mj.k
14-02-2026 om 19:09
We komen er niet uit; jongensnaam
Hallo,
Wij verwachten een zoon en komen niet uit de naam.
Mijn vrouw is meer van de jongensnamen en ik meer van de engelsklinkende. We zijn er wel over uit dat het een naam met 1 lettergreep word in combinatie met onze dochters.
Het is ons derde kindje en onze dochters heten Quinn & Liv.
Eerder gedropte namen zijn o.a.:
Van mijn vrouw: Mick, Sep, Siem, Sev.
Van mij: Kane, Senn, Lenn, Dez.
(Ik ben ook wel enigzins van de unieke namen, die je niet zo vaak hoort)
Dez vinden allebij wel leuk, alleen de dochter van de zus van mijn vrouw/mijn schoonzus heet Jess (uitgesproken als Djès).
HELP ONS! 😉😉😉
Meesje
20-02-2026 om 09:49
Joszy schreef op 20-02-2026 om 07:50:
[..]
Misschien moeten we dan de vogel ook maar moosmees gaan noemen? Klinkt best goed
Prima idee 👍️
Maar alleen als we de kolibri een mosimi noemen. 👌
Poezenmeisje
20-02-2026 om 14:36
PinkFlower schreef op 18-02-2026 om 23:26:
[..]
Is ook heel andere klank. Ik vind Xem ook veel leuker dan Sem.
Maar to, je wil ene unieke naam en nu zitten jullie op Mees?? Die is toch niet uniek? Dat is veel voorkomende naam. Ken meerdere Mezen en ook een Mace.
Mace is wel unieker. Uitspraak is hetzelfde maar deze Mace moet het wel elke keer spellen.
Schrijf het als Maze en je bent een cruisebioscoop...
Noem je kind gewoon Bartholomeus en dan kun je zijn leven lang variaties uitproberen hierop.
Of Elisabeth, daar kun je ook alle kanten mee op.
Poezenmeisje
20-02-2026 om 14:42
Meesje schreef op 20-02-2026 om 09:49:
[..]
Prima idee 👍️
Maar alleen als we de kolibri een mosimi noemen. 👌

Rodekoolmees
Zeespiegel
21-02-2026 om 07:35
Meesje schreef op 20-02-2026 om 07:47:
[..]
Haha, hier in Zuid Limburg ook. Zo'n beetje alle soorten kool overigens. Rood moos, witmoos, greunmoos. Toch ken ik een jongetje dat Moos heet, ik begin er langzaam aan te wennen.
Groeit die als kool?
Poezenmeisje
21-02-2026 om 07:42
Bij 'Moos' moet ik denken aan de moppen van Max Tailleur over Sam en Moos.

Lenthe_
21-02-2026 om 20:35
Meesje schreef op 19-02-2026 om 20:33:
vind wat Engelser klinkende namen wel beter passen bij de namen van de meisjes. Nu kun je je afvragen of de namen van kinderen bij elkaar moeten passen, het zijn individuen, geen setje. Maar wat ik leuk vind; Liv, Quinn en
Scott
Jack
Dex
James
Seth
Deze vind ik ook leuk en passend!
Of misschien: Jack, Boyd, Lloyd
mj.k
21-02-2026 om 23:59
Lenthe_ schreef op 21-02-2026 om 20:35:
[..]
Deze vind ik ook leuk en passend!
Of misschien: Jack, Boyd, Lloyd
Seth vond ik ook leuk. Dex ook in gedachte.
Moet dan alleen de vrouw nog meekrijgen. Eerste instantie hadden we Jaxx in gedachten. Ook met Sev zitten we in ons hoofd.
Zag net ergens de naam Mois, wat vinden jullie daar van?
Zeespiegel
22-02-2026 om 06:58
mj.k schreef op 21-02-2026 om 23:59:
[..]
Moet dan alleen de vrouw nog meekrijgen. Eerste instantie hadden we Jaxx in gedachten. Ook met Sev zitten we in ons hoofd.
Mois moois, dat zou weleens tot lelijke opmerkingen over mooie jongens kunnen leiden.
Valeria
22-02-2026 om 07:29
Tegenwoordig is iedere willekeurige combinatie van letters een naam.
Moïs (met trema) wordt blijkbaar wel eens gegeven. Hoe dat uitgesproken gaat worden lijkt me nog wel een ding. Mowies, Mowes, Mojs, Mwah.
En waarom Jaxx met dubbel x? Is dat trouwens Jaks, of Djex? Maar als Dez te veel op je nichtje lijkt, waarom dan wel Jaxx en Dex overwegen?
Eindigend op -x of -z ben je niet meer uniek in dit decennium, lijkt mij, tenzij je een geheel nieuwe lettercombinatie uit de generator laat rollen. Bix, Rax, Wex.
Knutselkei
22-02-2026 om 08:57
[..]
Liv en Sev vind ik dan weer niet zo mooi bij elkaar. Seb/Sepp/Sep dan weer wel. Jaxx ook leuk als combinatie.
Mois zou ik niet doen vanwege uitspraak en inderdaad,moois te horen krijgen.
MMcGonagall
22-02-2026 om 09:37
De zoon van Kjeld Nuis heet Jax. Ik verwacht dat die naam populairder gaat worden omdat die jongen vrij vaak in de media was de afgelopen week.
Poezenmeisje
22-02-2026 om 12:23
Zeespiegel schreef op 22-02-2026 om 06:58:
[..]
Mois moois, dat zou weleens tot lelijke opmerkingen over mooie jongens kunnen leiden.
[..
Waarschijnlijk afgeleid van Moishe, Mozes?
Dan vind ik Moos leuker en duidelijker.
"Moi, moin, moie" is een begroeting in het Nedersaksisch, aan beide kanten van de grens.
Tijgeroog
22-02-2026 om 14:21
is Rex iets?
Hoe spreek je Jaxx uit? Ik zou denken Jeksks, maar die dubbele x vind ik onuitspreekbaar (geldt ook voor Maxx, Xxem etc)