Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Uitgerekend 15-31 juli 2021


firsttimemom schreef op 12-07-2021 om 16:39:

@Pinquin nog even een speciaal berichtje voor jou. Ik ben zo benieuwd naar jou baby en verhaal! Wij schreven de laatste tijd veel met elkaar en ik dacht echt dat jij eerder zou zijn. Ik gun het je van harte dat je zoon snel komt. Die onzekerheid is erg vervelend!
Hier even een hart onder de riem ♥️

Lief!!

Fijn dat het goed gaat met de borstvoeding! Echt super. Ik vind het echt fijn om je bericht te lezen, het geluk straalt er vanaf

De vermoeidheid en harde buiken die jullie beschrijven zijn hier ook aanwezig. Ik merk wel dat ik nu in mijn verlof 's avonds meer energie heb, dan de weken ervoor.

Firsttimemom: Dat lastig vinden om te gaan slapen is voor mij heel herkenbaar van onze eerste. Ik vond het toen ook heel spannend om zelf te gaan slapen, was echt bang dat ik ons mannetje niet zou horen als er iets was (terwijl hij naast mij in zijn wieg lag). Ik weet nog dat wij de eerste dagen zelfs met de lamp op de overloop aan geslapen hebben, zodat er toch nog wat licht de kamer in scheen. Achteraf was dat helemaal niet nodig geweest, want we hoorden allebei ieder geluidje. Nu kan ik er wel om lachen, maar toen vond ik het ook echt een dingetje. 

Phlora: Wat fijn dat je nu wat rustiger aan kan gaan doen en dat je merkt dat je al minder last hebt van je bekken.

Pinguin15: Het juiste moment bepalen om naar het ziekenhuis te gaan vind ik zelf ook een dingetje. Bij mijn eerste zwangerschap had ik een geplande keizersnede i.v.m. een stuitligging. Daar was voor ons toen geen twijfel over het moment waarop we naar het ziekenhuis zouden gaan: op de geplande datum en als hij zich eerder zou aandienen moesten we ook meteen naar het ziekenhuis komen, want dan zou het een spoedkeizersnede worden. Nu bij mijn tweede zwangerschap ligt de baby al keurig ingedaald in hoofdligging en heb ik dus 'groen licht' voor een vaginale bevalling. Ik heb dus wel een medische indicatie vanwege het litteken in mijn baarmoeder van de keizersnede. Ik merk dat ik dit best spannend vind en me ook soms echt al druk kan maken over wanneer ik dan naar het ziekenhuis moet gaan en hoe de bevalling zal starten. 

 

Snap ik TweeAapjes! Ik ben ergens ook bang dat we dan niet op tijd zijn, omdat het bij mij de vorige keer best snel ging. Toen we vorige week dachten dat het zover was, moesten we eerst nog wachten of er plek was (anders naar een ziekenhuis een half uur verderop) en daarna nog wachten op de verpleegkundige en verloskundige. Dat duurde zo 2-3 uur. Als ik het dan vergelijk met de vorige keer zou ik al aan het persen toe zijn als de verloskundige kwam. 

Over het niet durven slapen bij de baby: ook heel herkenbaar. Ik hing heel vaak boven de wieg om te luisteren of hij nog wel ademde, maar natuurlijk deed hij dat wel. 

Imi schreef op 12-07-2021 om 16:59:

Ik ben niet zwanger, maar heb wel een handige tip: rusteloze benen en kramp komen veel voor tijdens de zwangerschap en zijn een gevolg van magnesiumtekort. Dat zou je verloskundige je ook moeten kunnen vertellen. Even bij het Kruidvat een potje magnesiumcitraat halen: kleine moeite, groot plezier. Als je niet op het advies van een vreemde wilt afgaan, bel dan je verloskundige even.
Sterkte met de laatste loodjes!

Magnesium hielp het 2 trimester inderdaad tegen kramp, maar inmiddels overwinnen de rusteloze benen...

firsttimemom, wat fijn dat de borstvoeding op gang is gekomen en dat je baby het zo goed doet 😊

Vivavette: ik duim voor je dat je weer terug mag naar je verloskundige. 

Phlora: fijn dat je nu rustiger aan kan doen. Ik doe het je niet na, al dat geklus tot zo ver in je zwangerschap, maar kan me het gevoel van "het moet af!" dan weer wel geheel voorstellen. 

Neweve: wat vervelend van je rusteloze benen. Geen tips van mij helaas... overigens ziet mijn dagindeling er ongeveer hetzelfde uit als bij jou: 1 leuke activiteit ( waar ik op dat moment maar zin in heb), 1 huishoudelijk klusje en voor de rest met de beentjes omhoog een boek lezen of netflixen. Oh, en een middagdutje natuurlijk. En portier spelen voor de kat

Gisteravond/vannacht dacht ik even aan de beurt te zijn. Heel veel harde buiken (daardoor ook zeer matig geslapen) en behoorlijk slijmverlies. Maar het is nu weer rustig. Uiteraard net nu ik besloten had dat de kleine maar even tot zaterdag of zondag moest wachten omdat donderdag mijn tweede vaccinatie gepland staat...

Nou ja, we zien wel hoe het loopt!

Ik had ook heel veel last van rusteloze benen, ondanks dagelijks magnesium bijslikken. Bij mij helpt elke avond benen en voeten smeren met Weleda Venadoron gel (gehaald bij Holland & Barrett) en dan even met de voeten omhoog liggen. En ik let er nog beter op dat ik elke dag een boterham met appelstroop eet voor extra ijzer. Met die twee dingen samen had ik na een dag of 2 veel minder last. 
Verder kreeg ik nog de tip om magnesiumolie op benen en/of voetzolen te smeren, maar dat vond ik niet fijn voelen.

Ik heb ook ergens gelezen dat voldoende drinken helpt tegen rusteloze benen en kramp, maar ik weet niet of dat echt zo is. 

Ik heb bij de controle aangegeven dat ik me somber en down voel door de medicatie en dat ik er ook last van heb dat mijn hartslag in rust flink is gedaald. Mijn bloeddruk was daar echter weer hoog genoeg dat ze niet wilde dat ik ging afbouwen of stoppen met de medicatie. Wel hebben we het gehad over inleiden, omdat ik me nu zo voel. En omdat ik al voldoende ontsluiting heb (geen ballonnetje nodig) worden vrijdagochtend mijn vliezen gebroken, als de baby niet besluit om daarvoor te komen. Eerst was ik niet zo voor inleiden (want ingrijpen leidt vaak tot meer ingrijpen), maar ik voel me nu toch wel opgelucht dat we onze baby in ieder geval aankomen weekend gaan zien  Vind het wel heel spannend!

Phlora wat fijn dat het klussen (zo goed als) af is. Dat geeft ook een hoop rust. En ook goed dat je nu de rust voor jezelf neemt idd!

Lapjeskat spannende timing met de vaccinatie en het gerommel.

Pinguin wat spannend zeg! Fijn dat er een "eind" in zicht is. Ik hoop voor je dat je het de laatste dagen trekt en wat een fijn vooruitzicht dat jullie de kleine sowieso snel zien!

Hier was het inderdaad goed in het zh en loop vanaf nu weer bij de vk. Daar ben ik erg blij mee!

Super fijn Vivavette!

leuk, al die reacties en dat iedereen in hetzelfde schuitje zit. Dat bang zijn om niet op tijd naar het zkh te gaan snap ik wel. De vorige keer had ik medische indicatie en mochten we het zelf bepalen wanneer we gingen... het had niet veel later hoeven zijn, achteraf gezien. Dus ik zou gewoon op tijd gaan en liever een keer te vaak weggestuurd dan te laat zijn.

De vorige keer sliep ik de eerste weken ook superslecht. Als baby sliep, was ik nog helemaal in de adrenaline, dus met melatonine doorgekomen en baby al snel op eigen kamer gelegd, anders ging ik er aan onderdoor. Ben benieuwd hoe het nu gaat zijn.
Spannend Pinguïn, hopelijk meldt je kleintje zich snel.

Hier nog rustig. Gaat op zich wel goed hier, voel me goed, maar (ok, supergenant om te zeggen, maar ben toch anoniem) heb echt heel pijnlijke aambeien. Sowieso zitten ze er al maanden, maar nu doet elke beweging pijn en ze zijn echt heel groot. En dan moet de bevalling nog komen... heb al een verdovende zalf, maar werkt niet. Hopelijk wordt dat de komende dagen wel iets minder pijnlijk 

Fijn om te lezen dat het slapen zo herkenbaar is. We hebben de baby nu in een babynestje en daar doet hij het wel goed in. Komt nu zelf zo rond de 3 uur en ik heb ook wat meer geslapen. Vond vooral die eerste nacht echt heel spannend, kan het nu al iets meer loslaten. Alhoewel ik nog bij sommige geluidjes denk van wat is er en ga kijken haha, dus helemaal diep slaap ik niet.
Mijn tepels beginnen nu echt wel zeer te doen, maar moet er even door heen. Morgen komt er tepelzalf en koud compressen binnen. Nu doe ik er bevroren zakjes appelstroop op hihi, had die tip ergens gelezen

Spannend zeg om van iedereen te lezen dat er wel tekenen zijn, maar dat het nog niet doorzet. Ben heel benieuwd wanneer de volgende zich meld. Dat rusteloze benen heb ik nooit gehad, dus helaas daar geen tips voor. 
Dat wanneer naar het ziekenhuis lijkt mij ook erg lastig. Ik wilde een thuis bevalling, maar als ik dus naar het ziekenhuis had gewild (geen medische indicatie) dan was dat bij mij dus niet gelukt. Hoop dat jullie allemaal een bevalling krijgen die je voor ogen hebt!

@Pinguin, wat spannend zeg! En fijn dat je nu soort van kan 'aftellen'. Hopelijk voel je je daardoor wat beter. Kan mij voorstellen dat dat wachten voor jou echt killing is, helemaal omdat je dacht dat het een week geleden begon! Stom dat die ontsluiting dan niet doorzet met weeën en dat deze dus totaal anders is dan je vorige bevalling. Kan mij voorstellen dat je je helemaal daardoor down voelt. Vooral in combinatie met medicatie. Hoe gaat het nu verder met je rug? Had dat dry needling nog z'n werk gedaan? Kan zijn dat je dat al hebt verteld, maar ben het even kwijt.

Oh en nog over aambeien, ik had dat dus nog nooit van mijn leven gehad. Ook niet tijdens de zwangerschap en ik heb nu toch 2 mega aambeien hee, niet normaal! Dacht echt wat is dit haha. Gelukkig niet heel erg last van, hoop ook niet dat dat ineens nog komt. Sorry voor de details

Firsttimemom: Ja dry needling heeft echt goed gewerkt (met name voor de zenuwpijn dan)! Ze heeft op 4 of 5 plekken bij de spieraanhechting geprikt. Kan alweer wat actiever zijn, heel fijn. Vanochtend nog even de babykamer helemaal opgeruimd en klaargemaakt, haha, dat had vorige week niet gekund (oké daarna wel een zere rug, maar wat wil je met zo'n buik ).
Fijn dat de appelstroop werkt, ik heb het ook in de vriezer liggen, haha.

Wat betreft aambeien: ik heb ze zelf niet (gehad), maar heb ook wel eens gehoord dat neusspray daarvoor helpt (wel op de aambeien spuiten dan ). Ik dénk die met xylometazoline, maar ik weet het niet helemaal zeker. Het zorgt er in ieder geval voor dat het krimpt.

Pinguin, wat fijn dat je anders vrijdag ingeleid gaat worden en hem in ieder geval in het weekend gaat zien! Fijn dat de dry needling goed werkt en je nu toch nog even af kan maken wat je wilde op de babykamer! 
Avienda, frustrerend is dat hè dat je je eerst zo goed voelt en dan in je verlof zo moe. Ik had precies hetzelfde. Het is volgens mij even aanpassen naar een stapje terug doen. Spannend dat je al wat voortekenen hebt! Hopelijk ga je dan ook niet overtijd. 
Vivavette, fijn dat je weer naar de verloskundige mag. Ik heb zelf ook een keer minder leven gevoeld en moest toen ook voor een ctg naar het ziekenhuis. Niet fijn en echt spannend. Fijn dat je baby nu goed beweegd. 
Lenthe, vervelend zeg dat je last hebt van aambeien. Ik heb het nooit gehad, maar klinkt pijnlijk. Had je ook last van obstipatie dat het daardoor kwam?
Hier is alles nog rustig. Dat menstruatieachtige gevoel heb ik wel af en toe, maar weet niet of dat wat betekent. Wel merk ik dat mijn tepels weer veranderen. Donkerder worden.
Verder kijk ik best op tegen het toucheren straks bij de weeën en het persen. Ik heb altijd al een overactieve bekkenbodem waardoor er moeilijk iets naar binnen gaat. Dus het is gewoon erg strak van onderen. Ik oefen nu met de epi-no. Zo'n apparaatje om je bekkenbodemspieren wat op te rekken, maar dat is best pittig. Kom nu op 5,5 cm wat gelijk staat aan een diameter van 16 cm. Dus nog maar de helft van een baby hoofdje 😅 
Uiteindelijk zal het vast passen met een knip, maar ik vind het fijn om toch iets te doen om wat meer vertrouwen te krijgen. 
Kijken jullie ook nog ergens tegenop? 

Lampje, ik las het begin van het stukje over toucheren en toen wilde ik dit zeggen (voordat je het had over overactieve bekkenbodem): 
Van de vorige bevalling kan ik me niet herinneren dat ze het deden/dat het pijn deed (wel dat ik ineens op 7cm zat dus ik wist wel DAT ze het deden). Ik las in tijdschriften wel dat vrouwen in hun geboorteplan hadden staan dat ze dat zo weinig mogelijk wilden, maar omdat ik het me niet herinnerde dacht ik alleen maar: is toch juist handig om te weten hoe ver je bent?
Toen we vorige week dachten dat het begon heeft ze ook getoucheerd en dat was inderdaad wel gevoelig. Ik denk dat ik bij de bevalling al te ver heen was. MAAR gister voelde de verloskundige weer om te checken of het ballonnetje nodig was, en die voelde ik weer helemaal niet. Gister heb ik me heel bewust proberen te ontspannen voordat ze met haar vingers naar binnen ging. Misschien dat het ook wel beter te doen is als je meer ontsluiting hebt, dat weet ik niet. 
Maar omdat je daarna dus typte dat je een overactieve bekkenbodem hebt - dat heb ik na de bevalling ook gehad en kan me wel voorstellen dat je er tegenop ziet. Ik denk dat het goed is dat je al aan het oefenen bent. Probeer vooral ook het loslaten te oefenen. De fysio gaf mij toen oefeningen waarbij je ook de omgeving traint, al is dat nu je zwanger bent misschien wat lastiger. Cat/cow (bolle/holle rug) en voorzichtige squats zou wel kunnen misschien. En aanspannen en vooral ontspannen van je bekkenbodemspieren natuurlijk. Daarnaast heeft je kaak blijkbaar verbinding met je bekkenbodem. Dus check ook regelmatig of je kaak ontspannen is. 

Lampje: vervelend dat je daar tegen op ziet. Goed dat je aan het oefenen bent. Ik heb verder geen tips voor je, behalve het bespreken met je verloskundige, maar ik neem aan dat je dat wel gedaan hebt. Wat pinguïn zegt idd is tijdens de bevalling ik er niet veel van meegekregen heb en het ook niet als pijnlijk ervaren heb. Ik had wel gevraagd om zo min mogelijk te toucheren, uiteindelijk dus ook maar 1x gedaan.

Pinguin: wat fijn dat je nu een dag hebt om naar uit te kijken. Ben benieuwd hoe het gaat verlopen voor je qua inleiding. Hopelijk gaat het vlot  na het breken van de vliezen. 

Aviendha: ik herken het wel. Wil ook meer doen dan ik kan. Maar aan de andere kant blijf ik ook liever thuis. Het heeft ook met hormonen te maken dat je liever thuis blijft, hetzelfde geldt voor de nesteldrang. 
Haha gisteren heb ik een soort opruimwoede gehad. Al het speelgoed uitgezocht van zoontje en naar zolder verhuisd voor nr2. Alles weer gesorteerd. Fysiek natuurlijk funest voor mijn bekken, maar het moest gewoon   

Ondertussen heb ik nog steeds mijn vluchttas niet ingepakt. Heb al een paar keer met de tas in mijn handen gestaan, maar heb er op 1 of andere manier geen zin in. 

Firsttimemom: Heerlijk zo'n kleine frummel. Fijn dat je borstvoeding opgang gekomen is. Oh en die geluidjes, ik lag er ook klaarwakker van. Toen al vrij snel zoontje naar z'n eigen kamertje gedaan. 

Ik heb voor nu toch nog op het laatste moment een cosleeper gehuurd. We hadden eerst bedacht om baby, ook vanwege geluidjes, op de eigen kamer te leggen. Maar ik weet wel zeker dat ik dat toch niet wil als baby er is. Vorig keer hadden we ledikant op de slaapkamer staan, maar dat past nu niet. Kosten vielen mij goed mee. €80 voor 8 weken. En ook wat milieubewuster zo.

Verder hier geen voortekenen. Hopelijk is baby ondertussen ingedaald. Heb wel sinds paar dagen dat als baby beweegt ik ontzettende steken onderin krijg. Niet fijn. Morgen 39 weken, maar heb niet de illusie dat er iets gaat gebeuren de komende dagen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.