Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
13-10-2025 om 23:01
Hallo allemaal,
Ik wil graag mijn situatie delen. Ik heb een dochter van 19 maanden. Haar vader is minder dan een maand geleden naar Spanje verhuisd. Wij zijn uit elkaar gegaan toen onze dochter 9 maanden oud was. In die tijd bezocht hij haar drie keer per week, in totaal ongeveer 3 tot 5 uur per week.
Sinds hij is verhuisd, hebben ze dagelijks videogesprekken, maar vanwege haar jonge leeftijd verliest ze snel haar aandacht. Ze heeft nog nooit bij hem overnacht, onder andere vanwege de borstvoeding en omdat hij toen geen geschikte plek had om dat te doen.
We hebben een ouderschapsplan ondertekend, maar ik had het gevoel dat de mediator vooral naar hem luisterde en dat er weinig aandacht was voor de behoeften en emoties van mijn dochter. Ik ben niet tevreden met dit plan en ik wil graag weten bij wie ik terecht kan voor advies of hulp.
In het plan staat dat haar vader haar één keer per maand mag bezoeken en dat hij haar dan mee mag nemen om bij hem te overnachten, en dat ze in de zomer samen enkele vakantiedagen hebben.
Ik ben het hier in principe mee eens, want ik vind het belangrijk dat ze een band met haar vader heeft. Maar ik zou graag willen dat dit geleidelijk gebeurt. Ze kan niet zomaar van nooit bij hem hebben geslapen naar ineens zonder mij overnachten, zeker niet als hij haar maar één keer per maand ziet.
Ik steun en stimuleer hun relatie, maar ik wil graag dat dit proces verloopt in het tempo van mijn dochter en op een manier die past bij haar leeftijd en de situatie (het zou anders zijn als hij nog in Nederland woonde en haar regelmatig zag).
Heeft iemand advies of ervaring met een soortgelijke situatie?
19-10-2025 om 22:58
Co-ouderschap kan niet met zo'n grote afstand. Zelfs om de week of eens per maand een weekend lijkt me al lastig. Zeker als hij studeert en geen/nauwelijks inkomen heeft. Waar moet hij dat van betalen?
Als hij in Nederland is, kan hij langskomen om zijn kind te bezoeken. Verder is het toch echt zijn eigen keuze om naar Spanje te vertrekken voor studie in plaats van in Nederland te studeren en verantwoordelijkheid te nemen voor zijn kind.
Videobellen is prima, maar dat hoeft niet elke dag. De meeste kinderen van gescheiden ouders hebben ook niet dagelijks contact met de ouder waar ze op dat moment niet zijn.
22-10-2025 om 08:06
Ik vermoed dat beide ouders van oorsprong Spaans zijn, dat maakt de overgang om in Spanje te studeren iets begrijpelijker. Moeder kan met kind ook in Spanje gaan wonen. Blijkbaar verschillend e ouders op dit punt van mening.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.