Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Praat gezellig mee - over zwanger worden en zwanger zijn -


Regendrup. schreef op 13-06-2023 om 14:54:

Wat hebben jullie gedaan qua starten verlof?
34, 35 of 36 weken?

Ik ben een beetje aan het dubben, gevoelsmatig zou ik heel graag tot 36 weken volhouden. Maar ik weet ook dat 40 uur werken tot de 36 weken heel pittig gaat zijn en ik denk ook niet dat dat verstandig is.
Maar met 34 weken met verlof gaan is in mijn hoofd ook zo "zonde", ik zou liever langer verlof hebben ná de geboorte.

Ik kan wellicht of mijn verlof met 35 weken kan starten en dan kijken hoeveel verlofuren ik nog overheb op het moment dat ik een week van te voren zit, om dan eventueel toch nog eerder vrij te nemen.

Wat zouden jullie doen?

Het ligt er denk ik nogal aan hoe fysiek zwaar het werken is. En hoe je je zwangerschap ervaart in het derde trimester. Ik heb doorgewerkt tot 36 weken, maar kantoor baan en afwisselend thuis werken. Qua zwangerschapsklachten had ik ook niet meer last dan in het tweede trimester. Ik sport nu bij 37 weken ook nog steeds (uiteraard wat aangepast).

Hoe was het bij je eerste? Dat geeft denk ik wel een indicatie voor wat je fijn vind. Je kunt overigens ook altijd nog op het laatste moment beslissen eerder met verlof te gaan als het fysiek onverhoopt niet gaat.

Ik had dezelfde twijfels als jij Regendrup. Ik heb mijn verlof met 35 weken in laten gaan en plak er minstens 4 weken ouderschapsverlof achteraan zodat ik pas weer ga werken als de kleine zo'n 4 maanden oud is.

Het is geen fysiek werk dat ik doe, althans, als ik de lange ritten niet meer hoef te maken. Maar het werk kost me wel geestelijk veel energie. Ook merk ik dat het nu, met de tweede, een stuk vermoeiender is. En daarbij werd de eerste met 37 weken geboren, je weet het natuurlijk niet maar stel deze wordt ook eerder geboren, heb je met 36 weken pas verlof wel erg weinig tijd om even wat tijd voor jezelf nog te hebben.

Suuus schreef op 13-06-2023 om 15:06:

Ik had dezelfde twijfels als jij Regendrup. Ik heb mijn verlof met 35 weken in laten gaan en plak er minstens 4 weken ouderschapsverlof achteraan zodat ik pas weer ga werken als de kleine zo'n 4 maanden oud is.

Ja dat is ook een slimme! 

Regendrup ik twijfelde ook lange tijd. Het liefste had ik na de bevalling zo lang mogelijk verlof. Lichamelijk ging het ook nog prima maar ik merkte wel dat mijn concentratie wat afnam. Zolang ik nog geen vaste datum had genoemd bleven er ook steeds nieuwe taken mijn kant op komen. Ik dacht ik zeg 6 weken van tevoren, mocht het dan goed gaan kan ik misschien altijd nog langer blijven. Maar toen organiseerden mijn collega’s een afscheidsfeestje en kwam het ook goed uit met een privé gebeurtenis en vond ik het wel gezegend. Achteraf ook wel echt genoten en goed uitgerust die 6 weken. Ik plak nog 3 weken vakantie aan mijn verlof en gebruik het ouderschapsverlof om tot het einde van het jaar 2 dagen minder te werken. 

Baby kwam precies op de uitgerekende datum trouwens.

Ik ben met 36 weken met verlof gegaan. Maar daarvoor zaten wel weken met vrij veel vrije dagen (bevrijdingsdag, koningsdag/overbruggingsdag, pasen, nog een week vakantie). Die vrije dagen en vakantie waren wel heel erg fijn om wat extra rust te kunnen pakken en op te laden. De laatste week voor verlof in zou gaan had ik overigens ook grotendeels volledig vrijgehouden van overleggen en afspraken. Zodat ik dan wel de tijd zou hebben om alles goed af te ronden en echt niet tijdens verlof nog de neiging zou hebben om nog een laatste mailtje te sturen oid. En die laatste weken heb ik ook grotendeels thuis gewerkt (1 dag kantoor, 4 dagen thuis). Tot en met week 36 ging het fysiek best prima, maar daarna vrij snel “afgetakeld” tot niet echt iets meer kunnen. Alsof mijn lichaam zijn uiterste best heeft gedaan om het tot 36 weken vol te houden. 

Als je de vorige keer vroeg bent bevallen, zou ik zeker niet pas met 36 weken met verlof gaan. Het kunnen pakken van de rust, zeker als onderussen je dochter ook nog gewoon naar de opvang gaat, zodat je overdag dan echt vrij bent om niks te doen en/of laatste baby-voorbereidingen te treffen.

Als ik toch met 34 weken verlof zou pakken zou dat bijna gelijk vallen met het starten van schooljaar dochter. Dat zou dus wel heel lekker zijn! 
Ik ga er nog een nacht over slapen haha. Denk dat het op 35 weken aankomt met hier en daar nog wat losse dagen vooraf. 

bij deel eerste met 36 weken verlof genomen. Werk ging me goed af en weinig klachten maar ik merkte wel dat, zodra ik verlof had ik een beetje instortte (heb veel geslapen buiten onder de overkapping, man stuurt me nu telkens de fotos van een dikke slapende ik door van 2 jaar terug ) ik heb toen wel de maandag voor mijn verlof vrij genomen want dat vond ik een fijnere startdag 

Bevallen met 39 weken en aan het eind van mijn verlof was ik het echt zat. Iedereen werkte weer en ik had echt behoefte om weer met volwassenen en mijn hersenen bezig te zijn. 
Ik ben wel gestart met eerst 3 en daarna 4 dagen (noodgedwongen omdat er nog geen volledige opvang was), maar dat was wel heel fijn opstarten. Wil dat nu ook weer gaan doen. 

Nu is mijn plan om met 34 met verlof te gaan, meerdere redenen: 
als mijn uitgerekende datum niet verandert start mijn verlof de dag na kerst dat voelt best praktisch (al zijn het ook weken waar je prima nog wat laatste dingetjes kan afronden...) 
Met al een kindje lijkt het me fijn om wat meer tijd voor rust/mezelf en opladen te hebben. 
Ouderschapsverlof is nu (en mede door de nieuwe cao) 100% betaald dus als die behoefte er toch is kan ik altijd nog verlengen. 

ik denk dat het ook wel een verschil is misschien met een een eerste of volgende kind. Ik zou zeggen, pak alle rust die je pakken kan want je weet dat het straks weer flink aanpoten wordt met een kleintje erbij. 

Suuus schreef op 13-06-2023 om 18:39:

ik denk dat het ook wel een verschil is misschien met een een eerste of volgende kind. Ik zou zeggen, pak alle rust die je pakken kan want je weet dat het straks weer flink aanpoten wordt met een kleintje erbij.

Ja dat dus, maar eerst maar eens de eerste echo afwachten. 

Neweve schreef op 13-06-2023 om 18:56:

[..]

Ja dat dus, maar eerst maar eens de eerste echo afwachten.

Ik duim voor je! Wanneer staat hij gepland?

Suuus schreef op 13-06-2023 om 19:09:

[..]

Ik duim voor je! Wanneer staat hij gepland?

Eind volgende week. Nog 1.5e week geduld (en daarna vakantie )

Pffff mijn rug & banden aan ribben doen onwijs pijn en kan ook geen fatsoenlijke houding meer vinden. Sinds vannacht aan de diarree. Zoals de hele afgelopen week nu ook weer misselijk en zojuist ook nog overgegeven (enkel gal want ik had nog niet ontbeten). Baby, kom je alsjeblieft snel?.. Ik ben er een beetje klaar mee op deze manier 

masatu schreef op 14-06-2023 om 10:46:

Pffff mijn rug & banden aan ribben doen onwijs pijn en kan ook geen fatsoenlijke houding meer vinden. Sinds vannacht aan de diarree. Zoals de hele afgelopen week nu ook weer misselijk en zojuist ook nog overgegeven (enkel gal want ik had nog niet ontbeten). Baby, kom je alsjeblieft snel?.. Ik ben er een beetje klaar mee op deze manier

Wat rot dat je je zo naar voelt. Wat je omschrijft klinkt wel zoals het met mijn eerste was. Daar was diarree en overgeven achteraf de start van de bevalling. Ik duim voor je dat het voor jou ook betekent dat de baby nu snel komt!

masatu schreef op 14-06-2023 om 10:46:

Pffff mijn rug & banden aan ribben doen onwijs pijn en kan ook geen fatsoenlijke houding meer vinden. Sinds vannacht aan de diarree. Zoals de hele afgelopen week nu ook weer misselijk en zojuist ook nog overgegeven (enkel gal want ik had nog niet ontbeten). Baby, kom je alsjeblieft snel?.. Ik ben er een beetje klaar mee op deze manier

O wat naar dat die laatste loodjes zo pittig zijn. Ik hoop heel hard dat de baby snel komt.

(bij mij was misselijkheid /overgeven/diarree wel een start. Even daarna braken de vliezen. Alsof je lichaam denkt ik moet eerst leeg zijn) 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.