Weet jij wat je baby nodig heeft? Minder stress met dé ouderschapscursus
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Gekke/afschuwelijke kindernamen


Een c wordt uitgesproken als een s als hij geplaatst is voor een e of een i, en wordt uitgesproken als een k als hij geplaatst is voor een a, o, u of medeklinker. 

Idem in het Frans (en vergelijkbaar in het Spaans en Italiaans)

O, bedenk me net dat ik de y vergeten ben, maar het gaat om de klank in dit geval, dus de y geldt als i (cyclus, cynisch)

Een uitzondering op de hoofdregel, schiet me net te binnen, is het woord sceptisch, dat je vziw mij wel met een k moet uitspreken, om verwarring te voorkomen met septisch.

Temet schreef op 20-01-2022 om 18:43:

Een c wordt uitgesproken als een s als hij geplaatst is voor een e of een i, en wordt uitgesproken als een k als hij geplaatst is voor een a, o, u of medeklinker.

Idem in het Frans (en vergelijkbaar in het Spaans en Italiaans)

Dit inderdaad. Ik heb deze regel dus nooit geleerd op de basisschool of bij Nederlands. Wij leerden dat dat een kwestie van onthouden is. Pas toen ik die op de middelbare school bij Frans leerde realiseerde ik me dat die regel in het Nederlands hetzelfde is.

Temet schreef op 20-01-2022 om 18:43:

Een c wordt uitgesproken als een s als hij geplaatst is voor een e of een i, en wordt uitgesproken als een k als hij geplaatst is voor een a, o, u of medeklinker.

Idem in het Frans (en vergelijkbaar in het Spaans en Italiaans)

Deze wist ik niet, weer wat geleerd!

PinkFlower schreef op 20-01-2022 om 18:28:

[..]

Euh nee welke regel? Je doet net alsof iedereen een taalwonder is. We zijn niet allemaal goed in taal.

Dat is basisschoolstof!

Kimdekim schreef op 19-01-2022 om 11:52:

Ik vind top 10 namen ook niet mooi. Is maar goed ook anders zouden alle kinderen hetzelfde heten. Mijn Lenthe is trouwens in de herfst geboren.

Mijn Julie is in juli geboren, hoewel ze voor augustus uitgerekend was. En Julie spreek je gewoon uit als Julie, niet als Djoelie of Zjuulie. 

Lenthe vind ik een mooie naam, klinkt wel echt als een naam, in tegenstelling tot Zomer.

Temet schreef op 20-01-2022 om 18:43:

Een c wordt uitgesproken als een s als hij geplaatst is voor een e of een i, en wordt uitgesproken als een k als hij geplaatst is voor een a, o, u of medeklinker.

Idem in het Frans (en vergelijkbaar in het Spaans en Italiaans)

See sie kaa koo kuu was het ezelsbruggetje dat ik heb geleerd

skik schreef op 20-01-2022 om 21:37:

[..]

See sie kaa koo kuu was het ezelsbruggetje dat ik heb geleerd

Hier was het: C voor U, voor O, voor A, spreekt men uit als K.

Valeria schreef op 20-01-2022 om 20:47:

[..]

Dat is basisschoolstof!

Oh nou sorry hoor. Ik zal morgen direct voor straf met dochter mee naar school gaan.

Alsof jij alles van de basisschool nog weet ... Maar fijn dat jij alle regels onthoudt. 

Temet, bedankt voor de uitleg. Ik had er nog nooit van gehoord. Weer wat geleerd.

skik schreef op 20-01-2022 om 21:35:

[..]

Mijn Julie is in juli geboren, hoewel ze voor augustus uitgerekend was. En Julie spreek je gewoon uit als Julie, niet als Djoelie of Zjuulie.

Lenthe vind ik een mooie naam, klinkt wel echt als een naam, in tegenstelling tot Zomer.

Julie vind ik leuk. Maar ik ken een heel leuke Julie. 

PriceyRook54

PriceyRook54

20-01-2022 om 22:03

Valeria schreef op 20-01-2022 om 20:47:

[..]

Dat is basisschoolstof!

Wauw.

Gut dat ik ooit een hbo-diploma gehaald heb mag een wonder heten dan, ik kende die regel niet hoor. 

In mijn optiek zijn er 2 manieren om dit soort dingen te leren:
1: heel veel input van de taal zodat je de regels impliciet leert en je het goed doet zonder je te beseffen dat er regels zijn.
2: de regels leren.
Beide zijn prima.

PriceyRook54

PriceyRook54

20-01-2022 om 22:06

Iemand nog afschuwelijke kindernamen?

Hoorde laatst de Friese naam Harke, is een mannennaam. 

Wat ik nooit snap is dat men soms zijn of haar Nederlandse naam opeens anders uitspreekt als men zich voorstelt in het Engels of Frans. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.