Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Wat vinden jullie van de namen Sabrina, Mirabel en Mirabelle?

Hallo! Ik ben momenteel zwanger van mijn eerste kindje. Ik heb altijd gezegd dat ik een makkelijke naam wil kiezen voor haar. Een naam die niet te ingewikkeld is en een naam die iedereen gewoon kent en zonder probleem kan uitspreken. 

Maar goed, dat was mischien wel een goed voornemen maar nu ben ik dus een beetje verliefd op twee namen die mischien helemaal niet zo simpel zijn als dat ik wou... Sabrina is altijd een favoriet geweest maar nu dat ik dan eindelijk zwanger ben besef ik me dat deze naam in Engeland echt geen probleem zou zijn, maar in Nederland? Ik heb online gelezen dat iemand het een ordinaire naam vind en er waren veel gemengde reacties over.

Daarnaast vind ik ineens de naam Mirabel/Mirabelle heel erg mooi, maar ben bang dat mensen het altijd verkeerd gaan spellen welke van de twee ik ook kies.

Wat vinden jullie? Hoe zouden jullie het vinden om een van deze twee namen te hebben? Vind je ze te exotisch voor in Nederland?


Prima namen hoor! En met namen is het zo: je hoeft maar een iemand met die naam te kennen waarvan je íets' vind en het kan lang blijven hangen. 
Kies gewoon waar jij je goed bij voelt!

Niet mijn smaak, maar het is jouw kind.
Als jij het een mooie naam vindt is het toch prima! 

Het zijn geen namen die ik zou kiezen, maar Sabrina vind ik nog wel leuk. Mirabel(le) vind ik geen leuke naam en ze zal wel steeds moeten zeggen hoe je het schrijft, denk ik. Maar het gaat natuurlijk niet om wat ik vind, als jullie het een leuke naam vinden moet je het gewoon doen.

Namen die op bel/belle eindigen vind ik altijd zo vrolijk klinken 😀
Sabrina heb ik ook een negatieve associatie mee, plus zo'n jaren 80 vibe.

Moeten zeggen hoe je de naam schrijft lijkt me geen probleem. Moet ik ook en mijn moeder en broer ook en heb daar totdat ik op fora ging meeschrijven nooit een (negatieve) gedachte over gehad. Dat is gewoon zoals het is. Broer en ik hebben overigens heel eenvoudige namen, maar een andere spelling is mogelijk. Denk Rik/Rick, Job/Jop en Hanna/Hanah oid.

Ik vind Sabrina leuk. Dat mensen het een ordinaire naam vinden ligt aan die mensen hoor. Een naam is altijd neutraal, tot iemand er een waarde aan geeft. En die waarde is voor iedereen anders.

Mirabel(le) is ook leuk! Mirabelle (als je het zo uitspreekt ook) vind ik heel erg mooi♥️

Je naam moeten spellen, tsja. Ik heb echt een makkelijke naam, en toch moet ik hem spellen,  denk aan een naam als Eva of Anne. 

Ik ben 1 van die personen die Sabrina een beetje ordinair vind klinken. En dat terwijl ik helemaal geen Sabrina ken.

MIDA schreef op 19-02-2023 om 04:33:

Niet mijn smaak, maar het is jouw kind.
Als jij het een mooie naam vindt is het toch prima!

Precies dit wilde ik ook typen. 

Ik vind ze trouwens niet te exotisch ofzo, zo zou ik ze niet omschrijven. Eerder tuttig ofzo 

Kunnen allemaal prima! Jullie moeten kiezen wat jullie mooi vinden. Er zullen altijd mensen blijven met een mening over de naam. Tja, dat is dan hun probleem hoor.

Mirabel zal wel gelinkt gaan worden aan Encanto (net als Anna en Elsa aan Frozen bijvoorbeeld). Dus als er dan ooit een broertje komt, zou ik die niet Bruno noemen.

Als jij het mooie namen vindt moet je ze gewoon gebruiken. Wat een ander vindt is heel persoonlijk. De spelling kan altijd een probleem zijn, wat je ook kiest. Niks van aantrekken  .
Sabrina is al jaren een bekende naam. Mijn dochter is veertig en er zat bij haar een Sabrina in de klas. 
Het wordt jullie kindje dus jullie voorkeur is het belangrijkste.

Overigens hebben mijn beide dochters eenvoudige namen van twee lettergrepen en ook die worden regelmatig verkeerd gespeld.

Ik denk dat het wel meevalt qua moeten spellen. De naam Sabrina zat toch ook in een serie lang geleden, van zo'n (vriendelijke) tienerheks met een pratende zwarte kat? Ik heb in elk geval geen negatieve associaties bij die naam, ken ook niemand die zo heet. Qua spelling is het ook niet ingewikkeld, tenzij je het met een y zou gaan spellen, denk ik. Met een i vind ik dan wel mooier. Met een y zou ik het overdreven vinden, maar nu met i helemaal niet. Ik ken wel een Sabina en dat vind ik ook een mooie naam, net wat bijzonderder dan Sabine, maar ook die namen hoor je bijna niet (ik werk op een vo-school).

De naam Mirabel/Mirabelle vind ik wel apart, maar daarmee bedoel ik niet de negatieve "goh... apart...", eerder dat ik hem niet ken. Wel mooi, eigenlijk! Ik zou denken dat je het uitspreekt zoals je het schrijft, dus mieraabel (en de e zoals in "de") of mierabèlle (laatste e weer zoals in "de"). Als dat de uitspraken zijn die je bedoelt, is er denk ik ook geen probleem met spelling, dan kan je dochter zeggen "gewoon zoals je het zegt". Autocorrect maakte van mijn uitspraakvoorbeelden trouwens wel "miserabel", dat is natuurlijk niet positief, maar bij de naam Mirabel(le) denk ik eerder aan een mirakel, iets wonderlijks en dat vind ik wel mooi. Autocorrect maakte trouwens niets geks van Mirabel(le) 

Maar, de naam is heel persoonlijk en het gaat vooral om wat jij (en je evt partner) ervan vindt. En wat ik gisteren in een namenboekje las (zelf ook bezig met een naam uitzoeken): mensen hebben geen connotaties met namen, maar met mensen die diezelfde naam hebben. Omdat jouw dochter een nieuw mensje is/wordt met een bepaalde naam, zal dat ook een nieuwe connotatie worden. Het gaat dus om de mens aan wie je de naam koppelt. Ik wens je in elk geval veel succes met de knoop doorhakken (blijft toch moeilijk, zoiets bepalends voor de rest van haar leven kiezen), en daarna veel geluk met je dochter!

Ranjemeteenrietje schreef op 19-02-2023 om 07:16:

Kunnen allemaal prima! Jullie moeten kiezen wat jullie mooi vinden. Er zullen altijd mensen blijven met een mening over de naam. Tja, dat is dan hun probleem hoor.

Mirabel zal wel gelinkt gaan worden aan Encanto (net als Anna en Elsa aan Frozen bijvoorbeeld). Dus als er dan ooit een broertje komt, zou ik die niet Bruno noemen.

Maar daar praten we dan niet over

Lollypopje schreef op 19-02-2023 om 07:49:

[..]

Maar daar praten we dan niet over

😛

Ik zou vooral geen meningen van anderen dan je partner meenemen in de keuze. Iedereen vindt ergens wel wat van! Dan blijf je aan het twijfelen. 

Lollypopje schreef op 19-02-2023 om 07:49:

[..]

Maar daar praten we dan niet over

Wilde het net zeggen 

Maar inderdaad, bij Mirabel(le) denk ik meteen aan Encanto. Niet dat dat meteen slecht is, maar ik verwacht dan eigenlijk wel een zuid-Amerikaans meisje met krullen en een bril                            Sabrina vind ik een prima naam. Ik ken er 1 en dat is geen ordinair type, dus die associatie heb ik niet. Ik krijg er wel een beetje een jaren 80 vide bij de naam wordt tegenwoordig niet zo vaak meer gegeven volgens mij. Maar dat is natuurlijk niet slecht.

afrodite05 schreef op 19-02-2023 om 07:41:

Ik denk dat het wel meevalt qua moeten spellen. De naam Sabrina zat toch ook in een serie lang geleden, van zo'n (vriendelijke) tienerheks met een pratende zwarte kat? Ik heb in elk geval geen negatieve associaties bij die naam, ken ook niemand die zo heet. Qua spelling is het ook niet ingewikkeld, tenzij je het met een y zou gaan spellen, denk ik. Met een i vind ik dan wel mooier. Met een y zou ik het overdreven vinden, maar nu met i helemaal niet. Ik ken wel een Sabina en dat vind ik ook een mooie naam, net wat bijzonderder dan Sabine, maar ook die namen hoor je bijna niet (ik werk op een vo-school).

De naam Mirabel/Mirabelle vind ik wel apart, maar daarmee bedoel ik niet de negatieve "goh... apart...", eerder dat ik hem niet ken. Wel mooi, eigenlijk! Ik zou denken dat je het uitspreekt zoals je het schrijft, dus mieraabel (en de e zoals in "de") of mierabèlle (laatste e weer zoals in "de"). Als dat de uitspraken zijn die je bedoelt, is er denk ik ook geen probleem met spelling, dan kan je dochter zeggen "gewoon zoals je het zegt". Autocorrect maakte van mijn uitspraakvoorbeelden trouwens wel "miserabel", dat is natuurlijk niet positief, maar bij de naam Mirabel(le) denk ik eerder aan een mirakel, iets wonderlijks en dat vind ik wel mooi. Autocorrect maakte trouwens niets geks van Mirabel(le)

Maar, de naam is heel persoonlijk en het gaat vooral om wat jij (en je evt partner) ervan vindt. En wat ik gisteren in een namenboekje las (zelf ook bezig met een naam uitzoeken): mensen hebben geen connotaties met namen, maar met mensen die diezelfde naam hebben. Omdat jouw dochter een nieuw mensje is/wordt met een bepaalde naam, zal dat ook een nieuwe connotatie worden. Het gaat dus om de mens aan wie je de naam koppelt. Ik wens je in elk geval veel succes met de knoop doorhakken (blijft toch moeilijk, zoiets bepalends voor de rest van haar leven kiezen), en daarna veel geluk met je dochter!

Merk dat dat voor mij niet zo werkt. Onze pleegdochter heeft een naam die ik niet als positief zie, geeft voor sommigen toch een bepaalde sfeer/ gevoel/ voorgevoel mee. Dat doen namen nu eenmaal. Ik ken verder niemand persoonlijk met deze naam, behalve onze pleegdochter. Ik wil heel graag dat zij ervoor zorgt dat ik los kom van die associatie met die naam (en juist een positieve connectie maak want ze is de allerleukste meid die je je voor kunt stellen) maar na jaren heb ik dat nog steeds niet. Maar wellicht komt dat ook omdat mijn naam ook altijd een bepaald gevoel heeft opgeroepen bij mensen en ik dat verschikkelijk vond, ik schaam(de) me altijd voor mijn naam. Leg ik zelf teveel emotie/ gevoel in een naam. Gelukkig is onze pleegdochter wel erg blij met haar naam. Ik zal haar vanuit mezelf dus ook nooit wijzen op het gevoel wat ik heb met die naam.

Maar namen roepen bij velen nu eenmaal wat op, ook al ken je niemand persoonlijk die zo heet. En uiteraard is dat jammer, want het is zo onnodig en vooral onzinnig. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.