Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Veel stress van ex


SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

05-04-2022 om 07:28

Catwoman schreef op 04-04-2022 om 14:08:

[..]

Dat hoop ik. Hij zei dat hij als hij is gestopt bij mij wil wonen want dat ziet hij dan als beloning. Als ik daar nee op zeg ben ik bang dat hij helemaal niet gaat stoppen

Zo werkt het natuurlijk niet. Als hij stopt dan doet hij dat omdat hij het wil. Hij is geen drie meer en jij bent zijn moeder niet, dus van belonen kan geen sprake zijn. We hebben het hier niet over een peuter die zindelijk moet worden.

Als de achterliggende reden om te stoppen is om weer voet in jouw huis te mogen zetten, laat dan maar. Draai het om: hij komt er sowieso niet meer in en afhankelijk van hoe hij omgaat met de verslaving kun jij kijken welke vaderrol verantwoord is.

Echt hoor. Hij doet net of hij wat te eisen heeft en jij trapt daar bijna in. Terwijl jij daar nul baat bij hebt. Al voelt het egoïstisch: denk maar gewoon aan jouw eigen belang. Dat hij alleen in zijn eigen belang denkt mag inmiddels wel duidelijk zijn. 

Ook in 2 huizen kun je prima samen een kind opvoeden. Alleen zie ik het samen niet gebeuren met jouw ex.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-04-2022 om 08:06

niet_rechts schreef op 05-04-2022 om 07:28:

[..]

Zo werkt het natuurlijk niet. Als hij stopt dan doet hij dat omdat hij het wil. Hij is geen drie meer en jij bent zijn moeder niet, dus van belonen kan geen sprake zijn. We hebben het hier niet over een peuter die zindelijk moet worden.

Als de achterliggende reden om te stoppen is om weer voet in jouw huis te mogen zetten, laat dan maar. Draai het om: hij komt er sowieso niet meer in en afhankelijk van hoe hij omgaat met de verslaving kun jij kijken welke vaderrol verantwoord is.

Echt hoor. Hij doet net of hij wat te eisen heeft en jij trapt daar bijna in. Terwijl jij daar nul baat bij hebt. Al voelt het egoïstisch: denk maar gewoon aan jouw eigen belang. Dat hij alleen in zijn eigen belang denkt mag inmiddels wel duidelijk zijn.

Als mn ex zo zou denken zou ik eigenlijk sowieso geen interesse meer hebben.

Battle-Royale schreef op 04-04-2022 om 21:27:

[..]

Hij heeft toch al een woning en een baan?

Ja. Maar ondanks dat hij een baan heeft, heeft hij geen geld voor wat een prioriteit zou zijn en wil hij bij TO intrekken. Ik vind hem iemand die manipuleert. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-04-2022 om 09:28

A12345 schreef op 05-04-2022 om 09:26:

[..]

Ja. Maar ondanks dat hij een baan heeft, heeft hij geen geld voor wat een prioriteit zou zijn en wil hij bij TO intrekken.

Dat was zo afgesproken en ik weet niet voor welke prioriteit hij geen geld heeft? 

Battle-Royale schreef op 05-04-2022 om 09:28:

[..]

Dat was zo afgesproken en ik weet niet voor welke prioriteit hij geen geld heeft?

Betalen van zijn rekeningen, kosten die komen kijken bij een kind. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-04-2022 om 09:32

A12345 schreef op 05-04-2022 om 09:28:

[..]

Betalen van zijn rekeningen, kosten die komen kijken bij een kind.

Maar van die schulden was haar al bekend ten tijde van het zwanger worden, en ze zal toch eerst met iets van een begroting moeten komen voor de kosten waarbij ze ook kijkt naar zijn draagkracht en die van haar zelf. 

Battle-Royale schreef op 05-04-2022 om 09:32:

[..]

Maar van die schulden was haar al bekend ten tijde van het zwanger worden, en ze zal toch eerst met iets van een begroting moeten komen voor de kosten waarbij ze ook kijkt naar zijn draagkracht en die van haar zelf.

Hoezo moet TS met een begroting komen. Meneer kan ook zelf verantwoordelijkheid nemen en zeggen 'hee, een kind is duur, ik wil tegemoet komen in de kosten, wat heb je nog nodig of zelf met iets komen'. Dat hoeft niet eens heel duur te zijn, maar daarmee laat hij zijn goodwill zien en dat hij ook een andere prioriteit dan wiet kan stellen.

Battle-Royale schreef op 05-04-2022 om 09:32:

[..]

Maar van die schulden was haar al bekend ten tijde van het zwanger worden, en ze zal toch eerst met iets van een begroting moeten komen voor de kosten waarbij ze ook kijkt naar zijn draagkracht en die van haar zelf.

Ja, dat was bekend. Maar normaal gesproken probeer je je schulden wat te fixen als er een kind aan komt. 

Hij belooft echter bij te dragen, verantwoordelijkheid te nemen, maar haakt dan steeds af met de smoes dat 'ie geen geld heeft, schulden heeft, de emotionele chantage dat hij alleen maar goed is om te betalen, etc. 

Ik vind het manipulatie. Hij zegt in feite dat zij hem maar weer moet accepteren, dat als hij daar mag wonen het allemaal weer goed gaat en dat hij alleen dan meebetaalt. En tot die tijd duikt hij alleen op als het gaat over de naam van het kind, maar niet bij andere dingen. 

Ben het wel met je eens dat het een goed idee is als ze met een begroting komt. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-04-2022 om 09:44

MamaE schreef op 05-04-2022 om 09:37:

[..]

Hoezo moet TS met een begroting komen. Meneer kan ook zelf verantwoordelijkheid nemen en zeggen 'hee, een kind is duur, ik wil tegemoet komen in de kosten, wat heb je nog nodig of zelf met iets komen'. Dat hoeft niet eens heel duur te zijn, maar daarmee laat hij zijn goodwill zien en dat hij ook een andere prioriteit dan wiet kan stellen.

Zodat het voor haar ook duidelijk is wat het allemaal gaat kosten en hoeveel geld erin moet. En op het moment is er nog geen kind, laat staan een erkend kind dus er is nog niet echt een verplichting. De spullen die je vooraf nodig hebt kosten de wereld niet. En het is natuurlijk de vraag wat hij kan dragen.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-04-2022 om 09:47

A12345 schreef op 05-04-2022 om 09:38:

[..]

Ja, dat was bekend. Maar normaal gesproken probeer je je schulden wat te fixen als er een kind aan komt.

Hij belooft echter bij te dragen, verantwoordelijkheid te nemen, maar haakt dan steeds af met de smoes dat 'ie geen geld heeft, schulden heeft, de emotionele chantage dat hij alleen maar goed is om te betalen, etc.

Ik vind het manipulatie. Hij zegt in feite dat zij hem maar weer moet accepteren, dat als hij daar mag wonen het allemaal weer goed gaat en dat hij alleen dan meebetaalt. En tot die tijd duikt hij alleen op als het gaat over de naam van het kind, maar niet bij andere dingen.

Ben het wel met je eens dat het een goed idee is als ze met een begroting komt.

Ik zou ook niets betalen als ik daar niks voor terugkreeg en door het niet erkennen komt hij daar ook gewoon mee weg. 

Battle-Royale schreef op 05-04-2022 om 09:44:

[..]

Zodat het voor haar ook duidelijk is wat het allemaal gaat kosten en hoeveel geld erin moet. En op het moment is er nog geen kind, laat staan een erkend kind dus er is nog niet echt een verplichting. De spullen die je vooraf nodig hebt kosten de wereld niet. En het is natuurlijk de vraag wat hij kan dragen.

Er is ook geen verplichting. Ik zou als ik TS was ook geen verwachtingen hebben. Als hij iets wil bijdragen, hoe klein ook, kan hij dat ook vanuit zichzelf doen. Maar tot nu toe was naar een echo gaan al teveel moeite.
Maar meneer is wel voornemens om weer bij haar te gaan wonen. En hij wil meebeslissen over de naam. Dat is vreemd. Hij zet heel duidelijk zijn eigen belang voor dat van TS en de baby.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-04-2022 om 09:54

MamaE schreef op 05-04-2022 om 09:48:

[..]

Er is ook geen verplichting. Ik zou als ik TS was ook geen verwachtingen hebben. Als hij iets wil bijdragen, hoe klein ook, kan hij dat ook vanuit zichzelf doen. Maar tot nu toe was naar een echo gaan al teveel moeite.
Maar meneer is wel voornemens om weer bij haar te gaan wonen. En hij wil meebeslissen over de naam. Dat is vreemd. Hij zet heel duidelijk zijn eigen belang voor dat van TS en de baby.

Dat was zo afgesproken dat hij bij haar in zou trekken, en in de OP lees ik dat hij zelf heeft gevraagd of ze die afspraken later kan plannen zodat hij ook mee kan en ze wilden dat kind blijkbaar samen maar hij wordt nu gedegradeerd tot verwekker die verder niks te zeggen heeft maar wel mee moet betalen en mentale support moet leveren. Nu doet hij nog moeite en wil hij nog graag. 

Ben het over het algemeen wel eens met Battle-Royale. De vader wordt hier wel heeeel wantrouwend bekeken. Natuurlijk, hij was weer stiekem gaan blowen en zijn gedrag verdient geen schoonheidsprijs. Maar ik zie een jonge man voor me die een mooie toekomst voor zichzelf zag, leuke vriendin, plannen voor gezinsuitbreiding. En dan blijkt die vriendin inderdaad zwanger en ze komt er min of meer tegelijkertijd achter dat hij weer is gaan blowen en maakt het uit. Dat zijn nogal wat heftige emoties om mee te dealen zeg! Ik kan me zomaar voorstellen dat je dan in alle stress niet heel handig communiceert, niet helemaal helder hebt wat je prioriteiten zouden moeten zijn. Neem aan dat hij heel verdrietig is vanwege de break up. En wellicht is hij ook geschrokken van het feit dat hij nu toch echt vader wordt. Ik heb zelf ook echt wel een paar weken nodig gehad om dat idee te laten landen. Terwijl kind zeer gewenst en gepland was. Maar als het dan toch zover is kunnen er toch allerlei emoties oppoppen die je niet verwacht had. Ik heb nachtmerries gehad in die tijd, omdat ik terugschrok voor de enorme verantwoordelijkheid. Had het letterlijk benauwd bij het idee van de onomkeerbaarheid van deze beslissing. Twijfelde ineens enorm aan of ik wel een goede moeder kon zijn. Nou ja, kortom, ik kan me dus heel goed voorstellen dat de vader nogal heftige emoties heeft. En dan is stoppen met blowen waarschijnlijk extra moeilijk.

Maar ik zou hem dus nog niet afschrijven. Voorlopig wel als partner, maar zeker niet als vader. Sommigen hebben gewoon langer nodig om hun draai te vinden in zo'n verantwoordelijke rol. Als ik TO was zou ik dus inderdaad die twee rollen volkomen uit elkaar halen/houden. Hij kan prima vader zijn zonder dat hij (liefdes)partner is. Dus zeg dat ook letterlijk zo tegen hem. Samenwonen is echt niet aan de orde, waarschijnlijk nooit meer. Maar vader kan hij zeker zijn. TO kan in het gesprek aangeven hoe zij dat ziet. Bijvoorbeeld het financiële deel, maar zeker ook het zorgdeel.

Het zou zomaar zo kunnen zijn dat hij door de vaderrol enorm kan groeien als mens. Maar voor veel mannen (vrouwen denk ik in mindere mate) is een baby die er nog niet is heel onwerkelijk, en daarom (nog) geen goeie motivatie om je leven te beteren. Ik hoop intens dat dat komt op het moment dat hij zijn kind in zijn armen heeft. Maar ik vind dat iedereen een tweede (derde ...) kans verdient. En elk kind verdient twee liefhebbende ouders. Als TO hem wegduwt is denk ik de kans groot dat hij helemaal afhaakt. Dus voorlopig zou ik wel proberen hem zoveel mogelijk te betrekken, zonder heel veel verwachtingen te hebben. Hoe moeilijk ook. 

Battle-Royale schreef op 05-04-2022 om 09:47:

[..]

Ik zou ook niets betalen als ik daar niks voor terugkreeg en door het niet erkennen komt hij daar ook gewoon mee weg.

Als hij gewoon normaal doet, krijgt hij daar best wel wat voor terug. Lees nergens dat TO hem helemaal buiten wil sluiten. Hij sluit zichzelf buiten.

Als TO het zelf redt, zou ik er overigens niet zo mee inzitten dat hij niet betaalt en buiten beeld is. Je hebt toch niks aan hem, behalve dan dat hij stress oplevert en zich vrij selectief er tegenaan bemoeit. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.