de verloskundige overigens zelf ook aan. Erg veel informatie heb ik er nog niet over, en het internet is vrij tegenstrijdig. Echt percentages kan ik niet vinden, en ook de bijwerkingen vind ik niet al te duidelijk. Ik lees al wel dat het kan zijn dat je er een maagbeschermer bij moet nemen, en calciumtabletten omdat je lichaam dat dan slechter opneemt, daarnaast kan je een tekort aan ijzer krijgen. Ik hoop dat de gyneacoloog wat meer duidelijkheid kan geven, ik heb al een hoop vragen in ieder geval.


Wat fijn dat het met jouw dochter allemaal goed is gekomen verder. Ik kan me voorstellen dat ook jij goed na moest denken voor je aan de medicatie begon.

Ja in begin inderdaad hoop wat je moet regelen en over na moet denken. Gelukkig woon ik in een regio waar niet zo heel veel te kiezen is tussen de kinderopvang en kraambureaus. Vond ik ook nog lastig hoor want welke moet je nu kiezen.. zou dat van die aspirine zeker even bespreken met de gynaecoloog. Moet je nu ook vaker op controle bijbel vk? 

Rozi schreef op 28-09-2022 om 10:33:

Ja in begin inderdaad hoop wat je moet regelen en over na moet denken. Gelukkig woon ik in een regio waar niet zo heel veel te kiezen is tussen de kinderopvang en kraambureaus. Vond ik ook nog lastig hoor want welke moet je nu kiezen.. zou dat van die aspirine zeker even bespreken met de gynaecoloog. Moet je nu ook vaker op controle bijbel vk?

Ja, ik krijg twee extra echo’s. En volgens mij ook wat extra afspraken. Daarnaast ga ik nu met een diëtist om tafel. Ik woon in een kinderrijke wijk in een middelgrote stad. Alleen in mijn wijk zijn al 3 basisscholen, 2 kinderopvanglocaties en 2 verloskundigenpraktijken.

Leefmee

Leefmee

29-09-2022 om 19:07 Topicstarter

Yvaine schreef op 28-09-2022 om 10:40:

[..]

Ja, ik krijg twee extra echo’s. En volgens mij ook wat extra afspraken. Daarnaast ga ik nu met een diëtist om tafel. Ik woon in een kinderrijke wijk in een middelgrote stad. Alleen in mijn wijk zijn al 3 basisscholen, 2 kinderopvanglocaties en 2 verloskundigenpraktijken.

Er komt idd veel op je af dan Yvaine. Hoop dat je je verder oké voelt

Leefmee

Leefmee

29-09-2022 om 19:10 Topicstarter

Even iets anders, ik ben dit forum gestart, toen het forum waar ik op zat niet zo lekker liep. Nu inmiddels een nieuwe groep aangemaakt en dit is super gezellig. Hier ook zo te lezen dus blij mee. Alleen twee forums bijhouden is iets teveel merk ik. Is er iemand die deze van me over wil nemen? Geen idee hoe dit werkt. Wil hem ook wel aanhouden hoor, maar ben dan niet meer zo actief. Maar niet uit desinteresse in ieder geval
Denk ik zeg het wel even. 
Hoop dat jullie gezellig verder blijven kletsen hier en ik zal af en toe meelezen of reageren. 
Liefs Leefmee

Gisteren had ik ongesteld moeten worden. Hele dag (en eergisteravond ook) het gevoel alsof het elk moment kon gaan beginnen (menstruatiekrampen), maar ho maar.. Vannacht ook wat pijnlijke steken. Vandaag nog maar even afwachten, en als het nog steeds uitblijft een zwangerschapstest kopen om morgenochtend uit te voeren. Spannend!

masatu schreef op 07-10-2022 om 08:03:

Gisteren had ik ongesteld moeten worden. Hele dag (en eergisteravond ook) het gevoel alsof het elk moment kon gaan beginnen (menstruatiekrampen), maar ho maar.. Vannacht ook wat pijnlijke steken. Vandaag nog maar even afwachten, en als het nog steeds uitblijft een zwangerschapstest kopen om morgenochtend uit te voeren. Spannend!

Wat spannend! Ik duim voor je.

masatu schreef op 07-10-2022 om 08:03:

Gisteren had ik ongesteld moeten worden. Hele dag (en eergisteravond ook) het gevoel alsof het elk moment kon gaan beginnen (menstruatiekrampen), maar ho maar.. Vannacht ook wat pijnlijke steken. Vandaag nog maar even afwachten, en als het nog steeds uitblijft een zwangerschapstest kopen om morgenochtend uit te voeren. Spannend!

Oh heel spannend!  🤞

Vandaag is het zover: de spiraal gaat eruit. Dan begint de gekke periode voor mij weer, ben wel heel benieuwd hoe mijn cyclus er nu aan toe is... voor de vorige zwangerschap zat hij tussen de 50-60 dagen. 

Ben benieuwd hoe lang ik er "nuchter" in kan staan en me niet weer druk ga maken. 

masatu schreef op 07-10-2022 om 08:03:

Gisteren had ik ongesteld moeten worden. Hele dag (en eergisteravond ook) het gevoel alsof het elk moment kon gaan beginnen (menstruatiekrampen), maar ho maar.. Vannacht ook wat pijnlijke steken. Vandaag nog maar even afwachten, en als het nog steeds uitblijft een zwangerschapstest kopen om morgenochtend uit te voeren. Spannend!

Spannend, en weet je ondertussen al meer? Ik had aan het begin van de zwangerschap ook steeds het gevoel bijna ongesteld te worden. Maar ik heb dat gevoel ook wel eens een paar dagen gehad om daarna toch ongesteld te worden. Alleen een test kan je het antwoord geven

Regendrup. schreef op 08-10-2022 om 08:42:

Vandaag is het zover: de spiraal gaat eruit. Dan begint de gekke periode voor mij weer, ben wel heel benieuwd hoe mijn cyclus er nu aan toe is... voor de vorige zwangerschap zat hij tussen de 50-60 dagen.

Ben benieuwd hoe lang ik er "nuchter" in kan staan en me niet weer druk ga maken.

Spannend, het kan best veranderen na een spiraal, hoorde ik tenminste van een vriendin. Hopelijk weet je snel hoe je cyclus is.


Ik ben ondertussen aan het wachten op uitslagen van onderzoeken (bloedtest), en vind dat toch wel spannend. Bijna 12 weken nu, volgende week de 13-weken echo.

Net getest & hartstikke positief! 

masatu schreef op 08-10-2022 om 08:58:

Net getest & hartstikke positief!

Gefeliciteerd! 

Zelf ben ik vandaag 6 weken zwanger. Zo ver heb ik het nog nooit geschopt (5x miskraam). Wij zijn sinds 2018 bezig, maar hopelijk wordt dit dan eindelijk ons eerste kindje. We hebben er in elk geval alles aan gedaan: zelf proberen, IUI, daarna in het buitenland IVF/ICSI (waarvan de 5 miskramen in 1 jaar tijd). We waren net bezig met de overstap naar de derde kliniek (ander buitenland) maar nu blijk ik spontaan zwanger. Doodeng. En dan denk je misschien: ok, na al die tijd pech en ongeluk zullen er nu mooie tijden aanbreken, maar helaas. Ik ben megamisselijk, moet veel overgeven ondanks medicatie, kan niet veel anders dan op bed liggen en me ellendig voelen. Dus als iemand de gouden tip heeft, houd ik me aanbevolen... Ik had het zo anders gehoopt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.