Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby's van 2026 - kletstopic

Een aantal jaar geleden was er een soortgelijk topic waarin (aanstaande) ouders van baby's die geboren zijn/worden in 2026 met elkaar konden kletsen over alles wat te maken heeft met het kroost. 

Dus is jouw kindje dit jaar geboren of ben je nog zwanger? Voel je vrij om mee te kletsen!

afrodite05

afrodite05

13-03-2026 om 08:44 Topicstarter

Zelf heb ik een zoon van mei 2023 en een "verse" zoon van februari 2026. Ik kan wel zeggen dat ik een zware zwangerschap heb gehad, 9 maanden heftige misselijkheid (HG) wat helaas ook z'n weerslag heeft gehad op mijn relatie met oudste zoon. Nu ik steeds meer kan (maar voorzichtig aan na de keizersnede), hoop ik die relatie snel weer op te kunnen bouwen.

Jongste is geboren met een geplande keizersnede, hoewel de operatie zelf niet zoals gepland ging. De ruggenprik werkte niet goed, dus moest ik onder gehele narcose. Flink balen, want we wilden de operatie heel bewust meemaken aangezien dit ons laatste kind is. Nu kan ik me zelfs het eerste moment dat ik babyzoon zag niet eens goed herinneren omdat ik te groggy was van de narcose. Enerzijds ben ik daar wel verdrietig om, maar er heerst ook opluchting dat die rottige zwangerschap voorbij is (en dat ik dat nooit meer hoef mee te maken ) en dat hij en ik het goed maken. 

Dingetje waar we nu mee zitten: de navelstreng viel pas erg laat af en hij stonk ook een beetje. De navel zelf was wat rood, dus wij waren bang voor een ontsteking. Het CB wist ook niet goed wat ze ermee moesten. We zijn dus naar de huisarts geweest en hij adviseerde sudocrem of een andere zinkzalf. Dat hebben we nu een paar dagen gesmeerd en het lijkt gelukkig al veel beter te gaan. Zoon leek eerst ook echt pijn te hebben aan z'n naveltje, er kwam ook bloed uit en daardoor plakte het aan z'n luiertje/rompertje en bij elke keer verschonen moesten we dat dus lostrekken. Eerst even opgelost met een gaasje met vaseline erop, maar dat is nu gelukkig al niet meer nodig. Ik heb goede hoop dat het alleen maar beter wordt!

Bedankt voor het aanmaken van het topic, ik schrijf graag mee!

Hier een zoon van juni 2023, en nu 37 weken zwanger van ons 2e zoontje. Ik ben nu heerlijk van mijn verlof aan het genieten en doe niet zoveel meer. Slapen, bankhangen, beetje tv kijken en af en toe een klein klusje. Mijn zoon is met 41+0 geboren, dus ik verwacht dat deze ook nog wel even op zich laat wachten. Ik hoop deze keer wel thuis te bevallen. De vorige keer moest ik tijdens de persfase naar het ziekenhuis met de ambulance ivm verdenking foetale nood en is hij daar geboren met een knip + kleine trek van de vacuümpomp (kiwi) (en was er verder met zoon niets aan de hand gelukkig). Het ziekenhuis is hier gelukkig erg dichtbij.
In het algemeen vond ik deze zwangerschap in het 1e en 2e trimester pittiger. Nu 3e trimester vrij vergelijkbaar. Enerzijds lichamelijk (vooral meer/langer misselijk & vermoeid), maar ook mentaal (angst dat het nog misgaat als gevolg van miskraam met 12w tussen deze 2 zwangerschappen in). Ook nu ben ik nog vrij gevoelig voor stomme filmpjes op Instagram over zogenaamde "alarmsignalen", dingen die je echt niet in 3e trimester mag doen, late stilgeboortes, etc. Ik probeer mij er maar aan vast te houden dat het vaak niet 100% klopt wat je voorbij ziet komen, sterk overdreven is en om heel kleine kansen gaat.

Zoon proberen we zo goed mogelijk voor te bereiden op de komst van de baby, maar ik merk wel dat hij steeds meer naar mij toekomt en met mij wil knuffelen en kletsen enzo. Na een paar weken belabberde nachten waar hij vanaf 23u alleen tegen mij aan wilde slapen (wellicht ook nasleep van ziekte daarvoor) gaat het gelukkig de laatste 2 nachten weer beter en komt hij pas rond 5 a 6 uur aangewandeld om daarna nog de laatste uurtjes van de nacht tegen mij aan verder te slapen. Helemaal prima!

@Afrodite: fijn dat die stomme misselijkheid eindelijk weg is! Op naar steeds weer een beetje meer quality time met je oudste nu het weer kan. Ben je (naast de keizersnede) nu ook nog erg slap van het 9m lang nauwelijks iets doen & spier/conditie-verlies etc.?
Zat de navelstreng wel vast met een cordring? Anders lijkt het mij helemaal zo vervelend dat zo'n grote navelklem zo lang blijft zitten..

Hier na 6 jaar, operatie & fertiliteitstraject (ivf) zwanger van de eerste! Een meisje. Geen last van kwaaltjes maar ik neem alles voor lief. Helaas wordt het wel een geplande keizersnede ivm placenta praevia totalis.

Lotus_ schreef op 13-03-2026 om 10:35:

Hier na 6 jaar, operatie & fertiliteitstraject (ivf) zwanger van de eerste! Een meisje. Geen last van kwaaltjes maar ik neem alles voor lief. Helaas wordt het wel een geplande keizersnede ivm placenta praevia totalis.

Wat fijn dat het is gelukt na zo'n lang traject!! Hoe lang ben je nu zwanger? Hier wel een laagliggende placenta maar die is gelukkig ver genoeg omhoog getrokken (2,5 cm) om niet medisch te worden.

Ik schrijf (en lees nu vooral) ook graag mee. Ben 26 weken zwanger van de eerste. Geen hele fijne zwangerschap door veel misselijkheid. Vind het leuk om met jullie mee te lezen wat me nog allemaal te wachten staat🙂
@afrodite, her en der met je meegelezen, fijn dat de misselijkheid achter de rug is! 

masatu schreef op 13-03-2026 om 10:53:

[..]

Wat fijn dat het is gelukt na zo'n lang traject!! Hoe lang ben je nu zwanger? Hier wel een laagliggende placenta maar die is gelukkig ver genoeg omhoog getrokken (2,5 cm) om niet medisch te worden.

Ik ben nu 21 weken zwanger! Helaas schat de gynaecoloog de kans heeel klein in dat de placenta nog voldoende verplaatst. En jij?

Lotus_ schreef op 13-03-2026 om 13:34:

[..]

Ik ben nu 21 weken zwanger! Helaas schat de gynaecoloog de kans heeel klein in dat de placenta nog voldoende verplaatst. En jij?

Ik ben nu 37 weken. Bij mij was het met de 20w echo 1,5 cm afstand tot baarmoedermond (moet minimaal 2 cm zijn), en met extra (inwendige) placenta-echo met 34w dus 2,5 cm. Maar als de placenta bij jou nu volledig de uitgang bedekt, kan ik mij voorstellen dat de kans niet zo groot is dat hij nog optrekt..

afrodite05

afrodite05

13-03-2026 om 14:01 Topicstarter

Wat fijn dat het is gelukt, Lotus! Wij hebben ook 5 jaar gedaan over het krijgen van onze oudste. Icsi in het buitenland, maar dat leidde alleen tot 5 miskramen. Toen zijn we overgestapt op een andere kliniek en in die wachttijd werd ik per ongeluk op de natuurlijke manier zwanger, terwijl man en ik allebei verminderd vruchtbaar zijn. Voor zoon 2 lukte het niet op de natuurlijke manier, dus vrij snel weer terug naar kliniek 2. Daar raakte ik zwanger van de eerste terugplaatsing, dus dat was heel fijn. 

Hier was het trouwens ook een geplande keizersnede, bij beide zonen. Ik vond het ergens wel prettig, zo'n duidelijke einddatum. Overzichtelijk ofzo.

Miekje, vervelend dat je ook last hebt van misselijkheid! Slik je er medicatie voor? Merk je dat het afneemt nu je verder in de zwangerschap zit, of blijft het even heftig aanwezig?

Masatu, zoon had een cordring, maar die randjes leken me alsnog niet prettig. Bij oudste hadden we ook een cordring mee, maar die paste niet ofzo, dus uiteindelijk toch een klem gehad. Ik vond het niet veel verschil uitmaken, klem of ring. 

Omdat we wisten dat de kans op herhaling van de misselijkheid vrij groot was (90%), waren we er redelijk op voorbereid. Ik kon dus heel snel met de medicatie beginnen, waardoor ik ook vrij snel weer gewoon kon eten. Of nouja, gewoon... er waren best wat voedingsmiddelen die ik moest uitsluiten omdat ik daar extra misselijk van werd (melkproducten, rauwe groente, suikers). Dus dat werd 9 mnd creatief koken. Maar daardoor heb ik fysiek niet heel extreem veel ingeleverd. Na zo'n 18w kon ik wel weer het een en ander doen, beetje in huis scharrelen. Echt buiten of onder de mensen ben ik niet veel geweest. Dus het was heerlijk om vorige week in de zon met man en beide zoons (zoons of zonen?) naar de speeltuin te kunnen Ik hoop op nog heel veel meer van dat soort zonnige dagen!

masatu schreef op 13-03-2026 om 13:50:

[..]

Ik ben nu 37 weken. Bij mij was het met de 20w echo 1,5 cm afstand tot baarmoedermond (moet minimaal 2 cm zijn), en met extra (inwendige) placenta-echo met 34w dus 2,5 cm. Maar als de placenta bij jou nu volledig de uitgang bedekt, kan ik mij voorstellen dat de kans niet zo groot is dat hij nog optrekt..

Ooh ja, dan kan het idd nog genoeg verplaatsen! Ja, ik heb praevia totalis, wat betekent dat de placenta helemaal over de baarmoedermond zit. Dus met een beetje verschuiven ben ik er helaas nog niet, het moet er inderdaad nog 2 cm vanaf liggen. 

afrodite05 schreef op 13-03-2026 om 14:01:

Miekje, vervelend dat je ook last hebt van misselijkheid! Slik je er medicatie voor? Merk je dat het afneemt nu je verder in de zwangerschap zit, of blijft het even heftig aanwezig?

Tot week 16 was het echt heftig, daarna blijvend op de achtergrond aanwezig. Het sluimerd maar is er altijd. Gebruik wel medicatie maar na de 3e soort ben ik gestopt met verder zoeken. 

Was er een specifieke reden voor de keizersnedes? 

afrodite05

afrodite05

13-03-2026 om 14:53 Topicstarter

Miekje6 schreef op 13-03-2026 om 14:35:

[..]

Tot week 16 was het echt heftig, daarna blijvend op de achtergrond aanwezig. Het sluimerd maar is er altijd. Gebruik wel medicatie maar na de 3e soort ben ik gestopt met verder zoeken.

Was er een specifieke reden voor de keizersnedes?

Haha, ja het feit dat ik doodsbang ben voor vaginale bevallingen  Zoon 1 lag in stuit, dus toen had ik de keuze. Ik koos toen voor de keizersnede. Bij zoon 2 had ik de keuze omdat ik al een keer een keizersnede heb gehad. Die was goed bevallen (haha, pun intended) en aangezien ons gezin nu compleet is, was het prima om weer voor de keizersnede te gaan. Als m'n baarmoeder nu verzwakt is geraakt, is dat dus niet erg.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.