Brachiosaurus
30-09-2025 om 12:53
Ik zou gaan voor een klein cadeautje, iets van een bon of verzorgingsproducten.

Engeltje
30-09-2025 om 13:32
Max88 schreef op 30-09-2025 om 11:45:
Heel leuk feest, mijn dochter heeft het ook gedaan.
-1e babyboek
-prentenboek
-kadobon ( prenatal/bol.com)
-een skipak voor de winter
-borstvoedingskussen, ideaal ook met de fles
-verzorgingsproducten
-speelgoed van 3 maanden tot een jaar
-houten bouwblokken
-extra spiegel om in de auto op de achterbank te kunnen kijken en een "baby on board"sticker
-zwemband om in te zitten
-bon voor baby spa
-bon om foto's te laten maken
Skipak zou ik nooit doen, dat moet goed passen, de kans dat het uiteindelijk niet goed zit is behoorlijk groot. Nogal zonde van de flinke uitgave.
@Nick: Ik zou voor iets kleins gaan. Het boeit mij niet wat anderen vinden (en jouzelf ook niet, gezien je reacties op anderen) dus ik zou ook vooral naar mijn eigen portemonnee kijken en er dus rekening mee houden dat er nog een kraamcadeau moet komen.
Persoonlijk heb ik niks met dit soort feestjes, maar zou denk ik wel gaan als ik er meer mensen ken. En dan liefst samen wat kopen, daar heb je dan as ouder meestal meer aan.

Izza
30-09-2025 om 14:22
Ik ga graag op kraamvisite. Dan neem ik een leuk passend cadeau mee. Soms wat kleins voor een sibling. Ik heb oprechte interesse in de ouder(s). En weinig met een grote zaal vol geklets, luide muziek, luidruchtige kinderen en duffe spelletjes. Het geslacht van de baby is totaal onbelangrijk. Het kan op de ouders wellicht na werkelijk niemand wat schelden of er nu eindelijk een meisje komt. En als dat wel zou uitmaken is dat heel triest.
Maar nu is er een gender reveal, komt er daarna ook nog een babyshower voor de moeder en kraamvisite of een babyborrel als het kind er eenmaal is? Dan mag jij flink de knip trekken als familie of vrienden! Dat anderen duur lopen te doen met grote cadeaus staat los van jou. Dat is gewoon opscheppen tegenover anderen. Ik heb liever een mooi persoonlijk cadeau. En was bijvoorbeeld heel blij met een goede vriendin die in mijn kraamtijd een paar heerlijke ovenschotels bracht! Spullen voor de baby zoek ik liever zelf uit naar eigen smaak.

DeOnbekende
30-09-2025 om 14:48
Marty1984 schreef op 30-09-2025 om 12:20:
[..]
Ik kom met graagte op bezoek of naar je babyborrel eens het kind geboren is.
Maar ten eerste vind ik zo'n gender-reveal en elk ander feestje voor de geboorte onzin. Ten tweede wil ik dus eerst een levend kind geboren zien.
Want? Anders was het zonde van je cadeau ofzo?

Frisdrank1972
30-09-2025 om 14:53
Marty1984 schreef op 30-09-2025 om 11:32:
Afzeggen en melden dat je graag op bezoek komt eens het kind geboren is. En op dat moment koop je een leuk cadeau.
Iets met het lot niet tarten. Laat dat kind eerst maar geboren worden.
Ik hoor het in mijn omgeving helaas nog af en toe misgaan met late miskramen enzo.
Dat vind ik ook. Dan wordt het terugblikken op al die feesten veelste pijnlijk. Daarnaast heb ik een hekel aan het idee van een genderreveal. Als ouders blij zijn met zowel een jongen als een meisje dan wat is het nut? En als ze een gender heel graag willen is het nogal cru als de baby het andere blijkt te zijn. Daarnaast heb je nu zoveel babyfeestjes je wordt er niet goed van. Feestje voor zwangerschapsaankondiging, gender reveal, babyshower, kraamfeest. Echt hou op!

Tijgeroog
30-09-2025 om 14:57
Ik heb in familie-kring al zo veel ellende meegemaakt dat ik graag optimaal geniet van het leven. En als dat is door middel van een feestje, helemaal goed! Ook als dat feestje is om een reden waarvan ik zelf vind dat het geen reden is om een feest te geven. Of een zomaar-feestje, omdat het kan. Of omdat de zon schijnt, omdat een kind over is naar een volgende klas, omdat iedereen in het gezin bij elkaar 100 jaar is geworden. Of is dat ook niet goed?
Als je een uitnodiging voor een genderrevealparty krijgt kun je boos thuis gaan zitten mokken omdat je het onzin en Amerikaanse hysterie vindt, en roepen dat de baby misschien nog wel dood gaat.
Je kunt ook denken "goh, ik had best kunnen overleven zonder zo'n feestje" en er dan vrolijk naartoe gaan en genieten van het gezelschap en de blijheid.
Nick, wat betreft cadeautjes: je schrijft dat je niet negatief af wil steken bij de andere gasten.
Bedenk dat in elke groep, familie, gezin, andere gebruiken zijn mbt waarde van cadeaus. Als je niet het risico wil lopen "te laag" te zitten en daarom hele dure cadeaus koopt gaat de lat voor de mensen om je heen ook omhoog, en worden de cadeaus steeds duurder. Daar zou je ook rekening mee kunnen houden.
Ik vind bij babies het zelf altijd leuk om een mooi boek te geven, misschien met een tekst voorin. Maar je zou ook iets lekkers voor de moeder kunnen geven, of een zelf gehaakt babymutsje. De waarde van een cadeau haar niet alleen over geld, ook over moeite die je erin stopt, hoe passend het is voor de ontvanger.

Nick90
30-09-2025 om 15:17
Nou we hebben inmiddels een paar leuke cadeautjes plus een mandje om de hele boel in te doen, we hebben wel alleen maar praktische cadeaus en een paar van die hydrofiele doeken gekocht om de ruimte tussen de cadeautjes op te vullen.

Wieder
30-09-2025 om 15:24
Nick90 schreef op 30-09-2025 om 15:17:
Nou we hebben inmiddels een paar leuke cadeautjes plus een mandje om de hele boel in te doen, we hebben wel alleen maar praktische cadeaus en een paar van die hydrofiele doeken gekocht om de ruimte tussen de cadeautjes op te vullen.
Praktische cadeau's zijn top! Daar kun je tenminste iets mee in plaats van met allerhande goedbedoelde rotzooi. Die krijg je al genoeg, en da's ook altijd leuk, maar ik vond het wel fijn om iets te krijgen dat je ook gebruikt. En in een mandje ziet het er altijd leuk uit, folietje er omheen, roze en blauwe lint ofzo en dan heb je een helemaal prima cadeau! Veel plezier op het feest.

Frisdrank1972
30-09-2025 om 15:24
Trouwens TO niemand weet toch de prijs van je cadeau behalve als je het stickertje er nog aan heb zitten.

Izza
30-09-2025 om 15:59
Wat ik wel erg vreemd vind is de opmerking open bar. Als ik een feest geef betaal ik ook voor mijn gasten! En als gast verwacht ik gratis eten en drinken. Jij wilt mij uitnodigen en verwacht mijn komst (waar ik tijd voor vrij maak, moeite in stop en kosten voor maak). Gasten zelf laten betalen of een rekening presenteren is absoluut ongehoord en gewoon gierig. Ik ken geen enkel feest waar gasten de portemonnee trekken. Uitzonderingen zijn gezamenlijke feestjes waar iedereen in overleg besluit wat te maken en mee te nemen. Maar dat zijn geen gelegenheden ter ere van 1 persoon.

Ysenda
30-09-2025 om 16:06
DeOnbekende schreef op 30-09-2025 om 09:56:
[..]
Waarom klets je over "gekke Amerikaanse fratsen" als je blijkbaar niets van feestjes weet? Een open bar is echt een vrij normale omschrijving van een bar waar je gratis drinken haalt.
Gender reveals vind ik dan weer wél heel Amerikaans en onzinnig.
Nou, ik kende de term ook niet.
Als iemand het feestje geeft ga ik er vanuit dat die de rekening betaald tenzij dit op de uitnodiging is aangegeven.
Bij een open bar denk ik aan een bar in de buitenlucht of waar er ook gasten bij zijn van een ander gezelschap.
En een gender reveal vind ik echt niks, laat het lekker een verrassing zijn tenzij er een medische redenen is om het eerder te weten.

Nick90
30-09-2025 om 16:08
Izza schreef op 30-09-2025 om 15:59:
Wat ik wel erg vreemd vind is de opmerking open bar. Als ik een feest geef betaal ik ook voor mijn gasten! En als gast verwacht ik gratis eten en drinken. Jij wilt mij uitnodigen en verwacht mijn komst (waar ik tijd voor vrij maak, moeite in stop en kosten voor maak). Gasten zelf laten betalen of een rekening presenteren is absoluut ongehoord en gewoon gierig. Ik ken geen enkel feest waar gasten de portemonnee trekken. Uitzonderingen zijn gezamenlijke feestjes waar iedereen in overleg besluit wat te maken en mee te nemen. Maar dat zijn geen gelegenheden ter ere van 1 persoon.
Juist vanwege die open bar vind ik niet dat je met een zo goedkoop mogelijk cadeau kunt aankomen. Afzeggen omdat de baby nog dood kan gaan vind ik zeer ongepast trouwens.

Ysenda
30-09-2025 om 16:10
Nick90 schreef op 30-09-2025 om 16:08:
[..]
Juist vanwege die open bar vind ik niet dat je met een zo goedkoop mogelijk cadeau kunt aankomen. Afzeggen omdat de baby nog dood kan gaan vind ik zeer ongepast trouwens.
Dan kun je ook gewoon een envelop geven ter compensatie van het geconsumeerde. €10 pp voor 3 drankjes pp zou dan genoeg zijn.