Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Gekke/afschuwelijke kindernamen


Ik ben mbt mijn werk een keer terecht gekomen in een controle op de kinderopvang. In dit geval was het een soort van bijzondere opvang locatie in een wijk met veel tienermoeders die vaak al in korte tijd een flink gezin hadden. Zo waren er 4 kindjes uit 1 gezin met lange moeilijk uit te spreken namen waarvan de eerste 3 lettergrepen gelijk waren en dan de laatste steeds verschilde, even voor de duidelijkheid dit was geen bso dus alle 4 onder de 4 jaar en met nagenoeg dezelfde naam.

MamaE schreef op 13-01-2022 om 11:09:

[..]

Ik had op stage ooit een collega die Joran heette. En dat was een vrouw. Kan blijkbaar ook. Overigens zou ik die naam niet meteen aan een misdadiger linken.
Je denkt toch ook niet bij elke Willem aan Holleeder?


Ik heb wel eens gekeken in dat grafiekje met de populariteit van bepaalde namen. Ik weet niet meer of dat van de SVB of het MEertens instituut was, maar in elk geval was de naam Joran gigantisch gekelderd. Van heel populair naar niets.

De naam Willem is al veel langer een heel gangbare naam in NL. Daar hebben mensen veel meer associaties bij dan Holleeder. Willem de Zwijger, Willem van Hanegem, Ome Willem, Willempie....

Dat is een voordeel van een iets gangbaardere naam. Die raakt niet zo snel besmet door één persoon.

Regendrup. schreef op 13-01-2022 om 11:03:

[..]

Je hebt gelijk, maar nu doe je hetzelfde toch maar dan met "kak" namen? Namen associëren nou eenmaal. Met mensen die je kent, of juist niet kent, mensen uit hetzelfde "milieu" als jijzelf, of juist helemaal niet.

Natuurlijk doe ik hetzelfde, ik gaf daarmee aan dat namen populair kunnen zijn in bepaalde groepen, niet alleen bij de onderkant van de samenleving maar dat wordt wel altijd genoemd. Bloem, Storm, Vlinder etc startte ook in de bovenkant van de samenleving. 

JtM

JtM

13-01-2022 om 11:18

Ik vond Joran een hele leuke naam vroeger, maar zal die naam dus nooit aan mn kind gegeven hebben gezien de associatie die mensen erbij hebben. Joran komt een heel stuk minder voor dan Willem... 

Regendrup.

Regendrup.

13-01-2022 om 11:18 Topicstarter

Aiden schreef op 13-01-2022 om 11:18:

[..]

Natuurlijk doe ik hetzelfde, ik gaf daarmee aan dat namen populair kunnen zijn in bepaalde groepen, niet alleen bij de onderkant van de samenleving maar dat wordt wel altijd genoemd. Bloem, Storm, Vlinder etc startte ook in de bovenkant van de samenleving.

Ja en allemaal verschrikkelijk haha. 

Ginevra schreef op 13-01-2022 om 11:14:

[..]


Ik heb wel eens gekeken in dat grafiekje met de populariteit van bepaalde namen. Ik weet niet meer of dat van de SVB of het MEertens instituut was, maar in elk geval was de naam Joran gigantisch gekelderd. Van heel populair naar niets.

De naam Willem is al veel langer een heel gangbare naam in NL. Daar hebben mensen veel meer associaties bij dan Holleeder. Willem de Zwijger, Willem van Hanegem, Ome Willem, Willempie....

Dat is een voordeel van een iets gangbaardere naam. Die raakt niet zo snel besmet door één persoon.

Precies, als een naam al in meer dan 1 generatie voorkomt is het probleem veel minder groot. En ja Joran is flink gekelderd. https://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/joran

Ik vind Pik en Bill wel heel gewaagd.

Oh ja en Zac of Zack om in dezelfde sfeer te blijven. Van Zacharias denk ik.

Ik ontmoette ooit een vrouw die een zoontje had dat Bengel heette. Die dame was een (hier wonende) Ghanese, en toen ik haar vroeg waarom haar zoontje die naam had, zei ze dat het een samenvoeging was van Benjamin en Angel "and only later I found out that in Dutch it means 'naughty boy'."
Het knulletje deed zijn naam nog eer aan ook.

Op vakantie 3 zusjes: Angel, Desteny en Diamond. 
Nou die Angel was geen Angel. Wat een piepkind! Was een jaar of 9 en terroriseerde de halve camping. Niemand die tegen pa en ma in durfden te gaan want (ja heel typisch) vol tattoo's en incl pitbull. 

Tot ze mijn 4 jarige in het zwembad 2x een duw onder water gaf. Toen had madam aan deze moeder een verkeerde. Paps kwam nog gezellig verhaal halen. Was leuk...🙈

Op het werk ooit een Ice en Snow gehad. Broer en zus. Voor een kindje schattig hoor maar dat worden over een jaar of 6 volwassenen. 

Temet schreef op 13-01-2022 om 11:25:

Ik ontmoette ooit een vrouw die een zoontje had dat Bengel heette. Die dame was een (hier wonende) Ghanese, en toen ik haar vroeg waarom haar zoontje die naam had, zei ze dat het een samenvoeging was van Benjamin en Angel "and only later I found out that in Dutch it means 'naughty boy'."
Het knulletje deed zijn naam nog eer aan ook.

Dat is dan wel weer een grappig verhaal. Ik merk ook wel dat ik sommige namen stommer of leuker vind, als ik het verhaal ken of de ouders ken of het kind ken. Omdat als iemand een rare naam heeft, maar gewoon een leuk persoon is, dan valt het niet meer op.

Er zat vroeger een jongen in een parallelklas wiens naam werd uitgesproken als Badder. Omdat hij niet in mijn klas zat, had ik geen idee hoe je het schreef, maar het was een eikel, dus het was sowieso een stomme naam.

Mijn broer zat met met een turks meisje in de klas die Elul heette. Uitspraak was ook echt ee lul. De juf probeerde er nog ee luuul van te maken, maar nee de ouders werden boos het was echt ee lul, met een korte u. Het meisje is inmiddels 18 en heeft haar naam veranderd naar Elief. Prachtige naam vind ik dat,maar die eerste naam.  En dan waren het nog ouders die gewoon in Nederland waren geboren en dus de betekenis heel goed hadden kunnen weten.. 

Mijn eigen zoon heeft een buitenlandse naam waarvan wij dachten dat de uitspraak heel simpel zou zijn, want het is maar 1 lettergreep (denk aan de buitenlandse versie van Jan, een veel gebruikte naam in geboorteland man). Maar ook zijn naam schijnt heel lastig te zijn en voor de nodige verwarring te zorgen. Dat hadden wij dan weer niet voorzien en wellicht dat mensen dat ook heel raar vinden 

Ik heb de laatste tijd heel wat lijstjes voorbij zien komen bij het zoeken naar babynamen. Wat mij opvalt is dat mensen gaan voor namen die juist al in de top tien gaan, of ze nemen een populaire naam en gaan die dan net anders spellen. 
Dan krijg je Xam en Dem, Dulia
Laatst ook gezien: C-Noa 

Op mijn werk kwam er iemand vakantiewerk doen met de naam Splinter. Een leuke puber, maar met een naam die niet bij hem paste.

Mijn zoon had het op de bassischool altijd over Yente. Ik dacht aan een meisjesnaam, maar hij was toch echt een jongen.

JtM schreef op 13-01-2022 om 10:48:

Knutselkei: Giulia is Italiaans
Kindje van een vroegere vriendin van me heet ook zo, haar man is Italiaans.

Ik vind de Dj trend heel 'lelijk', komt meteen zo tokkie over in mijn ogen. Djayden, Djailey etc.

Ja ik weet dat t Italiaans is, maar dan spreek je t toch ook op zn italiaans uit? Dus met een soort G zeg maar. Ze spreken t gewoon met een harde J uit dus dan snap ik niet waarom je t anders schrijft omdat er al zo veel julias zijn en je andere naam wil. Je zegt nu t zelfde?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.