Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Uitgerekend 15-31 juli 2021


Ah nee had een heel stuk getypt en klikte verkeerd en nu is het weg! 

@Lapjeskat, hoop dat je kat snel beter wordt door dat zalfje. Wij hebben ook 2 katten die constant in de box willen haha, 1 ligt nu naast de baby. Houdt dat goed in de gaten, maar zodra de baby geluid maakt is de kat weg   

@Phlora ik werd vannacht wakker met een doorweekt topje, lekkende borsten haha. Dus productie komt langzaamaan weer terug. Had gekolfd en was toch weer 110 cc, dit gelijk gegeven en dat drinkt hij dan ook gelijk weg. Aan de borst wilt hij niet echt meer, veel te gulzig en ongeduldig. Dus geef nu alleen fles met gekolfd melk en kunstvoeding. Ga langzaam afbouwen. Elk beetje moedermelk wat hij nu nog krijgt is mooi meegenomen!
Vervelend dat je je zo voelt, maar snap dat je er klaar mee bent. Hopelijk meld de baby zich nog zelf een van deze dagen en anders hopelijk heeft het strippen nut. Snap dat je geen zin hebt in een inleiding, dus ik duim voor je!

@Vivavette, gelukkig is de hoofdpijn grotendeels weg! Het scheelt ook wel dat mijn partner nog 2 weken thuis is, kan hij een groot deel overnemen. Ik denk dat ik de laatste tijd toch teveel heb gedaan en dan in combinatie met te weinig slaap.. Ben sws gevoelig voor snel hoofdpijn/migraine. Hoop ook voor jou dat de baby zich snel meld! Zou wat zijn als het met je uitgerekende datum gebeurd Kans van 4 procent geloof ik!

@Plukje ook voor jou spannend wanneer de baby zich meld, hoop ook dat de afspraak donderdag niet meer nodig is!

@Neweve, de jouwe is dus ook zo'n gulzige drinker? Ik stop heel vaak tussendoor, zodat onze zoon ff kan boeren en rusten. Ook al is hij het daar zelf niet mee eens haha. 

@Tweeaapjes Spannend! Je zou toch denken dat het nu niet lang meer kan gaan duren, heel veel succes met de laatste loodjes

@Wilgentak Ik vind het voeden en kolven ook echt zo veel werk! Je bent zo 1,5 uur verder. Ik doe nu langzaam afbouwen naar fles en niet meer aan de borst. Onze zoon is echt een gulzige drinker en heel erg gefrustreerd en ongeduldig als het aanhappen niet direct lukt. Ik doe het gekolfde in een flesje en dat zorgt voor veel meer rust. Helaas is de productie nu wel minder, dus ben nu aan het afbouwen naar flesvoeding. 

Wat bizar van die concurrentie strijd. Ik vind het zo vervelend als mensen vragen of ze de baby vast mogen houden. Wij hebben dus van tevoren gezegd dat wij het zelf aangeven als wij daar klaar voor zijn. Eigenlijk hebben tot nu toe alleen de oma's de baby vastgehouden. Verder ook nog niet heel veel kraamvisite gehad, we spreiden dat een beetje uit over de weken. Langzaamaan mogen wat meer mensen hem straks vasthouden. Maar wil niet dat het van arm tot arm gaat. Sws raar dat mensen daar een meningg over hebben, zou dat lekker naast mij neer leggen!

@Advienha Hahah jaa maar vannacht was het weer elke 2,5 uur. Zo zie je maar dat het steeds veranderd haha. 
Is bij jou de baby al wel ingedaald? Vind het gek dat je op zo'n laat termijn maar elke 2 weken controle hebt. 

Aviendha: Ik kan me voorstellen dat je niet alles wat hier geschreven wordt kunt onthouden. Dat lukt mij ook niet hoor. 😉 Ik heb inderdaad een medische indicatie. Bij mijn vorige zwangerschap lag de baby in een stuit en kon hij niet meer gedraaid worden (lag echt helemaal vast). Ik heb toen dus een geplande keizersnede gehad. Door het litteken in de baarmoeder heb ik een medische indicatie: er is een kans dat het litteken bij deze bevalling inwendig kan gaan scheuren. Ik moet dus in het ziekenhuis bevallen, zodat ze mij en de baby hierop kunnen monitoren en eventueel meteen kunnen ingrijpen.

Wat betreft kraamvisite en vasthouden vind ik het wel bizar dat mensen ervan uitgaan dat ze een baby wel mogen vasthouden. Onze directe omgeving weet dat wij dit niet van plan zijn. Dat hebben we overigens ook bij onze eerste niet gedaan. De meeste mensen houden nu ook al rekening met alle maatregelen en zijn extra voorzichtig. We hebben echter ook een familielid die dat niet doet en zich niet wil laten vaccineren. Wij twijfelen nog erover hoe en of die op kraamvisite mag komen. De eerste week (of twee) zeker niet, maar misschien daarna met een mondkapje op en afstand ofzo. Daar gaan we nog even goed over nadenken en kijken hoe de situatie dan is. 

Lenthe: wat lijkt me dat naar, met zo'n jonkie in het ziekenhuis belanden op die manier. Veel sterkte en beterschap voor jullie allebei!

Voor de nog niet bevallen dames: ik herken dat moedeloze gevoel. Je mag ook best een beetje zelfmedelijden hebben hoor! Het is niet niks, zo'n zwangerschap zelfs al is alles gezond en wel.

Mijn verhaal: donderdagmiddag telefoon uit het ziekenhuis dat ik een ballon kon komen halen. Aldaar bleek de baby niet geheel in het bekken ingedaald en dus moest ik blijven ipv dat ik naar huis mocht om het vervolg af te wachten. Jammer maar helaas, dacht ik, maar ik ging er nog vol goede moed in. Een paar uur later begonnen er wat harde buiken die steeds pijnlijker en regelmatiger kwamen. Op basis van de CTG leek alles goed te gaan en werd er verwacht dat het ballonnetje er wel snel uit zou komen zeilen met een paar cm ontsluiting. Dat was helaas niet het geval: na een nare nacht met veel weeën waarin ik niet heb kunnen slapen zat de ballon nog altijd op zijn plek met een magere 1-2 cm ontsluiting. Domper dus. De volgende dag verliep eigenlijk hetzelfde, zat aan het eind op 2 cm. Ik was dus al heel lang bezig en zat er echt even doorheen, dus toen hebben ze mij wat gegeven voor de nacht. Dat spul maakte mij inderdaad duf en ontspannen, waardoor ik een uurtje of 3 geslapen heb. Toen kwamen er ineens nog heftigere weeen bij, en die kwamen dwars door de medicatie heen. Onhandig, want ik kon niet zelfstandig opstaan en lopen door de dufheid en spierverslappers, en ik kon de weeën alleen staand enigszins opvangen... dus dat was behoorlijk naar. Gelukkig deden die wel wat en kwam het ballonnetje zaterdag rond half 5 in de ochtend eruit, inclusief een flinke plens vruchtwater. De weeen werden nog een tandje intenser Ik heb mijn man opgebeld (die sliep beide nachten thuis want dan bleef er tenminste 1 van ons fit) en ik werd direct naar de verloskamer gebracht alwaar ik onmiddelijk verzocht om een ruggeprik want ik ging de rest van de bevalling zonder echt niet meer trekken. Beste keuze ooit! Het zetten ervan stelt in vergelijking met weeën niks voor en behalve dat ik voelde dat mijn baarmoeder bewoog tijdens een wee voelde ik eindelijk geen pijn meer. 
Op de CTG bleek echter al snel dat de baby het steeds moeilijker kreeg naarmate de weeën krachtiger werden. Vermoed werd dat ergens een stuk navelstreng in de weg zat waardoor de toevoer bij elke wee afgeknepen werd. Bloedonderzoek uit de navelstreng wees ook uit dat zijn zuurstofgehalte kelderde. Enfin, bij ongeveer 7 cm ontsluiting werd ik rap klaargemaakt voor de keizersnee. Binnen 15 minuten vanaf die beslissing was hij geboren. De navelstreng bleek 3x om zijn nekje gewikkeld en dat zou bij een normale bevalling nooit goed hebben kunnen aflopen. Hij had wat opstartproblemen met de ademhaling maar die werden snel opgelost. Ik kreeg daar niets van mee, want ik werd intussen gehecht. Dat stuk was met name naar voor mijn man, die natuurlijk met de kinderarts mee was gelopen en zag dat er een zuurstofmasker werd geplaatst op zijn pasgeboren zoon. De baby werd daarna tijdens het hechten nog even bij mij gebracht, daarna heeft hij een uur huid op huid met man gelegen terwijl ik op de verkoever was. Het gulzige mannetje was druk op zoek naar eten bij mijn man toen ik op de kamer kwam, dus hij is meteen aangelegd bij mij. 
Daarna nog 2 nachten in het ziekenhuis doorgebracht. Er werd zeer goed voor ons gezorgd en dankzij die zorgen loopt mijn borstvoeding nu als een tierelier (kan er wel een tweeling mee voorzien inmiddels...), maar ik ben blij dat ik nu thuis ben. Ik kan nog niet veel, met uit bed komen heb ik al hulp nodig al kan ik daarna wel zelf lopen naar de badkamer en dergelijke. Maar ik heb dus nog 0 luiers verschoond en voel me nog steeds onhandig met de kleine die mij nog steeds aangereikt moet worden omdat ik niet zelf naar hem toe kan. Gelukkig kan en doet man dat allemaal prima en met veel liefde (leuk om te zien!), dus er is geen zorg dat er niet goed voor hem gezorgd wordt, maar ik voel mij een beetje tekortschieten. Rationeel weet ik ook wel dat dat onterecht is maar ik baal er enorm van want ik ben hoteldebotel verliefd op mijn (ons) mannetje.
Dit hele verhaal gaat wel wat verwerkingstijd kosten. Ik heb het niet ervaren als een traumatische bevalling, maar de beste dag van mijn leven was het beslist niet. Al is de kleine nu al het beste wat mij ooit overkomen is, dat staat wel vast.

Neweve: Wat fijn dat je borstvoeding zo goed verloopt.  Welke kolf heb je?

Twee Aapjes: Hoe gaat het bij jou?

Wilgentak: Belachelijk inderdaad die discussies over wie mag vast houden. Kan me goed voorstellen dat je daar totaal geen zin in hebt (en terecht!).

Aviendha: Ik kijk ook working moms en zoek iets erbij, dus als je nog een suggestie qua series hebt, hoor ik het graag!

Lapjeskat: Wat een heftig eind van je bevalling! Gelukkig was je op het juiste moment op de juiste locatie en hebben ze tijdig kunnen ingrijpen. Ik kan me wel goed voorstellen dat je daardoor wel met gemengde gevoelens op de bevalling terugkijkt (en het niet is wat je vantevoren voor ogen had). Lekker rusten en herstellen en genieten van jullie kleine man!

Lapjeskat: wat een verhaal zeg! Inderdaad heftig einde. Maar wat een goede keus van het ziekenhuis om toch voor een keizersnede te gaan. Ik snap dat het voor jezelf moeilijk te verwerken is. Neem daar de tijd voor en wellicht heb je nog de mogelijkheid om in het zkh over een paar weken een nabespreking te plannen? Dat helpt wellicht ook bij de verwerking. 

Aviendha: ik heb laatst virgin river uitgekeken. Normaal kijk ik dit niet echt, wat zoetsappige romantisch dramaserie. Maar voor nu prima weg te kijken. 

Phlora: vervelend dat je je zo voelt. Lijkt me ook lastig dat je uitgerekende datum niet precies bekend is. Hopelijk kun je morgen gestript worden en heeft het effect!

Tweeaapjes: hoe gaat het bij jou? Ben benieuwd of er al iets heeft doorgezet!

Vandaag controle gehad. Alles prima, baby doet het ook goed. Wel afgesproken om donderdag proberen te strippen of als het al kan de vliezen te breken. Dan ben ik 41wkn. Gisteravond en vannacht rommelde het wel flink, maar niks zette door. Ben benieuwd! 
Opzich heb ik niks te klagen, fysiek gaat het goed, geen pijntjes of vocht. Kan nog prima uit de voeten, maar wil ondertussen zo graag weten of het een jongen of een meisje wordt 
Zoon gaat vanaf morgenavond logeren bij opa en oma, dus dat geeft mentaal ook wel wat meer rust, dat we voor hem geen opvang meer hoeven te regelen!

series, naast working mond (ook gekeken) vond ik the let down ook erg vermakelijk en als je echt iets luchtigers wilt: Jane the virgin. 

Mirrie, donderdag is al bijna. Misschien heb je gewoon dit weekend een baby. Wat fijn verder dat je je zo goed voelt. 

Lapjeskat, wat een pittig verhaal. Gelukkig met een goed eind. Hopelijk kan je er uiteindelijk ook (gematigd) positief op terugkijken. Super fijn dat de kleine met man huid op huid contact kon hebben. Hoe gaat het nu met jou en de kleine?

Kolf, ik heb de Philips Avent dubbele kolf (ook enkel te gebruiken). Erg fijne kolf met veel settings, maar het standaard "one size fits all" siliconen deel past mij niet. Heb nu de versie van de handkolf want die passen wel goed. (Loopt net iets anders taps toe waardoor er geen drukpunt op mijn borst ontstaat).

Hier is het wachten dan eindelijk beloond. Vanmiddag is onze zoon geboren! De bevalling is goed verlopen en we zijn rustig thuis aan het bijkomen. Een verslagje volgt binnenkort!

Wow sorry, ik ben hier even niet geweest dus moest veel bijlezen.

Stuwing had ik nu ook bij kunstvoeding, maar ik had een super strakke sportbeha aan sinds de bevalling (eigenlijk alleen af tijdens douchen) en dat hielp wel goed! Kraamverzorgster zei dat haar ervaring was dat hoe meer je er aan deed (bijv koelen etc) hoe meer last je krijgt. Omdat het bij mij wel te doen was heb ik er ook niks aan proberen te doen.

Zoogkompressen/lekken: ik heb bij m’n vorige zwangerschap van die borstschelpen van Avent gekocht, omdat mijn ene borst ook lekte als zoontje aan de andere dronk, en ik had niet zoveel moedermelk dus elk beetje wilde ik opvangen. Wellicht is dat nog een optie voor sommigen. Ze zweten wel een beetje dus je moet ze niet de hele dag in je beha doen, maar bijv. voor tijdens het voeden is het wel handig.

Puzzelstuk: gefeliciteerd! Wat ging dat snel. Ik herken precies wat je zegt over je breakdown moment, zo ging dat bij mij ook. Wat mochten jullie weer snel naar huis zeg, lijkt me ook wel spannend!

Lapjeskat: jij ook gefeliciteerd! Wat een verhaal zeg, heel heftig, maar toch goed om te lezen dat de keizersnede de beste keuze was geweest achteraf. Luiers verschonen komt allemaal wel en dan ben je er in no time heel handig in. Hopelijk herstel je snel. Veel beterschap gewenst!

Lenthe: heel veel sterkte en beterschap voor jullie allebei!

Phlora: herkenbaar dipje hoor. Hou nog even vol! Hopelijk komt ze snel. En ook voor jullie vivavette en mirriemirrie!

Wilgentak: vreselijk dat commentaar. Wij hebben zoontje ook nog niet uit handen gegeven, ook niet aan de opa’s en oma’s. Vind al die infecties die nu heersen best eng. Man vindt dat gelukkig ook. Oudste zoontje hebben we destijds ook pas na een maand uit handen gegeven, maar dat was vooral omdat hij prematuur was. Waarschijnlijk houden ze daar nu ook rekening mee.

Neweve: wat goed dat jullie zo vasthoudend zijn! Wij hebben niet met zelftesten gedaan maar wel afstand houden. Alleen de oma’s lukte niet zo goed, maar dat was oké. Schoonmoeder zat in ieder geval niet weer gelijk zonder gewassen handen aan z’n wang (vond ik bij oudste zoontje zo erg haha).

Ik heb ook wel eens gehoord dat als je liggend voedt, het misschien wat minder snel gaat, maar heb hier verder geen ervaring mee.

Aviendha: onthoud dat jij de baas bent straks hè. Het is jouw (jullie) kind. Vervelend dat je er zo rekening mee moet houden.

Qua series: ik heb tijdens de eerste weken The Bold Type gekeken. Keek lekker weg vond ik. Working Moms en Jane the Virgin zijn inderdaad ook leuk.

Plukje: ook gefeliciteerd!!

Katten: wij hebben er 1. Toen we met ons oudste zoontje thuis kwam zat ze er best dicht op te kijken wat het allemaal was. Had wel een beetje het idee dat ze jaloers was, maar ze deed verder niks. Nu bij de tweede kijkt ze er eigenlijk niet naar om haha. Misschien al gewend dat de aandacht minder werd. Wij deden inderdaad ook ballonnen in de box, maar later toen ze eruit waren ging ze alsnog in de box liggen. Voor de komst van tweede zoontje lag ze er ook vaak in, ook om even weg te kunnen zijn van oudste zoontje haha. Maar toen de box weer omhoog ging hebben we geprobeerd haar weer te weren.

Hier gaat het best goed! Zoontje meldde zich de afgelopen nachten maar 1x, wat een verschil met onze oudste! Verder slaapt hij echt veel en is een tevreden mannetje. Hij heeft wel steeds meer periodes dat hij wakker is, maar ook dan is hij vrij rustig.
Sinds een paar dagen spuugt hij wel vrij veel. Soms komt het er echt met zo’n boog uit en het is echt zo’n zure lucht. We houden het even in de gaten, we hebben een babyweegschaal thuis dus kunnen hem af en toe wegen. Hij lijkt er soms wel last van te hebben, maar het kunnen ook krampjes zijn. 
Verder doe ik nog steeds rustig aan. Word er wel een beetje gek van, maar m’n man is vrij streng voor mij haha. We hebben vrijdag een stukje gewandeld (tot het eind van de straat en terug) en ik had daarna weer super veel bekkenpijn, dus dat mag nu ook niet meer van m’n man. 
Wel ben ik vanochtend zelf naar de huisarts gegaan, dat ging best goed. De medicatie voor hoge bloeddruk moet ik onder begeleiding afbouwen. Gelukkig was m’n bloeddruk goed en mag ik nu naar 2x per dag i.p.v. 3x. Volgende week moet ik weer een afspraak maken (dan is m’n eigen huisarts terug van vakantie dus moet nog even wachten met een afspraak maken) om te kijken of ik verder kan afbouwen.

Verder heb ik heel erg last van hormonen, maar omdat de nachten redelijk goed gaan uit zich dat de laatste dagen meer in de vreugdetranen. Bijv. als m’n oudste zoontje super schattig doet. Ik heb echt momenten dat het lijkt alsof ik overstroom van liefde. Vind het heel fijn dat hij nu ook iets knuffeliger is dan normaal. 

Ik moet wel echt gaan slapen nu, anders zijn het morgen weer tranen van vermoeidheid haha. 

plukje gefeliciteerd! Wat fijn dat jullie nu thuis kunnen bijkomen. Was de bevalling ook thuis?

Plukje83 schreef op 27-07-2021 om 22:35:

Hier is het wachten dan eindelijk beloond. Vanmiddag is onze zoon geboren! De bevalling is goed verlopen en we zijn rustig thuis aan het bijkomen. Een verslagje volgt binnenkort!

Gefeliciteerd! Lekker bijkomen! ♥️

Gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon!

Nou dames, het heeft gisteren toch doorgezet. Gistermiddag is onze zoon geboren. Het verhaal over de bevalling zal ik binnenkort hier neer zetten. Het was in ieder geval pittig, maar met ons gaat alles goed. 

Plukje83: Gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoontje! 

Plukje & Tweeaapjes gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoontjes! Ga lekker genieten en we horen het verhaal wel een keer! 

fijn twee aapjes dat het heeft doorgezet. Nu op naar herstel en je zoontje leren kennen. Gefeliciteerd! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.