Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Bijziend van nachtlampje?

Ik las vandaag een bericht waarvan ik eerlijk gezegd wel een beetje schrok. De informatie is alleen niet heel recent, dus ik vroeg me af of iemand hier er toevallig meer over wist. Ik kon zo snel op internet niets vinden, maar mijn Engels is dan ook niet zo best.

Afijn, het artikel (via nujij.nl) kwam er op neer dat kinderen die de eerste jaren in een niet geheel donkere kamer slapen in ruim 30% van de gevallen bijziend zijn voor ze zestien zijn. Met veel licht zelfs meer als 50%!

Link: http://www.nujij.nl//nachtlampje-leidt-tot-adhd-er-met-leesbril.4037722.lynkx

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Meer onderzoek nodig

Volgens het artikel groeit de oogbol te snel als deze wordt blootgesteld aan licht en dat zou de bijziendheid op latere leeftijd veroorzaken. Het gaat om slapen met het licht aan tot de leeftijd van 2 jaar. Volgens de onderzoekers kan het geen kwaad het licht op de overloop aan te laten met de deur open, zolang er maar geen direct licht op het slapende kind valt. De bron is BBC News, niet direct onbetrouwbaar lijkt me. Verderop wordt wel genoemd dat er alleen nog maar een verband is aangetoond en worden andere geleerden geciteerd die zeggen dat erfelijkheid een grotere rol speelt bij bijziendheid dan omgevingsfactoren en dat ouders zich niet meteen zorgen hoeven te maken. De toename van bijziendheid bij kinderen zou ook te maken kunnen hebben met meer tv-kijken en computerspelletjes en er is nog veel meer onderzoek nodig voodat dit causale verband wetenschappelijk is bewezen.

Kari1

Kari1

14-11-2008 om 12:26

Even googelen

http://www.nationaleyeinstitute.org/news/statements/myopia.asp
En
Singapore, 2001, bij 1001 kinderen: "Myopia is not associated with night light in Asian populations."
Een Chinees onderzoek onder 957 kinderen in 2002: "However, night-light use does not seem to be related to higher myopia."
UK, 2003: "RESULTS: Myopia occurred with approximately equal frequency in those who slept with and without light exposure at night. In contrast, two largely genetic factors, parental myopia and race, were both significantly associated with myopia development, as has been found previously. CONCLUSION: This study provides further support for the view that night-time light exposure during infancy is not a major risk factor for myopia development in most population groups."
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.