Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Uitgerekend 15-31 juli 2021


Vivavette schreef op 26-01-2022 om 19:13:

Wij hadden het ook met slapen. Van 5 maanden tot 5,5 maand (volgens mij is dit waar jij nu ook zit??) kwam hij weer 2x tot 3x per nacht. Na 2.5 week was dit over. Hopelijk is dat bij jullie kleine ook snel zo. Sterkte!!

Dit hadden wij ook, al begon de onrustige nachten eerder (denk met 4,5e maand). 

Consultatiebureau gaf aan dat er 3 dingen kunnen spelen:

- sprongetje dus verdwijnt vanzelf-

 gewenning, bij ons begon het met ziekte dus had ze de extra voeding nodig. Daarna heeft ze zichzelf aangeleerd om vaker even wakker te worden/met de troost van de borst in slaap te vallen. 

- echt voeding nodig hebben. 

Bij ons startte het dus met 3, toen 1 en uiteindelijk bleek 2 ook een rol te spelen. Toen man een nacht overnam met een flesje bleek dat ze eigenlijk nauwelijks dronk. Vanaf dat moment is man eerst gegaan, heeft een speen aangeboden en als ze toch ging huilen ben ik gaan voeden. Maar eigenlijk was de speen al genoeg, eerste nacht morrelde ze 5 minuten (maar geen huilen) en daarna was het over. Ze is nu soms wel om  tussen 5 en 6 5 IPV 6 en 7 uur 's ochtends wakker, maar als ze de rest van de nacht slaapt laten we dat maar even zo. 

Hier helaas wel corona, dankzij een uitbraak op de opvang. Ik ben igg positief (geen klachten) voor dochter (flink kuchje) wachten we nog op de uitslag. 

He wat vervelend Aviendha! Het komt ook wel lullig bij elkaar zo, dat is stevig balen. Nu je het zegt, wij hebben inderdaad ook een tijdje gehad dat hij weer 7 of 8 keer per dag een voeding wilde, nu ongeveer een maand geleden. Ik dacht toen dat het lag aan dat ik misschien minder melk had omdat ik ook ziek was in die periode, of aan dat hijzelf ziek was en meer of vaker nodig had. Maar het zou ook een sprongetje kunnen zijn geweest dus. het duurde hier ongeveer een week. 

Gister/vannacht ging die om 7 uur naar bed en werd het 21:30 (gevoed), toen 01:30 en heb ik het uitgesteld naar 02:15 (gevoed). Vervolgens om 04:15 weer wakker, amper twee uur later! Ik dacht hij kan nooit honger hebben, dus heb ik alleen een speen gedaan, maar hij bleef mopperen dus heb ik om 04:30 toch weer gevoed. Toen heb ik daarna een kwartier onder mijn dekbed met mijn vingers in mijn oren gelegen, toen ik ze er weer uit durfde te halen was het stil   en vervolgens om 06:45 weer wakker, toen hoefde hij amper te drinken, die boef. Ik betwijfel dus of hij die voeding van 04:30 echt nodig had maar alleen een speentje werkte niet. Ik probeer dat wel vaker. Met een drukke baan is deze ongein eigenlijk niet te doen. Maar goed, we blijven volhouden, het komt wel weer goed uiteindelijk  klaagmodus uit!

oja, lapjeskat, ik vraag me ook af of het ermee te maken kan hebben dat ik zelf dus ziek was en nu niet goed herstel, denk wel dat dat invloed heeft op de productie. Vorige week (toen ik ziekgemeld was) heb ik zoontje daarom ook een dagje thuis gehouden ipv kdv, om lekker vaak aan te leggen. Als ik in mn eentje thuis was geweest had ik weer meer kunnen rusten. Het is een beetje een neerwaartse spiraal zo. Ik ga nu ook steeds in de pauze naar het kdv om melk te brengen, want de vriezervoorraad is op om tekorten aan te vullen, en genoeg voor de hele dag kolven lukt mij niet (circa 400 tot max 450 ml heb ik nodig, ik kolf 2 x per dag en dan krijg 2 x 170 ongeveer dus steeds net niet genoeg). Als zoon een half jaar oud is stop ik met brengen, dan mogen ze bv gaan mixen met kunst en dan krijgt ie ook meer vaste voeding. Het kan niet eeuwig doorgaan zo, moet ook een beetje aan mezelf denken. 

Hoe doen de andere borstvoedsters dit eigenlijk? Gaat kolven nog goed en hoe lang ben je van plan door te gaan?

Aviendha schreef op 26-01-2022 om 21:59:

 Toen heb ik daarna een kwartier onder mijn dekbed met mijn vingers in mijn oren gelegen, toen ik ze er weer uit durfde te halen was het stil 

Haha, hier moest ik om lachen!

Ik hoop voor je dat het de komende dagen beter gaat. Misschien is het voor jullie kindje ook weer even gewenning en accepteert hij de komende dagen wel weer gewoon (alleen?) de speen. 

Aviendha schreef op 26-01-2022 om 21:59:

Gister/vannacht ging die om 7 uur naar bed en werd het 21:30 (gevoed), toen 01:30 en heb ik het uitgesteld naar 02:15 (gevoed). Vervolgens om 04:15 weer wakker, amper twee uur later! Ik dacht hij kan nooit honger hebben, dus heb ik alleen een speen gedaan, maar hij bleef mopperen dus heb ik om 04:30 toch weer gevoed. Toen heb ik daarna een kwartier onder mijn dekbed met mijn vingers in mijn oren gelegen, toen ik ze er weer uit durfde te halen was het stil en vervolgens om 06:45 weer wakker, toen hoefde hij amper te drinken, die boef. Ik betwijfel dus of hij die voeding van 04:30 echt nodig had maar alleen een speentje werkte niet. Ik probeer dat wel vaker. Met een drukke baan is deze ongein eigenlijk niet te doen. Maar goed, we blijven volhouden, het komt wel weer goed uiteindelijk klaagmodus uit!

Heel herkenbaar, hier had ze ook een fase dat niks leek te helpen. Als ze al met speen in slaap viel werd ze een uur later alsnog wakker. En soms gaf ik 2 borsten IPV 1 (zodat ze zeker weet genoeg heeft gehad) en sliep ze ineens maar 2 uur... Het is een faaaase

@Phlora, maakt niet uit hoor je kan niet alles onthouden van iedereen Ik moet zeggen dat deze week zo thuis met de kleine wel heel goed bevalt.
Leuk dat je dochter zo enthousiast is met eten! Vind dat ook zo leuk om te zien, hier wordt ook steeds de lepel uit mijn hand getrokken. 'Zelf doen' en dan als de lepel leeg is, de lepel op de grond gooien. Ik meng nog geen groentes door elkaar, behalve aardappel en wortel. Dat is hier echt favoriet. Fruit meng ik wel door elkaar, banaan en aardbei bijvoorbeeld.
Mbt de situatie bij je ouders. Ten eerste begrijp ik helemaal hoe jij hebt gereageerd. Er zit toch een soort van 'trauma' bij het huilen van je kindje door de moeilijke start en als je weet dat je dochter moe is en daardoor gaat huilen, sta je dat natuurlijk niet toe. Lastige is natuurlijk dat je neefje ook nog een kind is en dat niet begrijpt. Jammer dat je moeder zo aan het doordrammen was. De oplossing van NewEve is heel goed, maar snap dat je in de situatie zelf daar niet aan denkt. Is het misschien een idee om een keer een brief aan je moeder te schrijven en echt eerlijk te zeggen hoe je je voelt. Dat is misschien makkelijk dan een gesprek, omdat de woorden dan zwart op wit staan en ze die niet kan weg wuiven/negeren. 

@Vivavette, bedankt voor je uitleg. Ik heb inmiddels rijstebloem gekocht dus ga vandaag een papje proberen. Ik denk dat mijn zoontje maar een paar cm groter is hoor. Weegt wel wat meer, 7.6 kilo, maar zit met lengte en gewicht onder het gemiddelde (wel goed op zijn eigen lijntje). Hoe gaat het nu?

@Advienha, wat een vervelende situatie met de ha. Heb je eindelijk die stap gezet en dan word je voor je gevoel tegen gewerkt. Hoop dat je maandag klachtenvrij bent en gewoon kan gaan en dat het dan allemaal gaat meevallen! Qua slapen hebben wij gelukkig nooit veel problemen gehad, wel rond de sprongen dat ie ineens weer 1x een nachtvoeding wilt en soms een keer wakker. Ik hoop dat het snel beter wordt, en onthoud.. alles is een fase....

Aviendha schreef op 26-01-2022 om 22:08:

Hoe doen de andere borstvoedsters dit eigenlijk? Gaat kolven nog goed en hoe lang ben je van plan door te gaan?

Ik had een redelijke vriezervoorraad voor de sprongperiode, maar die slonk inderdaad heel hard. Hij is gelukkig niet leeg geraakt, maar was daar wel bang voor, zeker toen mijn toeschietreflex niet meer goed meewerkte toen ik ziek was (10 minuten duurde het soms bij live voeden, kolven werkte soms uberhaupt niet meer). Voor dat laatste heb ik bij de huisarts om een oxytocine-neusspray gevraagd. Daarmee is het uiteindelijk weer goedgekomen.

Nu kolf ik op een werkdag ook nog steeds ongeveer 150 ml te weinig, maar heeft de kleine inmiddels de avondvoeding weer laten vallen. Ik kolf nu af voordat ik ga slapen, dat levert per dag nog ongeveer 100 ml op en daarmee heb ik op weekbasis nu weer precies genoeg.

Als mijn voorraad op was geraakt had ik idd ook gevraagd om met kunstvoeding bij te voeden. Voor mij is het kdv net te ver om tussendoor even langs te gaan.

Verder is het plan om gewoon door te blijven gaan zolang het ons beide bevalt. Tot 1 jaar ga ik wel meer mijn best doen, daarna ga ik bij problemen niet meer moeilijk doen en stoppen. Ik vond de opstartfase wel zwaar, en zo'n sprongetje vereist ook weer veel energie maar over het algemeen vind ik het wel makkelijk en gezellig nu.

Nou meiden ik ben eindelijk gegaan. Er zit dus littekenweefsel bij de ingang (of in het geval van baby, de uitgang). Dat, en misschien een combi met bekkenbodemgedoe. Ik denk zelf dat dat weefsel de grootste boosdoener is. Ik heb een verwijzing gekregen voor bekkenbodemfysio, en als het niet werkt krijg ik een verwijzing voor de gynaecoloog. Die kan het stukje misschien verwijderen. Daar was de huisarts geen groot voorstander van, want dat moet dan ook weer herstellen en krijg ik misschien nieuwe problemen.

Thanks voor je antwoord lapjeskat. Dit weekend had ik 100 cc bij elkaar gesprokkeld en nu heeft ie 260 bij kdv. Nog steeds te weinig, hij heeft minimaal 400 nodig. Maar ik ga vandaag niet halverwege de dag brengen, anders blijft het zo gaan. Vandaag maar een keer mixen met kunst, en ik morgen is er dan iets van 340 verwacht ik (kolf vaak 2 x 170). Dan hoeft ie maar een mini beetje kunst. En thuis blijf ik gewoon bv geven. Heb gisteravond 2 x gekolft voor een lousy 50 cc, met een kolf is toeschietreflex niet erg toeschietelijk. Met baby wel dus ik ga er niet voor naar de huisarts, ik merk dat ik me er wel bij neer heb gelegd. 

Borstvoeding, hier gaat het goed, al is het soms wel echt zwaar. De sprongen vang ik op met extra voeden in de avond (en nacht). 
Dochter eet igg 3*140 (was 125 maar daar had ze niet genoeg aan) op de opvang, maar ze krijgt 4*140ml mee want als we net wat later zijn heeft ze gewoon honger. Ik kolf 400-450 per dag  (in 3 sessies) dus heb meestal wel (net) voldoende. Als ik tekort kom vul ik het meestal aan door in het weekend een keer extra te kolven. Ik heb een kleine vriezer voorraad maar tot nu toe pas 200ml van nodig gehad. Man heeft ook een keer kunstvoeding gegeven, dat eet ze gewoon dus dat gaf mentaal rust (en zorgde voor een beter toeschietreflex en kolf opbrengst). 

Ik merk trouwens dat het hebben van een toeschietreflex essentieel is voor een goede kolf opbrengst. Als ik moe ben of het druk heb dan duurt het een stukje langer (heb voor die momenten een collectie baby filmpjes en een meditatie lijstje zodat ik echt ontspan). 
grappig genoeg kolf ik beter op werk dan thuis, thuis toch snel afgeleid door man/baby/dingen die nog moeten gebeuren ofzo. 

@avienda, wat goed dat je gewoon naar de huisarts kon. Hopelijk helpt de fysio, maar goed om te weten dat er nog meer opties zijn. 

dochter lijkt hier alle skills te hebben om rond te bewegen maar heeft het zelf nog niet door. Ze rolt beide kanten op, kan (met wat moeite) pivoteren en duwt zich (op een gladde vloer met heel veel effort en wat frustratie) achteruit. Maar regelmatig tikt ze een speeltje naar opzij of net te ver naar voren en dan wordt ze boos omdat de er niet bij kan... Terwijl 1  keer rollen of draaien om haar as genoeg zou zijn. We zullen zien wanneer dat klinkt. (stiekem is het wel fijn dat ze nog niet mega mobiel is aangezien we nu thuis werken en de opvang doen (deze is gesloten wegens corona), ze kan dan op een kleedje in de buurt van onze werk pc gewoon spelen). 

Over BV kan ik helaas niet meer meepraten.
Aviendha: Fijn dat je bent gegaan en dat je in ieder geval duidelijkheid hebt. Ik hoop voor je dat de bodembekkenfysio iets voor je kan betekenen. 

Neweve: Het rollen komt vast vanzelf! Gezellig is dat he, dat spelen terwijl je aan het werk bent. Ik geniet daar erg van. 

Hier gaat het redelijk goed. We hadden vandaag extra controle (gewicht) en hij is weer wat aangekomen, heel fijn. We hopen dus dat we zo verder kunnen en dat hij weer richting zijn normale groeilijntje gaat. Het is nu in ieder geval geen aanleiding voor extra ingrijpen. 

@vivavette, fijn dat hij weer aankomt. Hier gaven ze aan dat het ook ok was als ze na een ziekte een nieuw lijntje volgt, zolang ze maar met de curve meegroeien. Dochter is van gem+1 naar het gemiddelde lijntje gezakt toen ze koorts had in november. Ze is niet terug opgeklommen (tenminste voor zover ik weet), maar volgt wel goed haar nieuwe lijn weer. 

Wel alles gelezen, maar ik reageer straks misschien nog wel op wat de rest heeft geschreven. Ik heb er even de puf niet voor, want helaas ben ik ook positief getest op corona (uitbraak op mijn werk). 

Hier gaan de nachten sinds 1,5 week niet zo lekker meer. De kleine man slaapt 's nachts op zijn eigen kamer, maar wordt ook heel erg vaak huilend wakker. Zodra we hem hebben opgepakt, slaapt hij stil door. Als we hem dan terug proberen te leggen begint het weer opnieuw. Hij lijkt echt op zoek te zijn naar fysiek contact en geborgenheid. Dit deed hij in zijn wiegje ook al, maar dan was het vastpakken van zijn hand voldoende.

Overdag slaapt hij overigens ook in zijn eigen kamer en dan is er geen probleem. Het zit hem vooral in de nachten. We zijn gisteren begonnen met zo'n white noise apparaatje. Hij lijkt daardoor iets makkelijker weer rustig te worden, maar het is nog genoeg om lekker door te slapen (wellicht moet hij er ook nog aan wennen). Iemand de gouden tip?

Heey TweeAapjes, helaas geen gouden tip van mij. Weet helaas heel goed hoe het is om ziek te zijn precies als de nachten weer helemaal k*t gaan. Hier ging het na 2 weken ongeveer weer goed, hopelijk ook bij jullie

Toevoeging: wij hebben 1 x de baby tussen ons in gelegd omdat hij toen zelf ziek was. Toen sliep die meteen (van 3 tot 8). Maar wij wilden daar geen gewoonte van maken en doen dat alleen als er echt wat is. 

TweeAapjes, beter laat dan nooit en ik hoop dat jullie inmiddels al iets hebben dat werkt: hier werkte het goed om hem niet onmiddellijk terug te leggen als hij rustig werd, maar nog een minuutje of wat daarna blijven vasthouden zonder verdere interactie (ook niet aankijken). Volgens onze theorie was soms zijn lijfje wel klaar om te slapen (ligt dan loom en heel "zwaar" in je armen), maar zijn hoofdje nog niet. Dat hebben we zelf allebei ook weleens.

Bij ons werkt tussenin leggen nogal averechts, ventje vindt dat veel te gezellig en wordt dan helemaal wakker en vrolijk. Dat doen we dus alleen op ochtenden dat ten minste 1 van ons vrij is.

Aviendha, wat goed dat je naar de huisarts bent geweest en de verwijzing hebt gehad. Hopelijk brengt het gauw verbetering.

Kleine is weer bij het consultatiebureau bureau geweest. Alles weer goed. Hij was niet zo hard gegroeid tov de vorige keer maar dat was verder in orde. We mogen nu beginnen met echte mini-maaltijden aan te bieden, en ook vlees onder andere. Hij kauwt alleen nog nauwelijks en slikken snapt hij ook nog niet helemaal. Tot nu toe hebben we zijn groente en fruit gewoon goed geprakt en dat gaat prima. Maar hoe doe je dat eigenlijk met een stukje vlees?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.