Weet jij wat je baby nodig heeft? Minder stress met dé ouderschapscursus
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Praat gezellig mee - over zwanger worden en zwanger zijn -



hi dames,  tijd geleden alweer straks meer.. 

Bailey gefeliciteerd!! 
Yvaine : wat eng zeg, hopenlijk blijft de baby idd nog even zitten. 

Afrodite hopenlijk krijg je snel wat meer rust.

hier is het eindelijk wat rustiger de afgelopen weken waren erg pittig. 
tot overmaat van ramp overleed mijn opa en een nicht van mijn vader.
op werk was het erg stressvol moest er veel regelt worden omdat ik met vakantie ging gelukkig hadden we een super tijd op vakantie want in de weken er voor was koude oorlog thuis. weet niet meer waarom maar we hadden alleen maar ruzie. 

 eind vorige maand heb ik met de HA gebeld, ze werd eerst heel boos op de gynaecoloog , want blijkbaar had dat allang in het ziekenhuis gekund en dat had hij moeten weten. 
(Heb best een goede ha ze is nogal van de directe aanpak en wilt graag helpen) 
maar goed vriend gaat komende week bellen met het ziekenhuis (in onze woonplaats)  een afspraak maken en van daaruit kijken we verder. 

ik verwacht deze week mijn menstruatie en ik knijp hem echt..., merk weinig van mijn ''normale'' symptomen ben alleen beetje prikkelbaar   wat best een verademing is vorige menstruatie was echt een hell, ik was vreselijk depri kwam ook nog is 3 dagen te vroeg.

Marielaveau, gecondoleerd... Ik kan het me voorstellen dat het hectisch was. Fijn wel dat de huisarts zo meevecht met/voor jullie! Hopelijk zit er snel schot in en ik hoop dat je menstruatie meevalt. Of beter nog: dat die uitblijft. 

Bailey, ik duim voor een mooie hartslag morgen bij de echo! Spannend! 

Hier nog steeds een soort dipje. Ik heb steeds meer last van alles, ben heel moe, lig veel. Ik zou graag meer wandelen etc, maar dat lukt me gewoonweg niet. Qua werk ben ik echt aan het aftellen. Laatste dingen regelen, die wil ik deze week af hebben, want de twee weken daarna zitten vol met oudergesprekken en een bulk nakijkwerk dat op tijd af moet... Zo geen zin in, want dat moet in de middag/avond en dan ben ik dus niets meer waard. 

Donderdag ga ik dus voor het eerst naar de psych. Ben benieuwd of we een klik hebben. Gelukkig praat ik makkelijk. Diezelfde dag (maar in een ander ziekenhuis) de echo om de echodense darmen te controleren. Man en ik verwachten daar niets te horen, onze eigen gyn had ook al gekeken en daar was toen al niets meer van te zien, gelukkig. Dus we zien het meer als extra kijken dan iets spannends. Nu maar hopen dat we niet teleurgesteld worden. Na die afspraak gaan we werk maken van het geboortekaartje, dan gaan we langs bij een drukker. Ik heb al redelijk in m'n hoofd wat ik wil en hoe ik dat wil (een soort kopie van mijn eigen klassieke geboortekaartje), man staat er nog blanco in. 

Intussen ook steeds meer klachten van de misselijkheid die extra begint op te spelen (bweuh), dus ik ga de pillen weer opvoeren. Was juist zo trots dat ik al een paar weken met minder kon, maar helaas. De laatste dagen ook veel steken en harde buiken, mogelijk zijn dat indalingsweeen. Ben benieuwd hoe gup inmiddels ligt, zullen we donderdag wel zien. Ik voel wel constant getrappel/geboks en gedraai, die kleine heeft het maar druk daar binnen. Aan de ene kant fijn, want de bevestiging dat er leven in zit, maar aan de andere kant voelt het allemaal heel ongemakkelijk. Heb al een paar keer tegen man zitten klagen dat ik zo verlang naar dan m'n lijf weer alleen van mij is. Nog 55 dagen tot de inleiding... 

Marielaveau, gecondoleerd! Wel fijn dat de huisarts zo doorpakkend is. Hopelijk snel schot in de zaak. Is het wel gelukt om afgelopen cyclus te 'benutten' ondanks de ruzie, stress en overlijdens? Hopelijk voelt het niet teveel als een moetje inmiddels.

Oeh Afrodite, zelfs al aftellen in dagen. Betekent dat dan ook dat niet alleen de week van inleiden bekend is, maar er zelfs al een datum is geprikt? Spannend hoor. Hopelijk heb je in elk geval een goede klik met de psycholoog, 55 dagen is alsnog wel erg lang met zoveel gedoe.

Mijn groeiecho was gelukkig helemaal goed afgelopen vrijdag, ik zat gemiddeld op p49. Wel meer dan met de 20-weken echo, toen was het rond p30. Nu over 5 weken de volgende groeiecho om te zien of de baby inderdaad netjes doorgroeit. Baby ligt braaf met het hoofd naar beneden en is ook al (deels) ingedaald. Ook nog de uitslagen van de 30-weken bloedtest gehad: mijn ijzer is iets verlaagd, dus ik moet nu ijzertabletten gaan slikken om optimaal de bevalling in te gaan. Wie weet levert dat ook nog een beetje extra energie op, dat is ook best welkom natuurlijk.

Nu alleen nog aan het kijken voor datum ingang zwangerschapsverlof. Ik ben nu voor 20% ziekgemeld, en advies van de bedrijfsarts is om dat ook te blijven tot aan verlof. Maar HR geeft aan dat ik daarom verplicht 6 weken voor uitgerekende datum met verlof moet, terwijl ik zelf liever tot 4 weken doorwerk. Op de site van het UVW staat alleen aangegeven dat als je bijv. 2 dagen ziek bent in die laatste 2 weken ('flexibiliseringsperiode'), dit aan het einde van het verlof wordt afgetrokken (dus dat je dan 2 dagen eerder start met werken). Dat lijkt mij dan ook voor mij gelden, maar wellicht is het anders omdat ik niet 2 hele dagen ben ziekgemeld maar elke dag een beetje. Hopelijk kan HR of anders ikzelf via UWV daarover uitsluitel geven binnenkort, wel fijn om te weten inmiddels..

Marielaveau gecondoleerd met het verlies. Je hebt veel voor je kiezen gehad afgelopen periode. 

Afrodite5 wat fijn dat je deze week je afspraak hebt. Wel heel vervelend dat je klachten weer toe nemen. 

Masatu wat fijn dat je groeiecho goed was.

Hier helaas geen goed nieuws. Tijdens de echo bleek dat het vruchtje is gestopt met groeien rond de 6 weken. 
Vrijdag moet ik doorgeven of ik de miskraam wil afwachten of wil opwekken met medicatie.
Merk dat ik vooral nu heel verdrietig ben en het nieuws even moet laten landen. 
Wel blij dat ik de echo niet morgen op mn verjaardag had gepland. 

Masatu, fijn dat de baby goed groeit! Tenminste, p50 is gemiddeld denk ik? Bij mij zei de gyn alleen dat onze gup bij alles precies op de lijn van het gemiddelde zat, dus die p-dingen zeggen mij weinig. Zal het donderdag eens navragen, hoe dat nu precies werkt. 

Over je verlof: ik zit (deels) in de ziektewet en volgens mij houdt dat automatisch in dat je verplicht 6 weken van tevoren verlof moet opnemen. Tenminste, zo is het mij uitgelegd. Geen idee of de sector waarin je werkt nog verschil kan uitmaken.

Krijg je nu ijzertabletten via de gyn? Mijn ijzerwaarde was ook verlaagd, of tenminste: voor zwangeren nog wel ok, maar voor "normale" volwassenen te laag. Omdat ik normaal gesproken altijd een hoge hb heb, slik ik simpele ijzertabletjes van het kruidvat. Vond de gyn prima, maar niets doen had ze ook prima gevonden. Ik had het idee dat ik er tijdelijk van opknapte qua vermoeidheid, maar nu weer heel moe, zal wel door het 3e trimester komen... Ik hoop voor je dat jij langer van meer energie kan genieten!

Tja, dat aftellen in dagen... De gyn heeft gezegd dat ze op 39w een ballon wil plaatsen of "zelfs op 38+6", want voor de 39 doen ze dat inleiden sowieso niet, tenzij medisch noodzakelijk. Dus ik reken nu tot die 39w. En in dagen omdat je dan elke dag een stapje dichterbij lijkt dan wanneer je in weken telt 

Vandaag kwam het pakket van de thuiszorg: klossen, douchekruk en rugsteun. Man begon de boel meteen enthousiast uit te pakken. Hij mocht van mij de boel meteen weer inpakken: die kruk en rugsteun gebruik ik voorlopig toch niet en die klossen wil ik maar zo kort mogelijk onder het bed hebben. Ik heb korte pootjes dus dan heb ik een trapje nodig om in bed te komen... Dus zodra we de kraamzorg uitzwaaien, gaan ze wat mij betreft meteen weer weg, zodat ik normaal in en uit bed kan. 

Gisteren en vandaag hebben we de muurstickers in de kinderkamer geplakt. Of nouja, man plakte en ik gaf aanwijzingen. Ziet er mooi uit, al zeg ik het zelf kamertje is nu dus klaar! Alleen het ledikantje moet nog opgemaakt worden, maar dat komt later, gup gaat toch eerst in een mozesmand, in eerste instantie bij ons op de kamer. Die mozesmand is ook nog niet opgemaakt, dat komt wel als we thuiskomen van het ziekenhuis, anders ligt het nu wekenlang stof te happen en dat vind ik zonde. Alles ligt al wel gewassen klaar 

Bailey26 schreef op 03-04-2023 om 16:37:

Marielaveau gecondoleerd met het verlies. Je hebt veel voor je kiezen gehad afgelopen periode.

Afrodite5 wat fijn dat je deze week je afspraak hebt. Wel heel vervelend dat je klachten weer toe nemen.

Masatu wat fijn dat je groeiecho goed was.

Hier helaas geen goed nieuws. Tijdens de echo bleek dat het vruchtje is gestopt met groeien rond de 6 weken.
Vrijdag moet ik doorgeven of ik de miskraam wil afwachten of wil opwekken met medicatie.
Merk dat ik vooral nu heel verdrietig ben en het nieuws even moet laten landen.
Wel blij dat ik de echo niet morgen op mn verjaardag had gepland.

Ach, wat verdrietig. Heel veel sterkte!

Oh nee, Bailey, wat ontzettend verdrietig!  Ik weet niet goed hoe te reageren. Logisch dat je verdrietig bent... Wat ontzettend klote! 

Neem je tijd, dat is eigenlijk het enige (ongevraagde) advies dat ik je wil geven. Alles is goed, zo lang het maar jouw/jullie keuze is. 

Heel veel sterkte en veel liefs 

Ach nee Bailey, wat een verdrietig nieuws!! Heel veel sterkte met het verwerken en het maken van een keuze voor afwachten/ curettage.

Bailey26 schreef op 03-04-2023 om 16:37:

Marielaveau gecondoleerd met het verlies. Je hebt veel voor je kiezen gehad afgelopen periode.

Afrodite5 wat fijn dat je deze week je afspraak hebt. Wel heel vervelend dat je klachten weer toe nemen.

Masatu wat fijn dat je groeiecho goed was.

Hier helaas geen goed nieuws. Tijdens de echo bleek dat het vruchtje is gestopt met groeien rond de 6 weken.
Vrijdag moet ik doorgeven of ik de miskraam wil afwachten of wil opwekken met medicatie.
Merk dat ik vooral nu heel verdrietig ben en het nieuws even moet laten landen.
Wel blij dat ik de echo niet morgen op mn verjaardag had gepland.

Oh nee Bailey, wat verdrietig. Wat een naar nieuws om te krijgen tijdens een echo waar je naar uit keek. Ik hoop voor je dat het snel zelf op gang komt. 

Bij ziektewet of 100% ziekmelding klopt dat inderdaad van die 6 weken, maar dus niet bij een paar dagen ziek voor zover ik de site van UWV goed begrijp. Overigens las ik ook dat je tijdens de zwangerschap überhaupt recht lijkt te hebben op 1 uur extra pauze per dag (1/8 werktijd), wat dat betreft zit ik er niet eens zoveel vanaf (8 uur vs 5 uur), en zou ik volgens mij ook gewoon weer 100% betergemeld kunnen worden mocht het een bezwaar zijn.

Ik krijg de ijzertabletten op recept via de verloskundige, 2-3x per week 200mg. Waardes waren 7.7 (hb), 101 (mcv) en 26 (ferritine). Volgens de nieuwe (2023) richtlijnen is de ferritine waarde te laag, dat moet minimaal 30 zijn. Mijn hb lag voor de zwangerschap overigens altijd rond de 9. Als ik het internet goed begrijp wordt eerst je ferritine voorraad opgesnoept voordat je hb waarde gaat dalen. Het is dus een vroege indicatie van (dreigende) bloedarmoede.

P49 is inderdaad gemiddeld, rond het 49e percentiel. Of: als je 100 baby's van dezelfde termijn op volgorde van grootte zou zetten, staat die van mij op plek 49.

@masatu wat fijn dat je een goede groeiecho had, p49 helemaal gemiddeld dus. Je hebt inderdaad recht op die extra pauze. Aan het begin heb ik dat niet gedaan maar vanaf week 25 ongeveer ben ik het wel wat rustiger aan gaan doen en ben ik vaak tussendoor even op de bank gaan liggen (voordeel van deels thuiswerken). Ik zou als ik jou was wel voor mijzelf een deadline stellen. Ik zei heel lang ik ga gewoon door totdat het kan, maar merkte dat er steeds weer nieuwe taken mijn kant op kwamen. Uiteindelijk heb ik wat zitten rekenen en kwam ik op een mooie datum uit om te stoppen 6 weken van tevoren. Het heeft mij wel rust gegeven om eerder dan week 36 te stoppen. Met 5 uur zit je inderdaad niet eens zo ver af van de 7 uur. Wat is de reden om tot week 36 door te willen gaan?

Hier weer een nieuwe mijlpaal, deze week is week 37! Ik heb overigens niet het idee dat de baby elk moment gaat komen, ik voel me prima en geen harde buiken of voorweeën. Wel merk ik dat de baby weinig ruimte meer heeft, ik voel vooral nog draaien en duwen, niet meer echt schoppen.

Yvaine schreef op 03-04-2023 om 17:42:

@masatu wat fijn dat je een goede groeiecho had, p49 helemaal gemiddeld dus. Je hebt inderdaad recht op die extra pauze. Aan het begin heb ik dat niet gedaan maar vanaf week 25 ongeveer ben ik het wel wat rustiger aan gaan doen en ben ik vaak tussendoor even op de bank gaan liggen (voordeel van deels thuiswerken). Ik zou als ik jou was wel voor mijzelf een deadline stellen. Ik zei heel lang ik ga gewoon door totdat het kan, maar merkte dat er steeds weer nieuwe taken mijn kant op kwamen. Uiteindelijk heb ik wat zitten rekenen en kwam ik op een mooie datum uit om te stoppen 6 weken van tevoren. Het heeft mij wel rust gegeven om eerder dan week 36 te stoppen. Met 5 uur zit je inderdaad niet eens zo ver af van de 7 uur. Wat is de reden om tot week 36 door te willen gaan?

Ik voel mij momenteel best prima qua zwangerschapskwalen. Ik ben iets meer vermoeid en heb aan het einde van de dag soms wat last van mijn rug, maar verder helemaal prima. Ik heb er ook helemaal geen 'last' van op mijn werk, zeker nu ik een deel van mijn taken kwijt ben en meer kan focussen op mijn core projecten (wat dus overigens niet wil zeggen dat ik nu minder werk dan eerder - 16 taakjes van een uur is heel anders dan 2 taken van elk 8 uur per week). Daarmee zie ik de noodzaak niet echt in van over 4 weken stoppen met werken. En dan heb ik liever meer verlof samen met mijn baby dan in de weken voorafgaand aan de bevalling. Anders zou ik er overigens alsnog 2 weken extra verlof aan het einde vast moeten plakken ivm ingangsdatum KDV.

En iets minder relevant wellicht, maar in mijn agenda staat het al zolang aangegeven dat dit mijn verlofdatum zou zijn, waardoor ik in de laatste 2 weken ook nog 2 eindpresentaties van projecten heb staan. Dat gaat ook wel door zonder mij, maar het voelt goed om daar gewoon bij te kunnen zijn en een groot deel waar ik de afgelopen tijd aan heb gewerkt af te kunnen sluiten voor ik aan het verlof begin ipv dat er gevoelsmatig nog 'losse eindjes' zijn.

@marie laveau, gecondoleerd wat een pittige tijd heb je achter de rug. Verder heb je een spannend weekje op komst. Hopelijk betekent het afwezig zijn van symptomen daadwerkelijk iets Weet je al wanneer je gaat testen? 

@bailey, knuffel. Kies wat voor jou goed voelt. Ik kan me voorstellen dat zowel wat extra tijd nemen om de emotie te laten zinken/verweken als zo snel mogelijk de stap zetten fijn kan zijn. 

verlof: bij de eerste ging ik met 36 met verlof. Tot het eind goed gevoeld en gewoon gewerkt. Bij een tweede wil ik waarschijnlijk wel eerder afbouwen/verlof nemen. Ik merkte dat rust me veel deed en kan me voorstellen dat je minder tijd hebt voor rust als er al een koter rondloopt. Voordeel is dat in de nieuwe cao de 9 weken ouderschapsverlof volledig betaald worden. Dus dan heb ik erna zeker weten genoeg verlof. 

wasbare luiers: wij gebruiken pockets overdag en tweedelig in de nacht. In totaal 330 euro uitgegeven. De inleggers tweedehands aangeschaft. We gebruiken op vakantie meestal wasbaar (evenals in het begin, we hebben langzaam opgebouwd). Op de opvang gebruiken ze wegwerp (zit in de prijs in en scheelt wassen)
Ik hou alle wasjes/aantallen bij en nu 1976 luiers gewassen, op basis van de merk luiers heb ik het er allang uit. Voor de goedkoopste staan we nu quitte met de aanschafkosten (maar dan heb je ook nog de was kosten).

Hier vorige week ongesteld geworden. Wel ovulatietesten gebruikt en rond de datum van mijn symptomen een knaltest (positiever dan in de cyclus met dochter (daar een reeks twijfel testen)). Weet niet of ik nog een cyclus ga testen, was ook wel weer veel gedoe en dit gaf voldoende vertrouwen. 
Verder met de huisarts gesproken. De hormonen van de spiraal zouden uit mijn lijf moeten zijn, ook omdat mijn cyclus regelmatig is. Wel kan mijn cyclus verandert zijn door de zwangerschap en borstvoeding, dat gebeurd blijkbaar vaker. Hij raadde aan om een nsaid tijdebs mijn menstruatie te gebruiken, dat vermindert blijkbaar ook de bloeding (weer wat geleerd) en om een volledige multivitamine voor zwangerschap te nemen. Het kan zijn dat ik nog iets tekorten heb na zwangerschap+borstvoeding (en vegetarisch eten). Die morgen dus maar even aanschaffen. 

dank voor de condoleances allemaal
helaas brak mijn menstruatie maandag door heb me rustig gehouden omdat ik dinsdag weer aan het werk moest (de 1ste 2 dagen zijn altijd het heftig) was natuurlijk teleurgesteld en vooral avonds erg down. 
gek genoeg was het gister en vandaag te doen, af en toe had ik wel die irritante vloeigolven 
vriend heeft over 3 weken een afspraak voor een zaadonderzoek, ben nu al nerveus voor de uitslagen maar zal ook wel wat duidelijkheid geven hoop ik

@ Afrodite  laatste loodjes wegen het zwaarst he, hoe was ging het bij de shrink? 
mijn zus had dat ook, mopperde altijd dat ze bont en blauw geschopt werd 
altijd leuk de kinderkamer, ik heb mijn zus ook geholpen toen met de kamer en uitzet 

@Masatu ,de keren dat ik bij de huisarts ben geweest zijn op een hand te tellen dus toen ik na 10 min buiten stond met een verwijzing voor de gynaecoloog was ik stomverbaasd ook omdat we nog geen jaar bezig waren.

ik moet zeggen dat vriend een iets hoger libio heeft dan ik,  dus voor hem voelt het niet als een ''moetje'' voor mijn soms wel.
  al probeer het wel leuk tehouden en niet teveel druk op mezelf/ons te leggen wanneer de vruchtbare week is/ovulatie. 
merk dat ik pas de komende 2 jaar ook kan genieten van gemeenschap daarvoor had ik altijd pijn en was het bijna onmogelijk. 
toen was ik ook altijd bang dat ik niet zwanger zou kunnen worden omdat penetratie niet ging maar opeens was weg heb het nu alleen als ik ongesteld ben geweest 

fijn dat de baby goed groeit, wel vervelend dat je waarschijnlijk korter met verlof kan dan.
ik vind het allemaal erg verwarrend, toen mijn zus zwanger was heeft ze te lang doorgewerkt, ze was net 2 weken met verlof toen op een avond haar vliezen braken en mijn neefje 3 weken te vroeg geboren werd. 

@Bailey  wat verdrietig hoe gaat het nu?  

@neweve
helaas niet, wel heb ik in mijn achterhoofd dat ik 2-3 dagen wacht voor ik ga testen mocht het een keer raak zijn.
waarschijnlijk weet ik het dan al meteen gezien mijn menstruatie heel stipt is. 

ik twijfel of ik weer aan de ovulatie testen ga, het is voor mij erg lastig om te testen op het werk en ben bang dat wanneer ik thuis kom het vergeet of  ''te''laat naar de wc ga .

Vandaag intake bij de psych gehad. Ik vond het een fijne vrouw, denk dat we wel een klik hebben, dus dat scheelt. Ze gaat me helpen meer "in het hier en nu" te leven/denken, zodat ik me minder druk hoef te maken om scenario's die ik bedenk die misschien helemaal niet gaan uitkomen. Prima.

Vanmiddag nog een bezoek aan het (academische) ziekenhuis voor controle na die echodense darmen van de 20w-echo. Daar hadden we al eea van uitgesloten, met als belangrijkste ding dat man en ik geen drager van taaislijmziekte zijn, dus extreem kleine kans dat gup dat heeft. Vandaag was niets bijzonders meer te zien aan de darmen van gupje, precies wat wij al hoopten en wat wij eigenlijk ook dachten, maar wel heel fijn dat dat nu bevestigd is. De afmetingen van benen, armen, hoofd en buikje waren netjes op schema. Qua houding valt er nog wel wat te werken: billen naar beneden, hoofd omhoog, ruggetje richting mijn linkerzij en de beentjes en handjes liggen richting mijn rechterzij. Oh en er waren al spekkies te zien We hebben alleen in de gauwigheid niet gevraagd waar we naar zaten te kijken, dus of dat nou het buikje was of iets anders, weten we eigenlijk niet. Maar dat is ook niet zo belangrijk. Gewicht werd op 1900 gr geschat, maar wat ik begrepen heb is die schatting niet altijd nauwkeurig. We zien wel hoeveel ons spekkie uiteindelijk weegt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.