Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Thuis bevallen wel veilig?

Hallo,
Mijn vrouw is in verwachting van haar tweede kind, nu heeft zij bedacht dat ze wel thuis kan bevallen. Ik zie dat om meerdere redenen niet echt zitten en wil liever dat ze gewoon in een ziekenhuis bevalt. Maar zij ziet allerlei gedoe daarmee zoals de rit naar het ziekenhuis, wij wonen in een dorp en het dichtstbijzijnde ziekenhuis is ongeveer 20 minuten met de auto en dat vind ze te ver. En dan nog het andere kind waar we dan eerst de oppas voor moeten bellen en die moet dan nog hier heen komen. 
Ik begrijp haar wel maar toch wil ik liever dat ze gewoon in een ziekenhuis bevalt omdat daar eventueel nodige medische hulp meteen voorhanden is en daarbij heb ik ook geen idee hoe een bevalling precies in z’n werk gaat dus als er iets mis gaat weet ik niet wat ik moet doen. 
Iemand ervaring met een thuisbevalling? Is het wel veilig om zoiets groots thuis te doen of is het beter om gewoon in een ziekenhuis te bevallen?


Jij hoeft ook helemaal niets te doen, daar is de verloskundige voor.

Jouw vrouw is degene die moet bevallen dus ik zou doen waar zij zich prettig bij voelt.

gewoon thuis bevallen bedoel je ipv
een ongewone ziekenhuisbevalling.

Fijn in de thuis omgeving bevalt veel fijner dan in de ongewone ziekenhuissetting waar je je niet thuis voelt waar je je niet goed aan de bevelling kunt overgeven en een veel grotere kans hebt dat er een medische ingreep plaats vind dan thuis.

Ik begrijp je vrouw prima.
Als de verloskundige het niet vertrouwt ga je alsnog naar het ziekenhuis, met dezelfde verloskundige. Dat is echt zo verl fijner Dan in een ziekenhuisfabriek bevallen.

Valeria schreef op 12-05-2023 om 07:53:

Jij hoeft ook helemaal niets te doen, daar is de verloskundige voor.

Die moet dan wel op tijd zijn natuurlijk je hoort regelmatig dat het zo snel gaat dat de baby er al is voordat iemand anders er is. Al kan dat ook op de snelweg gebeuren natuurlijk.

Ik ben zelf ook voorstander van in het ziekenhuis bevallen. Bij mij was het niet nodig geweest achteraf, maar ik vond het toch wel heel fijn. Ik zou zeggen, praat er samen eens over met de verloskundige. Misschien kan die jullie wat meer vertellen over hoe een thuisbevalling gaat en wat eventueel de voor- en/of nadelen zijn van beide. Dan kunnen jullie kijken of je daardoor misschien een keus kan maken waar jullie allebei achter staan.

Ysenda schreef op 12-05-2023 om 08:01:

gewoon thuis bevallen bedoel je ipv
een ongewone ziekenhuisbevalling.

Fijn in de thuis omgeving bevalt veel fijner dan in de ongewone ziekenhuissetting waar je je niet thuis voelt waar je je niet goed aan de bevelling kunt overgeven en een veel grotere kans hebt dat er een medische ingreep plaats vind dan thuis.

Ik begrijp je vrouw prima.
Als de verloskundige het niet vertrouwt ga je alsnog naar het ziekenhuis, met dezelfde verloskundige. Dat is echt zo verl fijner Dan in een ziekenhuisfabriek bevallen.

Mijn eigen verloskundige was gewoon mee bij mijn geplande ziekenhuisbevalling hoor. Dat is niet alleen als ze het niet vertrouwen en je ineens naar het ziekenhuis moet.

Ik ben een keer in het ziekenhuis bevallen (omdat het moest) en een keer thuis (omdat het kon). Ga volgende keer met je vrouw mee naar de verloskundige en bespreek je zorgen. Ik zou overigens wel je oudste uit logeren sturen want  als jullie alsnog naar het ziekenhuis zouden moeten, wil je dat niet nog hoeven regelen. 

Ik wilde zelf graag in het ziekenhuis bevallen want ik was bang dat er iets zou gebeuren bij een thuisbevalling waardoor ik alsnog met spoed naar het ziekenhuis zou moeten. Bij de oudste was het ook echt nodig om in het ziekenhuis te zijn, bij de jongste niet maar ik voel me daar veiliger. 
Ik vind in tegenstelling tot Ysenda een ziekenhuisbevalling niet ongewoon. Ik zat daarnaast bij de eerste ook zo in mijn eigen bubbel dat ik me totaal niet bewust was van mijn omgeving en je ook na de bevalling niet had kunnen vertellen hoe de gyneacoloog of verpleegkundige eruit zag en of er naast deze twee en mijn man nog meer mensen in die kamer aanwezig zijn geweest. 

Nick90

Nick90

12-05-2023 om 08:19 Topicstarter

We hebben verschillende opties bekeken zoals dus bevallen in het ziekenhuis en bevallen in een kraamkliniek waarbij we voors en tegens hebben afgewogen maar zij blijft bij het thuis bevallen en ja de verloskundige zal daarbij zijn maar ik ga er niet vanuit dat ik niks hoef te doen. En als er toch iets fout gaat moeten al die dingen die zij als bezwaren heeft toch gebeuren (dus rit naar het ziekenhuis en oppas regelen voor andere kind) dus het lijkt mij logischer en praktischer om gewoon meteen naar het ziekenhuis of de kraamkliniek te gaan als het zover is.  Daarbij zie ik ook op tegen evt rommel/bloed. 

Moet je sowieso geen oppas als de oudste wakker is tijdens de bevalling? Of ga jij gezellig met hem/haar beneden spelen terwijl je vrouw boven aan het bevallen is?

Gefeliciteerd! Is dit jouw eerste? Spannend hè?

Een bevalling is fysiek en emotioneel best heftig, maar daar zijn we op gebouwd. Als de zwangerschap goed verloopt en de verloskundige geen reden ziet om 'voor het geval dat' naar het ziekenhuis te gaan, dan is thuis bevallen veilig en heeft je vrouw dus de keuze. Het is belangrijk dat zij zich goed voelt. 

Daarnaast is 20 minuten niet zo heel ver. De verloskundige is er thuis bij en mocht het nodig zijn, dan zal ze bijtijds voorstellen om toch naar het ziekenhuis te gaan. Als jullie voor de zekerheid een tasje klaarzetten met overnachtingsspullen voor je vrouw en de baby, hoef je niet op het laatste nippertje nog dingen te zoeken en ben je zó weg. 

Een oppas voor het andere kind zou ik sowieso regelen. Denk daarbij ook aan buren die je vantevoren al kan vragen of ze (indien nodig) willen helpen tot jullie oppas er is. 

Ysenda schreef op 12-05-2023 om 08:01:

gewoon thuis bevallen bedoel je ipv
een ongewone ziekenhuisbevalling.

Fijn in de thuis omgeving bevalt veel fijner dan in de ongewone ziekenhuissetting waar je je niet thuis voelt waar je je niet goed aan de bevelling kunt overgeven en een veel grotere kans hebt dat er een medische ingreep plaats vind dan thuis.

Ik begrijp je vrouw prima.
Als de verloskundige het niet vertrouwt ga je alsnog naar het ziekenhuis, met dezelfde verloskundige. Dat is echt zo verl fijner Dan in een ziekenhuisfabriek bevallen.

Ik ben twee keer in het ziekenhuis bevallen op medische indicatie, maar ik heb het echt niet zo ervaren. Ja, als ik had kunnen kiezen was ik voor een thuisbevalling gegaan. Maar zo verschrikkelijk als jij het hier beschrijft was het echt niet. En dit was een klinische bevalling 19 jaar geleden. Tegenwoordig zijn er kamers in huiselijke sfeer ingericht, waar ook de partner mag blijven slapen. In ieder geval in ons ziekenhuis.

Maar in antwoord op TO: het belangrijkste is dat je vrouw zo ontspannen mogelijk de bevalling ingaat. Laat jullie goed voorlichten door de verloskundige en ga eens kijken op de kraamafdeling van het ziekenhuis. Bij ons ziekenhuis is er regelmatig een open dag voor zwangeren om te kijken. Misschien ook wel bij jullie ziekenhuis.

En als jij onzeker bent over de bevalling, zouden jullie ook de cursus “samen bevallen” kunnen doen. Die doe je samen en is ons goed bevallen. 😁

Hoe is je vrouw eigenlijk bevallen van haar eerste kind?

Nick90

Nick90

12-05-2023 om 08:35 Topicstarter

Netherfield schreef op 12-05-2023 om 08:21:

Moet je sowieso geen oppas als de oudste wakker is tijdens de bevalling? Of ga jij gezellig met hem/haar beneden spelen terwijl je vrouw boven aan het bevallen is?

Een eventuele oppas waar oudste ook kan logeren hebben we maar als de bevalling ‘s nachts is slaapt de oudste waarschijnlijk gewoon door. Die slaapt heel vast.

Als je vrouw graag thuis wilt bevallen luister daar dan ook naar! Mijn man wilde ook perse dat ik in het ziekenhuis zou bevallen. Toen hebben we gekozen voor een poliklinische bevalling. Daar heb ik nog steeds spijt van. 

Ik zou in dit geval de keuze zoveel mogelijk bij je vrouw laten. Ik zeg “in dit geval” omdat ik me voor kan stellen dat als je als man een keer bij een bevalling bent geweest die problematisch was je stem wat zwaarder telt. In Nederland is thuis bevallen mogelijk en goed geregeld. De verloskundige en eventueel kraamhulp komen aan huis. Uiteindelijk moet je vrouw de prestatie leveren en dan is het fijn dat ze op een plek is waar ze kan ontspannen. Over de rommel zou ik niet inzitten, dat ruimt de kraamverzorgster op. 

Schemerlampje schreef op 12-05-2023 om 08:25:

[..]

Ik ben twee keer in het ziekenhuis bevallen op medische indicatie, maar ik heb het echt niet zo ervaren. Ja, als ik had kunnen kiezen was ik voor een thuisbevalling gegaan. Maar zo verschrikkelijk als jij het hier beschrijft was het echt niet. En dit was een klinische bevalling 19 jaar geleden. Tegenwoordig zijn er kamers in huiselijke sfeer ingericht, waar ook de partner mag blijven slapen. In ieder geval in ons ziekenhuis.

Het is echt wel aangetoond dat er bij een ziekenhuisbevalling sneller ingegrepen wordt wat niet altijd noodzakelijk is. En dat je als vrouw minder regie hebt.  Ik ben ook 2x in het ziekenhuis bevallen op medische indicatie.  Je moet de hele tijd op je rug liggen ivm de CTG. En die CTG is er vooral om efficiënter kunnen monitoren. Zodat ze vanuit de centrale post alles in de gaten kunnen houden zonder naar de vrouw zelf te kijken.


@to, jouw vrouw is degene die moet bevallen dus stel haar behoeften en wensen voorop. Ik hoop dat je niet tegen je vrouw zegt dat je opziet tegen troep en bloed pfff, als er iemand ergens tegenop mag zien is zij het. En een goede tip van iemand anders,  volg samen een bevallingscursus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.